جستجو
منو بسته

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

1400/3/11 بازدید: 259 امتیاز: 0 / 5 از 0 نظر نظرات: 0
نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که وبمسترها و مدیران وبسایت‌ها باید به آن توجه کنند، نرخ تبدیل است. اما آیا شما به عنوان کسی که قصد دارد در این زمینه فعالیت کند، می‌دانید دقیقا نرخ تبدیل چیست؟ چه کاربردهایی دارد و چگونه می‌توانیم میزان یا درصد آن را محاسبه کنیم؟

اگر شما فقط از اهمیت نرخ تبدیل آگاه هستید اما دقیقاً نمی‌دانید این مفهوم به چه جنبه‌هایی از تجارت یا فروشگاه‌های آنلاین مربوط می‌شود، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله، بخش‌های اختصاصی و مجزایی برای پاسخ به سوالات شما در نظر گرفته‌ایم. با ما همراه باشید.

نرخ تبدیل چیست؟

در دنیای بازاریابی و تبلیغات، ممکن است اغلب بشنوید که افراد در مورد نرخ تبدیل صحبت می‌کنند. به خصوص در بازاریابی دیجیتال و موارد تبلیغاتی، این یک معیار مهم حیاتی است، بنابراین منطقی است که چرا برخی از افراد به دنبال بهبود آن هستند.

نرخ تبدیل (Conversion Rate) معیاری است که نشان می‌دهد چه درصدی از بازدیدکنندگان یک وبسایت یا صفحه خاص، اقدام مورد نظر (مانند خرید، ثبت‌نام، دانلود فایل یا پر کردن فرم) را انجام داده‌اند. این نرخ به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی دیجیتال و تجارت آنلاین بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

اما نرخ تبدیل دقیقاً چیست و چگونه کار می‌کند؟ در این مقاله، ما این اصطلاح مهم بازاریابی را تعریف کرده و به مزایای آن اشاره خواهیم کرد. نرخ تبدیل تعداد تبدیلات فروش بر تعداد بازدیدکنندگان است. به عنوان مثال، اگر یک سایت فروشگاهی در هر ماه 200 بازدیدکننده دریافت کند و 50 فروش داشته باشد، نرخ تبدیل 50 به 200 تقسیم می‌شود، یعنی 25٪.

تبدیل می‌تواند به هر اقدامی که می‌خواهید کاربر انجام دهد، اشاره داشته باشد. این می‌تواند شامل هر چیزی باشد چه کلیک روی دکمه تا خرید و مشتری شدن باشد. وب سایت‌ها و برنامه‌ها معمولاً چندین هدف تبدیل دارند و هرکدام نرخ تبدیل خود را دارند. نرخ تبدیل بالا نشان‌دهنده موفقیت در بازاریابی و طراحی وب است: این بدان معناست که مردم آنچه را که شما ارائه می‌دهید می‌خواهند و به راحتی قادر به دریافت آن هستند!

نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل شامل چه مواردی است؟

در حالی که نرخ تبدیل اغلب برای سایت‌های فروشگاهی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما در واقع نرخ تبدیل مفهومی برای همه کسانی که به ارزش پروژه‌های طراحی اهمیت می‌دهند مرتبط می‌شود. تبدیل‌ها نیازی به فروش ندارند اما می‌توانند هر شاخص اصلی عملکرد (KPI) باشند که برای تجارت شما مهم است. 

همچنین بخوانید: kpi چیست

این موارد عبارتند از:

  • خرید محصولی در سایت فروشگاهی
  • تبدیل شدن به یک کاربر ثبت شده
  • اجازه دادن به سایت برای ذخیره اطلاعات کارت اعتباری کاربر برای تسویه حساب راحتتر در آینده
  • ثبت نام برای اشتراک (اعم از پولی یا رایگان)
  • دانلود نرم‌افزار آزمایشی، مقاله یا برخی از فایل‌های دیگر که احتمالاً افراد را برای پیشرفت در قیف فروش مستعد می‌کند.
  • درخواست اطلاعات بیشتر در مورد خدمات مشاوره‌ای یا محصول B2B
  • استفاده از ویژگی خاصی از یک برنامه، به ویژه ویژگی‌های جدید یا پیشرفته
  • ارتقا از یک سطح سرویس به سطح بالاتر، در این حالت، تعداد کاربر پایه فقط شامل آن دسته از کاربرانی می‌شود که قبلاً در سطح سرویس پایین‌تری قرار دارند
  • افرادی که فقط یک برنامه تلفن همراه را روی تلفن خود بارگیری نمی‌کنند بلکه از آن استفاده می‌کنند. یا افرادی که یک هفته بعد از برنامه استفاده می‌کنند
  • صرف زمان معینی در سایت یا خواندن تعداد مشخصی مقاله
  • و یا هر چیز دیگری که به طور صریح توسط رایانه قابل شمارش باشد و شما بخواهید کاربران آن را انجام دهند

