بسته

7 مثال کاربردی از هوش مصنوعی در بازاریابی

7 مثال کاربردی از هوش مصنوعی در بازاریابی

 هوش مصنوعی در بازاریابی

در سال های اخیر با گسترش هوش مصنوعی، تعداد زیادی از روش های بهره مندی از هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه ها به وجود آمده است و از جمله این زمینه ها، حوزه بازاریابی الکترونیکی است، به طوری که هوش مصنوعی در این زمینه جهش بسیار بزرگی داشته است.

بازاریابی هوش مصنوعی چیز جدیدی نیست و اکثر شرکت ها از آن استفاده می کنند. از جمله گوگل که چندین سال پیش شروع به استفاده از هوش مصنوعی در موتور جستجوی خود کرده است، اما در سال های اخیر عمیقاً به حوزه بازاریابی راه یافته است.

هوش مصنوعی به یکی از ابزارهای اساسی در دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است، چرا که انقلابی در صنعت بازاریابی الکترونیکی ایجاد کرده است و استفاده از آن دیگر فقط به شرکت های بزرگ محدود نمی شود بلکه حتی توسط شرکت ها و پروژه های کوچک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعه ای توسط Smart Insights انجام شد و بیانگر این بود که 55٪ شرکت ها از هوش مصنوعی در برنامه های بازاریابی خود استفاده می کنند یا در نظر دارند از آن استفاده کنند.

بسیاری از شرکت ها به طور فزاینده ای از فناوری های هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مصرف کننده استفاده می کنند. به گفته گارتنر، تحلیلگران پیش بینی می کنند که تا سال 2020، فناوری های هوش مصنوعی تقریباً در هر محصول و خدمات نرم افزاری فراگیر خواهد بود. هوش مصنوعی تا سال 2022 به 2.9 تریلیون دلار خواهد رسید. البته، بخش بازاریابی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

بازاریابی هوش مصنوعی به بازاریابان اجازه می دهد تا در مدت زمان کوتاهی حجم عظیمی از داده ها را از شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و وب جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند. بازاریابان می توانند از نتایج این تجزیه و تحلیل ها برای بهبود عملکرد بازاریابی خود و بهبود بازگشت سرمایه (ROI) استفاده کنند.

76٪ از مصرف کنندگان می گویند انتظار دارند شرکت ها نیازها و انتظارات آنها را درک کنند. هوش مصنوعی می تواند به بازاریابان در درک دقیق مخاطبان آنها کمک کند، بنابراین یک تجربه شخصی برای مشتریان و کاربران ایجاد می کند. بنابراین چگونه می توانید از هوش مصنوعی برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود استفاده کنید؟

بازاریابی هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

بازاریابی هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

بازاریابی هوش مصنوعی طرز تفکر انسان را شبیه سازی می کند تا برخی تجارب شخصی را با معیارهای خاص به مشتریان ارائه دهد. مانند مغز انسان، از تجربه می آموزد، سپس از یادگیری ماشینی برای تقلید بهتر و انعطاف پذیرتر و خودکار کردن این کارها استفاده می کند.

هرچه اطلاعات بیشتر توسط هوش مصنوعی جمع آوری شود، درک بیشتری از مشتری، الگوهای آنها، بازار و رقابت وجود دارد. همچنین در طول روز در دسترس است و به مرور زمان قادر به انجام پیچیده ترین وظایف است. این همان چیزی است که بازاریابی هوش مصنوعی را به یکی از راه حل های قدرتمند بازاریابی تبدیل می کند.چت بات ها

در این مقاله شما را با 7 روش استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی الکترونیکی آشنا خواهیم کرد.

1. چت بات ها

چت بات ها برنامه های رایانه ای هستند که برای تعامل آنلاین با مشتریان، پاسخگویی به سوالات آنها، پشتیبانی و کمک به آنها برای انجام خریدها، تهیه شده اند. چت بات ها می توانند در وب سایت ها و صفحات رسانه های اجتماعی ادغام شوند.

Chatbots تعامل برند را افزایش می دهد، تجربه مشتری را با ارائه پشتیبانی 24 ساعته و 7 روزه بهبود می بخشد و می تواند به طور همزمان با چندین مشتری ارتباط برقرار کند. بسیاری از شرکت ها به دلیل کم هزینه بودن برای پشتیبانی از مشتریان خود به چت بات ها وابسته شده اند. و نکته جالب این است که در بسیاری از موارد، مشتریان حتی متوجه نمی شوند که با یک برنامه رایانه ای چت می کنند.

2. قیمت گذاری پویا

قیمت گذاری پویا نوعی استراتژی قیمت گذاری است، که در آن قیمت براساس تقاضا، موجودی کالا و مشخصات مشتری تعیین می شود. برنامه های هوش مصنوعی می توانند با استفاده از کوکی ها، سابقه بازدیدها، جستجوها و سایر فعالیت های دیجیتال، نمایه شما را تجزیه و تحلیل کنند و بر این اساس قیمت محصولات را به صورت پویا تعیین کنند. یک نمونه از استفاده از قیمت گذاری پویا، سایت های رزرو هتل است، جایی که قیمت ها براساس نرخ گرفتن اتاق، فصل، رزرو قبلی و سابقه مشتری به صورت پویا عمل می کنند.قیمت گذاری پویا

3. تبلیغات هدفمند

با استفاده از کوکی و داده های سابقه مرور، هوش مصنوعی می تواند تبلیغات را بر اساس معیارهایی مانند منطقه جغرافیایی، سن، جنسیت و موارد دیگر به مشتریان نشان دهد. این را می توانید به وضوح در گوگل مشاهده کنید، آیا تا به حال متوجه شده اید که اگر چیزی را در Google جستجو کنید و سپس به YouTube بروید، تبلیغاتی که در آنجا برای شما نمایش داده می شود اغلب مربوط به مواردی است که در Google جستجو می کردید یا موضوعاتی که می خواندید. گوگل از الگوریتم های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل فعالیت شبکه و سابقه جستجو برای هدف قرار دادن تبلیغات متناسب با نیازها و علایق شما استفاده کرده است.

4. تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده ها یکی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی الکترونیکی است. در دنیای امروز جایی برای بداهه گویی وجود ندارد، تمام تصمیمات بازاریابی شما باید بر اساس داده ها گرفته شود. داده های زیادی در مورد مشتریان وجود دارد که برنامه های هوش مصنوعی می توانند با تجزیه و تحلیل و استفاده از نتایج، پیام های جذاب و موثر بازاریابی تهیه کنند.

از تکنیک های هوش مصنوعی می توان برای تجزیه و تحلیل داده ها با سرعت و دقت فراتر از توانایی انسان استفاده کرد. سیستم هایی برای تجزیه و تحلیل نوسانات بازار، پیش بینی روندهای کلی و تجزیه و تحلیل رفتار مشتری وجود دارد. شما به عنوان یک بازاریاب باید از این فناوری نهایت استفاده را ببرید و از توانایی برتر آن در تجزیه و تحلیل داده ها برای درک مشتریان و ایجاد استراتژی ها و کمپین های بازاریابی خود استفاده کنید.

تبلیغات هدفمند

5. درک مشتری

فناوری هوش مصنوعی می تواند به بازاریابان کمک کند تا بدانند که مصرف کنندگان در زمان واقعی در مورد نام تجاری آنها چه می گویند، زیرا ابزارهای نظارت بر شبکه های اجتماعی وجود دارد که گفته های افراد در شبکه های اجتماعی در مورد نام تجاری شما را تحلیل می کند. برنامه های هوش مصنوعی توانایی تعیین اینکه برند شما مورد تمجید، تحقیر یا ذکر بی طرفانه است، هستند. بر اساس این اطلاعات، بازاریاب ها می توانند پیام های بازاریابی خود را برای حداکثر اثربخشی اصلاح و تولید کنند.

این ابزارها شما را قادر می سازد:

شناختن تأثیرگذاران در این زمینه

تعیین احساس مشتری نسبت به یک نام تجاری یا چیز دیگر

عبارات و موضوعات را تعریف کنید

هر ذکر نام تجاری را دنبال کنید

Social Mention ابزاری برای هوش مصنوعی است که در چندین شبکه اجتماعی جستجو می کند و به دنبال ذکر نام تجاری (یا نام) شما است. این ابزار گزارشی از فرکانس ذکر نام تجاری و مثبت یا منفی بودن یا خنثی بودن نام شما را ارائه می دهد.

6. توصیه و سفارشی سازی محتوا

تدوین محتوا یکی از بهترین نمونه های استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال است. سایت های تجارت الکترونیکی، وبلاگ ها و بسیاری از شبکه های اجتماعی با استفاده از هوش مصنوعی فعالیت بازدیدکنندگان خود را در اینترنت تجزیه و تحلیل می کنند و برای محصولات و محتوای مرتبط با آنها پیشنهادها و توصیه هایی را برای افزایش نرخ تبدیل و صرف وقت بیشتر در سایت های خود ارائه می دهند.

بازاریابان در تلاش مداوم برای یافتن راه های جدید برای برقراری ارتباط با مشتریان هستند و آنها می خواهند مشتریان هرچه بیشتر وقت خود را در سایتها یا برنامه های آنها بگذرانند و در اینجا از مزیت هوش مصنوعی بهره مند می شود، زیرا محتوای بازدید کننده و کاربر را فراهم می کند یا محصولات و خدماتی که متناسب با علایق و نیازهای آنها باشد، براساس فعالیت کاربر در اینترنت و موضوعاتی که جستجو می کند، سایتهایی که بازدید می کند و چیزهایی که دوست دارد.

بهترین مثال در این زمینه وب سایت های تجارت الکترونیکی به ویژه آمازون است. که محصولات را براساس آنچه که به دنبال آن هستند یا محصولاتی را که قبلاً خریداری کرده اند به آنها پیشنهاد می کند. طبق گفته مکینزی، 35 درصد درآمد آمازون (سایت تجارت الکترونیکی) از موتور پیشنهادی آن است.

تجزیه و تحلیل داده ها

7. هوش مصنوعی و تست A / B

تست A / B نوعی روش بازاریابی است که دو نسخه از یک صفحه را در یک سایت مقایسه می کند تا مشخص کند کدام نسخه بهترین پاسخ را به مشتریان و بازدیدکنندگان دارد، کدام نسخه بالاترین نرخ تبدیل را دارد. تست A / B یک فرایند پیچیده است و نیاز به تجزیه و تحلیل داده های زیادی دارد و انجام آن به صورت دستی زمان زیادی را می برد، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند به انجام آزمایش A / B کمک کنند و نتایج را سریعتر و کارآمدتر از انسان ارائه دهند.

هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند است که بازاریابان باید برای دستیابی به نتایج بهتر و بهبود بازگشت سرمایه از آن بهره بگیرند و از آن استفاده کنند. شما چطور؟ آیا در استراتژی بازاریابی خود از فناوری هوش مصنوعی استفاده می کنید؟ در غیر این صورت، چه چیزی مانع انجام این کار می شود؟ خوشحال می شویم که نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها