فهرست مطلب
مفهوم گیمیفیکیشن به استفاده از عناصر بازی در زمینه هایی غیر از بازی اشاره دارد، با هدف بهره گیری از مزایایی که آنها برای ورزش به همراه دارند. بنابراین، استراتژی گیمیفیکیشن در بسیاری از زمینه ها، از زندگی شخصی گرفته تا جذب تولید تا تجارت و بازاریابی، رواج پیدا کرده است. اما چگونه می توان از یک استراتژی گیمیفیکیشن برای افزایش فروش استفاده کرد؟
گیمیفیکیشن چیست؟ نقش آن در تجارت چیست؟
اصطلاح گیمیفیکیشن در سال 2008 ظهور پیدا کرد، و تعریف آن، همانطور که در مقدمه این مقاله ذکر شد، استفاده از عناصر بازی در زمینه های غیر از بازی است. Gamification همچنین می تواند به عنوان مجموعه ای از فعالیت ها و فرایندها، با هدف حل مشکلات، بر اساس عناصر بازی تعریف شود.
برنامه های کاربردی گیمیفیکیشن بسیاری از زمینه های زندگی را در بر می گیرد. ما می توانیم گیمیفیکیشن را در بازاریابی، فروش، سلامتی یا حتی انگیزه شخصی پیدا کنیم. بنابراین، گیمیفیکیشن تجاری بسیار رایج است، زیرا می توان از استراتژی گیمیفیکیشن به روشهای بیشتر از روشی برای پروژه های تجاری به منظور ایجاد انگیزه در مشتریان و کارکنان استفاده کرد.
عناصر اساسی Gamification
- وظایف: افعال و وظایف مختلفی که باید انجام شود.
- امتیازات: امتیازاتی که افراد هنگام انجام کارهای مختلف دریافت می کنند.
- مدالها: مدالهایی که آنها برای انجام برخی وظایف دریافت می کنند، نمونه مشهور آن در صفحات فیس بوک یافت می شود، جایی که اکثر کاربران یک نشان طرفدار برتر دارند، به عنوان نشانه ای از تعامل با نام تجاری.
- تابلوهای امتیازات: لیست هایی که رتبه افراد را نشان می دهند، یعنی رتبه تیم براساس بیشترین هدف فروش.
- چالش ها: مشکلاتی که مردم در انجام کارهایی با آن روبرو هستند که کار را برای آنها لذت بخش تر می کند.
- پاداش: آخرین عنصر و بازدهی است که افراد در پایان می گیرند، به عنوان مثال تخفیف، پیشنهاد رایگان یا پاداش مادی.
البته نیازی نیست که همه این عناصر هنگام طراحی گیمیفیکیشن ظاهر شوند، زیرا این امر به ماهیت استراتژی گیمیفیکیشن اجرا شده و گروه هدف از طریق آن بستگی دارد. اما در همه موارد، داشتن وظایف، امتیازات و پاداش مهم است، زیرا همان مواردی است که برنامه های گیمیفیکیشن را برای افراد خوشایند می کند، زیرا بدون پاداش، در چارچوب استفاده از اصل گیمیفیکیشن نخواهد بود، اما اقدامی عادی، هیچ چیزی برای ایجاد انگیزه در مشتریان وجود ندارد.
یکی از مهمترین مزایای استفاده از اصل گیمیفیکیشن این است که باعث ایجاد حالت تفریح و تعامل بین مشتریان و برند شما می شود. این امر ایجاد آگاهی از نام تجاری شما را آسان می کند، زیرا در نتیجه علاقه مشتریان به فعالیت های مشابه می توانید به تعداد بسیار زیادی از مشتریان برسید.
همچنین، در نتیجه تعامل مشتریان با شما، این امر منجر به خرید بیشتر آنها می شود تا امتیازاتی را که به آنها می دهید، بدست آورید و این باعث افزایش فروش می شود. مطمئناً، این نیاز به ارائه پاداش ارزشمند برای آنها دارد تا اطمینان حاصل شود که آنها در واقع با استراتژی بازی سازی شما درگیر هستند.
