فروشگاه اینترنتی که بعد از به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت، فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار میدهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعۀ مشخصات و ویژگیهای کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام میکند. این سفارشها پس از بررسی و تایید نهایی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست و یا باربری به آدرس سفارش دهنده ارسال میشود و وجه کالا به روشهای مختلف قابل پرداخت میباشد. امروزه تجارت الکترونیک در سر تا سر دنیا بسیار رواج پیدا کرده است. اغلب پرداخت در این فروشگاه های اینترنتی به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک قابل انجام است. کارت های پرداخت الکترونیک، چه بصورت مجازی (فقط قابل استفاده در فضای اینترنت) و چه به صورت فیزیکی اغلب قابل استفاده در چنین محیط هایی هستند. البته فروشگاه های اینترنتی محلی معمولاً قابلیت تحویل پول در هنگام دریافت کالا را نیز دارند، ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست. بهینه سازی فروشگاه اینترنتی فروشگاه های موفق اینترنتی معمولاً ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب نمایند تا به موفقیت دست بایند. بهترین قیمت همراه با کیفیت عرضه باید واقعی باشد. زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی هر فروشگاهی را با دیگران مقایسه میکنند و تا به آن اطمینان نکنند دست به خرید نمی زنند. خرید اینترنتی در جهان روز به روز به صرفه تر و مناسبتر از گذشته شده و اجازه مقایسه قیمت، کیفیت و خدمات کالا را به مصرف کنندگان می دهد. بدین ترتیب رضایت مشتریان بیش از پیش شده و اغلب ترجیح می دهند خرید خود را از اینترنت انجام دهند. در خیلی از موارد حتی خریداران کالای خود را در فروشگاه ها انتخاب و سپس آن را از اینترنت خریداری می کنند چون به صرفه تر خواهد بود. در برخی از نقاط جهان مانند آمریکا، فروش های اینترنتی از فروش های حضوری پیشی گرفته است و این امر عرضه کنندگان را برآن داشته است که علاوه بر عرضه فیزیکی کالا و خدمات خود، عرضه اینترنتی را هم یکی از ملزمات خود بدانند. از اینرو بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی بیش از پیش مورد توجه فروشندگان اینترنتی قرار گرفته است. زیرا به کمک سئو و بهینه کردن یک فروشگاه اینترنتی میتوان میزان ورودی های مفید از موتورهای جستجو را افزایش داد و در راستای آن میزان فروش و سوددهی فروشگاه را چند برابر نمود.