فهرست عناوین
در مقاله ای که در پیش رو دارید قصد داریم که در خصوص یکی از تکنیک های منفی ای که در زمینه افزایش و بهبود سئو یک وبسایت مورد استفاده قرار می گیرد مطالبی را در اختیارتان قرار دهیم.مزرعه لینک یا Link Farm از جمله راهکار هایی است که سبب می شود یک وبسایت به شکل منفی سئو بگیرد و به نوعی راهکار سئو کلاه سیاه محسوب می شود.با این تکنیک میزان لینک هایی که یک وبسایت دریافت می کند افزایش یافته در نتیجه در نتایج گوگل و رتبه بندی جایگاه بهتری پیدا می کند.
در صورتی که ربات های گوگل این موضوع را متوجه شوند سریعاً وبسایت متخلف را جریمه کرده و احتمالاً عواقب بدی برای رتبه های وبسایت به همراه داشته باشد.
مزرعه لینک ( Link Farm ) چیست؟
نام دیگری که برای مزرعه لینک مورد استفاده قرار می گیرد شبکه لینک یا لینک فارم است. مزرعه لینک به مجموعه وبسایت هایی گفته می شود که در آنها عمده اقداماتی که انجام می شود معطوف به ایجاد لینک برای سایر وبسایت هایی است که در یک رقابت با هم قرار دارند.زمانی که لینک هایی برای یک وبسایت تهیه می شود احتمال این که رتبه بندی و جایگاه وبسایت ها تغییر کند افزایش خواهد یافت.
در واقع در مزرعه لینک ما در سیستم شبکه ای قرار داریم که وبسایت های مختلف به یکدیگر لینک داده شده اند. بنابراین روابط لینک ها با هم به شکل شبکه ای است. به همین دلیل به مزرعه لینک، شبکه لینک ها نیز گفته می شود. در مزرعه لینک به دلیل این که این لینک ها غیر واقعی هستند و در کوتاه ترین زمان تیراژ بالایی از این لینک ها ایجاد می شود از سوی گوگل تخلف محسوب شده و مورد جریمه این شرکت قرار می گیرد.
لینک دهی و دریافت بک لینک
ایجاد بک لینک در یک وبسایت موجب می شود که اعتبار آن نزد گوگل افزایش یافته و در رتبه بندی به جایگاه خوبی دست پیدا کند.متاسفانه اگر قرار باشد که یک وبسایت بک لینک های واقعی و مجاز دریافت کند تا سئو آن رشد کند مدت زمان زیادی نیاز است که این روند انجام شود. به همین دلیل است که گاهاً برخی از افراد به فکر راه های کم هزینه تر هستند تا در کوتاه ترین زمان به نتیجه دلخواهشان برسند.یکی از این تکنیک های غیر قانونی استفاده از مزرعه لینک است. ( درباره خرید بک لینک و جریمه شدن سایت بیشتر بخوانید)
گوگل پنالتی برای مزرعه لینک
احتمالاً با گوگل پنالتی یا جریمه های گوگل آشنا باشید. اما اگر می خواهید که اطلاعاتی دقیق را در این زمینه کسب کنید توصیه می کنیم که مقاله جامع و تخصصی ما را با همین عنوان ( گوگل پنالتی چیست؟) در همین وبسایت مورد مطالعه قرار دهید. زیرا که در آن به طور اختصاصی اما به بیانی ساده به شرح این موضوع پرداخته ایم. حال به شما خواهیم گفت که مزرعه لینک از سوی گوگل موردی غیر قانونی شناسایی می شود و منجر به جریمه وبسایت هایی می گردد که از آنها استفاده می کنند.
همانطور که می دانید گوگل دارای الگوریتم هایی است که بر اساس آنها بهترین وبسایت هایی را که از جهت محتوایی با کیفیت و معتبر هستند را در رتبه بندی های بالاتر قرار می دهد. اما مزرعه لینک چنین الگوریتم هایی را مد نظر قرار نمی دهد و درصدد است که وبسایت هایی که در این مزرعه، لینک های بیشتر و بهتری گرفتند را در صدر رتبه بندی های گوگل بیاورد. حال استراتژی گوگل یا استراتژی مزرعه لینک با هم در تضاد می افتد و سبب می شود که گوگل وبسایت ها را جریمه کند. ربات های گوگل و ابزار هایی که در جهت شناسایی وبسایت ها مورد استفاده قرار می دهد از چنان دقتی برخوردارند که سریعاً می توانند وبسایت های متخلف را مورد تشخیص قرار دهند.
