Table of Contents
EBay با بیش از 200 میلیون کاربر ثبت شده، امروزه بزرگترین جامعه خرید و فروش کالا و خدمات بصورت آنلاین است. ما شما را به کشف تاریخچه و خدمات این سایت دعوت می کنیم که به یک پدیده واقعی اجتماعی تبدیل شده است.
eBay یک وب سایت حراجی است که امروزه نیز محبوب ترین مقصد در اینترنت به حساب می آید و جامعه ای را جمع می کند که تعداد آنها صدها میلیون عضو است. کاربران اینترنت از سراسر جهان هر روز به این بستر تجاری مراجعه می کنند، جایی که می توانید تقریبا هر چیزی را خریداری کنید یا بفروشید.
خدمات EBay به حدی وارد زندگی میلیون ها کاربر اینترنت شده است که این سایت دیگر فقط یک موفقیت تجاری به حساب نمی آید بلکه یک پدیده اجتماعی نیز محسوب می شود.
EBay، شرکت حراج و تجارت جهانی توسط کارآفرین ایرانی-آمریکایی پیر امیدیار(Pierre Omidyar) که در آن زمان 28 سال داشت در سال 1995 راه اندازی شد. eBay یکی از اولین شرکت هایی بود که یک وب سایت اینترنتی برای مطابقت با خریداران و فروشندگان کالا و خدمات ایجاد و به بازار عرضه کرد. این شرکت که به فروشندگان فردی و مشاغل کوچک توجه دارد، در تجارت الکترونیکی در سراسر جهان پیشتاز بازار است. دفتر مرکزی eBay در سن خوزه، کالیفرنیا قرار دارد.
مشتریان می توانند در وب سایت های راه اندازی شده در کشور خود شرکت کنند یا از یکی از سایت های بین المللی شرکت استفاده کنند. وب سایت های eBay برای بازارهای ایالات متحده و کانادا، بیشتر کشورهای اروپایی و چندین کشور آسیا وجود دارد.
ای بی متولد می شود
ایده eBay زاییده تفکرات یک فرد از سن خوزه، کالیفرنیا بود. او از اتاق نشیمن خود ایده ایجاد یک بازار بین المللی برای تأمین نیازهای خریداران و فروشندگان از سراسر جهان را بدست آورد. در سپتامبر 1995، eBay فقط یک ایده بود، اما در مدت کوتاهی شکوفا شد، رشد کرد و با کمک چندین دوست، به یک ایده جهانی تبدیل شد.
این پورتال در روز کارگر (دوشنبه، 4 سپتامبر 1995) با نام AuctionWeb، "سایت حراج" راه اندازی شد. فردی که eBay را ایجاد کرد، پیر امیدیار(Pierre Omidyar) و دوستش، جف اسکول، یکی دیگر از آشنایان خود به نام مگ ویتمن، فارغ التحصیل مدرسه بازرگانی هاروارد و متخصص در زمینه مارک تجاری را تشویق کرد تا برای توسعه یک مدل تجاری در اواخر دهه 1980 با هم متحد شود. ویتمن در نهایت رئیس و مدیر اجرایی eBay شد (مدیر عامل). در مدت بیش از سه سال، eBay نزدیک به 30 کارمند داشت، درآمد اولیه نزدیک به 5 میلیون دلار داشت و از نیم میلیون بازدید کننده و کاربر لذت می برد. در عرض هفت ماه پس از عمومی شدن eBay، پیر و جف میلیاردر شدند.
