همه ما تا حدودی با تجارت الکترونیک آشنا هستیم و از جایگاه آن در بین کسب و کارها با خبريم کسب و کارها و تجارت هایی را در سطح اینترنت می شناسیم که بسیار موفق و سودمند هستند و ما آن ها را به عنوان الگوی خود در نظر گرفته ایم. شما زمانی که تصمیم به ایجاد و راه اندازی یک تجارت الکترونیک باید مسائل زیادی را در نظر بگیرید. نکات بسیاری از جوانب مختلف می تواند بر روی این نوع کسب و کارها تاثیر گذار باشند ولی ما امروز تصمیم داریم نکات کلیدی و ویژه ای را برای ایجاد تجارت الکترونیک موفق را در اختیار شما قرار داده و به بررسی آنها بپردازیم.
یک سایت با ظاهر حرفه ای نقش اساسی در موفقیت شما دارد. اگر در طراحی یک سایت حرفه ای چندان مهارت ندارید، حتما از افراد خبره در این راه استفاده کنید و از تجربیات آن ها بهره ببرید. توجه داشته باشید که سایت حرفه ای به معنی یک سایت با امکانات گرافیکی بالا و بخش های متحرک و یا حتی بخش های Flash نیست بلکه سایت حرفه ای در نگاه اول ممکن است خیلی هم ساده به نظر آید ولی ساختار مناسب، راحتی حرکت در سایت، دسترسی سریع به اطلاعات، سرعت بالا آمدن مناسب، وجود خدمات مناسب، خدمات پشتیبانی مناسب، پشتیبانی مناسب از زبان های مختلف و پارامتر های متعدد دیگری در حرفه ای شدن سایت شما موثر هستند و تجربه خرید خوبی را برای مشتریان شما ایجاد می کند و بازدیدکنندگان شما در خریدهای بعدی قطعا سایت شما را اولویت خود قرار می دهند.
✔️ اگر هدفتان از راه اندازی یک وب سایت و یا فروشگاه اینترنتی کسب درآمد است باید بازار ویژه ای را انتخاب کنید که مورد نیاز مردم باشد. اگر شما نفر اول در برآوردن این نیاز باشید، برنده هستید. سعی نکنید در سایت خود همه جور خدمات یا محصولاتی را ارائه کنید. مشاهدات و مطالعات نشان می دهد که وب سایت هایی که از هر نوع کالایی چیزی برای فروش گذاشته اند و روی کالای خاصی تمرکز ندارند به نسبت سایر وب سایت های تخصصی فروش و سود کمتری دارند.
✔️ ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما نیاز به صرف وقت و هزینه دارد. کلید ایجاد ترافیک بالا برای یک وب سایت، برقراری هرچه بیشتر ارتباط از سایر سایت ها به سایت شما است و به اصطلاح به دنبال بک لینک گرفتن باشید هرچند لیست شدن در موتورهای جستجو اولین قدم شما باید باشد ولی نباید به آن اکتفا کنید و از سایر روش های سئو نیز استفاده کنید و از الگوریتم های گوگل با اطلاع باشید تا از گوگل پنالتی نخورید و سایتتان عقب نیوفتد.
✔️ شناسایی مشتریان و مخصوصا مشتریانی که هنوز توسط شرکت های رقیب شناخته نشده اند یکی از نکات مهم در موفقیت تجارت آنلاین می باشد.
وب سایت Ebay یکی از نمونه های بارز و موفق در زمینه تجارت الکترونیک می باشد.Ebay به سرعت شروع به شناسایی کاربرانی نمود که به دنبال منافع اقتصادی خود، قصد خرید و فروش اجسام و اقلام را داشتند و سپس با استفاده از تکنولوژی های مختلف محیطی را فراهم کرد که آن ها بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند و در نتیجه فضای تجاری آنلاین بزرگی به وجود آمد.
✔️ برای هر کسب و کار موفقی، بالاترین اولویت باید خدمات پس از فروش مناسب و رضایت کامل مشتری باشد. ارتباط با مشتریان و درک نیاز آنها مهم ترین بخش هر کسب و کار است، بخشی که می تواند باعث موفقیت روز افزون و یا شکست شما شود. درک نیاز و ارتباط بهتر با مشتریان می تواند این فرصت را به کسب و کار بدهد و بهتر از دیگر کسب وکارها خود را با شرایط روز وفق داده و نیازهای مشتریان را درک نماید!
✔️ این روزها بیشتر کسب و کارهای فروشگاهی مانند یک فروشنده بی مسئولیت فقط به فکر سود کردن و فروش خود هستند و مسولیتی را در قبال مشتریان به عهده نمی گیرند و همچنین از ارائه راهنمایی و آموزش های لازم نیز یا ناتوانند و یا علاقه ای ندارند بنابراین اگر شما مانند یک فروشنده واقعی و حرفه ای رفتار کنید شانس بسیار زیادی برای تبدیل بازدیکنندگانتان به خریداران دارید.
✔️ مدیریت ارتباط با مشتریان یکی از نکات کلیدی و بسیار مهم در تداوم یک کسب و کار آنلاین، مخصوصا برای مجموعه های کوچک و نوپا می باشد. همواره سعی کنید راهکارهای نواورانه ای برای اطلاع و ارتباط به مشتریان قبلی خود در زمینه تولیدات و محصولات جدید خود ایجاد نمایید. برای پیاده سازی و مدیریت یک سیستم یک پارچه ارتباط با مشتری در ابعاد بزرگتر می توانید از نرم افزارهای CRM مناسب این کار نیز استفاده کنید.
همچنین بخوانید: crm چیست؟
✔️ همواره سعی کنید مشتریان خود را تغییرات متداول در کسب و کار خود متعجب نمایید. برای این کار می توانید از پیشنهاد های مشوق فروش، تخفیف بر روی هزینه ها و … استفاده نمایید.
✔️ فروشگاه اینترنتی شما نیز می تواند به جذابیت کسب و کار شما کمک بسزایی کند. با انجام تغییراتی در ظاهر فروشگاه و یا نحوه نمایش اجناس و کالاهای خود می توانید احساس مشتریان را نسبت به فروشگاه خود تحت تاثبر قرار دهید. همچنین باید توجه کنید که تغییرات ظاهری شما نباید ذهن مشتری را از تصویر برند شما دور کند و همچنین دقت نمایید تا تغییرات خود را به صورت نامناسب و زود به زود انجام ندهید، زیرا این امر ممکن است باعث دل زدگی مشتریان گردد.
نتیجه گیری
در مقاله ای که در اختیارتان قرار دادیم تلاش مان بر این بود که بتوانیم اطلاعاتی را به صورت جزئی و اختصاصی در زمینه موضوع مطرح شده در اختیارتان قرار دهیم. توصیه می شود که در صورت نیاز و وجود ابهام یا سوالاتی در زمینه مورد بحث آنها را در بخش کامنت ها با ما و سایر کارشناسان حرفه ای در تیم ناپ شاپ به اشتراک بگذارید. زیرا که در اسرع وقت به تمامی آنها پاسخ خواهیم داد و در همان بخش می توانید پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.
از سوی دیگر نیز می توانید که اگر نکته ای در خاطرتان هست که در خلال متن بدان اشاره نکرده ایم آنها را با سایر کاربران اشتراک گذاری کنید.