دسته بندی
    بسته

    بازاریابی چابک (Agile marketing) چیست؟

    بازاریابی چابک (Agile marketing) چیست؟

    بازاریابی چابک (Agile marketing)

    1.  آیا می دانید بازاریابی چابک چیست؟
    2.  آیا می دانید بازاریابی چابک از چه شیوه ای از مدیریت الگوبرداری کرده است؟
    3.  آیا می دانید که بازاریابی چابک دارای چه مزایایی است؟

    در این مقاله تلاش مان بر این است که بتوانیم به پرسش های فوق پاسخ هایی دقیق و مبسوط بدهیم تا شاید قدری از ابهامات موجود در این زمینه کاسته شود. اگر شما هم جزء کسانی هستید که به دنبال یک شیوه مدیریتی ویژه در حوزه بازاریابی یا مارکتینگ می باشید و می خواهید که با آگاهی از آن روند کسب و کار خودتان را رونق ببخشید این مقاله را تا انتها با ما همراه باشید.

     بازاریابی چابک

    بازاریابی چابک یا «agile marketing» چیست؟

    قطعاً یکی از مهم ترین مسائلی که از سوی مدیران پروژه ها مطرح می شود و برایشان دغدغه بزرگی است تسریع روند بازدهی پروژه ها می باشد. «agile marketing» یا بازاریابی چابک به روشی مدیریتی اشاره دارد که در آن تمامی اقدامات مدیریتی در جهت این است که روند پیشرفت پروژه ها سرعت بیشتری داشته باشد و نیز به نوعی زمان بندی آغاز و انجام پروژه ها به شکل دقیق انجام شود.

    در این شیوه مدیریتی پروژه ها، مهم ترین تکنیکی که بکار گرفه می شود این است که پروژه ها را به بخش های مختلف جزئی تری تقسیم بندی می کنند. در ادامه برای این که سرعت پیشروی پروژه ها افزایش یابد هر بخشی از این پروژه را به تیم هایی می سپارند که به صورت مجزا و اختصاصی روی آنها کار کنند. در نتیجه شاهد هستیم که به صورت کلی یک پروژه عظیم در کوتاه ترین زمان و به نحو موفقی به اتمام خواهد رسید.

    بازاریابی چابک از چه زمانی آغاز گردید؟

    واقعیت این است که نقطه آغاز این روش مارکتینگ یا بازاریابی به اقداماتی که برنامه نویس ها انجام داده اند باز می گردد. در گذشته برنامه نویس ها این شیوه از مدیریت پروژه را بکار بستند اما در ادامه مسیر کسانی که در حوزه بازاریابی یا مارکتینگ کار می کردند توانستند با ایجاد تغییرات جزئی از این تکنیک مدیریتی در بخش بازاریابی سود جوبند.

    بازاریابی چابک در بسیاری از بخش های خود شبیه تکنیک های مدیریت چابک است. اما این روز ها برخی از برنامه نویسان بر این باورند که تکنیک مدیریتی چابک باید در پروژه هایی که نرم افزاری هستند بکار بسته شود. در مقابل فعالان در حوزه مارکتینگ می گویند که خیر هر نوع تکنیک و روشی که بتواند به بهبود وضعیت مدیریت پروژه ها کمک کند می توان آن ها را بکار بست.

    بازاریابی چابک از چه زمانی آغاز شد؟

    بازاریابی چابک 

    از مهم ترین اصولی که در این نوع تکنیک بازاریابی وجود دارد می توانیم به مواردی اشاره کنیم که بسیار مهم و قابل توجه می باشند. از جمله:

    مشتری محور بودن تکنیک بازاریابی چابک:

    شاید این سوال مطرح شود که مگر در سایر تکنیک ها و راهکار های بازاریابی مشتری ها محور کار کارفرمایان و صاحبان سرمایه قرار نمی گیرند؟ بله به نوعی در تمامی بازاریابی ها مهم ترین افرادی که به نوعی هدف قرار می گیرند مشتریان هستند. اما در تکنیک بازاریابی چابک شما باید به نحوی سرعت و روند کارتان را بالا ببرید تا نتیجه بخشی آن سریع تر باشد. بنابراین مشتری محور بودن در این تکنیک به صورت کاملاً اختصاصی مورد توجه قرار می گیرند و روند فعالیت ها انجام می شود.