این سه موسس با هم همکاری خود را با برندهای تجاری پیشرو از جمله دیزنی و جنرال موتورز آغاز کردند. در ابتدا، eBay برای ارتباط افراد در تجارت با محصولات، تجارت و فرصتهای عرضه طراحی شده بود. طراحی و مدل اصلی تجارت eBay ترویج و تهیه مکانی بود که افراد علاقه مند به فروش چیزی بتوانند موارد خود را برای فروش لیست کنند. سپس، افرادی که علاقه مند به خرید چنین مواردی هستند می توانند مواردی را که در eBay ذکر شده اند به روشی مستقل و کاملاً خودکار خرید کنند. اقلام ذکر شده بر اساس دسته ها یا موضوعات تنظیم شده بودند و فروشنده می توانست قیمت اولیه کالای خود یا محصول خود را لیست کند، یک محیط حراج آنلاین ایجاد کند و محصول را در پایان مدت زمان مشخص به بالاترین پیشنهاد دهنده بفروشد.
احتمالاً می توان حدس زد كه پیر، جف و مگ تصوری از اینكه مدل تجاری بی نظیر آنها به زودی به یكی از سودآورترین و شناخته شده ترین بازارهای جهان تبدیل شود، نداشتند.
به طور قطع می توان گفت eBay به معنای واقعی کلمه چهره بازاریابی داخلی و بین المللی را تغییر داده است. امروزه eBay یک شرکت چند میلیارد دلاری است که در بیش از 40 کشور جهان فعالیت دارد. از سال 2010، eBay فقط در ایالات متحده بیش از 9 میلیارد دلار جمع شده است و ارزش آن بیش از 22 میلیارد دلار است. در حالی که eBay و عملکردهای آن در طول سالها به طور مداوم بهبود و توسعه یافته است، اما هنوز هم یکی از عملکردهای اصلی خود را ارائه می دهد: اتصال افراد با افراد دیگر. ده ها شرکت دیگر در سراسر جهان تلاش کرده اند تا موفقیت eBay را تقلید یا کپی کنند و ایجاد آن باعث ایجاد تعداد زیادی خرید اینترنتی، سایت های حراج و فروش فرصت های دیگر برای کاربران اینترنتی شده است.
تا سال 2008، eBay از چند صد میلیون فروشنده و خریدار ثبت شده برخوردار بوده و بیش از 15000 نفر را استخدام کرده است. این شرکت برای ایجاد سایتهای تخصصی دیگر منشعب شده است، سایر شرکتهای بزرگ اینترنتی را خریداری کرده و فرصتهای کاربر پسند دیگری را برای تجارت های بین المللی ایجاد کرده است. یکی از این موارد PayPal با پایه مالی است که کاربران را از سراسر جهان قادر می سازد بدون اینکه از آنها بخواهند با موانع سنتی بانکی، کارمزد یا انتقال وجه بین المللی مقابله کنند، پرداختهای فوری را دریافت و ارسال کنند. سرعت و سهولت معاملات بین المللی را تسریع می کند. به طور رسمی، اولین کارمند eBay فردی به نام کریس آگارپائو بود که برای هماهنگی عملیات خرید و فروش استخدام شد. او بعد از گذشت یک ربع قرن، هنوز هم به عنوان بازرس در منابع محل کار در شرکت است.
eBay فقط در مدت دو سال، یک میلیون محصول را در وب سایت خود قرار داد. تا سال 1998، نیم میلیون کاربر داشت و در نتیجه موفقیت های پی در پی، ورود خود را به بورس آغاز کرد. به این ترتیب، فقط در مدت 4 سال eBay از ایده اولیه امیدیار به یک شرکت چند میلیون دلاری تبدیل شد که بر تجارت به اصطلاح وب 1.0 تسلط داشت. این شرکت با درآمدهای هنگفتی که به دست آورده بود، به سرعت در حال گسترش بود: در سال 2001 گروه فرانسوی iBazar را به قیمت 100 میلیون دلار خریداری كرد، كه به او اجازه داد حضور خود را در اروپا افزایش دهد.
