بسته

ذره بین موتور جستجوی جایگزین گوگل

شرکت همراه اول که یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه کور محسوب می شود، در ۱۷ اسفندماه از موتور جستجوی بومی به نام "ذره‌بین" رونمایی کرد. بنا به گزارش ایسنا، همراه اول در حاشیه ‌ی افتتاح «مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال» موتور جستجوگری را رونمایی کرد که پروژه‌ آن از چندین ماه قبل شروع شده بود. به ظاهر شرکت همراه اول بنا دارد تا در کنار موتور جستجوی ذره بین، یک مرورگر را نیز راه ‌اندازی کند. رئیس مرکز ملی فضای مجازی راجع به موتور جستجوی ذره بین اشاره کرد که:

" این موتور جست ‌وجو از قابلیت ‌های محلی بسیار خوبی برخوردار است و امیدواریم بتواند بخش بزرگی از نیازهای مردم را بهتر از مرورگرهای خارجی تأمین کند "

این موتور جستجوگر در حال حاظر در اپ استورهای ایرانی قابل دانلود است و در توضیحات این اپلیکیشن بیان شده است که:

« ‏‏ذره‌بین یک سوپر وب ‌گرد رایگان فارسی‌ است که جست ‌وجو و گشت‌ و گذار در دنیای بی‌ انتهای اینترنت را آسان می‌کند »

احتمالاً ذره بین را که نام یکی از موتور جستجو های بومی است تا کنون شنیده باشید. این موتور جستجو که از زمان رونمایی موجب جنجال های بسیاری شده و بسیاری از فعالان در حوزه های مختلف آی تی در خصوص آن به بحث و بررسی پرداختند، محصول و خروجی کار شرکت همراه اول است. 

در این مقاله در صدد هستیم که به طور اختصاصی به این موتور جستجوی بومی یا محلی بپردازیم و جزئیاتی دقیق را در خصوص این تولید داخلی در اختیار شما قرار دهیم. 

از جمله ویژگی ‌هایی که برای این جستجوگر به آن اشاره شده، این است که هزینه‌ اینترنت مصرفی استفاده از ذره ‌بین برای سایت‌ های ایرانی نیم ‌بها و برای ‌سایت‌ های بین ‌المللی، تمام‌ بها محاسبه می گردد. این هزینه، با فعال ‌سازی بسته ‌های هدیه ذره ‌بین رایگان است.

گفته شده است تماشای ویدئو در شبکه‏‌های اجتماعی و وب‌ سایت‌‏ های دیگر، در تب ویدئوی ذره ‌‌بین، همیشه با ترافیک نیم ‌بها محاسبه می‏‌ گردد. از ویژگی‌های دیگر آن این است که برای این جستجوگر ذکر شده است باید به موارد زیر اشاره کرد:

1. ‏زبان مورد استفاده در ذره بین فارسی‌ است.

2. ذره بین امکان جست ‌و جو و دسترسی طبقه ‌بندی‌ شده به متن، تصویر، ویدئو (کلیپ، فیلم و سریال) و موسیقی را فراهم می ‌کند.

3. جست ‌و جو در ذره بین، ساده ا‌ست و نیاز به هیچ تخصصی ندارد.

4. سرعت جست ‌و جو و رسیدن به نتیجه‌ دلخواه در ذره بین بالا است؛ تنها با یک کلیک!

موتور جستجوی ایرانی

موتور جستجو ذره بین 

این جستجوگر ایرانی که یکی از موفق ترین موتور های جستجو محلی یا بومی است، نسبت به نمونه های مشابه داخلی آن محصولی بسیار نوین محسوب می شود که حاکی از پیشرفت های مهندسین ایرانی است.
مدت زمان کوتاهی است که از معرفی و رونمایی این جستجوگر گذشته اما باعث شده است که جنجال های زیادی سر آن ایجاد شود و موافقین و مخالفین بسیاری در خصوص آن اظهار نظر کرده اند. 
در تاریخ 17 اسفند 1399 شاهد معرفی این جستجوگر بودیم که همراه اول توانست آن را در جمعی از متخصصین راه اندازی کند و رییس مرکز ملی فضای مجازی نیز در خصوص آن در جمع حضار سخنرانی داشتند و نسبت به آینده این موتور جستجو اظهار امیدواری کردند. 

ویژگی های موتور جستجوی ذره بین 

در این بخش می خواهیم که مهم ترین ویژگی های ذره بین، موتور جستجوی محلی را برشمریم.
ویژگی های ذره بین موارد زیر هستند: 

  1. زبان موتور جستجو ذره بین: زبان برنامه ریزی شده در این جستجوگر ایرانی که به عنوان سوپر وب گر ایرانی شناخته می شود فارسی است. 
    2.    نحوه محاسبه هزینه ها در این جستجوگر: افرادی که با استفاده از این جستجوگر به وبسایت های مختلف وارد شوند در صورتی که وبسایت ایرانی باشد هزینه هایش به شکل نیم بها محاسبه خواهد شد. اما هزینه های مربوط به جستجوی وبسایت های خارجی به طور کامل ( تمام بها) از حساب اینترنت کاربران کسر خواهد شد. 
    3.    دارای بخشی که در آن ویدئو ها نمایش داده شده و می توانید به راحتی به تماشای آن ها بنشینید. 
    4.    دسته بندی کردن محتواهای متنی، موسیقی، ویدئویی و تصاویر در این جستجو گر
    5.   فضای جستجوگر ساده است و به راحتی می توانید نحوه کار کردن با آن را در زمان کوتاه یاد بگیرید.

