در حال بارگزاری ...

بازاریابی همهمه ای (Buzz Marketing) چیست؟

بازاریابی همهمه ای (Buzz Marketing) چیست؟

اینترنت در سال های اخیر باعث شده است بازاریابی بسیار رقابتی تر شود. برندها به دنبال "ویروسی شدن" برای ایجاد هیجان در مورد محصولات خود و ایجاد کمپین های مبتنی بر تعامل اجتماعی آنلاین هستند. این کار بازاریابی همهمه ای (buzz marketing) نامیده می شود و هدف آن استفاده از مخاطبان اجتماعی برای ایجاد مکالمات زیادی پیرامون جدیدترین محصول یا خدمات است.

برای این منظور، برندها به دنبال تأثیرگذارهای اجتماعی هستند تا پیام های خود را برای آنها ارائه دهند، به این امید که باعث ایجاد حس پیش بینی هیجان انگیزی در اطراف محصول شود تا محصول به فروش برسد. هدف این مقاله تعریف بازاریابی همهمه ای، تشریح چگونگی ایجاد یک کمپین بازاریابی همهمه ای و ارائه برخی نکات مفید برای موفقیت کمپین شما است.

بازاریابی همهمه ای چیست؟

بازاریابی همهمه ای یا Buzz Marketing یک روش بازاریابی ویروسی است که بر به حداکثر رساندن دهان به دهان یک کمپین یا محصول خاص متمرکز است، خواه این کار از طریق مکالمه بین خانواده و دوستان مصرف کننده و یا بحث های گسترده تر در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی باشد. با صحبت كردن مصرف كنندگان در مورد محصولات و خدماتشان، شركتهايي كه از بازاريابي پر سر و صدا استفاده مي كنند اميدوارند آگاهي خود را از طريق رشد ترافيك آنلاين و افزايش فروش و سود افزايش دهند. اگر شرکتی تصمیم بگیرد کالایی را از طریق نوعی رویداد متمرکز بر یک نمایش یا مانع از نوعی که در آن مصرف کنندگان می توانند محصول را امتحان کنند و تشویق می شوند تجربیات خود را از طریق مکالمه روزمره یا آنلاین به اشتراک بگذارند.

بازاریابی همهمه ای آنلاین به طور معمول توسط "اینفلوئنسرها" یا متولیان اولیه یک محصول انجام می شود که مشتاقانه می توانند نظرات خود را در مورد محصول به اشتراک بگذارند و به طور فعالانه مکالمات را در مورد آن آغاز کنند. این افراد به طور معمول حضور آنلاین و پیروان زیادی را در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر ایجاد کرده و از قدرت پیروزی و نفوذ خود در پیروان (فالوور) خود برخوردار هستند. نظرات اینفلوئنسرها با سرعت بیشتری مورد توجه قرار می گیرد و می تواند بر فروش و آگاهی محصول تأثیر مثبت بگذارد. بازاریاب ها هدفشان این است که این تأثیرگذاران را برای ایجاد سر و صدا برای محصولاتشان جمع کنند. برخی از بازاریاب ها افرادی را که به عنوان "رابط" یا شخصیت های مشهور و افراد مشهور شناخته می شوند و می توانند از طریق اعتبار فوری و قرار گرفتن در معرض یک محصول وام دهند، هدف قرار می دهند. بازاریابانی که به دنبال یک جهش گسترده در آگاهی از یک محصول هستند، به دنبال اتصال دهنده ها، با هدف یک جهش ارتباط فوری جامعه هستند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکی از مولفه های اصلی بازاریابی همهمه ای است. اینستاگرام و توییتر دو نمونه از اصلی ترین سیستم عامل رسانه های اجتماعی هستند که شرکت ها سعی می کنند حضور خود را در آن حفظ کنند. با استفاده از این سایت ها و دیگر سایت های رسانه های اجتماعی کوچکتر، شرکت ها می توانند با مشتریان تعامل داشته باشند، بازخورد دریافت کنند، مشکلات یا نگرانی ها را برطرف کنند و محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنند. پرورش مجموعه ای غنی از محتوای قابل اشتراک و جمع آوری علاقه مندی زیاد در این سایتها، مصرف کنندگان را قادر می سازد مواد مورد نیاز را مستقیماً از شرکت تهیه کنند و همچنین مهمتر از همه، به این شرکت اجازه می دهد تا با رای دهندگان خود گفتگوی واقعی داشته باشد تا فضایی را در آن ایجاد کند که مشتریان احساس ارزشمند و آگاه بودن کنید.