داستان اولین کالای فروخته شده در eBay
Pierre Omidyar، بنیانگذار EBay، اولین کالای به فروش رفته در EBAY را به یاد می آورد و نحوه فروش اولین کالا را این گونه توصیف می کند که آنها پس از ایجاد وب سایت کسب و کار خود، یک نشانگر لیزری شکسته را در حراج ذکر کردند. این نشانگر لیزری شکسته در حراج توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد و پیشنهادات بی شماری دریافت کرد. سرانجام، حراج برای آن کالای شکسته با مقدار فروش تقریباً 15 دلار (14.83 دلار) به پایان رسید. واقعاً باورنکردنی بود، اما یک شروع موفقیت آمیز برای ای بی بود.
یک واقعیت جالب درباره پیدایش آن این است که اولین محصولی که از طریق سیستم عامل فروخته شد، نشانگر لیزری شکسته بود که ارزش آن 14 دلار بود. امیدیار که از فروش این محصول حیرت زده شده بود، با برنده حراج تماس گرفت تا اطمینان حاصل کند که لیزر معیوب است. سپس خریدار برای او توضیح داد که در حال جمع آوری نشانگرهای لیزری معیوب است. از آن زمان تاکنون موارد غیرمعمول زیادی برای فروش در سایت حراج عرضه شده است.
مدل کسب و کار
eBay با استفاده از شبکه جهانی وب، یک جامعه تجارت آنلاین به صورت شخصی به شخص را ایجاد کرده است. خریداران و فروشندگان به روشی گرد هم می آیند که در آن فروشندگان مجاز به درج لیست اقلام برای فروش هستند، خریداران برای موارد مورد علاقه قیمت پیشنهاد می دهند و همه کاربران eBay می توانند موارد ذکر شده را به صورت کاملاً خودکار مرور کنند. موارد بر اساس موضوعات تنظیم می شوند، جایی که هر نوع حراج دسته خاص خود را دارد.
eBay تجارت شخصی به فرد سنتی و جهانی را انجام داده است که به طور سنتی با رابط وب خود از طریق فرم هایی مانند فروش گاراژ، نمایشگاه های کلکسیونی، بازارهای فرنگی و غیره انجام می شود. این امر اکتشاف آسان خریداران را تسهیل می کند و فروشندگان را قادر می سازد ظرف چند دقیقه از ثبت نام، بلافاصله کالایی را برای فروش لیست کنند.
مرور و پیشنهاد در مزایده رایگان است، اما از فروشندگان دو نوع اتهام دریافت می شود:
وقتی کالایی در eBay ذکر می شود، هزینه درج غیر قابل استرداد کسر می شود که بسته به پیشنهاد فروشنده در مورد کالا، بین 30 سنت تا 3.30 دلار متغیر است. بابت گزینه های اضافی لیست برای تبلیغ مورد، مانند لیست برجسته یا پررنگ، هزینه ای دریافت می شود. هزینه نهایی (قیمت نهایی فروش) در پایان حراج فروشنده اخذ می شود. این هزینه به طور کلی از 1.25٪ تا 5٪ قیمت نهایی فروش متغیر است.
اگر پیشنهادی بیش از حداقل قیمت فروشنده باشد، و اگر فروشنده و خریدار معامله را مستقل از eBay انجام دهند، eBay در پایان حراج از طریق پست الکترونیکی خریدار و فروشنده را مطلع می کند. قرارداد الزام آور حراج فقط بین پیشنهاد دهنده برنده و فروشنده است.
بین سالهای 2004 و 2007، eBay معاملات استراتژیک دیگری مانند خرید Rent.com ،Gumtree و Skype را که در سال 2005 خریداری شد انجام داد (بعداً آن را به مایکروسافت می فروخت). این حتی StubHub را نیز در اختیار گرفت که این شرکت را به پیشروترین پلتفرم فروش بلیط آنلاین تبدیل کرد. علاوه بر این، در آن سال ها او در Mercado Libre سرمایه گذاری کرد: در اکتبر 2001 توافق نامه ای را امضا کرد که به موجب آن سهامدار اصلی شرکت مارکوس گالپرین شد. بنابراین، MercadoLibre عملیات iBazar را از برزیل بر عهده گرفت و هر دو شرکت شرکای انحصاری آمریکای لاتین شدند.
