آرشیو وبلاگ

روش های لینک سازی در سئو

روش های لینک سازی در سئو

Linking Methods in SEO

یکی از بهترین ومهمترین جنبه‌های بهینه‌ کردن موتورهای جستجو (SEO) لینک‌سازی است؛ چون از مهم‌ترین دلایل رتبه‌دهی به سایت‌ها، لینک‌های ساخته شده توسط آن‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل لینک‌سازی در سئو از اهمیت به سزایی برخوردار است. افراد باید با به حداکثر رساندن تعداد بک لینک های با کیفیت در سایت خود رتبه سایت را بالا ببرند که البته به شیوه‌های خلاقانه نیاز دارد.

در ادامه روش‌های مناسب لینک‌سازی و چگونگی تکامل آن را برای شما شرح خواهیم داد.

 

لینک سازی روشی ساده برای دستیابی به رتبه‌های برتر موتورهای جستجو از ۱۰ سال گذشته‌ تا به امروز بوده است. به کمک ابزارهای خاص می‌توان بک‌لینک‌ها را به لینک‌های با کیفیت بالا تبدیل کرد و افراد بیشتری را به عنوان مخاطب جذب کرد. این فرایند تاثیر بسزایی در رتبه‌گیری سایت دارد.

در گذشته راه دیگر لینک سازی در سئو، فروم ها( همان انجمن) بودند؛ چون افراد از طریق فروم‌های ایجاد شده به سوالات پیش آمده دیگران پاسخ و در ادامه پاسخ خود، لینکی از سایتشان را قرار می‌دهند. این لینک‌ها سبب جذب افراد و ارتباط‌ گیری بیشتر می‌شود. پیش از این هاست‌ها از لینک‌ها سوءاستفاده کرده و فروم‌ها را مملو از این لینک‌ها کردند که اکثرا با موضوع اصلی آن در ارتباط نبودند که به همین جهت اغلب نتایج مفیدی برای کاربر واقعی حاصل نمی‌شد.

 

تلاش‌ گوگل برای جلوگیری از اسپم:

روش‌های لینک سازی در گذشته که تنها در تلاش برای کسب رتبه از سوی گوگل بودند شامل محتواهایی بی‌کیفیت شدند که در رتبه‌های اول گوگل قرار داشتند. این حالت منجر به نامطلوب شدن نتایج صفحه اصلی گوگل شد. به همین دلیل گوگل شروع کرد به ایجاد و به روزرسانی الگوریتم‌های جدید و از این طریق مانع رتبه‌گیری سایت‌هایی که شامل محتوای بی‌کیفیت بودند، شد. نتیجه اولین به روز رسانی الگوریتم گوگل، ایجاد اسپم برای این چنین لینک‌های بی‌کیفیت بود.

 الگوریتم «پنگوئن» یکی از مهمترین به روزرسانی‌های الگوریتم گوگل بود. این به روزرسانی محتوای بی‌کیفیت را که همراه با کلمات کلیدی مشابه و پر تکرار بودند را اسپم کرد. این الگو تا به امروز از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. گوگل از زمان به روزرسانی این الگوریتم تا به حالا با تجزیه و تحلیل بک‌لینک‌های یک سایت به انواع لینک‌های زیر اعتبار نبخشیده و آنان را اسپم می‌کند: 

  • لینک‌های خریداری شده
  • لینک‌های نامربوط به موضوع
  • استفاده بیش از حد از لینک‌هایی که تنها به کلمه کلیدی توجه دارد و به خوانایی دقت نمی‌کند
  • تعداد بالای لینک‌های بی‌کیفیت
  • لینک سازی با سرعت زیاد و غیر طبیعی

امروزه کیفیت لینک ها در اولویت کار قرار دارند.به دلیل به روزرسانی‌های مداوم الگوریتم‌های گوگل. در سایتی با رتبه بالا نمی‌شود لینک‌های مصنوعی وجود داشته باشد. به همین دلیل موتورهای جستجوگر به سایت‌ها توصیه می‌کنند محتوای با کیفیت تولید کنند به جای لینک‌سازی های بی‌کیفیت. به همین دلایل امروزه بازاریابی محتوا کلید اصلی لینک سازی در سئو است. یک محتوای هدفمند باعث ایجاد بک‌لینک‌های بالقوه برای اشتراک گذاری و لینک سازی بیشتر می‌شود. ارائه اطلاعات مفید، ، کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک و  آنالیزهای رایگان از مهمترین روش‌های تولید محتوا هستند که باعث افزایش اشتراک گذاری می‌شوند. 