استراتژی های گیمیفیکیشن
برنامه های گیمیفیکیشن به دو قسمت اصلی تقسیم می شوند: بخش اول مربوط به مشتریان، ایجاد انگیزه برای انجام خریدها و تشویق دیگران به این کار است. مورد دوم برای کار تیمی است، زیرا ایجاد انگیزه در کار باعث بهبود عملکرد آنها می شود که منجر به فروش می شود. در هر دو مورد، این امر مستلزم فعال سازی نقش گیمیفیکیشن در افزایش فروش است.
1. استراتژی گیمیفیکیشن مشتری محور
بسیاری از تکنیک های گیمیفیکیشن وجود دارد که برای ایجاد انگیزه در مشتریان برای تصمیم گیری متفاوت استفاده می شود. یکی از مهمترین این فنون، طراحی برنامه های وفاداری مشتری است. این برنامه ها بر اساس اعطای امتیاز به مشتریان است، زمانی که آنها اقدامات مختلفی را انجام می دهند، و در پایان آنها می توانند مجموعه ای متفاوت از پاداش ها و جوایز را دریافت کنند.
در پایان، یک استراتژی گیمیفیکیشن مبتنی بر مشتری، به مشتریان فعلی انگیزه بیشتری می دهد تا خریدهای بیشتری انجام دهند یا در درجه اول از آنها برای بدست آوردن مشتری جدید استفاده می کنند و همچنین ممکن است مشتریان جدید وقتی سیستم مورد استفاده در شرکت شما را مشاهده می کنند، به تنهایی انگیزه بگیرند.
5 وظیفه ای که می توانید در طراحی گیمیفیکیشن برای مشتریان استفاده کنید
نمونه کارهایی که می توانید در استراتژی بازی سازی مشتری خود بگنجانید عبارتند از:
نوشتن نظرات: شما می توانید مشتریان را تشویق کنید تا پس از خرید محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید، برای آنها نظر بنویسند. شما می توانید یک سیستم رتبه بندی، به عنوان مثال 5 ستاره، ارائه دهید که هر یک میزان رضایت از خرید را توصیف می کند، مشتری با توجه به دیدگاه خود می تواند از بین آنها انتخاب کند. این رتبه بندی را می توان در صفحات محصول سایت شما نشان داد، یا حتی از طریق صفحه شما در سایت های شبکه های اجتماعی مانند Facebook به دست آورد.
ارائه توصیفات: به جای فقط یک رتبه بندی ساده ستاره، می توانید یک توصیف کامل از مشتری در مورد تجربه مثبت او درخواست کنید. شما می توانید با به اشتراک گذاشتن این توصیفات با عموم مردم و همچنین افزودن آنها در بخش خاصی از وب سایت خود، از این مزایا استفاده کنید.
اشتراک محتوا: شما می توانید مشتریان را تشویق کنید محتوای خاص شما را با دوستانشان به اشتراک بگذارند، بدون اینکه مجبور به نوشتن تجربیات خود یا ارائه توصیفات باشند. این در محتوای مسابقاتی که ممکن است برگزار کنید مانند مسابقات پیش بینی ظاهر می شود.
خریدهای عادی: وظایف یک استراتژی گیمیفیکیشن می تواند شامل خریدهای عادی باشد، خصوصاً اگر محصول یا خدمتی را ارائه می دهید که مشتریان به طور مکرر از آن استفاده می کنند. مانند خرید نوشیدنی در یک فروشگاه رفاهی، یا سوار شدن به سرویس مانند Uber.
برای خرید به دیگران مراجعه کنید: شما می توانید با تشویق دیگران به خرید محصولات خود، از مشتریان موجود خود بهره مند شوید. این فقط ارائه یک ارزیابی یا یک توصیف نیست، بلکه مثل این است که از آنها به عنوان بازاریاب برند خود استفاده کنید و دیگران را به خرید تشویق کنید.
البته می توانید کارهای بیشتری اضافه کنید. همیشه ترجیح داده می شود که این کارها را در چارچوب ایده های بازاریابی برای افزایش فروش انجام دهید، مانند افزایش ارتباط بین شما و مشتریان فعلی و در نتیجه افزایش رضایت آنها. همچنین توانایی جذب مشتری های جدید، با دیدن مطالب شما.