بنابراین به صاحبان کسب و کار های آنلاین و مدیران وبسایت ها این توصیه را خواهیم داشت که برای بهبود وضعیت سئو وبسایت تان حتما روش های بهتری وجود دارند و الگوریتم های گوگل علیرغم این که زمان زیادی را می طلبند ولی همواره گزینه های امن تر و بهتری هستند. در نهایت این نکته را در نظر داشته باشید که مزرعه لینک را هرگز مورد استفاده قرار ندهید تا وبسایت تان از سوی گوگل و ربات هایش در معرض تهدید نباشد.
آیا مزرعه لینک در دسته انواع تکنیک های سئو کلاه سیاه قرار می گیرد؟
شاید برایتان غیر قابل باور باشد و نتوانید این موضوع را بپذیرید مزرعه لینک جزء آن دسته از تکنیک هایی است که زیر مجموعه سئو کلاه سیاه قرار می گیرد و سایت های متخلف از سوی گوگل امکان جریمه شدن دارند.
همانطور که در بخش های قبلی گفته شد این نحو از لینک سازی به نوعی غیر واقعی است و به گونه ای وبمستر ها می خواهند که ربات های گوگل را گول بزنند. در نتیجه با اقدامات غیر واقعی و بک لینک های مصنوعی سعی در دور زدن الگوریتم های گوگل را برای رتبه بندی دارند. در نتیجه در این مسیر اگر رتبه ای یا جایگاهی در لیست نتایج گوگل بدست آورند تماماً غیر واقعی بوده و گوگل می تواند با جریمه کردن وبسایت تمامی مسیری که به سمت بالا حرکت کرده اند را از آنها پس بگیرد.
مطالعه بیشتر: سئوی سایت فروشگاهی
معایب مزرعه لینک در سئو
از مهم ترین معایبی که می توانیم برای مزرعه لینک برشمریم این است که:
اولاً در مزرعه لینک صرفاً به کمیت و تیراژ بالای لینک ها توجه می شود. بنابراین در آنها کیفیت لینک ها اهمیتی ندارد. کیفیت نیز متاسفانه به اندازه کمیت از درجه اهمیت بالایی برخودار است که در این تکنیک مغفول باقی می ماند. برای مثال احتمال دارد که لینک هایی که دریافت می کنید از وبسایت هایی باشد که از اعتبار خوبی برخوردار نیستند. در نتیجه وبسایت شما اسپم می شود. از سوی دیگر زمانی که از وبسایت شما به وبسایت هایی که به لحاظ موضوعی با وبسایت شما متفاوت هستند لینک داده شود هیچ نتیجه مثبتی را برای شما در پی نخواهد داشت. در نتیجه این وبسایت شماست که متضررخواهد شد.
دوماً این تکنیک از سوی گوگل رد می شود و در صورت آگاهی وبسایت شما مورد جریمه واقع می شود. بنابراین در صورتی که حتی در وبسایت تان محتواهای خوبی تولید کرده باشید اما در صورت استفاده از مزرعه لینک تمامی وبسایت مورد جریمه واقع می شود همین مساله عاملی خواهد بود تا چند پله سقوط داشته باشید و تمامی تلاش هایتان در جهت پیشرفت وبسایت از بین برود.
براساس تمامی مواردی که در این بخش بدان ها اشاره داشتیم توصیه می شود که هرگز این تکنیک نمی تواند به وبسایت شما کمک کند و در صورتی که کوچکترین خطایی رخ دهد یا گوگل وبسایت شما را مورد شناسایی قرار دهد هزینه های سنگینی را باید پرداخت کنید.
خاتمه
در بخش هایی که در این مقاله تدارک دیده بودیم به صورت اختصاصی و تفکیک شده در خصوص انواع موضوعاتی که در زمینه مزرعه لینک مطرح می شود به بحث و بررسی پرداختیم.
توصیه می شود که در صورت وجود هرگونه پرسش یا ابهامی که در خصوص مطالب مطرح شده دارید آن را در بخش کامنت ها با ما و سایر مخاطبین این وبسایت به اشتراک بگذارید. زیرا که در اسرع وقت می توانیم پاسخ آنها را در اختیارتان قرار دهیم.