جستجو
محصولات
    منو بسته

    چگونه یک call to action عالی بسازیم؟

    1398/8/25 10:21:42 بازدید: 72 امتیاز: 0 / 5 از 0 نظر نظرات: 0
    چگونه یک call to action عالی بسازیم؟

      فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید. احتمالا هرروز افراد بسیاری به صورت تصادفی یا هدفمند از فروشگاه شما یا صفحات شبکه‌های اجتماعی‌تان بازدید می‌کنند. تعداد زیادی از بازدیدکنندگان وقتی به سایتی وارد می‌شوند با هدف خرید نیامده اند. چگونه می‌توانیم بازدیدکنندگان را به سمت کسب‌وکار و برند فروشگاهی خود سوق دهیم؟ چگونه می‌توانیم بازدیدکنندگان سایتمان را به مشتری تبدیل کنیم؟ همه اینها با نوشتن یک call to action عالی امکان پذیر است.

    cta چیست

     

    call to action چیست؟

     به CTA، اصطلاحی اساسی و پرکاربرد در دنیای بازاریابی آنلاین است. call to action به معنای لغوی فراخواندن افراد به انجام دادن فعالیتی از پیش طراحی شده است و یکی از قسمت های ضروری هر وب سایت است. فقط سایت های فروشگاهی و تجاری نیستند که باید فراخوان داشته باشند، بلکه هر وب سایتی باید اهداف مختلفی داشته باشند از جمله افزایش ثبت‌نام، افزایش اعضای خبرنامه ایمیل، بالابردن بازدید یک سایت یا مطلبی خاص، تماشای یک ویدئو، حضور در یک رویداد و… استفاده می‌شود. همه این موارد در نهایت در خدمت فروش بیش‌تر یک محصول یا معرفی یک برند به کار می‌روند.

    (همچنین بخوانید: CTA چیست؟ )

    یک call to action  چند دستاورد دارد:

    • جلب توجه برای وب سایت شما
    • راهی برای اندازه گیری میزان موفقیت شما
    • جهت دهی به کاربرانتان

     اگر شما بخواهید محصول یا خدمات خود را با killer ad ( تبلیغات مزاحم ) یا یک تصویر یا ویدئوی عالی به فروش برسانید بدون  call to action  موفق نخواهید شد.

    نوشتن cta قوی

    چرا  call to action باید موثر و قوی باشد؟

     Call to action پایه و اساس فرآیند بازاریابی است. افزایش مشتریان، فروش محصولات و در نتیجه میزان سود و درآمد شما به CTA بستگی دارد. CTA های قوی کاربران را علاقه مند می‌کند که محتوای تولیدی شما را ببینند، مستقیما خرید کنند یا در خبرنامه‌تان عضو شوند. در واقع  CTA مشترین را راغب به انجام کار میکنند. فعالیتی که در نهایت به سود کسب‌وکار شما را افزایش میدهد. در نتیجه برای انتخاب call to action موثر و قوی باید به دقت عمل کرد.

     بسیاری از کسب‌وکارها امیدوارند که تنها با اکتفا به یک فراخوان عمل >اینجا ثبت نام کنید (sign up here) < در نرخ تبدیلشان بهبود زیادی حاصل شود. آن‌ها با وجود صرف وقت و زمان و هزینه زیادی که صرف کمپین‌‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ  و... می‌کنند، اما در نهایت به دلیل استفاده نادرست از CTA شکست می‌خورند.

     در حقیقت استفاده از CTA تنها قرار دادن تعدادی دکمه نیست. بلکه باید با انتخاب call to action صحیح و قوی کاربران را متقاعد کنید. هر فراخوان عملی دو هدف اصلی را پیگیری می‌کند؛ 1- به آن‌ها ‌بگوید چه کاری انجام دهند 2- ایجاد انگیزه لازم برای انجام کار

    چند توصیه‌ برای ایجاد call to action قوی :

    1.انتخاب رنگ مناسب

     انتخاب یک رنگ مناسب در دیده شدن CTA نزد مخاطب تاثیر زیادی دارد. درباره روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر هر رنگ در جلب توجه افراد، صحبت های زیادی شده است. اما در نهایت شما باید تعیین کنید که CTA چه رنگی باشد. همچنین در کنار رواشناسی رنگ‌ها باید به مسائلی مثل تناسب رنگ با محتوای کار شما و رنگ لوگو و تضاد رنگ، نیز باید توجه کرد.

