۷ استاندارد سئو برای پلتفرم فروشگاه اینترنتی در سال ۲۰۱۹
از مهم ترین اهداف وبسایت فروشگاهی جلب توجه و پیدا کردن مشتریهای احتمالی برای خرید محصولات و استفاده از خدمات شماست. هدف این است که کسانی که به دنبال محصولی مشابه محصول شما در فروشگاه اینترنتی شما هستند، وبسایت شما را زودتر از رقیبهایتان پیدا کنند. این کار با پیاده کردن تکنیکهای سئو امکانپذیر است. اما پیاده سازی این تکنیکها نیازمند یک بستری مناسب است. در این مقاله با هم به بررسی استانداردهای زیرساخت یک فروشگاه آنلاین برای سئو میپردازیم. باما همراه باشید...
بهینه سازی موتور جستجو چیست؟
بهینه سازی موتور جستجو به افزایش رتبه و بازدید یک وبسایت در نتایج جستجو مانند گوگل میگویند. آن چیزی که باعث بالارفتن رتبهبندی گوگل وبسایت شما میشود استفاده از تکنیکها و ابزارهای بهینهسازی موتور جستجو است و این به معنی بازدید اورگانیک بیشتر در وبسایت فروشگاه شما!
بازدید اورگانیک به بازدیدهایی گفته میشود که از طریق جستجو در گوگل و دیگر موتورهای جستجو به وبسایت ما رسیدهاند به جز Adwords و تبلیغات و سایر مواردی که شما برای آن هزینه میکنید.
6 موردی که حتما باید در زیرساخت سئو یک وبسایت لحاظ شود:
- «URL Canonicalization» نقشه سایت یا «Sitemap»
- اتصال یکپارچه به ابزار تحلیل گوگل Google Analytics»»
- محلیسازی یا «Localization»
- خرده نان یا «Breadcrumbs»
- دسترسی کامل به Metadata»»
- «Microdata»
1. نقشه سایت یا «Sitemap»
دو نسخه نقشه سایت وجود دارد: XML Sitemap و HTML Sitemap
«XML Sitemap » مورد استفاده موتور جستجو:
یک فایل حاوی کد «XML » از یک سایت است که کاربر به دیدن آن نیازی ندارد و فقط اطلاعات آن جهت «index » شدن صفحات سایت توسط موتورهای جستجو استفاده میشود. در این نوع سایت مپ باید به صورت اتوماتیک ایجاد شود و با تغییر محتوای صفحه، بروز رسانی شود.
HTML Sitemap مورد استفاده کاربران سایت:
امروزه استفاده این نوع سایت مپ در سایتها کمرنگ شده است. با افزایش دانش »UX» در طراحی وب نیاز به صفحهای که لیست دیگر صفحات سایت را در دل خود داشته باشد، از بین رفته است.
2. اتصال یکپارچه به ابزار تحلیل گوگل «Google Analytics»
ابزار گوگل آنالیتیکس اطلاعات بسیار ارزشمندی از بازدید کنندگان و عملکرد آنها به وسیله چند خط کُدی که در صفحات وب سایت شما قرار میدهد، جمع آوری میکند.
در دست داشتن این اطلاعات برای تحلیل و دیگر مباحث دیجیتال مارکتینگ به قدری ضروری شده است که بسیاری از پلتفرمهای فروشگاهی در بخش پنل مدیریت سایت این قابلیت را در اختیارتان میگذارند.
3. محلیسازی یا «Localization»
اگر سایت شما چند زبانه بودن را پشتیبانی میکند باید در قسمت « head» صفحه از تگ «hreflang» استفاده شود. اولویت نمایش صفحه را بر اساس زبان و موقعیت جغرافیایی توسط این تگ تغییر میابد.
