فهرست عناوین
آیا تابهحال ترکیب دو واژه «اینفلوئنسر» و «مارکتینگ» را شنیدهاید؟ احتمالاً پاسخ بسیاری از افراد به این سوال منفی باشد. کسانی که در فضای مجازی فعالیتهای تخصصی انجام میدهند و کسبوکار آنلاین دارند، بسیار این دو واژه را در کنار هم دیدهاند. اگر در یکی از صفحات اجتماعی عضو باشید، به احتمال زیاد صفحه یکی از اینفلئونسرهای معروف را دیده یا شاید بر اساس علاقهمندی آن را دنبال کنید.
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از انواع تکنیکهای بازاریابی است که این روزها در سطح گستردهای رشد یافته است. اینفلوئنسر مارکتینگ به روشی از بازاریابی گفته میشود که در آن از افراد مشهور و کسانی که به نحوی دارای دنبال کنندههای زیادی هستند، استفاده میشود. افرادی که به هر دلیل در صفحه شخصیشان مشهور شدهاند میتوانند با توجه به اعتمادی که جلب کردهاند محصولات و برندهای مختلف را به دیگران تبلیغ کنند.
یکی از مهمترین عواملی که زمینهساز رشد این شیوه از بازاریابی شده است، رشد چشمگیر صفحات اجتماعی و افزایش استفاده از آنها است. با برنامهریزی و استراتژی درست، اینفلوئنسر مارکتینگ برای هر کسبوکاری میتواند سودمند باشد. برای آشنایی با این شیوه بازاریابی دیجیتال و نحوه بهکارگیری آن برای بهبود کسبوکارتان در ادامه همراه ما باشید.
اینفلوئنسر شبکه های اجتماعی کیست؟
زمانی که یک فرد مشهور، قابل اعتماد و دارای جایگاه اجتماعی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکههای اجتماعی به تبلیغات بپردازد، به او اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی گفته میشود. اینفلوئنسرها میتوانند در زمینههای مختلفی فعالیت داشته باشند. نکتهای که آنها را تأثیرگذار میکند، فالوورهای زیاد آنها در وب و رسانههای اجتماعی است. این افراد به دلیل متخصص بودن در زمینه فعالیت خود، شهرت کسب کردهاند. آنها افرادی هستند که به سؤالات دنبال کنندگان خود پاسخ میدهند و بسته به حوزه تخصصیشان، جذابترین پستها را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند.
اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ
مطالعات اخیر نشان داده است که تقریباً در ۸۰٪ برنامههای آینده بازاریابی کسبوکارها حداقل یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در سال آینده در نظر گرفته شده است. بازاریابی تأثیرگذار یا همان اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی بازاریابی است که از افراد با نفوذ استفاده میکند و ممکن است خریداران بالقوه را تحت تأثیر قرار دهد. این اتفاق ممکن است به دلیل تخصص، محبوبیت یا شهرت اینفلوئنسر باشد.
امروزه، موفقترین وبلاگ نویسان قدرت زیادی را بر روی دنبال کنندگان خود دارند، زیرا معتبرتر و قابل اعتمادتر از تبلیغات سنتی هستند. شرکتها به طور فزایندهای تمایل به تبلیغ کسبوکار خود از طریق وبلاگ نویسان دارند. بر اساس ویژگی یا سبک زندگی، برندها به دنبال اینفلوئنسرهای متناسب با هدف خود هستند که بتوانند با آنها روابط طولانی مدت برقرار کنند.
تبلیغات اینفلوئنسری چقدر هزینه بر است؟
با توجه به این که این روزها فعالیت اینفلوئنسرها در حوزه مارکتینگ بسیار پررنگ شده است، صاحبان کسبوکارها به دنبال پاسخ این سوال هستند که هزینه تبلیغات در اینفلوئنسر مارکتینگ چقدر است؟
در حال حاضر، اینفلوئنسرها انواع مختلفی دارند. به این معنا که هر کدام از آنها دارای ویژگیهای خاصی هستند که باعث میشود هزینه متفاوتی را نیز برای تبلیغات دریافت کنند. برای مثال، اینفلوئنسرهایی که دارای فالوورهای چندین هزارتایی یا حتی میلیونی بوده و نسبت به دیگر اینفلوئنسرها شناخته شدهتر هستند، هزینه بیشتری را نسبت به سایر اینفلوئنسرها برای تبلیغات دریافت میکنند.
از سوی دیگر در صورتی که اینفلوئنسر در حیطهای به صورت تخصصی به تبلیغات بپردازد که در همان زمینه از شهرت و اعتبار بالایی برخوردار باشد نیز هزینههای بالاتری را نسبت به اینفلوئنسرهای غیر تخصصی دریافت خواهد کرد.
بنابراین باید در ابتدا ماهیت کسبوکارتان را ارزیابی کنید. در مرحله بعدی بهترین اینفلوئنسرهایی که میتوانند به روند کار شما کمک کنند را شناسایی کنید. سپس بر حسب اهدافی که دارید با اینفلوئنسرهایی که مد نظر قرار دادهاید وارد مذاکره شده و هزینه را نهایی کنید.
چگونه یک استراتژی بازاریابی تأثیرگذار ایجاد کنیم؟
برای ایجاد یک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ به هدفگذاری و برنامهریزی نیاز دارید. در ادامه به گامهایی که برای تهیه استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ باید در نظر بگیرید، اشاره کردهایم.
- مشخص کردن پلتفرم مناسب: ابتدا پلتفرمی را که میخواهید روی آن تمرکز کنید، انتخاب کنید. اگر مطمئن نیستید که از کدام شبکه اجتماعی شروع کنید، باید تشخیص دهید که مردم در مورد صنعت و برند شما در چه پلتفرمهایی صحبت میکنند.