 

مشخصات کیفی بک‌لینک و سئو کلاه سفید چیست؟

 بک‌لینک‌های یک سایت باید در یک پراکندگی‌ طبیعی قرار بگیرند و دارای انکر پوینت مناسب باشند. این حالت تاثیر زیادی در رتبه‌گیری وب سایت‌ها دارد. برای این کار باید به موارد زیر دقت کرد:

  • انکر تکست
  • تعداد بک لینک و زمان ایجاد آن‌ها
  • مکان لینک‌گذاری
  • لینک‌های NoFollow و DoFollow
  • لینک‌های داخلی
  • لینک‌های خارجی
  • آدرس‌ با IPمختلف

 

انکرتکست‌ها لزوما نباید هم نام با همان متنی که برایشان لینک ساخته شده‌اند، باشند؛ می‌توان به جای آن که همیشه از کلمات کلیدی استفاده کرد از اطلاعات دیگری؛ مانند نام دامین بهره گرفت که به هر حال، هنگام لینک‌سازی در سئو به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید اگر سایت شما پر از بک‌لینک‌های با انکرتکست‌های یکسان باشد خطرآفرین است و ممکن است به گوگل پنالتی دچار شوید.

 یکی از شاخص های مهم دیگر برای رتبه گیری در نتایج جستجو میشود تعداد بک‌لینک‌ها است. هرچه یک سایت از لینک‌های با کیفیت بیشتری برخوردار باشد از نظر گوگل، سایت بهتر عمل کرده است. این دقت و توجه برای لینک‌های جدیدتر بیشتر است؛ زیرا زمان ایجادشان نشان دهنده‌ی طبیعی و غیرطبیعی بودن آن‌ها است. زمانی که گوگل متوجه اشتباهی درباره‌ی ساخت لینک غیرطبیعی شود جریمه‌هایی را برای آن اعمال می‌کند.

 مکان قرارگیری لینک از نظر گوگل حائز اهمیت است. به عنوان مثال: اهمیت لینکی که در پاورقی با لینکی که در بین محتوا آمده است، به سبب ارتباط و عدم ارتباط با اصل موضوع، یکسان نیست.

 یک بک‌لینک با کیفیت، شامل هر دو نوع لینک‌های NoFollow و DoFollow است. با اینکه لینک‌های NoFollow تاثیر کمتری در رتبه گیری دارند؛ اما بخشی از یک لینک طبیعی و ارگانیک محسوب می‌شوند. رابطه بین DoFollow و NoFollow باید متعادل باشد تا کیفیت بالای محتوا را نشان دهد. بعضی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند لینک‌های DoFollow ، ۷۰تا۹۰ درصد بک‌لینک را تشکیل دهند.

 نکته مهم دیگر این است که لینک دهی نباید صرفا در ارتباط با چند پیج اصلی باشد، بلکه باید به صفحات دیگری که مرتبط با همان کلمه کلیدی هستند، لینک دهی شود.

 لینک دهی خارجی برای سایت‌ها اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این بک ‌لینک‌ها نشانه ارگانیک واقعی بودن آن محتوا است که باعث کسب امتیاز مثبت برای آن سایت می‌شوند؛ بنابراین گوگل آن را محتوای با کیفیت تلقی کرده و به آن امتیاز مثبت می‌دهد.