مزایای استفاده از موتور جستجوی ذره بین 

شاید برای برخی از افراد این پرسش مطرح شود که بکارگیری این جستجوگر ایرانی چه مزایایی دارد که آن ها را ترغیب به استفاده کند تا بتوانند از سایر جستجوگر ها چشم پوشی کنند. 
مهم ترین نکات مثبت یا مزایایی که جستجوگر ذره بین دارد این است که: 
1.    در این موتور جستجوگر بسته های هدیه ای در نظر گرفته شده است که با فعال ساختن آن ها می توانید میزان هزینه های مربوط به وب گردی را کاهش دهید یا حتی به صفر تومان ( رایگان) برسانید.
2.   پلی کردن و مشاهده ویدئو ها در این موتور جستجو همواره با 50 درصد هزینه ( نیم بها ) محاسبه خواهد شد. 
3.    تسهیل روند کار در این جستجوگر: افرادی که با این موتور جستجو کار می کنند قطعا تایید خواهند کرد که مهندسین و برنامه نویسان این موتور جستجو نهایت تلاش شان بر این بوده است که روند کار کردن در این موتور جستجو دشوار نباشد و همه افراد با هر سنی و تخصصی بتوانند از امکانات آن بهره مند شوند. 

موتور جستجوی ذره بین را از کجا دانلود کنیم؟

به منظور تسهیل دسترسی به موتور جستجوی ایرانی ذره بین اقداماتی انجام شده است که کاربران اندرویدی بتوانند در اپ استور های اندرویدی آن را پیدا کنند و با دانلود کردن آن بر روی گوشی هایشان از امکانات این موتور جستجور بهره مند شوند. 
بنابراین همانطور که سایر برنامه ها را از اپ استور دانلود می کنید به راحتی می توانید ذره بین را جستجو کرده و دانلود کنید. 

وضعیت استقبال از موتور جستجوی ایرانی؛ ذره بین 
متاسفانه می توان گفت که تاکنون ( تا زمان حال که این مقاله در حال نگارش است)، پروژه افتتاح موتور جستجو ایرانی ذره بین با شکست مواجه شده است. زیرا که راه اندازی و گسترش استفاده از آن نیازمند بسترهایی است که ما همچنان در آن زمینه ها ضعف قابل توجهی داریم. برای مثال این موتور جستجو زمانی می تواند پیشرفت کند و به جهت اقتصادی روند خوبی را طی کند که 400 میلیون کاربری از آن استفاده کنند که به زبان فارسی مسلط هستند. 
بنابراین احتمالاً مدت زمان زیادی باید به انتظار مشاهده عاقبت این پروژه نشست. 

شباهت نتایج جستجوی ذره‌ بین با گوگل

بر حسب بررسی ‌های انجام شده، نتایج ذره ‌بین شباهت بسیار زیادی به نتایج گوگل دارند. به عنوان مثال، در صورت تایپ کردن عبارتی در باکس جستجوی ذره ‌بین متوجه خواهید شد که کلمات پیشنهادی (Suggestions) شباهت بسیار زیادی به پیشنهادهای گوگل دارند و در بسیاری از موارد، تنها ترتیب قرارگیری آن ‌ها کمی تفاوت دارد.

برای مثال می توانیم نمونه های زیر را در نظر بگیریم، با جستجوی کلمه «استارلینک»، ترتیب نتایج نشان داده‌ شده در موتور جستجوی گوگل و ذره ‌بین به این صورت است:

1.صفحه‌ ویکی ‌پدیای استارلینک

2.مقاله‌ی استارلینک در زومیت

3.وب‌سایت استارلینک

4.خبرگزاری مهر

5.انتخاب

6.ایسنا

7.ایسنا

8.ایرنا

9.دنیای اقتصاد

عبارات پیشنهادی نشان داده ‌شده در انتهای صفحات جست ‌و جو نیز تقریبا یکسان است:

جستجوی عبارت استارلینک در گوگل:

جستجو در ذره بین

جستجوی عبارت استارلینک در ذره بین:

جستجوی تصاویر در ذره بین

جستجوی تصاویر

با نگاهی گذرا به قسمت جستجوی تصاویر متوجه خواهیم شد که تصاویر نشان داده شده در موتور جستجوی ذره ‌بین تقریبا مشابه همان نتایج جستجوی تصاویر گوگل و از منابع دقیقا یکسان می باشد و تنها ترتیب نمایش این نتایج فرق می‌ کند.

کلمات پیشنهادی از سوی گوگل و ذره بین که در قسمت بالای جستجوی تصاویر نشان داده می شود نیز دقیقا مشابه یکدیگر است.