تصور کنید صفحات وبلاگ شما تگ زبان محلی را دارند و مقالهای به زبان فارسی منتشر کرده اید که حاوی کلمات کلیدی به زبان انگلیسی است، هنگامی که شخصی از داخل ایران این کلمات انگلیسی را جستجو میکند احتمال اینکه مقاله شما در نتایج برایش نمایش داده شود به واسطه این تگ بیشتر میشود.
4. خرده نان یا «Breadcrumbs»
شاید این سوال ذهن شما را مشغول کرده باشد که خرده نان چه ارتباطی به طراحی وب سایت و فروشگاه اینترنتی دارد؟ در کودکی داستان هانسل و گرتل را شنیدهاید که چطور با خرده نان در مسیر جنگل علامتگذاری کردند. در وبسایت فروشگاهی مثل یک سوپرمارکت آنلاین، ممکن است زیرشاخه و محصولات زیادی برای یک دسته محصول وجود داشته باشد. وجود خرده نان در وبسایت، پیمایش صفحات و لینک های داخل هم را برای کاربر آسان میکند.
این موضوع تاثیر مستقیمی بر سئو یک صفحه ندارد اما وجود آدرس صفحههای پدر در هر بخش از یک فروشگاه (دسته> زیر دسته> محصول) سئو آن صفحه و ترافیک وبسایتتان را افزایش میدهد. این در واقع همان ارجاع داخلی یا internal backlinks» » است که تاثیر مستقیمی بر بهینهسازی موتور جستجو دارد.
حال برای درک عملکرد«Breadcrumbs» در بهبود رتبه سایت به مثال زیر توجه کنید:
در نظر بگیرید یک فروشگاه شکلات نوتلا میفروشد. دسته پدر این محصول را شکلات خارجی و دسته اصلی آن را شکلات در نظر بگیرید. با تکرار شدن دسته اصلی در تمامی زیر مجموعههای آن تعداد ارجاعهایی که به این دسته یعنی شکلات است بیشتر میشود. موتور جستجو با در نظر گرفتن تعداد ارجاعات داخلی به یک صفحه خاص ارزش این صفحه را بالا در نظر میگیرد.
5. دسترسی کامل به «Metadata»
مدیر یک فروشگاه باید دسترسی کامل به اطلاعات متا داشته باشد که شامل عنوان و توضیحات متا تگ، تگ کلمات کلیدی و بخش مدیریت URL »» اختصاصی است. این بخش از مهمترین بخشهای پیاده سازی فرایند سئو بر روی وبسایت است زیرا که قبل از وارد شدن بازدید کننده و کاربر سایت به وبسایت شما، مطالب و توضیحاتی را که در این قسمت نوشته اید را میخواند و سپس تصمیم میگیرد که آیا مطالب شما برایش مفید است و وارد سایت شما بشود یا خیر.
6. «Microdata»
موتور جستجو باید بتواند به درستی مطالب وبسایت شما را «index» کند و در جستجوهای مرتبط خود آنها را به نمایش بگذارد. به کمک Microdata» » قسمتهایی از محتوای سایتتان را برای موتور جستجو علامتگذاری میکنید.
برای مثال به گوگل میگویید که این قسمت نام نویسنده محتواست، این عکس مربوط به موضوع سئو است و... انگار که مستقیم با خود موتور جستجو صحبت میکنید و راهنمایی میکنید تا مطالبتان را بهتر درج کند.
همچنین این اطلاعات علامتگذاری شده در نتایج جستجو نمایش داده میشوند و موتور جستجویی مثل گوگل، این موارد را در ربتهبندی صفحههایتان لحاظ میکند.
نوشته شده توسط: فاطمه چراغعلی
مطالب مرتبط
- ملزومات یک فروشگاه اینترنتی موفق
- چگونه یک call to action عالی بنویسیم؟
- طراحی فروشگاه اینترنتی با ناپ کامرس یا Shopify؟
- 4 قانون مهم که صفحات تجاری باید در اینستاگرام رعایت کنند
ثبت نظرات