یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای افزایش فروش و سود در نظر داشته باشید این است که نیاز های مشتریان را به درستی بشناسید. در حقیقت ارائه خدمات و تولید محصولاتی که مطابق با نیاز های مشتریان نباشد چه شانسی برای سودآوری و افزایش درآمد برایتان خواهد داشت؟. قطعاً نیاز است که بدانید مشتریان دقیقاً چه می خواهند و برای چه محصولاتی هزینه می کنند.
در نتیجه این شمائید که تولیداتی متناسب با نیاز های اکثریت افراد خواهید داشت و این محصولات نیز مشتریان و بازار خود را خواهند یافت. از سوی دیگر باید به سایر نکات نیز در خصوص نیاز های مشتریان توجه داشت. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که راه های شناخت نیاز های مشتریان از چه کانال هایی و چه تکنیک هایی امکان پذیر است.
اهمیت شناخت نیازهای مشتری جهت افزایش درآمد
تلاش کنید که نیازهای روز افراد را شناسایی کنید در نتیجه فعالیت های خود را در جهت رفع نیاز های مشتریان تنظیم کنید. بعد از شناسایی دقیق زمان آن است که استراتژی و نقشه مسیری متناسب با آنچه که از اطلاعات مربوط به نیاز های مشتریان بدست آورده اید، تعیین کنید. بنابراین تلاش کنید که فعالیت های تولیدی تان و خدماتی که ارائه می دهید بیشترین تناسب و نزدیکی را با نیاز های مشتریان داشته باشد. برای این اقدام نیاز است که برنامه ریزی کنید. در صورتی که در پایان مسیر برنامه ریزی ها موفق بودند و نتایج مثبتی رخ داد می توانید دوباره با یک بازبینی در استراتژی ها ادامه مسیر را هوشمندانه و دقیق بروید.
قطعاً شناخت نیاز مشتری و در پی آن تعیین استراتژی های متناسب با نیاز ها و ارائه خدمات و محصولات منطبق با استراتژی می تواند شما را به درآمدی ایده ئال برساند. به شرطی که مدت زمانی را صبوری کنید و تمامی تمرکزتان بر این باشد که با مشتریان تان هماهنگ شوید.
راهکار های شناسایی نیاز مشتریان
روش ها و تکنیک های مختلفی وجود دارد که می توانید با بکار گیری آن ها نیاز مشتری را بشناسید :
-
بکارگیری شبکه اجتماعی:
شبکه های اجتماعی از مهم ترین ابزار هایی هستند که می توانید با استفاده از آن ها کمپین ها یا نظر سنجی هایی را راه اندازی کنید که به شکلی به نیاز ها، سلیقه ها و حتی نکاتی که مشتریان امروزی به آن اهمیت می دهند دست پیدا کنید. به میزانی که شما نیاز های مخاطبین و مشتریان خود را به درستی و دقیق شناسایی کنید قلابی که خواهید ساخت که کاملاً ساختاری فکر شده دارد. در نتیجه تعداد بیشتری از این مشتریان را به سمت کسب و کار و محصولات و خدمات خود جذب خواهید کرد. اولین قدم موفقیت آگاهی از مسیری است که طی می کنید. بنابراین از مهم ترین اقداماتی که باید در این مسیر انجام دهید این است که مشتری را بشناسید و با آگاهی تمام دست به تولید، عرضه و ارائه خدمات بزنید.
-
بررسی فعالیت های سایر وبسایت ها و فروشگاه های اینترنتی:
زمانی که یک وبسایت یا یک فروشگاه اینترنتی موفق در حال فعالیت است می توانید با بررسی جنبه های مختلف فعالیت آن فروشگاه به نتایجی مثبت دست پیدا کنید. برای مثال برخی از فروشگاه ها امکاناتی را برای مشتریان فراهم می کنند که باعث می شود افراد دیگر نسبت به خرید از آن فروشگاه ها ترغیب گردند.
بیایید برایتان یک مثالی بزنیم که احتمالاً اگر اهل خرید های اینترنتی باشید برایتان بسیار آشنا خواهد بود. فروشگاه دیجی کالا تمامی تکنیک های جذب مشتری را به شکل درست و اعلا انجام داده است. امکاناتی را برای مشتریان لحاظ کرده است که مشتری به محض ورود نمی تواند در برابر این حجم از امکانات پاسخ نه داشته باشد. برای مثال دیجی کالا با تنوع کالاها و تعدد مدل های مختلف در طرح ها و رنگ های مختلف می تواند تمامی سلیقه ها را به سوی خود جلب کند. در نتیجه مشتری با محدودیت انتخاب مواجه نیست. از سوی دیگر نیز به محض رسیدن محصول به دست مشتری تا یک هفته امکان بازگشت آن وجود دارد. این امکانات باعث می شود که شما هم به عنوان یک فروشگاه اینترنتی و به عنوان فروشگاهی که قرار است رقابت داشته باشد آگاه شوید که این امکانات ( یعنی امکاناتی که وبسایت های بزرگ تدارک دیده اند) باید امکانات اولیه و گزینه های ابتدایی فروشگاه شما باشد. زیرا در صورتی که مشتری این امکانات را نتواند در وبسایت یا فروشگاه شما پیدا کند به نظر شمان انتخابش برای خرید کدام فروشگاه خواهد بود؟ شما یا دیجی کالا؟. قطعا تمامی تکنیک هایی که دیگر فروشگاه ها بکار بسته اند باید کف و پایه خدمات فروشگاه تازه تاسیس شما باشد. در ادامه باید امکاناتی را به شکل انحصاری تدارک ببینید. این امکانات منحصر به فرد به نوعی برگه برنده شما برای جلو زدن از رقباست.
-
تلاش کنید که خودتان را همچون یک مشتری در نظر بگیرید
و فکر کنید چه امتیازاتی می تواند شما را ترغیب کند که از یک فروشگاه خرید کنید یا نه. برای مثال می توانید در این مسیر از خلاقیت خود استفاده کنید یا این که تیمی تشکیل دهید که هر کدام از آنها پیشنهادات خود را ارائه کنند. قطعاً این پیشنهادات و خلاقیت ها در خلاء اتفاق نخواهد افتاد. در واقع شما با اطلاعاتی که از مشتریان امروزی دارید و با رصد کردن بسیاری از شبکه های اجتماعی می توانید که مواردی را به عنوان گزینه های پیشنهادی جدید و امکانات جدید به فروشگاه خود اضافه کنید.
برای مثال این روز ها اپلیکیشن هایی برای جابجایی یا انتقال پول طراحی شده است که با کمک آنها نیاز نیست که حتماً شماره کارت افراد را داشته باشید. به راحتی با استفاده از این اپلیکیشن ها می توانید که روند انتقال پول را به اسامی کسانی که می خواهید واریز کنید. در حالیکه در سایر اپلیکیشن ها این امکان بسیار کم دیده می شود یا این که اصلا وجود ندارد.
-
ارزیابی منطقی نیاز های پایه ای یا طبیعی مشتریان:
شما تصور کنید که یک مشتری هستید و می خواهید از یکی از فروشگاه های حضوری و یا اینترنتی محصول یا خدماتی را دریافت کنید. ابتدایی ترین و منطقی ترین و نیز طبیعی ترین خواسته هایی که شما از مرکز ارائه دهنده خدمات و عرضه محصولات دارید چیست؟
طبیعتاً کیفیت محصولاتی که خریداری می کنید در اولویت شماست. تصور کنید زمانی که می خواهید یک لباسی را خریداری کنید حتماً در ابتدا به پارچه آن توجه می کنید تا کیفیت آن را ارزیابی کنید. بنابراین این نکته نشان می دهد که بیش از هر چیزی کیفیت برای شما مهم است. از این رو نیاز است که شما هم متناسب با هزینه هایی که برای محصولات تان تعیین کردید کیفیت های متناسبی را برای مشتریان ارائه کنید. به میزانی که کیفیت محصولات ارائه شده مشتریان افزایش یابد به همان میزان می توانید امیدوار باشید که مشتریان دائمی و وفادار پیدا کنید. در صورتی که کیفیت محصولات پایین باشد افراد ترجیح می دهند که سایر فروشگاه ها و برند ها و محصولات را امتحان کنند تا به چیزی که می خواهند دست پیدا کنند.
خاتمه
در بخش هایی که در این مقاله ارائه شد جزئی ترین اطلاعاتی که باید در زمینه جذب مشتری و شناسایی نیاز های آنان در اختیار داشته باشید را آورده ایم.
توصیه می شود که در صورتی که می خواهید یک فروشگاه اینترنتی یا وبسایت فروشگاهی را راه اندازی کنید حتما در زمینه های مختلف اطلاعاتی را کسب کنید و در نهایت نسبت به آن اقدام کنید.