3 مدل پاداش که می توانید به مشتریان ارائه دهید
همیشه مهم است که حجم کارها متناسب با میزان پاداش مورد انتظار باشد، بنابراین مشتریان احساس می کنند که بازده نهایی ارزش تلاش را دارد. نوشتن ارزیابی و تعیین ارزش خدمات با انتخاب شماره ارزیابی کار ساده تری نسبت به ارائه یک توصیف کامل و نوشتن آن در صفحات رسانه های اجتماعی و به اشتراک گذاری آن با دیگران است. نمونه هایی از پاداش هایی که می توانید برای افزایش کارآیی استراتژی بازی سازی خود به مشتریان اختصاص دهید:
پاداش در ازای امتیاز
این قسمت اصلی است که می توانید روی آن حساب کنید و آن را به وفور در برنامه های وفاداری پیدا می کنید. در این حالت مشتری همیشه به دنبال جمع آوری امتیاز است و پس از آن بسته به ماهیت برند می تواند آنها را با پاداش های خاص عوض کند.
نمونه هایی از گیمیفیکیشن با برنامه های وفاداری اقدامات استارباکس است. برنامه خود را از طریق برنامه خود پیاده سازی می کند و مشتری به ازای هر دلار هزینه شده در برنامه دو ستاره دریافت می کند. وقتی مشتری به 25 ستاره می رسد، به او این امکان را می دهد که یک جایزه رایگان دریافت کند. این برنامه با افزایش تعداد ستاره هایی که مشتری دریافت می کند، ادامه می یابد و در عوض یک هدیه رایگان که از ارزش بیشتری نسبت به هدیه اول برخوردار است، نتیجه تلاش بیشتر وی است.
پیشنهادات اختصاصی
همچنین می توانید مجموعه ای از پیشنهادات انحصاری مانند ارائه خدمات خاص به صورت رایگان مانند تحویل کالا، ارائه کوپن تخفیف به مشتریان یا حتی ارائه محصولات رایگان را طراحی کنید. سطح پیشنهادها را می توان با توجه به ماهیت وظیفه مورد نیاز تعیین کرد.
به عنوان مثال، مراجعه دیگران به خرید، که با آن می تواند محصولات رایگان را به مشتری انجام دهد و تخفیف های منحصر به فرد را از طریق آن خریداری می کند. بنابراین، این پیشنهادات باعث می شود که او ارزش خود را نسبت به برند احساس کند و دیگران را از شناختی که کسب می کند، مشاهده کنند. بنابراین، هرچه جزئیات بیشتر مورد نیاز باشد، می توان پیشنهادات بیشتری را برای ایجاد انگیزه در مشتریان اضافه کرد.
نشان های مختلف
نشان های مختلف می تواند پاداش قدرتمندی برای مشتریان باشد، زیرا مزیت آن این است که آنها به مشتریان انگیزه می دهند تا از طریق حضورشان با نام تجاری به موفقیت های بیشتری دست یابند و همچنین به آنها کمک می کند تا دفعه بعد که با نام تجاری شما تعامل دارند نتایج بهتری کسب کنند.
به عنوان مثال، یک فریلنسر مجموعه متفاوتی از نشان ها را برای فریلنسرها ارائه می دهد، که پس از انجام تعداد مشخصی از پروژه ها، کسب رتبه بندی خاص و سایر معیارها، آنها را دریافت می کند. با به دست آوردن این مدال ها، فریلنسرها می توانند شانس خود را برای استخدام در پروژه های بیشتر افزایش دهند، زیرا صاحبان پروژه قبل از انتخاب برای اجرای پروژه های مختلف، گاهی اوقات برای ارزیابی فریلنسرها به آنها اعتماد می کنند.
2. استراتژی بازی سازی مبتنی بر تیم
بازی های شرکتی معمول است و تیم تجاری در نهایت مسئول مامور فروش است. بنابراین، علاوه بر تخصیص تلاش برای مشتریان، بخشی از تلاش می تواند به تیم تجاری نیز معطوف شود و از استراتژی گیمیفیکیشن به صورت داخلی برای ایجاد انگیزه در کار استفاده کنید.