دیگر نکته جالب توجه نیز این است که به هنگام بررسی جستجوی تصاویر ذره ‌بین پیش‌ نمایش تصاویر(Thumbnail) دقیقا همانند عکس های موجود در گوگل بر روی gstatic.com میزبانی می گردند.

وب سایت gstatic.com دامنه‌ ای منتسب به گوگل است. گوگل در جهت بهبود عملکرد موتور جستجوی خویش و کاهش زمان لود کردن نتایج کاربران، محتوای استاتیک (کد جاوا اسکریپت، CSS و تصاویر) را روی دامنه ‌های مختلف و از طریق CDNهایی که از لحاظ جغرافیایی به مکان کاربر نزدیک‌ تر هستند عرضه می کند.

جستجوی تصاویر در گوگل:

جستجو در گوگل

جستجوی تصاویر در ذره بین:

با این‌ وجود، جناب آقای یاسر رایگانی، مدیر مسئول ارتباطات همراه اول در جواب به پرسش یک کاربر در حساب توئیتر اینگونه می‌گوید که نتایج موتور جستجوی ذره ‌بین، مستقل از دیگر موتور جستجوها می باشد.

ابولحسن فیروز آبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌ های دیجیتال همراه اول تمهیداتی فراهم شده تا وضعیت استفاده از سکوها، برنامک ‌ها و اپلیکیشن‌ های ایرانی رصد شود گفت: «در این مرکز VODها، سکوی آموزشی شاد، پیام‌ رسان‌ ها که حداقل شامل چهار پیام‌ رسان با تاثیر وسیع ملی هستند، برای استفاده مردم مانیتور می‌شود.»

امکانات موتور جستجوی ذره بین

‏همچنین بیان شده است که در بستر موتور جستجوی ذره‌ بین می ‌توان به این موارد نیز دسترسی داشت:

1.دسترسی راحت به اخبار و اطلاعات روزانه

2.اطلاع از نرخ‌های طلا، ارز، سکه و بورس

3.دسترسی به صورت لحظه‌‏ ای به وضعیت آب ‌و هوا و شرایط جوی

4.پیگیری اخبار ورزشی و نتایج زنده فوتبال

5.امکان مقایسه و خرید اینترنتی

6.دسترسی آسان و به صرفه به پربیننده‌ ترین و به‌ روزترین محتواهای شبکه ‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ ها و وب سایت ‌های ایرانی

7.تماشا و دانلود انواع ویدئو (کلیپ، فیلم و سریال)

 

ذره بین در مایکت و کافه بازار

نتیجه گیری 

علیرغم این که راه اندازی پروژه موتور جستجوگر ذره بین ایرانی با هزینه کردن بودجه های میلیاردی همراه بود اما متاسفانه نتوانست توجه و علاقه کاربران را جلب کند. 

طبیعی است در روزگار ما که رشد و گسترش تکنولوژی و بسیاری از پیشرفت ها در حوزه جستجو گرها به ثانیه ها وابسته است نتوانیم با ابر قدرت های جهانی مقابله موفقیت آمیزی داشته باشیم. اما این نکته مثبت را می توانیم یادآور شویم که موتور جستجوی ذره بین نسبت به سایر جستجوگر های ایرانی روند رشدی قابل توجهی را نشان می دهد. همین نکته نقطه امیدی است که بتوانیم روند روبه رشدی را در آینده پیش بینی کنیم. 

سخن آخر

در طی سالیان گذشته، شاهد معرفی تعدادی موتور جستجوی ایرانی دیگر با نام هایی تحت عنوان موتور جستجوی یوز و پارسی ‌جو بوده ایم که هیچ کدام از آنها به هیچ عنوان نتوانسته بودند رضایت کاربران ایرانی جلب کنند و نتایج قابل قبولی به کاربران ارائه دهند. چرا که موتورهای جست ‌و جو به یکی از پیچیده‌ ترین ساختارهای نرم ‌افزاری و زیرساختی دنیا نیاز خواهند داشت که فراهم کردن آن کار ساده ای نخواهد بود. قابلیت دسترسی به منابع در حوزه ‌های گوناگون، نیاز به یک موتور جست ‌و جو با الگوریتم ‌های دقیق، پیشرفته و بسیار پیچیده دارد تا بتواند جزئی ‌ترین موارد مرتبط با اطلاعات در سطح گسترده‌ ی اینترنت را پیدا کند، دسته ‌بندی و رتبه‌ بندی کند و به ‌سرعت در اختیار کاربران قرار دهد.

حال باید منتظر بود و مشاهده کرد سرنوشت موتور جستجوی بومی ذره بین چه خواهد بود و به کجا ختم خواهد شد. هرچند کارکرد اولیه‌ آن نشان دهنده این است که ممکن است برتری ‌هایی نسبت به نمونه ‌های بومی دیگر داشته باشد. اما اینکه تا چه میزان می‌ تواند به نمونه ‌های بین‌المللی نزدیک شده و اصولا چه ارزش افزوده ‌ای برای کاربران ایجاد می‌کند، سوالات مهمی هستند که تنها زمان پاسخ آن‌ ها را مشخص خواهد کرد.

ثبت نظرات

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها