برای درک بهتر این مفهوم که CTA چیست باید گفت که CTA سرواژه عبارت Call to Action می باشد، علی رغم اینکه در زبان فارسی معادل دقیقی برای این مفهوم وجود ندارد، اما می شود گفت که معنای تقریبی آن تا حدودی به دکمه فراخوان یا اقدام به عمل برابری میکند. دکمه فراخوان در دنیای بازاریابی دیجیتال به عنوان پل عبوری است که می تواند کسب و کارها را به اهدافشان نزدیک تر کند، در طراحی وبسایتها با در نظر گرفتن هدف اصلی وبسایت و کسب و کار و همچنین آنچه کاربر در حال جستجوی آن است می توان دکمه هایی را در نظر گرفت که منجر به ارجاع کاربران به دیگر صفحات سایت شود که ورود کاربران به این صفحات برای وبسایت میتواند دارای سودهایی باشد.
Call To Action چیست؟
پشت این نام مرموز یک مفهوم بسیار ساده بازاریابی پنهان شده است که قبلاً همه دیده اید. تماس برای اقدام (CTA) به هر دستگاهی گفته می شود که کاربران را ترغیب به انجام عملی خاص کند. شرکتهای تجارت الکترونیکی معمولاً برای تشویق خریداران به افزودن کالایی به سبد خرید خود و یا انجام معامله، از آنها به صورت دکمه ای استفاده می کنند. این یک عنصر کلیدی برای ادغام تعامل بازیگوشانه با کاربران شما و وسیله ای موثر برای افزایش نرخ تبدیل مشتری است.
هدف CTA استفاده از یک کلمه یا یک جمله است (بیشتر اوقات حاوی افعال عملی است) تا کاربران خود را به سمت عملی خاص مانند "اینجا کلیک کنید"، "اشتراک"، "بررسی" و بسیاری موارد دیگر سوق دهید. این کلمات عملی همچنین می توانند با ایجاد "اصطلاحات اضطراری" مورد استفاده قرار گیرند. ثابت شده است که دعوت به اقدام بسیار موثر است و نرخ تبدیل را بهینه می کند. از CTA می توان برای پایین آوردن قیف خرید به کاربران استفاده کرد، اما همچنین می تواند برای هر نوع اقدامی مانند ثبت نام، عضویت در خبرنامه یا افزودن به سبد خرید مورد استفاده قرار گیرد.
چه چیزی CTA موثر را ایجاد می کند؟ هنگام ایجاد CTA برای وب سایت خود، تمام جزئیات مهم هستند. در اینجا برخی از جنبه هایی وجود دارد که باید برای دکمه CTA به آنها توجه کنید:
- جنبه بصری
- ضبط کردن
- کلمه و فعل عمل
- تعیین سطح
- فرم
- رنگ
- اندازه
تاثیری که دکمه CTA شما بر نرخ تبدیل شما می گذارد را دست کم نگیرید. یک فراخوان اقدام که به خوبی نوشته شده است باید متناسب با مخاطبان، سن، جنسیت یا ملیت آنها باشد. به یاد داشته باشید که CTA فقط یک دستور یا دعوت برای کاربران شما نیست، بلکه بخشی از مراحل خرید کامل است. به همین دلیل باید کاملاً محتاطانه یکپارچه شود اما به اندازه کافی واضح باشد که مورد توجه کاربران قرار گیرد.
حتما بخوانید: طراحی فروشگاه اینترنتی با asp.net
هدف استفاده از CTA چیست؟
تقریبا از نام دکمه فراخوان می توان حدس زد که هدف این تکنیک این است که کاربران را تشویق به کلیک بر روی دکمه ای کند تا به واسطه کلیک بر روی دکمه کاربران رو به سمت هدف خود سوق دهیم.
از دیگر اهداف رایج استفاده از دکمه CTA می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- دریافت اطلاعات تماس کاربران مثل ایمیل و تلفن در جهت ارتباط و بازاریابی بیشتر
- فرستادن هدیه رایگان به کاربران برای تست
- فروش محصولات وب سایت
- افزایش ممبر شبکههای اجتماعی متصل به سایت
- برندسازی
انواع CTA و محل قرارگیری آن
در واقع از CTA در بنرها، سایت ها و خبرنامه ها استفاده می شود
از دیگر مکان های مورد استفاده از CTA می توان موارد زیر را نام برد
- - دکمه پرداخت، خرید یا افزودن محصولات به سبد خرید در فروشگاههای اینترنتی
- - دکمه ای برای ثبت و دریافت ایمیل مثلا دکمه دریافت خبرنامه و اطلاع از تخفیفات
- - دکمه یا لینکی که شما را به بازدید صفحهی دیگری از وبسایت دعوت میکند
- - دکمه "بیشتر بخوانید" که متن کامل مقاله یک وبلاگ را به کاربران نشان می دهد
- - دکمه ثبت نام و ورود در سایتها و اپلیکیشنها
- - یک بنر تبلیغاتی که برای کلیک کردن کاربران طراحی شده است
- - دکمه ای که به منظور اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی قرار میگیرد
- - دکمه ها،لینکها یا فرمهایی که کاربران را به دانلود یک فایل یا اپلیکیشن سوق می دهد
- و از این دست موارد
بهترین رنگها برای CTA چه رنگی است؟
قرمز: رنگ قدیمی دکمه فراخوان که بهتر است حاوی یک اخطار و هشدار باشد.
زرد: اولین رنگی که کاربر مشاهده می کند و اخطار را به صفحه شما می آورد و کاربران را از این طریق جذب می کند.
نارنجی: ترکیبی از رنگهای زرد و قرمز می باشد.در واقع بهترین رنگ در جهت تولید CTA های قوی.
سبز: یکی از ساده ترین رنگها برای چشم. برای قسمت نظرات مشتریان ممکن است اما نه برای CTA ها.
بهترین نمونه های دعوت به عمل در سال 2021
CTA به اشکال مختلف وجود دارد. برای کمک به شما 5 تا از بهترین و به روز ترین فرم CTA را گردآوری کرده ایم.
1.تماس مستقیم برای اقدام
بگذارید بگوییم هدف شما این است که مشتریان خود را به سمت کانال خرید هدایت کنید. بنابراین، ممکن است CTA مستقیم را انتخاب کنید، مانند:
- اکنون خرید کنید
- افزودن به سبد خرید
2."دریافت رایگان" CTA
با استفاده از این CTA ها می توانید فرصتی را برای کاربران برجسته کنید. به طور کلی، اینها با یک جعبه "اشتراک" ارائه می شوند. می توانید در ازای دریافت نمونه ای از یک سند یا نسخه آزمایشی، آدرس های ایمیل کاربران خود را جمع آوری کنید. این CTA ها معمولاً به صورت زیر ظاهر می شوند:
- دانلود به صورت رایگان
- دوره آزمایشی رایگان 30 روزه
- دوره آزمایشی رایگان را شروع کنید
3.مثالهای اساسی Call To Action
CTA می تواند فقط یک دعوت باشد. به عنوان مثال، در تبلیغات رسانه های اجتماعی یا به عنوان میانبر برای متن طولانی. این نوع CTA اغلب در پست های وبلاگ یا تبلیغات Facebooks استفاده می شود. با کنجکاوی کاربر، این امر باعث می شود تا کاربران تمایل به ادامه کار و یادگیری بیشتر در مورد موضوعی با پیام هایی مانند:
- بررسی کنید
- از اینجا شروع کنید
- اطلاعات بیشتر
- بیشتر بدانید
4.ثبت نام برای Call To Action
این نوع CTA اغلب در شبکه های اجتماعی یا سایت های تجارت الکترونیکی یافت می شود. هدف ساده است: بازدیدکنندگان خود را به ایجاد یک حساب کاربری و ثبت نام با پیام هایی تشویق کنید:
- حساب کاربری برای خود بسازید
- ثبت نام
- به ما بپیوند
5.Call To Action ایمیل را ارسال كنید
همه موارد بالا یک نکته مشترک دارند: آنها به شما امکان می دهند با جمع آوری ایمیل های کاربران خود، که برای فعالیت های بازاریابی ایمیل مفید خواهد بود، با آنها ارتباط برقرار کنید. با توجه به آنچه شما پیشنهاد می کنید، کاربران می توانند ایمیل خود را وارد کنند تا چیزی مانند تخفیف، کوپن یا PDF رایگان دریافت کنند. برای این موارد می توانید از عباراتی مانند موارد زیر استفاده نمایید:
- اشتراک در
- تخفیف بگیرید
- دانلود PDF رایگان
- ثبت نام
سخن آخر
قطع به یقین دیگر الان متوجه شده اید که CTA چیست و چه کاربردی در وب سایت ها دارد.افزون بر این در این پست مواردی نظیر اهداف و موارد مورد استفاده CTA به شما گفته شد. البته ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشد که ما در اینجا به مهم ترین های آن ها اشاره کرده ایم.
اگر چنانچه شما هم تجربه ی خاصی در استفاده از CTA داشتید، حتماً در بخش کامنت های این مقاله با ما در میان بگذارید