4 وظیفه ای که می توانید در طراحی گیمیفیکیشن برای تیم خود استفاده کنید
با ایجاد جو رقابت بین آنها، می توانید از اصل گیمیفیکیشن با تیم کار کنید. همیشه در استراتژی گیمیفیکیشن خود بر روی طراحی وظایف تمرکز کنید تا آنها نتایج بهتری را با مشتریان به دست آورند و در نتیجه نقش گیمیفیکیشن را در افزایش فروش افزایش دهید. نمونه کارهایی که می توانید برای تیم خود تعیین کنید عبارتند از:
اهداف ماهانه: هدف ماهانه هر یک از اعضای تیم در طول ماه چیست؟ به عنوان مثال، برقراری ارتباط با تعداد مشخصی از مشتری ها؟ یا فقط روی فروش بسته تمرکز کنید؟ یا هر دو؟ البته هدف ماهانه به ماهیت تجارت شرکت بستگی دارد.
رتبه بندی مشتری: مشتری ها وقتی مستقیماً با یکدیگر تعامل دارند چه امتیازاتی به آنها می دهند؟ شما می توانید میانگین امتیاز هر کارمند را از کل این معاملات محاسبه کنید و همچنین از بازخورد مستقیم مشتریان در مورد کارمندان بهره مند شوید.
همکاری با تیم: به این دلیل که فقط به کارهای فردی محدود نمی شود، می توانید در مورد همکاری با بقیه اعضای تیم وظیفه ای اضافه کنید. این حس کار تیمی را در بین اعضای تیم ایجاد می کند و اطمینان می دهد که همه یک هدف را دنبال می کنند.
اجرای ایده های خلاقانه در فروش: شرکت ها همیشه از طریق نوآوری و ایده های مختلف خلاقانه به دنبال ایده های توسعه فروش هستند. بنابراین، می توانید کاری را که متمرکز بر ایده های خلاق است، اضافه کنید تا مردم را ترغیب کند تا روش های جدیدی را که می تواند برای اجرای برنامه افزایش فروش استفاده شود، بیابید.
دو مدل پاداش که می توانید به تیم کاری پیشنهاد دهید
همانطور که در استراتژی گیمیفیکیشن مشتری وجود دارد. یک استراتژی گیمیفیکیشن تیم محور برای کارهایی که انجام می دهند نیاز به پاداش های خوبی دارد. البته این علاوه بر حقوق خوب و کمیسیون فروش است که انگیزه آنها را برای کار از ابتدا ایجاد می کند. نمونه هایی از پاداش هایی که می توانید روی آنها حساب کنید و ترکیب کنید عبارتند از:
پاداش مادی
شما می توانید به بهترین کارمندان جوایز مادی اعطا کنید، مانند انگیزه های مالی برای بهترین افراد، مرخصی استحقاقی یا سفر و تعطیلات با هزینه شرکت. البته شما می توانید از بین این جوایز یکی را انتخاب کنید و آنها را بر اساس رتبه کارکنان در امتیازات توزیع کنید.
پاداش معنوی
همچنین، حتماً پاداش های معنوی ارائه دهید، که باعث تغییر در افراد در سطح روانشناختی می شود، که این امر اشتیاق و انگیزه آنها را برای رقابت و احساس قدردانی آنها از شرکت افزایش می دهد. پاداش اخلاقی شامل اعلام رهبران در رسیدن به اهداف و به اشتراک گذاری داخلی آن در شرکت یا حتی در شبکه های اجتماعی و همچنین انتخاب کارمند ایده آل هفته یا ماه. همچنین می توانید بر اساس تلاش اعضای تیم، نشان ها را طراحی و اهدا کنید.
همچنین بخوانید: طراحی فروشگاه اینترنتی با asp.net
مراحل استفاده از گیمیفیکیشن در شرکت چیست؟
استراتژی گیمیفیکیشن برای برنامه ریزی صحیح به تلاش زیادی نیاز دارد. این امر باید به ایجاد سیستمی کمک کند که استراتژی را از محتوای نظری به واقعیت تبدیل کند، با توجه به اینکه برخی از چالش ها در حین اجرا وجود دارد. مراحل برنامه گیمیفیکیشن را می توانید به شرح زیر دنبال کنید:
1. یک استراتژی گیمیفیکیشن مناسب انتخاب کنید
آیا به گیمیفیکیشن مشتری مداری اعتماد خواهید کرد؟ یا گیمیفیکیشن که به تیم کاری هدایت می شود؟ شما باید مراحل برنامه گیمیفیکیشن را از این مرحله شروع کنید. شما می توانید وضعیت فعلی شرکت را تجزیه و تحلیل کنید، و ببینید کدام یک برای کار شما مناسب تر است.