- انتخاب اینفلوئنسر: آیا بهدنبال افراد مشهور با فالوورهای زیاد هستید؟ یا میکرو اینفلوئنسرهایی با کمتر از 2000 فالوور مناسب تبلیغات شما هستند؟ ابتدا باید به نرخهای رایج برای هر کدام از اینفلوئنسرهای مورد نظرتان نگاه کنید. سپس مشخص کنید که نرخ بازگشت سرمایه به ازای هر اینفلوئنسر چقدر است.
- تنظیم بودجه: حالا که از هزینه لازم برای راهاندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود مطلع هستید، لازم است تا بودجه مورد نیاز برای آن را مشخص کنید.
- مشخص کردن هدف کمپین: دو هدف رایج از اینفلوئنسر مارکتینگ، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش است. با این حال، به جای اینکه این اهداف گسترده را بهعنوان هدف خود از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ تعیین کنید، بهتر است استراتژی خود را با توجه به نیازهای برندتان شروع کنید. آیا میخواهید یک محصول جدید را معرفی کنید؟ یا قصد دارید از اینفلوئنسرها برای صحبت در مورد ارزش برندتان استفاده کنید؟
- مرور و اصلاح استراتژی: حتی اگر کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما در حال انجام است، باز هم باید تاریخهای از پیش تعیین شدهای داشته باشید که پیشرفت آن را اندازهگیری کنید.
چگونه اینفلوئنسرهای مناسب را تشخیص دهیم؟
اغلب افراد هنگامی که قصد دارند از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنند، ابتدا به تعداد فالوورهای آن شخص نگاه میکنند، اما این کار کاملا اشتباه است. تصور کنید که در اینستاگرام اینفلوئنسری را پیدا کردهاید که یک میلیون فالوور دارند، اما پستهای او تنها هزار لایک میگیرند؛ این مورد نشان میدهد که دنبال کنندههای این اینفلوئنسر وفادار نیستند و یا بیشتر آنها دنبال کنندگان فیک هستند.
از طرف دیگر، اگر کسی دنبال کنندههای وفاداری داشته باشد، هر پستی که در فضاهای مجازی منتشر میکند تعداد لایک و کامنت قابل توجهی دریافت میکند. بنابراین، وقتی که میخواهید یک اینفلوئنسر را برای تبلیغ کسبوکارتان انتخاب کنید، باید به میزان تعامل (engagement) کاربران او توجه داشته باشید. همچنین میتوانید از پلتفرمهای ایرانی آژانس دیما و نشانت برای اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید.
4 تا از بهترین ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ
اگر تصمیم گرفتهاید تا اینفلوئنسر مارکتینگ را بهعنوان یکی از استراتژیهای بازاریابی خود در نظر بگیرید، در ادامه چند ابزار برای سهولت کارتان معرفی شده است.
Followerwonk
Followerwonk یکی از ابزار Moz محسوب میشود که به شما این امکان را میدهد تا بر اساس کلمات کلیدی و موقعیت مکانی، اینفلوئنسرهای مرتبط را در توییتر پیدا کنید. از این ابزار کاربردی میتوانید هنگام ایجاد لیست اینفلوئنسرهای بالقوه خود برای مشارکت و همکاری با آنها استفاده کنید.
Hootsuite
جریانهای جستجوی Hootsuite با نظارت بر فعالیت اینفلوئنسرها از طریق چندین کانال، میتواند به شما در افزایش بهرهوری اینفلوئنسر مارکتینگ کسبوکارتان کمک کند. ابتدا باید مجموعهای از اینفلوئنسرهایی را که در ذهن دارید، به جریانهای جستجوی این ابزار اضافه کنید. این ابزار مواردی را که اینفلوئنسرها به اشتراک میگذارند و اینکه با چه کسانی درگیر میشوند را ردیابی میکند. Hootsuite به شما کمک میکند تا ارتباط اینفلوئنسرها را با مخاطبان خود درک کنید.
Right Relevance Pro
این برنامه میتواند محتوای برتر به اشتراک گذاشته شده توسط اینفلوئنسرها را بر اساس موضوع و مکان جستجو کند. از این ابزار میتوانید برای شناسایی و کشف اینفلوئنسرها بر اساس کیفیت محتوایی که به اشتراک میگذارند، استفاده کنید.
Fourstarzz Influencer
Fourstarzz Media یک شرکت اینفلوئنسر مارکتینگ است که به شرکتها در به دست آوردن اینفلوئنسرها از طریق موتور جستجوی خود کمک میکند. وقتی که در تلاش برای یافتن یک اینفلوئنسر برای تبلیغ برند خود هستید، Fourstarzz تمام اطلاعات لازم برای تصمیمگیری آگاهانه را در اختیار شما قرار میدهد.
سخن پایانی
با توجه به این که این روزها اینفلوئنسر مارکتینگ در حال رشد و گسترش است، ضروری است که صاحبان کسبوکارها با این نوع از تبلیغات آشنایی کافی داشته باشند. توجه داشته باشید که راه اندازی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ نیاز به تحقیق، تعیین بودجه، تعیین اهداف، یافتن اینفلوئنسرهای مناسب و بررسی و تجدید نظر دارد. این روزها کم نیستند اینفلوئنسرهایی که در صفحه شخصی خود میتوانند با دانش و تجربهای که کسب کردهاند، از طریق تبلیغات دستمزدهای بالایی را دریافت کنند و به نوعی شغل آنلاین داشته باشند. به نظر شما کدام اینفلوئنسر در این سالها بهتر عمل کرده است؟