    2.با یک فعل دستوری قوی شروع کنید

    عبارت‌های ساده‌ای مانند کلمه عضویت، یا ثبت‌نام یا خرید در بسیاری از موارد تاثیر لازم را نمی‌گذارند.

    حواس مخاطب خود را با توضیحات اضافی پرت نکنید. شفاف و بدون مقدمه‌چینی‌های حوصله‌‌سربر به مخاطب خود بگویید که چه فعالیتی از او می‌خواهید. به عنوان نمونه اگر .یک سایت فروش الکترونیکی دارد CTA خود را با فعل‌هایی مانند بخر، سفارش بده و… شروع کنید. 

    3.بیشتر پیشنهاد دهید

    بعضی اوقات باید کمی پیشنهادها رو بچربونید تا مخاطب حاضر شود به فراخوان شما پاسخ دهد. معمولا پیشنهاد های بیشتر میتواند شامل تخفیف، وارد شدن به یه قرعه کشی و یا یک هدیه باشد

    باراک اوباما در سایت خودش چنین کاری را برای دریافت کمک انجام داد. او نوشته بود که در ازای 30 دلار هدیه کردن به کمپین تبلیغاتی اش، یک تی‌شرت رایگان به شما هدیه می دهد. گذشته از اینکه این کار آمریکایی ها را به اهدای پول تشویق می کند، مهمتر اینکه که آنها عملا به یک بیلبورد تبلیغاتی برای باراک اوباما تبدیل می شوند.

    4.به مخاطب خود دلیل بدهید

    مخاطب برای انجام دادن کاری که شما از او می‌خواهید به دلیل و انگیزه نیاز دارد. مخاطب بدون ‌دلیل بر روی دکمه CTA شما کلیک نخواهد کرد. در حقیقت کلید موفقیت call to action نیاز افراد به محصول و خدمات شماست. پس باید در CTA‌ ارزش فعالیت خود را بولد کنید. مثلا بگویید که دقیقا چه چیزی را به مخاطب خود ارائه می‌دهید. به این ترتیب انگیزه لازم برای انجام آن کار را در مشتری خود ایجاد کنید.

    5.واژه های تاثیرگذار بکار ببرید

    یک CTA هیجان‌انگیز باعث ایجاد یک واکنش احساسی قوی در مشتری میشود ویا گاهی نیاز است که به مشتری‌های خود پیشنهادهای ویژه بدهید. به عنوان مثال: همین الان ۷۰ درصد تخفیف بگیرید.

    چند توصیه‌ برای ایجاد call to action قوی

     

    6.فراخوان ها کم، اما مشخص باشند

    مهمترین مسئله این است که روی فراخوان های شما تمرکز شود. نباید بازدیدکنندگان غرق در فراخوان ها شوند. بررسی سوپر مارکت ها نشون می دهد که وقتی فروشنده تمام دیوار را از تبلیغات پر کند، در نهایت کمتر موفق به فروش می‌شود.

    وقتی گزینه ها کمتر باشند مخاطب شما برای انتخاب به تلاش ذهنی کمتری نیاز دارد. این یعنی شما کاربر را راهنمایی می کنید که قدم به قدم به تمام قسمت های وب سایت مراجعه کند و این خیلی موثرتراست.

    تعداد مناسب فراخوان برای هر سایتی می تواند متفاوت باشد. اما هر تعدادی که هستند باید متمایز باشند

    7.CTAخود را تست کنید

    مانند هر تبلیغ و محتوای تجاری دیگر، call to action نیز باید تازه و تاثیرگذار باشد. عکس‌العمل کاربران بهCTAها متفاوت است. برخی CTA ها بیشتر کلیک می‌خورند و برخی کمتر. باید از تست‌های A/B استفاده کنید و بین نرخ تبدیل (تقسیم تعداد کلیک بر تعداد دیده شدن CTA آن‌ها( مقایسه کنید تا در نهایت به CTA بهینه برسید.

    8.از زبان رایج کاربرها استفاده کنید

    در فراخوان باید به صورت خیلی واضح به بازدیدکنندگان بگوییم که از انها چه می خواهیم. بهتراست  از کلمات رایجی که برای انها آشناست استفاده کنیم مثل:

    خرید یا سفارش/ ثبت نام/ اشتراک/ تماس

    تمام این موارد کاربر را تشویق می کند که کاری انجام دهد. برای اینکه ضرورت انجام کار را به کاربران نشان دهیم، می توانیم این کلمات را در کنار چنین جمله هایی استفاده کنیم :

    1. فقط تا 15 اسفند فرصت دارید
    2. به مناسبت عید نوروز
    3. الان سفارش دهید و هدیه نوروزی از ما بگیرید

    9.محل مناسبی را انتخاب کنید

    بسیار مهم است که شما بتوانید فراخوان را در جای مناسب قرار دهید. ایده آل این است که بالا و وسط صفحه قرار گیرد.

    با قرار دادن فراخوان در وسط صفحه، توجه بیشتری از کاربران جلب میشود.

    1. از فضاهای خالی استفاده کنید

    فقط این مهم نیست که فراخوان محل مناسبی داشته باشد. وقتی اطراف فراخوان به اندازه کافی خالی باشد توجه بیشتری به خود جلب می کند. سعی کنید اطراف فراخوان ها محتوای زیادی قرار ندهید تا به نقطه اصلی تمرکز در وب سایت شما تبدیل شود.

    2.در هر صفحه یک فراخوان داشته باشید

    فراخوان ها نباید فقط در صفحه اصلی باشند بلکه باید هر صفحه یک نمونه داشته باشید که کاربر را به قسمت های دیگر هدایت کند اگر کاربر به بن بست برسد وب سایت را بدون انجام دادن فراخوان ترک می کند.

    ضمنا نباید همه فراخوان ها یک شکل باشند اما می توانید در صفحات بعدی شکل کوچکتری را استفاده کنید که در نتیجه به یک هدف مشترک میرسید.

    حتما بخوانید: قالب ناپ کامرس

     نتیجه گیری

    یک فراخوان موثر محور موفقیت یک وب سایت است که عواملی مثل قابلیت کاربرد، طراحی خلاق بصری و محتوای قدرتمند را یکجا جمع می کند. اگر این کار واقعا درست انجام شود می تواند بازدهی قابل اندازه گیری خوبی برای ما داشته باشد و این چیزی است که همه ما برای سرمایه گذاری هایمان به آن نیاز داریم.

    نمونه هایی از کال تو اکشن (call to action)

    نمونه هایی از کال تو اکشن (call to action)

    netflix

    تجارت‌های الکترونیکی  یا وب‌ سایت‌های تجاری مکان‌های بسیار خوبی برای استفاده از CTA هستند.

    احتمالا برای همه ما پیش آمده است که پس از عضویت در جایی برایمان سخت بوده که آنجا را ترک کنیم و یا اینکه نسبت به عضویت در برنامه‌ای بدبین باشیم. اما نت‌فلیکس این اطمینان را ایجاد می‌کند که هر زمان دوست داشته باشیم می‌توانیم عضویت‌مان را لغو کنیم. در نتیجه می‌توانیم بدون نگرانی و با خیالی آسوده روی دکمه عضویت یک‌ماه آن کلیک کنیم

    starbucks

    استارباکس از یک تصویر مبتنی بر طبیعت و رنگ‌های بهاری به همراه عبارت swipe up to try (بکشید بالا تا امتحان کنید) به عنوان CTA  استفاده کرده است. آن‌ها با استفاده ازcall to action آشکار و مرتبط، کاربران اینستاگرام را متقاعد کرده تا چای سبز ماچا را به عنوان یک طعم جدید برای فصل بهار امتحان کنند

    monster

    بعضی وقت ها هر چه جمله انتخابی کوتاه‌تر باشد، تاثیر گذاری بیش‌تری دارد) find better بهترین را پیدا کن monster( مثالی عالی در این زمینه است.

    انتخاب همین دو کلمه کوتاه توسط monster  تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطب می‌گذارد. به ویژه برای آن دسته از افرادی که از پیدا کردن کار در فضای آنلاین ناامید شده‌اند. توضیحات زیر find better با تاکید بر کلمه «بهترین» تاثیر‌گذاری آن را افزایش می‌دهد. «مانستر به شما کمک می‌کند که بهترین کارها، بهترین کارفرماها و بهترین مشاوران شغلی را پیدا کنید.»

     

    مطالب مرتبط:

     

    درج نظر


    شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نام
    نام خانوادگی
    امتیاز بدهید (از 1 تا 5) :
    09127857628