اگر وسیله ای دارید، همزمان روی هر دو جهت تمرکز کنید. پس از رسیدن به آخرین مرحله، نتایج را ارزیابی کرده و تصمیم بگیرید که کدام یک از استراتژی ها بیشترین سود را دارد. در این حالت، در حالی که متوقف شده اید یا روش های دیگر را بر اساس نتایج بدست آمده بررسی کنید، در مراحل بعدی به کار آن ادامه دهید.
2. مخاطبان هدف خود را به خوبی درک کنید
با تلاش برای درک مشتریان خود شروع کنید: نیازها و اهداف آنها برای استفاده از نام تجاری شما چیست؟ چه انگیزه ای برای خرید آنها ایجاد می شود؟ آیا اطلاعاتی در مورد تنظیمات بازی آنها وجود دارد؟ بنابراین، می توان از این اطلاعات برای طراحی استراتژی مناسب گیمیفیکیشن استفاده کرد.
این فقط مشتریان نیستند، بلکه تیم کاری یا به عبارت دقیق تر، سیستم شرکت و نحوه سازماندهی تیم کاری نیز هستند. آیا سبک بازی شرکتی متناسب با نحوه کار شما خواهد بود؟ آیا برای تسهیل اجرای استراتژی گیمیفیکیشن اصلاحات خاصی در سیستم لازم است؟ بنابراین، شما اطمینان می یابید که گیمیفیکیشن مطابق با سیستم شرکت طراحی شده است، نه به روشی که مشکلی ایجاد کند.
3. طراحی گیمیفیکیشن
براساس درک شما از مخاطب و سیستم شرکت، می توانید با طراحی مناسب گیمیفیکیشن به جلو حرکت کنید. این شامل تعیین وظایف، نحوه جمع آوری امتیاز و پاداش است. اما قبل از آن، شما باید در مورد چارچوب کلی برای اجرای استراتژی گیمیفیکیشن، یعنی روشی که مشتریان و کارکنان برای انجام کارهای مختلف می توانند فکر کنید.
بنابراین، شما باید در مورد فناوری فکر کنید که برای اجرای گیمیفیکیشن به آن اعتماد خواهید کرد. آیا برای مدیریت بهره وری با تیم از برنامه های موجود استفاده خواهید کرد؟ یا آیا شما بر استفاده از سیستم CRM تمرکز خواهید کرد؟ اگر تلاش خود را به سمت مشتری معطوف می کردید، آیا برنامه خود را طراحی می کنید؟ به آنها اجازه دهید کارهای مختلفی را برای جمع آوری امتیاز انجام دهند؟
4- لیستی از اهداف مورد نظر را تعیین کنید
اهدافی که شما می خواهید از طریق استراتژی گیمیفیکیشن به آنها برسید چیست؟ در این حالت می توانید اهداف کلی تعیین کنید و آنها را بین اعضای تیم تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر هدف فروش کالای خاصی باشد، ممکن است هدف نهایی فروش 100 قطعه از آن محصول باشد. اگر تیم شما از 5 نفر تشکیل شده باشد، هدف هر یک از آنها 20 قطعه است.
البته، می توانید این اهداف را بر اساس فصول توسعه دهید تا اطمینان حاصل کنید که از زمان فروش زیاد، در نتیجه تقاضای مشتری برای خرید، استفاده می کنید. همچنین مهم است که هدف را به قسمت های مختلف تقسیم کنیم، نه اینکه آن را به فروش محدود کنیم، بلکه با داشتن شاخص های عملکردی مشخص (KPI)، ناشی از طراحی گیمیفیکیشن، به فروش تلاش ها، ایده های استفاده شده و کار با تیم محدود می شویم.
5- فواید استفاده از اصل گیمیفیکیشن را به روشنی توضیح دهید
گاهی اوقات، رقابت منجر به تأثیر منفی بین افراد می شود، زیرا ممکن است حسادت یا پریشانی نسبت به یکدیگر ایجاد کنند. همچنین اگر به ارزیابی مشتری اعتماد کنید، این ممکن است مشکلی را بین فروشنده و مشتری ایجاد کند که ارزیابی منفی از او می کند، همه اینها در طولانی مدت برای تجارت مضر است. بنابراین، شما باید درک کاملی از تأثیر رقابت، و نتایج مورد انتظار داشته باشید.