ما همچنین می‌توانیم تبدیل‌های کوچک مانند کلیک ساده روی لینک، تماشای فیلم، پیمایش به پایین صفحه یا سایر اقدامات ثانویه را که ممکن است به خودی خود ارزشمند نباشد، نشان‌دهنده سطح تعامل با سایت باشند. این اقدامات کوچکتر اغلب می‌توانند برای تجزیه و تحلیل وبسایت‌هایی که سعی در ردیابی عناصر طراحی کوچکتر دارند، مفید باشند.

نرخ تبدیل شامل چه مواردی است؟

نحوه محاسبه نرخ تبدیل 

محاسبه نرخ تبدیل بسیار ساده است، تمام آنچه شما نیاز دارید این است که بدانید تعداد کل بازدید از پیشنهاد و تعداد مشتریانی که به CTA پاسخ داده‌اند.

بنابراین، نسبت تبدیل = (تعداد مشتریانی که هدف پیشنهادی را برآورده کرده‌اند/ تعداد کل مشتریانی که پیشنهاد را پیدا کرده اند) * 100

به عنوان مثال فرض کنید شما با هدف کسب فروش یکی از محصولات فروشگاه خود، تبلیغات مالی را در اینستاگرام ایجاد می‌کنید و پس از پایان دوره تبلیغات متوجه می‌شوید که 1500 نفر از فروشگاه شما بازدید کرده‌اند و فقط 100 نفر از آن‌ها کسانی هستند که خرید می‌کنند.

بنابراین نرخ تبدیل 6.66٪ است (100 تقسیم بر 1500 و نتیجه صد). ما می‌توانیم مثال‌های زیادی بزنیم، اما من فکر می‌کنم اکنون شما به خوبی می‌دانید که نرخ تبدیل چیست و چگونه می‌توانید آن را در هر کمپین بازاریابی محاسبه کنید.

مطالعه بیشتر: طراحی سایت فروشگاهی

اهمیت نرخ تبدیل

نرخ تبدیل یکی از مهم‌ترین معیارها برای وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین است و دلایل زیر اهمیت آن را توضیح می‌دهد:

1. اندازه‌گیری اثربخشی بازاریابی

نرخ تبدیل نشان می‌دهد که تلاش‌های بازاریابی شما چقدر مؤثر بوده است. اگر نرخ تبدیل بالاست، به این معناست که بازدیدکنندگان به راحتی متقاعد شده‌اند که اقدام مورد نظر (خرید، ثبت‌نام و ...) را انجام دهند.

2. بهینه‌سازی تجربه کاربری

نرخ تبدیل می‌تواند شما را به نقاط ضعف و قوت وب‌سایت‌تان هدایت کند. با تحلیل رفتار کاربران و شناسایی عوامل مؤثر بر نرخ تبدیل، می‌توان تجربه کاربری را بهبود داد و جلب رضایت مشتریان را افزایش داد.

3. کاهش هزینه‌های تبلیغات

افزایش نرخ تبدیل به معنای آن است که از هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات بهینه‌تر استفاده می‌کنید. به عبارت دیگر، با تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بیشتر، می‌توانید هزینه‌ صرف شده برای جذب آنها را کاهش دهید.

4. افزایش درآمد

افزایش نرخ تبدیل به طور مستقیم منجر به افزایش درآمد می‌شود. حتی اگر تعداد بازدیدکنندگان ثابت بماند، افزایش سهمی از آنها که اقدام به خرید یا ثبت‌نام می‌کنند، درآمد شما را بالا می‌برد.

5. استراتژی‌های بلندمدت

درک و تحلیل نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های بلندمدتی برای رشد کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کنید. می‌توانید تصمیمات بهتری در زمینه محصولات، خدمات و بازاریابی بگیرید.

