Walmart یک شرکت خردهفروشی آمریکایی، با بیش از 11 هزار شعبه در سراسر جهان است. در فروشگاههای زنجیرهای وال مارت مشتریان میتوانند اجناس خود را با کمترین قیمت تهیه نمایند. فلسفه اصلی بنیانگذاران این برند تغییر انتقال قدرت از فروشنده به مشتری است. در این مقاله از ناپ شاپ قصد داریم به سراغ یکی از موفقترین کسب و کارهای دنیا برویم و شما را با داستان برند والمارت و رازهای پیشرفت و موفقیت این کسب و کار خانوادگی آشنا کنیم.
تاریخچه برند والمارت
در سال 1945 سم والتون 27 ساله تمام پساندازش را صرف اجازه یکی از شعبههای فروشگاه بنفرانکلین کرد. او که از کودکی با خردهفروشی و تجارت آشنا بود میخواست محصولات بیشتری را با سود کمتر به فروش برساند تا از این راه رضایت مشتریان را جلب نماید. البته در این راه با چالشهای بسیاری مواجه شد اما در نهایت توانست تامینکنندگانی را پیدا کند که محصولاتشان را با قیمت کمتری در اختیار او قرار دهند. والتون با پایین آوردن سود محصولاتش توانست نرخ کلی فروش خود را 45 درصد افزایش دهد. این روند تا 5 سال ادامه داشت تا اینکه قرارداد اجاره مغازه تمام شد. بنابراین والتون آن فروشگاه را از دست داد و مجبور شد نیوپورت را ترک کرده و به شهر جدیدی نقل مکان نماید.
سم والتون ۳۲ساله این بار تصمیم گرفت که برند خودش با نام والمارت را در شهر بنتون ویل (Bentonville) تأسیس نماید. این فروشگاه جدید به سبک سلفسرویس کارش را آغاز نمود. امروزه این مغازه تبدیل به موزه والمارت شده است.
اولین فروشگاه تخفیفدار والمارت در سال 1962 در شهر راجرز ایالت آرکانزاس شروع به فعالیت کرد و تعداد شعبات آن بعد از گذشت 5 سال به 24 عدد در سراسر ایالت آرکانزاس رسید. اما رویای والتون جهانی شدن بود به همین دلیل در سال 1968 اولین فروشگاه خود را در ایالت اوکلاهاما راه اندازی نمود و یک سال بعد از آن رسماً شرکت وال مارت را به ثبت رساند. داستان برند والمارت به کارآفرینان جوان میآموزد که هرگز ناامید نشوند.
اولین دفتر و مرکز توزیع والمارت در سال 1970 در ایالت آرکانزاس افتتاح شد. در آن زمان این شرکت 38 شعبه و 1500 کارمند داشت. Walmart در سال 1987 مصادف با 25امین سالگرد تأسیس خود در حدود 16 میلیارد دلار درآمد داشت. این روند رشد و پیشرفت تا به امروز ادامه دارد.
جایگاه فعلی شرکت Walmart در جهان
والمارت اولین مغازه خود را در2 ژوئیه 1967تاسیس نمود و افتتاح شعبههای دیگرش را از سال 1991 آغاز کرد. سه باور احترام به تکتک مشتریان، سرویسدهی بالا به خریداران و کوشش برای برتری باعث شده است که این فروشگاه زنجیرهای از سال 2002 به بعد بزرگترین غول خردهفروشی جهان محسوب شوند. بهطوریکه مجله فورچون در سال 2003 والمارت را محبوبترین شرکت آمریکایی معرفی نمود.
در حال حاضر فروشگاههای زنجیرهای والمارت با بیش از یازده هزار شعبه در 28 کشور جهان فعالیت میکنند. به طور متوسط 260 میلیون مشتری در هر هفته از شعبههای مختلف و فروشگاههای اینترنتی این شرکت بازدید مینمایند.
در حال حاضر خانواده والتون با در اختیار داشتن 48 درصد از سهام این شرکت، جزو مالکان اصلی آن شناخته میشوند. در لیستی که به تازگی مجله Fortune از شرکتهای پردرآمد و سودآور جهان منتشر کرده، والمارت با 482 میلیارد دلار و 130 میلیون دلار، صدرنشین این فهرست است. این شرکت که یکی از رهبران صنعت خردهفروشی در جهان بهشمار میآید، از نظر اقتصادی بزرگتر از اقتصاد 100 کشور جهان میباشد. خانواده والتون توانستند چهره خریدوفروش در جهان را تغییر دهند. داستان برند والمارت بیانگر این است که همیشه میتوان با داشتن برنامه هدفمند وارد چالش های بزرگ شد.
