Table of Contents
- روابط تجاری چیست؟
- چرا روابط تجاری مهم هستند؟
- انواع روابط تجاری
- انواع مهارتهای ارتباطی در فضاهای شغلی
- 1- شنونده خوبی باشید
- 2- سخنوری و صحبت کردن را تمرین کنید
- 3- در مذاکره و ایجاد توافق پیش قدم شوید
- 4- شناخت کامل از مخاطبینتان در مذاکره داشته باشید
- 5- خوشرو باشید و با لبخند روند ارتباطگیری را انجام دهید
- 6- در طول فعالیتهای شغلی در محیط کاری پرانرژی باشید
- 7- انضباط کاری و جدیت در حین انجام فعالیتهای مختلف داشته باشید
- 8- در هنگام انتخاب همکار دقت کنید
- 9- افراد حرفهای استخدام کنید و به انها و دانششان اعتماد کنید
- 10- رفتار مقتدرانه داشته باشید
- 11- برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت برای ایجاد ارتباط با پروژههای مختلف داشته باشید
- 12-خلاق باشید
- مزایا و واقعیتهای روابط تجاری و کاری
- خاتمه
این روزها بسیاری از افرادی که در کسب و کارهای مختلفی فعالیت میکنند به دنبال این هستند که تکنیکهای متفاوتی را در جهت بهبود وضعیت کسب و کارشان به کار گیرند.
در واقع افراد میخواهند که روز به روز به موفقیتهای بیشتری برسند و بتوانند به فروش و سودهای زیادی دست پیدا کنند. البته صاحبان کسب و کار و حتی افراد عادی دوست ندارند که به سودهای موقتی و محدود برسند. بلکه یکی از اهداف آنها این است که به سودهای بلندمدت دست پیدا کنند. طبیعی است که قدمهای بزرگ نیازمند تکنیکهای هوشمندانه و دقیقی است. همواره یکی از توصیههایی که از سوی مدیران ارشد شرکتها و کمپانیهای بزرگ میشود این است که مراقب روابطتان با افراد باشید. افراد دیگر به هر عنوانی که با ما همکاری میکنند از مهمترین بخشهای کسب و کار ما هستند که باید برای موفقیت کسب و کارمان به آنها توجه داشته باشیم.
با ما باشید تا به شما بگوییم که با هم درباره روابط تجاری و انواع آن کدامند و اینکه روابط چگونه باعث موفقیت کسب و کار شما میشوند و چه تکنیکهایی را باید به کار بگیرید. با ما در ناپ شاپ همراه باشید.
روابط تجاری چیست؟
انواع مختلفی از روابط تجاری وجود دارد، از تعاملات کارمند با کارمند گرفته تا روابط بین رئیسها، روابط بین اعضای تیم و روابط بین شرکا و مشتریان، همگی زیر مجموعه روابط تجاری شما هستند و بسته به جایگاه شغلیتان تعداد روابط شما متفاوت خواهد بود.
علاوه بر موارد بیان شده، در عصر تکنولوژی، روابط تجاری شما ممکن است شما را به تعامل با مشتریان خارج از کشور، مدیریت فریلنسرها در سراسر کشور یا کنفرانس تلفنی با تامینکنندگانی که به ندرت آنها را حضوری میبینید، نیز افزایش پیدا کند. همه این روابط در کسب و کار شما مهم هستند و چالشهای خاص خود را نیز به همراه دارند.
چرا روابط تجاری مهم هستند؟
روابط تجاری از یک تجارت جداییناپذیر است. به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، میدانید که زندگی بدون کارمندان یا مشتریان پیش نمیرود. کارمندان وفادار در سودهای ثابت و افزایش آنها نقش اساسی دارند. اگر در بازار تجارت B2B هستید یا قصد دارید در آینده با شرکتهای دیگر همکاری کنید، میدانید که این روابط کلید رشد و موفقیت کسب و کار شما هستند.
انواع روابط تجاری
روابط تجاری به سه نوع اصلی تقسیم میشوند: بنگاه تجاری با بنگاه تجاری (B2B)، تجارت با مصرف کننده (B2C) و روابط داخلی با همکاران.
بنگاه تجاری با بنگاه تجاری (B2B):
یک تجارت B2B محصولات یا خدمات را به طور مستقیم به سایر مشاغل ارائه میدهد. به عنوان مثال، یک تولید کننده قطعات خودرو ممکن است محصولات خود را مستقیماً به شرکتی مانند تویوتا بفروشد تا به رانندگان.