6. مقایسه با رقبا

نرخ تبدیل به شما امکان می‌دهد عملکرد خود را با رقبای بازار مقایسه کنید و بینش بهتری از موقعیت خود در صنعت داشته باشید.

7. شناسایی بازار هدف

نرخ تبدیل می‌تواند به شما کمک کند تا مشتریان هدف خود را دقیق‌تر شناسایی کنید و بر اساس نیازهای آن‌ها به بهبود محتوای وب‌سایت و پیشنهادات خود بپردازید.

چرا نرخ تبدیل شما مهم است

چگونه نرخ تبدیل خود را افزایش دهیم؟

روند شناسایی اهداف تبدیل، محاسبه نرخ تبدیل آن‌ها و بهینه‌سازی سایت یا برنامه شما برای بهبود نرخ تبدیل به عنوان بهینه‌سازی نرخ تبدیل یا CRO شناخته می‌شود. CRO با فرمول‌بندی این که چرا بازدیدکنندگان تبدیل نمی‌کنند و ایده‌هایی برای بهبود تبدیل انجام می‌شود، سپس این ایده‌ها را از طریق فرآیندی به نام تست A/B آزمایش می‌کنید، که در آن دو نسخه از یک صفحه بر علیه یکدیگر آزمایش می‌شوند تا ببینند کدام یک عملکرد بهتری دارد.

با شناسایی مستمر اهداف جدید تبدیل، شناسایی مناطقی که می‌توان نرخ تبدیل شما را بهبود بخشید و اجرای آزمایشات ویژگی‌های جدید، می توانید به طور مداوم عملکرد وبسایت یا برنامه خود را بهبود ببخشید.

افزایش نرخ تبدیل شما به این معنی است که تعداد بیشتری از بازدیدهای سایت شما به اقدامات معناداری تبدیل می‌شود که باعث رشد تجارت شما می‌شود، خواه این به آن معنی باشد که فرم را پر کنید تا به عنوان سرنخ تبدیل شوید (به عنوان مثال، درخواست قیمت خدمات تعمیرات) یا خرید.

نرخ تبدیل کم می‌تواند به هر یک از این مشکلات اشاره کند:

  1.  طراحی سایت و صفحه فرود شما انجام کارها را دشوار یا ناکارآمد می‌کند.
  2.  پیشنهاد شما بی‌پایه است (برای مخاطبانتان خیلی گران است یا به اندازه کافی ارزش ندارد)

10 مورد از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای افزایش نرخ تبدیل انجام دهید، موارد زیر هستند: 

  •  درج عکس و ویدئوهای باکیفیت و جذاب در ضمن محتواهای متنی؛ تصور کنید که می‌خواهید نرخ تبدیل مشتریان را افزایش دهید و یک محصولی را به آن‌ها بفروشید. در این موارد توصیه این است که تصاویری دقیق و جزئی از آن‌ها تهیه کنید و در بخش مشخصات این محصول قرار دهید. در این موارد مشتریان می‌توانند با اعتماد بیشتری در خصوص خرید تصمیم‌گیری و اقدام کنند.
  •  کاهش زمان و افزایش سرعت بالا آمدن صفحات وبسایت فروشگاهی؛ یکی از مهم‌ترین نکات در افزایش میزان بازدید از وبسایت‌ها  این است که سایت‌ها در کوتاه‌ترین زمان لود شوند. زیرا پژوهش‌ها نشان‌دهنده این است که کاربران چندان حوصله‌ای ندارند که معطل و انتظار بالا آمدن یک وبسایت را داشته باشند. وبسایت‌هایی که در کمتر از 3 ثانیه لود می‌شوند شانس دیده شدن‌شان افزایش می‌یابد. به میزانی که بازدید وبسایت افزایش بیابد به همان میزان خرید نیز بیشتر می‌شود. 
  •  ایجاد دکمه Call To Action و هایلایت کردن آن‌ها: این دکمه باید به نوعی طراحی شود که به طور کامل در معرض دید باشد و توجه کاربران در وبسایت را تا حد زیادی جلب کند تا بتوانند در آن دکمه کلیک کنند. 
  •  ایجاد بخش کامنت‌ها به منظور افزایش تعامل شما با کاربران: در زیر مقالات و محتواهای متنی و تصویری که در وبسایت آپلود می‌کنید بخشی را به عنوان بخش کامنت‌ها تدارک ببینید و تمامی نظراتی که کاربران نگارش می‌کنند را در آن بخش درج کنید. 
  •  بهبود وضعیت (UX) برای ایجاد تجربه کاری لذت‌بخش و تسهیل روند کار با وبسایت: طبیعتاً زمانی که روند فعالیت در بخش‌های مختلف وبسایت‌ها آسان باشد کاربران نیز تلاش می‌کنند کارکردن در یک وبسایت را افزایش دهند و از خدمات مختلف یک سایت استفاده کرده و از محصولات آن نیز خریداری کنند. 
  • به روزرسانی‌های برطبق اصول و در فواصل زمانی کوتاه 
  •  اعتمادسازی به منظور افزایش فروش
  •  ایجاد طرح‌های تخفیفی و پیشنهادی جهت ترغیب مشتریان برای خرید و استفاده از انواع خدمات ارائه شده 
  •  برخورداری از پشتیبانی شبانه‌روز از وبسایت و تمامی خدماتی که ارائه می‌کنند. 
  •  بهینه‌سازی صفحات مختلف وبسایت به منظور استفاده راحت کاربرانی که در دستگاه موبایلشان صفحه‌تان را باز می‌کنند.

چگونه نرخ تبدیل خود را افزایش دهیم

نرخ تبدیل خوب چیست؟

نرخ تبدیل بسته به کیفیت ترافیک، صنعت، تجارت، کالاهایی که می‌فروشید و حتی عملکرد تبدیل خاصی که ردیابی می‌کنید بسیار متفاوت است. در نتیجه، در حالی که می توانید آمار گسترده نرخ تبدیل را در آنجا پیدا کنید، در نهایت آنچه که به عنوان نرخ تبدیل مناسب برای شما واجد شرایط است، خاص کسب و کار و کمپین بازاریابی شما خواهد بود.

علاوه بر این، مهم است که به یاد داشته باشید که تبدیل همیشه همان خرید نیست. در حالی که نرخ تبدیل یک معیار مفید است، هدف اکثر بازاریابی تولید تبدیل نیست بلکه تولید فروش است.

به عنوان مثال، بیایید تصور کنیم که شما در یک شرکت حقوقی شریک هستید که به طور متوسط 3500 دلار درآمد برای هر مشتری پرداخت‌کننده جدید با 50٪ حاشیه سود دارد. شما 5 کمپین بازاریابی اجرا می‌کنید که در آن تبدیل شخصی است که فرمی را در صفحه اصلی شما ارسال می‌کند.

برخی از عواملی که بر نرخ تبدیل فراتر از کنترل متخصصان تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد:

  1. شهرت نام تجاری موجود در این شرکت: اگر افرادی از این نام تجاری خوششان بیاید، تبدیل آن بالاتر از این خواهد بود که مردم از این برند متنفر باشند، حتی اگر قرار باشد همه موارد دیگر ثابت بمانند.
  2. قیمت: فروش کالاهای ارزان قیمت آسانتر از کالاهای گران قیمت است، بنابراین افزایش نرخ تبدیل کار ساده‌ای است، فروش داشته باشید.
  3. پیچیدگی فروش: محصولاتی که خرید غیرضروری هستند تمایل دارند نرخ تبدیل بالاتری نسبت به خدمات پیچیده‌ای داشته باشند که نیاز به ماه‌ها تحقیق و تأیید کمیته قبل از امضای قرارداد دارند.
  4. میزان تعهد مورد نیاز: راحتتر است که کاربران 5 مقاله رایگان بخوانند تا اینکه آن‌ها را مجبور کنند برای یک خبرنامه ایمیل ثبت‌نام کنند، زیرا مردم احساس نمی‌کنند که برای مرور یک وبسایت به چیزی متعهد می‌شوند. بنابراین "5 مقاله را بخوانید" تمایل دارند که نرخ تبدیل بیشتری نسبت به "عضویت در خبرنامه" حتی برای همان وبسایت داشته باشند.