۱۰ قانون طلایی والتون برای راهاندازی کسبوکار موفق
والمارت یک شرکت خانوادگی است که فعالیت خودش را با یک مغازه کوچک خردهفروشی در آمریکا شروع کرد. شعار اصلی سم والتون فروش بیشتر و سود کمتر بود و هدف او این بود که بتواند باعرضه محصولات با قیمت کمتر، به مردم کمک کند تا زندگی بهتری داشته باشند. قوانین طلایی والتون برای راهاندازی یک کسبوکار موفق عبارتاند از:
- به کسبوکار خود پایبند باشید و نسبت به آن تعهد نشان دهید.
- سود خود را بین همهی همکاران خود تقسیم کنید و آنها را در موفقیت خود سهیم بدانید.
- به همکاران خود انگیزه و روحیه مثبت دهید.
- با همکاران خود رابطهی خوبی برقرار کنید و در مورد تصمیمات و کارهای خود با آنها صحبت کنید.
- از کارمندان خود به دلیل ارائه خدماتشان قدردانی کنید.
- موفقیتهای خود را جشن بگیرید.
- سعی کنید انتظارات مشتریهایتان را برآورده نمایید.
- هزینههایتان را بهتر از رقبا مدیریت کنید
- مسیر خود را مشخص نمایید و خلاف جهت رودخانه شنا کنید
حوزه فعالیت شرکت والمارت
فروشگاههای وال مارت از ابتدا با شعار و فلسفه " هر روز قیمت کمتر" فعالیت خود را آغاز نمودند. بنیانگذاران این مجموعه بر این باور بودند که با کاهشدادن قیمت میتوان فروش بیشتری داشت. حوزه فعالیت شرکت والمارت خردهفروشی است و کسبوکار این مجموعه در 5 بخش سوپر سنتر، بازارهای محلی، فروشگاهی، سامزکلاب و فروشگاههای بینالمللی خلاصه می شود. درحالحاضر شرکت Walmart بزرگترین شبکه هایپرمارکت و مواد غذایی در سراسر دنیا میباشد.
داستان برند والمارت بیانگر این است که میتوان با حفظ پول مشتری، رضایت آنها را جلب نمود. به طوریکه با وجود تخفیفدار بودن تمام کالاهای عرضه شده در فروشگاههای زنجیرهای والمارت، این شرکت همچنان کسب بیشترین درآمد و سود را در دنیا به خود اختصاص داده است. این مجموعه با داشتن 2.3 میلیون کارمند، بزرگترین شرکت از نظر تعداد کارمند در دنیا به شمار میآید. والمارت در سال 1972 وارد بازار بورس نیویورک شد و در سال 1988 بهعنوان یکی از پرسودترین شرکتهای آمریکایی معرفی گردید.
اغلب فروشگاههای والمارت بهصورت 24 ساعته کار میکنند و محصولات متنوعی از جمله پوشاک، مواد غذایی، لوازم الکترونیکی، فیلم و موسیقی، انواع لوازمخانگی، کفش، جواهرات، اسباببازی، لوازم سلامتی و زیبایی، کالاهای ورزشی، لوازم حیوانات خانگی، لوازم خودرو، لوازم صنعتی و... به فروش میرسانند. کالاهای این مجموعه از شرکتها و کارخانجات تولیدکننده تأمین میشود و به همین دلیل با ارزانترین قیمت به مشتریان ارائه میگردد. قیمت متوسط اکثر کالای خریداری شده از والمارت، حدود 3 دلار است.
سخن آخر
در حال حاضر والمارت با بیش از 6 دهه فعالیت جزو پرسودترین و موفقترین کمپانیهای آمریکایی است. به طور کلی میتوان دلایل رشد برند Walmart را هدف گذاری مناسب، تاکید بر روی کار گروهی، زیرنظر گرفتن رقبا و احترام به مشتری دانست. سم والتون بنیانگذار این مجموعه درباره هدفش میگوید: میخواستم همیشه رضایت مشتریان از لحاظ قیمت و کیفیت کالاها تضمین شود. او در سال 1992 درگذشت و تا آخر زندگی خود دست از تلاش نکشید وتوانست با اراده و پشتکارش، عناصر مهمی را در فرهنگ تجارت جاانداخت.