کسب و کار با مصرف کننده (B2C):
یک تجارت B2C محصولات یا خدمات را مستقیماً به مشتریان ارائه میدهد. تمام خرده فروشها زیر دسته همین نوع روابط قرار میگیرند. امروزه تعامل مستقیم با خریداران فردی را برای شرکتهای تجارت الکترونیک B2C آسان کرده است.
روابط داخلی
همه متخصصان در هر شرکتی با صاحب کسب و کار و با همکاران خود رابطه دارند. توجه داشته باشید که مهارتها و شبکهسازی افراد حتی در داخل یک کسبوکار حیاتی است. به عنوان یک رهبر و مدیر باید بررسی کنید که کارکنان شما راضی هستند ودر محیط کار میتواند با هم تعامل بگیرند و کار تیمی انجام دهند.
انواع مهارتهای ارتباطی در فضاهای شغلی
در این بخش تصمیم داریم که مهمترین و موثرترین مهارتهای ارتباطی که سبب میشود در محیطهای کاری و در زمینههای شغلیتان پیشرفت کنید، معرفی کنیم.
مهمترین مهارتهایی که باید در هنگام ارتباطگیری با مشتریان یا همکارانتان در فضاهای شغلیتان بکار گیرید، موارد زیر هستند:
1- شنونده خوبی باشید
به موازات این که باید مهارتهای گفتاری و سخنوری خود را افزایش دهید، باید مهارتهای خود را در زمینه شنیدن صحبتهای مشتریان و همکارهای تجاریتان را نیز افزایش دهید. باید تلاش کنید که با صبوری و متانت به صحبتهای مخاطبینتان گوش فرا دهید. گوش دادن دقیق سبب میشود که با دغدغههای آنها، امکانات مالیشان و یا خواستههایشان آشنا شوید و در نهایت متناسب با شرایط آنها همکاریهای تجاریتان را گسترش دهید.
2- سخنوری و صحبت کردن را تمرین کنید
باید توجه داشته باشید که نحوهی عرضه خدمات و محصول و نیز معرفی خودتان در فضای تجاری تاثیر به سزایی در ایجاد اعتماد در طرفین مخاطب دارد. به همین دلیل ضروری است که افراد در زمینه مهارتهای گفتاری خودشان آموزش ببینند و آنها را تقویت کنند. برای مثال افراد باید مهارت صحبت کردن در جمعهای چند نفره و نیز در جلسات رسمی را داشته باشند.
3- در مذاکره و ایجاد توافق پیش قدم شوید
همواره تلاش کنید که با مخاطب خود مذاکرههای موفقی را رقم بزنید. اما نباید انتظار داشته باشید که با جلسات کوتاه مذاکره بتوانید مشتری خود را متقاعد کنید تا با شما همکاری کند. حتی اگر یک جلسه ناموفق داشتید، تلاش کنید جلسات دیگری را تدارک ببینید و با احترام و هوشمندانه مدیریت جلسات را پیش ببرید.
4- شناخت کامل از مخاطبینتان در مذاکره داشته باشید
ضروری است که شناخت کافی از مخاطبین خود پیدا کنید. این شناخت با سکوت و خوب گوش دادن حاصل خواهد شد. در نهایت میتوانید با استفاده از مهارت سخنوریتان روند جذب مشتری را به سمت دلخواهتان بکشانید. هر چقدر اطلاعات شما درباره منابع مالی، میزان بودجه مشتری و خصوصیات اخلاقی آن بیشتر باشد، احتمال موفقیتتان در مذاکرات افزایش خواهد داشت.
5- خوشرو باشید و با لبخند روند ارتباطگیری را انجام دهید
کسانی که بیشتر لبخند میزنند و با خوشرویی از طرفشان استقبال میکنند، در کوتاهترین زمان اعتماد طرف مقابل را جلب میکنند. جلب اعتماد از مهمترین ارکان جذب مشتری و نگهداری طولانی مدت وی در روابط تجاری است. به همین دلیل نیاز است که تا حدودی از رفتارهای خشک و جدی پرهیز کنید زیرا که هیچ نتیجه مثبتی برای کسب و کارتان در پی نخواهد داشت.
6- در طول فعالیتهای شغلی در محیط کاری پرانرژی باشید
زمانی که به عنوان یک صاحب کسب و کار یا مدیر فعالیت کنید، بهتر است که در تمامی فعالیتهای کاری و شغلیتان با انرژی وارد شوید و تا انتها با شوقی جدی کار کنید. این مسئله باعث میشود افرادی که در کنار شما فعالیت میکنند از انرژی شما بهرهمند شوند و مشتاق شوند که در تمامی حیطهها در کنار شما باشند. در واقع شما با اشتیاقی که از خود نشان میدهید قطعاً دیگران را نیز به طور ناخودآگاه وادار میکنید که همراهیتان کنند. در نهایت خواهید دید که تمامی افراد گروه از روابطی که با شما دارند، هم لذت خواهند برد و به دلیل به دست آوردن موفقیتهای بسیار آنها ترغیب به همکاری بیشتر با شما میشوند.
بنابراین از مهمترین عواملی که سبب میشود روز به روز در کسب و کارتان پیشرفت کنید و افراد دیگری را به سمت خود جذب کنید، این است که خودتان به هدفی که دارید ایمان داشته باشید و در جهت تحقق آن از خودتان اشتیاق نشان دهید.
7- انضباط کاری و جدیت در حین انجام فعالیتهای مختلف داشته باشید
تا زمانی که در مسیر تحقق اهدافتان برنامهریزی نداشته باشید و نتوانید خود را بر اساس برنامهریزی پیش ببرید، نمیتوانید دیگران را به عنوان همکار یا کارمند با خود همراه کنید.
در واقع زمانی که همکاران شما و افرادی که شما با آنها در ارتباط هستید از انظباط کاریتان مطلع شوند در روند کار بسیار جدیتر عمل کرده و تلاش میکنند که کوچکترین اهمال کاری و دیرکردی در روند کار نداشته باشند. بنابراین این شمائید که با منظم بودن و انجام دقیق برنامه برای تحقق گام گام اهداف از پیش تعیین شده به شکل اصولی پیش خواهید رفت.
8- در هنگام انتخاب همکار دقت کنید
در صورتی که میخواهید با افرادی به عنوان شریک یا هر عنوان دیگری همکاری کنید باید تلاش کنید که نزدیکترین افراد را از نظر خصوصیات اخلاقی به خودتان انتخاب کنید. در واقع تصور کنید که شما فردی اصول گرا، منضبط و مشتاق درکارتان هستید. از سوی دیگر با افرادی همکاری می کنید که ابداً نسبت به کارشان تعصبی ندارند و صرفاً فعالیت های جزئی را در جهت کسب در آمد دارند و اشتیاق شما را نمی بینند و در هر پروژه ای با بی میلی با شما همکاری می کنند. در این موارد به نظر شما چقدر می توانید پیشرفت داشته باشید؟
قطعاً با افرادی که به لحاظ خصوصیات اخلاقی تفاوت های جدی ای با شما دارند در ادامه مسیر با اختلافات جدی تری در زمینه حرفه ای مواجه خواهید شد که در نهایت به ضرر و زیان احتمالی خواهد انجامید. بنابراین بهتر است که از همان ابتدا و پیش از آنکه به موانعی جدی در مسیر کاری تان برخورد کنید انتخاب های هوشمندانه ای در خصوص انتخاب همکاران و افرادی که در ارتباط با شما هستند داشته باشید.
9- افراد حرفهای استخدام کنید و به انها و دانششان اعتماد کنید
همواره تلاش کنید افرادی که در زمینه فعالیتهای کسب و کارتان به شکل حرفهای فعالیت میکنند را استخدام کنید. این دسته از افراد حتماً تخصص و تجربهای که کسب کردهاند و در مواقع ضروری و در بزنگاهها میتوانند کمک شایانی به موفقیتهای شما و نیز جلوگیری از شکستهایتان داشته باشند. این دسته از افراد بهترین گزینههایی هستند که میتوانید با آنها ارتباط بگیرید و برای پیشرفتتان از آنها راهنمایی و مشورتهای تخصصی داشته باشید.
10- رفتار مقتدرانه داشته باشید
اگر مدیر یک کسب و کار یا صاحب سرمایه هستید و تعدادی از افراد زیر دست شما به عنوان کارمند کار میکنند، باید توجه داشته باشید که فرقی نمیکند افراد دیگر با چه عنوانی با شما در ارتباط هستند، تنها نکتهای که باید در خاطر داشته باشید این است که بتوانید رفتاری محترمانه و در عین حال مقتدرانه داشته باشید. دیگران باید آگاه باشند که شما هر نوع تصمیمی که میگیرید قطعاً بر اساس تجربیات و دانش تخصصیتان بوده است اما نباید از مشورت گرفتن از افرادی که با آنها کار میکنید، غافل شوید. بلکه از آنها نظر خواهی داشته باشید و در نهایت جمعبندی نظرات را با توجه به ارزیابیهایتان انجام دهید. در این شرایط دیگران راحتتر میتوانند به شما به عنوان هد یا راس یک مجموعه یا مدیرشان اعتماد کنند و افراد دیگر نیز همکاریهای مشارکتی با شما خواهند داشت.
11- برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت برای ایجاد ارتباط با پروژههای مختلف داشته باشید
برنامههای بلند مدت و کوتاه مدت از مهمترین عواملی است که به شما کمک میکند تا گامهایتان را هوشمندانهتر بردارید. برنامهریزی باعث میشود که فعالیتهایتان جهتدار شود و به مرور و کمکم به آن هدف بزرگ و نهایی نزدیک شوید. قطعاً در روزهای ابتدایی نمیتوانید که تمامی راههای چند ساله را در کوتاهترین زمان بردارید، بنابراین نیاز است که مسیر 10 قدیمی را خرد کنید و برای هر قدم برنامهریزی کنید تا با تسلط بیشتری پیش بروید. در نهایت مشاهده میکنید که در مسیر پیشرفت گام به گام با پروژههای جدیتری مواجه شدید که دیگران شما را لایق داشتن پروژههای بزرگ دیدهاند و روند کارشان را به شما سپردهاند. بنابراین ارتباطگیری با افراد بزرگ و گرفتن پروژههای جدی یک شبه حاصل نخواهد شد.
12-خلاق باشید
هر سازمانی گهگاه با مشکلاتی روبرو میشود، اما زمانی که در حال کار بر روی ایجاد روابط با کسب و کار دیگر یا با مشتریان هستید، ممکن است با مشکل مواجه شوید. در حل مشکلات خود خلاق باشید و بدانید چه زمانی باید مصالحه کنید. برای مثال، اگر مشتری به ناحق از کارمندی عصبانی است، ممکن است لازم باشد مشتری را کنار بگذارید تا بتوانید روابط داخلی خود را حفظ کنید.
حتما بخوانید: قالب ناپ کامرس
مزایا و واقعیتهای روابط تجاری و کاری
وقتی روابط تجاری به نتیجه میرسد، دستاوردهای آن شگفت انگیز است. شما میتوانید از منابع جدید بهره ببرید، وارد بازار جدیدی شوید و بسیاری از جنبههای اداره یک کسب و کار را با شرکای قابل اعتماد در کنار خود ساده کنید. اما همه روابط به نتیجه نمیرسند. در ایجاد یک شراکت جدید خطراتی وجود دارد، اما اگر بتوانید روابط سالمی ایجاد کنید، نوید رشد و صرفه جویی در هزینهها نیز وجود دارد.
برای مثال، اگر روی ایجاد یک رابطه تجاری سالم با تامینکنندگان سرمایهگذاری میکنید و همه چیز درست میشود، میتوانید روی خدمات ثابت و با کیفیت بالا و به موقع بودن حساب کنید. در نهایت، آنها نیز میخواهند به تجارت با شما ادامه دهند. یک تامینکننده خوب میتواند شما را با روندهای بازار در ارتباط نگه دارد و اگر رقیبی قیمتهای بهتر یا نوآوریهای جدیدی ارائه میدهد به شما اطلاع دهد. تأمینکنندهای که سالها با او کار کردهاید، حتی ممکن است به طور فعالانه به شما تخفیفهایی ارائه دهد تا روابطتان پایدار بماند.
با این حال، رابطه با یک تامینکننده ممکن است کارساز نباشد. کیفیت پایین یا بدقولی میتواند برای شرکت شما بسیار مضر باشد، و در بسیاری از موارد، ادامه رابطه ارزشی ندارد. ارزش بخشش و اهمیت همکاری طولانی مدت را بدانید، اما همچنین بدانید چه زمانی میتوانید با پیدا کردن یک شریک جدید بهتر عمل کنید.
خاتمه
در این مقاله مهمترین بخشی که در صدد پرداختن به آن بودیم ارائه مهارتها و تکنیکهای ارتباطی بود. بنابراین کسانی که در فضاهای اجتماعی مشغول هستند و مدام با مشتریان در ارتباط هستند با مطالعه تکنیکهایی که در اختیارشان قرار دادیم میتوانند موفقیت بیشتری به دست بیاورند.
از سوی دیگر میتوانید اگر موردی را فراموش کردیم در بخش کامنتها با ما و سایر مخاطبین عزیز این وبسایت به اشتراک بگذارید یا از تجربیاتتان برایمان بنویسید.