تلاش همه مدیران سایت و ادمین ها در حوزه کسب کار و فروشگاه های اینترنتی، افزایش رضایت کاربران و ایجاد تجربه کاربری خوب است. تجربه کاربری خوب به معنای حس خوب مشتریان پس از خرید از سایت یا استفاده از مطالب خوب وب سایت هاست.
فرض کنید وقتی مشتریان شما به دنبال محصولی هستند، بدون صرف وقت، دقیقاً همان چیزی را که به دنبال آن میگردند را پیدا کنند و بلافاصله و به راحتی بتوانند آن را خرید کنند.
برای اینکه به این مطلوب برسید نیاز به یک دسته بندی منسجم و کامل محصولاتتان دارید.
دسته بندی محصولات یا طبقه بندی محصولات، یکی از بزرگترین چالش های هر فروشگاه اینترنتی به هنگام راه اندازی است. با پیشرفت تکنولوژی، ابزارها به راحتی مشکل ایجاد دسته بندی محصولات را برطرف کرده اند.
در این پست نکات لازم برای رسیدن و به دست آوردن یک سایت کامل و جامع و دسته بندی منسجم را توضیح میدهیم.
با ما همراه باشید...
طبقه بندی محصولات، قرار دادن و سازماندهی محصولات در دسته های مربوط به هم است. دسته بندیهای بسیار زیاد، دسته بندی هایی با کلمات رمزگذاری و نامفهوم و... باعث گیج شدن و نا امید شدن مشتریان از فروشگاه شما میشود و در نهایت از خرید منصرف می شوند.
دلایل زیادی وجود دارد که دسته بندی محصولات را برای تجارت الکترونیکی به خصوص به هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی و بازاریابی مهم است.
از جمله مهم ترین آن ها این است که از طریق دسته بندی محصولات خود، میتوانید نرخ تبدیل وبسایت خود را افزایش دهید و موتور جستجوی خود را تقویت کنید و رتبه بندی سایت خود درگوگل را بهبود ببخشید.
تقریبا بیشتر کاربرانی که از سایت شما دیدن میکنند، از گوگل شروع کرده اند و گوگل سایت شما را به آن ها پیشنهاد کرده است، به محض این که طبقه بندی محصولات قوی داشته باشید، به شما این امکان را می دهد تا صفحات مربوط به فرود را برای محصولات خود ایجاد کنید و گوگل و سایر موتورهای جستجو می توانند سایت و محصولات شما را با سهولت بیشتری فهرست بندی کنند و همین امر باعث می شود محصولات شما در موتورهای جستجو رتبه بالاتری در سئو داشته باشند و احتمال یافتن سایت شما توسط مشتریان را افزایش دهند.
تحقیقات و مشاهدات نشان میدهند که تقریبا همه کاربران در اولین بازدید از سایت شما خرید نمی کنند. یکی از دلایل این امر این است که مردم می خواهند از فروشگاه های اینترنتی متفاوت دیدن کنند و بهترین قیمت را پیدا کنند و مناسب ترین وبسایت را برای خرید پیدا کنند و در نهایت، آن ها فرایند خرید کردن را به پایان می رسانند و آماده خرید هستند و در این مرحله کاربران، سایتی را انتخاب می کنند که بهترین قیمت و بهترین تجربه خرید را ارائه دهد.
طبقه بندی محصولات خوش ساخت به مشتریان این امکان را می دهد تا سریع و آسان آنچه که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. مسیریابی آسان سایت شما یا همان دسته بندی محصولات، یکی از مهمترین عناصرسایتشما است و منجر به نرخ تبدیل بالاتر می شود.
شاید تصور کنید فرآیند دسته بندی محصولات، بسیار ساده است و فقط کافیست، دسته بندی محصول را انتخاب کنید و همه محصولاتتان را در دسته های مناسب قرار دهید اما وقتی حجم گسترده ای از محصولات را ارائه می دهی چه؟ دسته بندی محصولات در این حالت کمی پیچیده تر از فرایند ایجاد دسته بندی برای چند محصول محدود است.
شما میتوانید با تعریف چند متغیر چندین دسته بندی متفاوت برای یک محصول ایجاد کنید. تعریف مسیر صحیح دسته بندی محصولات و اینکه از چندین مسیر به یک مورد استفاده میکنید یا خیر، به نحوه انتظار شما از مشتری برای جستجوی آن محصول بستگی دارد و همچنین به این بستگی دارد که کدام بخش ها را در دسترس دارید و کدام بخش ها برایتان مهم تر است،
پلاگین های زیادی برای دسته بندی بهتر محصولات در ناپ شاپ قرار گرفته است، در زیر چند نمونه از آن ها را برای شما قرار میدهیم:
- تخفیف در محصولات مشخص هر دسته بندی
.
با در نظر گرفتن تمام موارد بالا به این نتیجه خواهیم رسید که برای دسته بندی محصولات از تعداد دسته بندی های کلی کمتری استفاده کنید و با در نظر گرفتن ویژگیهای مشترک محصولات مشترک، زیر دسته مد نظر خود را اضافه کنید. اگر تعداد محصولات شما بیش از حد معمول بود، زیر دستههای خود را تا ۴ مرحله پس از دسته بندی اصلی می توانید ادامه دهید.
سخن پایانی
فروشگاههای اینترنتی برای موفقیت به جزئیات خاص و کاربرپسندانه احتیاج دارند. بخش عمده ای ازتجربه کاربری فروشگاه های اینترنتی در دسته بندی محصولات شما نهفته است. اگر بر دانش دسته بندی محصولات مسلط شوید، فروشگاه اینترنتی شما فروش بیشتری خواهد داشت.
مطالب اخیر
ثبت نظرات