چگونه میتوان نرخ تبدیل را مورد ارزیابی قرار داد؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمینه نرخ تبدیل در نظر داشته باشید این است که اطلاعاتی جامع در این زمینه داشته باشید. تا زمانی که اطلاعات شما در خصوص میزان نرخ بازدید و نرخ تبدیل در وبسایتتان کامل نباشد، نمی‌توانید استراتژی‌هایی را در نظر بگیرید که بتواند به توسعه و گسترش کار شما کمک کند. از مهم‌ترین ابزارهایی که در این زمینه یعنی نظارت بر نرخ تبدیل می‌تواند به شما کمک کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوگل آنالیتیکس
  •  ادورز
  • توئیتر ادز
  • اینستاگرام ادز
  • فیسبوک ادز
  • پرومتد پینز پینترست

بنابراین اگر بتوانید با این ابزارها کار کنید به راحتی می‌توانید روند کاری خود را تحلیل کرده و در ادامه مسیر به بهترین نتایج دست پیدا کنید. در واقع به بیانی دیگر باید گفت که این ابزارها به عنوان یک نقشه مسیر عمل خواهند کرد و همچون چراغی در دستان شما هستند تا بتوانید مسیر را به درستی مورد ارزیابی قرار دهید. به میزانی که ارزیابی‌های شما در این مسیر دقیق و درست انجام شود به همان میزان می‌توان امیدوار بود که شما به یک نرخ تبدیل بالایی دست پیدا کنید. نرخ تبدیل بالا نیز مساوی با موفقیت کاری شما در مسیر مدیریت یک وبسایت خواهد بود.

چگونه میتوان نرخ تبدیل را مورد ارزیابی قرار داد

پیگیری نرخ تبدیل

اگرچه نرخ تبدیل ممکن است معیار نهایی موفقیت نباشد، اما ابزاری عالی برای ردیابی عملکرد است. اما برای محاسبه نرخ تبدیل خود، باید پیگیری تبدیل‌ها باشید. همانطور که قبلاً اشاره کردم، با کمی تلاش اضافی، می‌توانید تبدیل‌ها را مستقیماً در اکثر سیستم عامل‌های تبلیغاتی و تحلیلی ردیابی کنید.

با وجود همه تبدیل‌ها و سیستم عامل‌های احتمالی موجود، پوشش نحوه پیگیری ردیابی به خودی خود یک مقاله است، اما در اینجا یک لیست مرجع سریع برای چندین سیستم عامل نام بزرگ وجود دارد:

  • Google Ads
  • Google Analytics
  • تبلیغات فیس بوک (شامل تبلیغات اینستاگرام)
  •  تبلیغات توییتر
  • پین‌های تبلیغاتی Pinterest 

اگر توسعه‌دهنده خوبی داشته باشید، تنظیم ردیابی تبدیل ساده‌ترین حالت است، ردیابی تبدیل خوب ارزش تلاش را دارد. شما نمی‌توانید آنچه را که نمی‌دانید بهبود دهید و اگر نتایج بازاریابی آنلاین خود را دنبال نمی‌کنید، از کجا می‌دانید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی نه؟

خبر خوب این است که ردیابی و استفاده از نرخ تبدیل شما را در گروه نسبتاً نخبه بازاریاب آنلاین قرار می‌دهد که می‌تواند یک مزیت رقابتی بزرگ برای شما ایجاد کند. در تبلیغات مزاحم، ما بیش از 2000 حساب Google Ads را مورد بازرسی قرار داده‌ایم و دریافتیم که 42٪ از تبلیغ‌کنندگان Google Ads هیچ‌گونه تبدیل را ردیابی نمی‌کنند.

نتیجه‌گیری

نرخ تبدیل یکی از مهمترین معیارهای بازاریابی است. برخلاف نرخ کلیک، نرخ تبدیل به شما می‌گوید که چند درصد از ترافیک شما در واقع کاری را انجام می‌دهند که می‌خواهید انجام دهند. می‌توانید همه کلیک‌هایی را که می‌خواهید بخرید، اما اگر این کلیک‌ها تبدیل نشدند، مشکلی پیش آمده است.

اکنون که می‌دانید نرخ تبدیل چیست، چگونه از آن استفاده کنید و چگونه نرخ تبدیل خود را بهبود ببخشید، وقت آن رسیده است که داده‌های نرخ تبدیل را برای شما به کار بگیرید! به هر حال، اگر می‌خواهید برای راه‌اندازی ردیابی تبدیل یا بهینه‌سازی نرخ تبدیل خود کمک کنید، در اینجا یا در نظرات به ما اطلاع دهید. ما دوست داریم کمک کنیم.

 

درج نظر


شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
نام خانوادگی
امتیاز بدهید (از 1 تا 5) :
09127857628