  یکی از ویژگی‌های مثبت لینک با کیفیت پیوند آن با آدرس‌های IP گوناگون است. این برای موتورهای جستجوگر نشان میدهد که همه‌ی لینک‌ها توسط یک فرد ساخته نشده است. به همین دلیل از اسپم آن جلوگیری می‌کند. به سایت‌هایی که به آن‌ها بک‌لینک می‌دهید توجه بسیاری داشته باشید؛ زیرا بعضی از سایت‌ها فقط برای آن ساخته شده اند که از طریق آن بک‌لینک داده شود. این حالت ممکن است از طریق گوگل شناسایی شده و امتیاز منفی برای سایت شما محسوب شود.

 

Linking Methods in SEO

 تاکتیکهای پیشنهادی برای استراتژی لینک سازی:

  تجزیه و تحلیل رقبا:

 با توجه به پیشنهاد سئوبیلیتی برای ساخت بک‌لینک با کیفیت بالا نیاز است تا پروفایل رقبا را تجزیه و تحلیل کرد. از این طریق می‌توان منابع بک‌لینک آنان را پیدا کرده و از آن منابع برای لینک سازی مناسب برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنید. هنگام تجزیه و تحلیل پروفایل بک لینک رقبای خود سوالات زیر را برای خودتان مطرح کنید:

پروفایل بک‌لینک آن‌ها چیست؟

کدام یک از صفحات آن‌ها در فهرست ۱۰ کلمه کلیدی قرار دارند؟

منابع کدام یک از لینک‌ها می‌تواند مرتبط با محتوای سایت شما باشد؟

 

ارائه محتوای مفید و رایگان:

در این روش شما می‌توانید کتاب‌های پی‌دی‌اف یا آنالیزهای بدون هزینه به مخاطبان ارائه دهید. با وجود این که این کار زمان شما را میگیرد و هزینه‌بر است؛ اما شیوه مناسبی است برای جذب مخاطبان بیشتر. فقط باید دقت کنید که مطالب رایگانی که قرار می‌دهید برای مخاطبان شما مفید باشد. این کار ارزش بسیاری برای کاربران شما ایجاد می‌کند و سبب می‌شود تا افراد سایت شما را به دیگران پیشنهاد دهند.

 

استفاده از وبلاگ مهمان:

از نوشته‌های خوب و مناسب افرادی که به سایت شما مراجعه می‌کنند، استفاده کنید. این کار نه تنها باعث محبوبیت شما می‌شود بلکه میزان بازدید از سایت شما را بالا می‌برد.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ:

یکی از روش های بسیار پربازده برای بازدید از سایت، استفاده از اینفلوئنسرهاست. اینفلوئنسرها به افرادی گفته میشود که رهبر فکری گروهی محسوب می‌شوند. این افراد به سبب شبکه وسیع خود و تاثیری که روی آنان دارند، می‌توانند به جذب مخاطب کمک زیادی کنند. شما می‌توانید با ارتباط ‌گیری با آنان و توضیح درباره‌ی سایت و خدمات خود، آن‌ها را ترغیب کرده تا درباره‌ی شما در کانال‌های متفاوت؛ مانند: یوتیوب و فیسبوک صحبت کنند.

همچنین شما می‌توانید برای اینکه بدانید چه اینفلوئنسری مناسب سایت و کسب‌و‌کار شما است از سایت‌هایی که بلاگر یا اینفلوئنسر مربوط به کار شما را معرفی می‌کند استفاده کنید. سایت Buzzsumo و Influma دو نمونه موفق در این حوزه هستند.

 Linking Methods in SEO

 اصطلاح ویکی توسط ویکی‌پدیا در میان مردم بسیار محبوب شده است. ویکی‌ها یک دایره المعارف کامل نیستند بلکه بر بخش مهم و خاصی متمرکز هستند. محتوای ویکی باید از کیفیت بالایی برخودار باشد تا افراد با آن ارتباط برقرا کنند. قرار دادن بک لینک در آن‌ها به سادگی صورت نمی‌گیرد. باید کیفیت بالا را حفظ و با افرادی که در حوزه مشترک با شما فعالیت دارند ارتباط بر قرار کرد.

 

 

نوشته شده توسط: فاطمه چراغعلی

 

مطالب مرتبط:

نظر خود را وارد نمایید.