از طریق این، می توانید تیم کار را جمع کرده و با استفاده از اصل گیمیفیکیشن، تأکید کنید که هدف کلی کار تیمی برای خدمت به سازمان است و ایجاد انگیزه برای دستیابی به دستاوردهای بیشتر در کار، فواید استفاده از اصل گیمیفیکیشن را توضیح دهید. اطمینان حاصل کنید که این ایده برای همه روشن است و حتماً به صورت دوره ای پیگیری کنید تا از اثرات منفی بعداً جلوگیری شود تا به استراتژی بازی سازی شما آسیب نرساند.
6. لیستی از جوایز ایجاد کنید
عنصر اصلی در تمام مراحل پاداش ارزش و نیاز به توافق با میزان تلاش صرف شده برای دستیابی به آنها خواهد بود، چه با مشتریان خود و چه با اعضای تیم. بنابراین، قبل از هر چیز، قابلیت های فعلی خود را بررسی کنید، ببینید آیا می توانید از گیمیفیکیشن تجاری استفاده کنید؟ یا برعکس، خسارت از نظر مالی بیشتر خواهد بود.
به بیان ساده، در مورد این سوال خوب فکر کنید: آیا شما قادر به ذخیره این پاداش ها هستید، یا این فراتر از بودجه شما خواهد بود؟ در پایان، هدف شما این است که نقش گیمیفیکیشن را در افزایش فروش فعال کنید، نه اینکه استراتژی گیمیفیکیشن باعث ایجاد هزینه های اضافی برای شرکت شود، از این طریق سود می کنید، نه ضرر.
در هر صورت مراقب باشید در پاداش ها زیاده روی نکنید، بنابراین در آینده توانایی پرداخت آنها را خواهید داشت و پاداش های کلان را فقط به یک مجموعه خاص از کارها اختصاص دهید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که به طور کلی تیم کاری انجام داده اند و فقط بر روی بهترین اجرا کننده تمرکز ندارید، تا اطمینان حاصل کنید که همه احساس رضایت و انگیزه می کنند تا سطح بهتری را در آینده ارائه دهند.
7. پیگیری و ارزیابی اثربخشی استراتژی گیمیفیکیشن
حتماً استراتژی گیمیفیکیشن خود را ردیابی و ارزیابی کنید تا بتوانید تصمیمات درستی برای آینده بگیرید. اهداف تعیین شده را با نتایج بدست آمده در واقعیت مقایسه کنید و از این طریق به این فکر کنید که آیا آنچه را که واقعاً می خواستید به دست آورده اید یا نه. در طول ارزیابی، مهم است که هر دو روش را برجسته کنید و منبع اصلی نتایج را بدانید. آیا این از یک استراتژی گیمیفیکیشن مشتری مدار ناشی شده است؟ یا از کارکنان؟ یا یکی از این دو؟ سهم هر قسمت در این مورد چقدر بود؟
بر این اساس، شما می توانید تصمیمات بهتری در مورد آینده بگیرید، به عنوان مثال، اقدامات اضافی را انجام دهید تا در بهبود نتایج استراتژی بازی سازی کمک کند. شاید تصمیم شما این باشد که یک قسمت را متوقف کنید و تلاش را فقط روی قسمت دیگر متمرکز کنید. تصمیم نهایی هرچه باشد، مطمئن شوید که این کار را براساس داده ها انجام می دهید، نه ترجیحات و نظرات شخصی.
سخن آخر
تکیه بر استراتژی گیمیفیکیشن عملکرد شرکت ها را بهبود می بخشد و ممکن است ضمن افزایش فروش، حال و هوایی برای لذت بردن از همه ایجاد کند. برای دستیابی به این مهم، تمرکز بر مراحل اجرای گیمیفیکیشن و اطمینان از تلاش مستمر در روند بهبود، مهم است، زیرا این امر از اثربخشی استراتژی گیمیفیکیشن اطمینان حاصل می کند و واقعاً از آن در افزایش فروش بهره مند می شوید.