زندگینامه پیر امیدیار(Pierre Omidyar)
پیر امیدیار در سال 1967 در پاریس از پدر و مادری ایرانی متولد شد، اما عملاً در ایالات متحده بزرگ شد. خانواده وی در سال 1973 به واشنگتن دی سی نقل مکان کردند. این پسر یک فیزیکدان به سرعت علاقه به کامپیوتر را پیدا کرد. در سال 1981، او اولین برنامه کامپیوتری خود را تنظیم کرد که در کتابخانه مدرسه اش کتابها را فهرست می کرد. با تشویق از این اولین موفقیت، او کاملاً طبیعی تصمیم گرفت که در دانشگاه تافتس علوم کامپیوتر بخواند. او که تازه فارغ التحصیل شده بود، به کلاریس، یکی از شرکت های تابعه اپل پیوست، اما مشتاق بود که خودش را تحمل کند، در سال 1991 شرکت را ترک کرد.
او به همراه سه دوست خود Ink Development را تاسیس كرد كه بعداً به eShop تغییر نام داد، شرکتی اختصاص یافته به تجارت آنلاین. eShop به سرعت رشد کرد به طوری که مایکروسافت تصمیم گرفت آن را در سال 1996 خریداری کند.
پیر امیدیار پس از تجربه ای که در eShop پیدا کرد، تصمصیم گرفت که به جنرال مجیک، یک بستر ارتباطی بپیوندد. در همان زمان، او با پاملا آشنا می شود، کسی که در آینده همسر پیر امیدیار می گردد. پیر امیدیار برای کمک به گسترش مجموعه خود از شیرینی پزی Pez، فضای کوچکی را در سایت شخصی خود ایجاد کرده است که امکان بحث و گفتگو با کاربران اینترنت را فراهم می کند. هر کس شی مورد نظر خود را ارائه می دهد در حالی که کاربران اینترنت می توانند اشیایی را که دوست دارند پیشنهاد دهند.
سپس پیر امیدیار برای هر معامله انجام شده کمیسیون کمی می گرفت. این پلتفرم نیز به سرعت رشد کرد و امیدیار در مدت یک سال، کل کمیسیون هایی که از طریق این سیستم عامل دریافت می کرد بیش از حقوقی بود که توسط جنرال مجیک دریافت می کرد!
سپس پیر امیدیار تصمیم می گیرد شغل خود را ترک کند و کاملاً خود را وقف ایده ی جدیدی که پیدا کرده است کند. در سال 1997، او AuctionWeb را ایجاد کرد که دو سال بعد با اشاره به منطقه خلیج سانفرانسیسکو به eBay تغییر نام پیدا کرد. در همان سال، این سایت تقریباً یک میلیون عضو ثبت کرد و شرکت در سال بعد به بورس رسید. ارزش سهام پیر امیدیار در eBay سه میلیارد دلار ارزیابی می شود.
پیر امیدیار بخشی از ثروت خود را وقف کمک به بشریت کرده است. وی به همراه همسرش صندوق سرمایه گذاری شبکه امیدیار را ایجاد کرد که شرکت های کشورهای در حال توسعه را تأمین مالی می کند. وی همچنین در هاوایی، سرمایه گذاری زیادی کرده است تا به توسعه کشاورزی مسئولانه و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر کمک کند. اقدامات خیریه ای که توسط زوج امیدیار انجام شده به گونه ای است که در سال 2014 در بین خیران آمریکایی در رتبه 12 قرار گرفت. در حال حاظر ثروت وی حدوداً 10.1 میلیارد دلار برآورد شده است.
مطالب اخیر:
علی بابا؛ غول چینی تجارت الکترونیک