    فعالیت تیم های حرفه ای به صورت همکارانه و در کنار هم ( میان کارکردی ):

    در این تکنیک تمامی افرادی که برای روند بازاریابی فعالیت می کنند در کنار هم هستند. یعنی بدین معنا نیست که هر تیم و گروهی به صورت اختصاصی و جداگانه از سایر تیم ها و افراد به فعالیت های تخصصی خود مشغول باشد. به این شکل از کارکردن میان کارکردی گفته می شود. پس همه تیم می توانند با همفکری بخشی از روند کار را پیش ببرند تا در نهایت به نتیجه ای مثبت دست پیدا کنند.

    بازاریابی چابک دارای چه مزایایی است؟

    از مهم ترین مزایایی که می توان برای بازاریابی چابک برشمرد موارد زیر هستند:

    1. افزایش بهره وری از زمان و کاهش مدت زمان انجام پروژه های مختلف علی الخصوص آن هایی که بزرگ هستند و مدت زمان زیادی نیاز است که صرف آن ها شود.

    2. صرفه جویی در منابع مالی و به صرفه ساختن وضعیت کسب و کار ها: زمانی که شما می خواهید یک پروژه را به مدت طولانی مدیریت کنید تا به سرانجام برسد طبیعی است که در مسیر پاسخ دهی پروژه و نتیجه بخشی آن شاهد هستیم که بخشی از هزینه های مربوط به پروژه افزایش خواهد یافت. به همین دلیل در صورتی که مدت زمان انجام پروژه کاهش پیدا کند تا حد زیادی شاهد کاهش هزینه های مربوط به امور مختلف در پروژه خواهیم بود.

    3. کاهش مدت زمان و کاهش هزینه های مربوط به یک پروژه در نهایت منجر به افزایش سود دهی در بخش آخر می شود. زیرا که روند بازدهی پروژه در کوتاه ترین زمان انجام خواهد شد و در کوتاه ترین زمان به سودی که به دنبال آن هستید دست خواهید یافت.

     مزایای بازاریابی چابک

    4. کاهش احتمال بروز تغییراتی ناگهانی و غیر طبیعی در مسیر بازدهی پروژه ها: برای مثال تصور کنید که یک پروژه را آغاز کنید و مدت زمانی طول بکشد که به اتمام برسد. در این مسیر هزاران اتفاق ممکن است که بیفتد که مسیر بازاریابی یا مارکتینگ شما را با چالش مواجه سازد. بنابراین در این موارد شما مجبور هستید که پروژه ها را با استراتژی های جدید پیش ببرید تا حداقل دچار ضرر نشوید. از این رو توصیه می شود در صورتی که یک پروژه را آغاز می کنید برای این که اینگونه چالش ها شما را با مشکل روبرو نسازد که حتما از تکنیک بازاریابی چابک استفاده کنید تا روند بازدهی بدون مشکل انجام شود.

    5. از سوی دیگر زمانی که بر حسب هر گونه اتفاقی تغییراتی جدی در مسیر پروژه شما رخ دهد شما می توانید با انواع تکنیک هایی که در بازاریابی چابک وجود دارد پروژه خود را نجات دهید.

    6. ایجاد ارتباط بین تمامی افرادی که در یک تیم فعالیت می کنند: در واقع در مارکتینگ به سبک سنتی صرفاً افراد با مدیرشان مرتبط بودند و روند کار را با وی در میان می گذاشتند. اما اتفاقی که در بازاریابی چابک رخ می دهد این است که همه افراد فعال در مارکتینگ با یکدیگر کار می کنند، مرتبط می شوند و همچنین تجربیاتشان را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. در نتیجه شاهد هستیم که ایده ها، نظرات و نیز تجربیات بین آن ها منتقل شده و در آخر منجر به بروز نتایج مثبتی خواهد شد. همواره نتیجه کار های گروهی مثبت تر از کارهایی بوده است که افراد به صورت انفرادی و بر حسب نظریات خودشان کار کرده اند بوده است. به همین دلیل است که در سال های اخیر شاهد گسترش فعالیت هایی هستیم که به صورت تیم ورک یا کار گروهی انجام می شوند.

    خاتمه

    در این مقاله بسیاری از مهم ترین نکاتی که باید در خصوص این روش مدیریتی یعنی بازاریابی چابک بدانید را برایتان آورده ایم.

    علیرغم این که این روز ها افراد بسیاری هستند که در حوزه کسب و کارشان از این شیوه مدیریتی بهره می برند اما کسانی وجود دارند که نسبت به آن تردید دارند و تصور می کنند که نمی تواند نتایج شگفت انگیزی به همراه داشته باشد. در حالیکه باید گفت خیر. این شیوه مدیریتی در بازاریابی تا حد زیادی نظر مدیران شرکت ها و مارکتینگ های مختلف را به خود جلب کرده و نتایج مثبتی برای آنها به همراه داشته است.

    ثبت نظرات

    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها