رونق فروشگاه اینترنتی و تغییر جهت در بحران ها
در طول تاریخ، وقایع قابل توجهی در جهان رخ داده است که رفتار، نگرش و سبک زندگی یک جامعه را تغییر داده است و احتمالا تصور اینکه چگونه در سال ۲۰۲۰ یک بیماری، روش زندگی ما را تغییر میدهد دور از انتظار نیست.
با شروع بیماری کووید-19 و طی چندین ماه گذشته، ما مجبور شدهایم که در روند زندگیمان تغییرات زیادی به وجود بیاوریم، در این مدت با روش جدیدی از معاشرت آشنا شده ایم یاد گرفته ایم که چگونه با دوری از عزیزانمان هم شاد باشیم. در طول این دوران سبک غذایی و بهداشت فردی تغییر کرده و دیگر ماسک جزیی از پوشش افراد شده که بدون آن بیرون نمیروند. از زمان همه گیری کرونا خرید و کسب و کار مردم و بازاریان نیز تغییر کرده و بسیاری از مردم برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانشان، خریدهایشان را آنلاین انجام میدهند.
اکثریت عظیم جمعیت جهان، یا شغل خود را از دست داده اند و یا با کاهش ساعات کاری دیگری بازدهی کسب و کارشان مثل سابق نیست.آیا حتی پس از کشف واکسن این بیماری، زندگی به روال گذشته خود برمیگردد؟ آیازمین دوباره روی دورهمی ها و دست و روبوسی را میبیند؟ آیا بعد از تزریق واکسن بازهم شاهد شلوغی فروشگاه ها و مراکز خرید هستیم یا مردم ترجیح میدهند خریدشان را اینترنتی انجام دهند؟
در ادامه این پست در مورد تغییرات جهان پس از کرونا و رونق فروشگاه های اینترنتی در این دوران میپردازیم. با ما همراه باشید...
بحران کرونا در جهان ریسک های منفی قابل توجهی به همراه دارد. کاهش تولیدات مواد غذایی، پوشاک، لوازم اولیه زندگی و... یکی از مهم ترین این اثرات منفی است که میتواند بحران های زیادی را با خود به همراه بیاورد. ارزش سهام در اکثر کشورهای جهان در حال افول است، عرضه و تقاضای بازار نفت در حال تغییر است. همچنین کشورهای مختلف در مراحل مختلف بیماری کرونا هستند، بنابراین ریسک بازگشت بیماری هم وجود دارد و زمان پایان کامل بیماری در جهان نامشخص است.
بنابراین باید راه حلی منطقی اتخاذ کنیم که روش زندگی مردم با سختی همراه نشود. یکی از بزرگترین شرکتهای طراحی فروشگاه اینترنتی به نام Shopify اخیرا خبری را منتشر کرده با این عنوان که طبق تحقیقات کارشناسان این فروشگاه، تعداد فروشگاههای اینترنتی که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ در این شرکت طراحی شده افزایش باورنکردنی ۹۷ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است همچنین PayPal به عنوان یک درگاه اینترنتی بالاترین درآمد ماهانه در تاریخ شرکت را در آوریل سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است. با توجه به این گزارشات میتوان گفت افراد بیشتری خرید اینترنتی میکنند و افراد بیشتری اینترنتی میفروشند.
اما در ایران وضع کمی متفاوت تر است و هنوز هم تعداد قابل توجهی از مردم،خریدهایشان راحضوری انجام میدهند، بااین حال فروشگاه های اینترنتی نیز پرقدرت به کار خود ادامه میدهند و تلاش میکنند هرروزه عملکرد بهتری را نمایش دهند. با افزایش تعداد این فروشگاه ها، قطعا کار رقابت سخت تر است، باید چه کار کنیم که از غافله عقب نمانیم و جزء فروشگاه های رده اول باشیم؟
از اولین نکته هایی که باید به عنوان یک صاحب فروشگاه، درنظر داشته باشید آن است که بدانید، بهترین بازاریابی برنده است، نه بهترین محصول یا خدمات! این به آن معناست که ما نباید فقط روی محصولات و خدماتمان تمرکز کنیم و از بازاریابی غافل بمانیم، بالعکس اگر بخواهیم خدمات و اسم ما بالاتر از دیگران نشان داده شود باید هدفمند و خلاقانه حرکت کنیم و صرفا نباید انتظار داشته باشیم که با یکسری اهداف پراکنده به درآمد برسیم.
این موضوع نه فقط در زمان اپیدمی بیماری، بلکه در همه اوقات جزء اولین نکته ها در مدیریت یک فروشگاه اینترنتی است. ولی در این دوران کرونا که بیشتر خرید ها اینترنتی شده و رقابت فروشگاه های اینترنتی دو چندان شده است، این موضوع از اهمیت بالاتری برخوردار است و فقط تبلیغات و ایده های هوشمندانه و خلاقانه ما است که افراد را مجذوب خود میکند و فراموش نکنید که پیش زمینه افزایش فروش، جلب اعتماد مخاطب و مشتری است. طراحی فروشگاه اینترنتی را به متخصصان این حوزه بسپارید تا به نتایج دلخواهتان برسید.
در حال حاضر همه متفق القول بر این باورند که وقتی در شرایط بد اقتصادی هستیم. شرکت های چابک و هوشیار، در این شرایط رویکردی را اتخاذ می کنند که نه تنها در این شرایط باعث دوام آنها می شود، بلکه بعد از رکود اقتصادی، زیرساخت لازم را برای پیش رفت و افزایش سود سریع داشته باشند.اهمیت این موضوع تا آنجاست که اگر تغییر مسیر ندهیم و تحولی در کسب و کارمان به وجود نیاوریم نه تنها در مسیر اولیه و قبلی خودمان حرکت نمیکنیم، بلکه کار برایمان دشوار تر نیز خواهد شد و از رقبای خود عقب میمانیم.
هدف تمام تبلیغات و ایده های خلاقانه و بازاریابی، افزایش فروش اینترنتی و جذب مشتریان بیشتر است. در حقیقت شما نمیخواهید تعداد زیادی از افراد به فروشگاه شما بیایند و دست خالی بیرون بروند و همه این تلاش ها برای رساندن مشتریان به خریدی مطلوب است و دنیای پرسرعت فرصت هر اشتباهی را از ما گرفته و مردم دنبال کامل ترین ها و بی عیب ترین ها هستند. بنابراین با دقت کامل گام بردارید.
سخن آخر
و در آخر باید بگوییم که شرایط بد اقتصادی فرصتی را برای کسب و کارها ایجاد می کند که بتوانید نسبت به رقبای خود رشد سریع تری داشته باشید. به عبارت ساده تر، این زمان، بهترین فرصت برای رشد مارکتینگ است و هیچ وقت به این اندازه رقابت ها شدید نبوده و مردم بیش از هر زمانی نیازشان را آنلاین خریداری میکنند. اگر قصد راه اندازی فروشگاهی را دارید، فرصت را از دست ندهید.
امروزه با توجه به فراوانی فروشگاههای آنلاین، مردم به سمت خدمات جذابتر میروند، بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا بهترین باشید و مشتریانتان را متقاعد کنید که چرا به محصولاتتان نیاز دارند و این که محصول شما یک برند معتبر و با اصالت است.
مطالب اخیر