سایر استراتژی های بازاریابی آنلاین همهمه ای شامل کمک گرفتن از وبلاگ نویسان با نفوذ برای ایجاد هیاهو است. شرکت ها اغلب به وبلاگ نویسان یا رسانه ها اجازه می دهند کالایی را پیش از انتشار در ازای ذکر نام محصول منتشر کنند. استفاده از تالارهای گفتگوی وب سایت برای ایجاد سرو صدا و ایجاد انجمن های مشتری که کانون های هواداران، تابلوهای پیام و سایر گروه ها را به هم متصل می کند نیز نمونه هایی از چگونگی ایجاد بازاریابی آنلاین برای هیاهو توسط شرکت ها است.

بازاریابی همهمه ای رویکردی متفاوت از بازاریابی خروجی یا روشهای "بازاریابی انبوه" تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و چاپی در بازاریابی است. در بازاریابی خارج از کشور، شرکت ها قصد دارند پیام های خود را برای هرچه بیشتر افراد منتشر کنند با این امید که تعداد کمی علاقه مند شوند. بازاریابی Buzz بیش از پیامرسانی پخش شده به قدرت پیام های شخصی یک به یک بستگی دارد و فرض می کند بازاریابی به صورت دهان به دهان قدرت جذب بیشتری را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند، زیرا این امر به عنوان بی طرفانه تلقی می شود، ناشی از افرادی است که به آنها اعتماد می کنند و به طور مستقیم از شرکت نیستند.

همانطور که مصرف کنندگان در شناسایی بازاریابی همهمه ای هنگام انجام کار بهتر می شوند، بازاریاب ها مجبورند از این تاکتیک ها عاقلانه و کم استفاده کنند تا بتوانند موثر واقع شوند. تجسم اولیه بازاریابی همهمه ای آنلاین، مانند تبلیغات پاپ آپ، تبلیغات بنری و بازاریابی از طریق ایمیل، در آن زمان جدید بود اما از آن زمان مصرف کنندگان با این روش ها به عنوان مزاحمت رفتار می کنند و پیام بازاریابان مورد توجه قرار نمی گیرد. شرکت ها همچنین این خطر را دارند که نتوانند کمپین های خود را با خود برند یا محصول مرتبط کنند. صرف ایجاد بخشی از محتوا که مردم را به مکالمه وا می دارد، معنایی ندارد، اگر مردم نتوانند آن را با شرکتی که ایجاد کرده، شناسایی کنند.

نمونه های بازاریابی Buzz شامل شرکت هایی است که فیلم های آنلاین، معمولاً با محوریت موضوعی طنزآمیز، بحث برانگیز، غیرمعمول یا ظالمانه ایجاد می کنند که امیدوارند بتوانند باعث ایجاد احساساتی شوند و مردم را در مورد آن صحبت کنند، آن را از طریق رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و بازدیدها را در وب سایت هایی مانند YouTube افزایش دهند. سپس شرکت ها سعی خواهند کرد از طریق تبلیغات این محصول در شبکه های اجتماعی، از محبوبیت محتوا بهره ببرند، یا با ایجاد هشتگی به امید تبدیل شدن به "موضوعی پرطرفدار" یا تشویق مصرف کنندگان برای بارگیری سایر مطالب برای رشد بیشتر در جذب مشتری.

مزایای بازاریابی همهمه ای

بازاریابی Buzz می تواند مزایای زیادی را برای بازاریابان فراهم کند، زیرا سریع و موثر است. برخی از بهترین ویژگی های بازاریابی همهمه ای عبارتند از:

سرعت

کمپین های بازاریابی همهمه ای می توانند از اینترنت برای جلب توجه سریع و آگاهی از برند با جلب توجه و تولید اشتراک در شبکه های اجتماعی استفاده کنند.

سفیرگری

وقتی کمپین مورد توجه قرار گیرد، مصرف کنندگان بیشتر تبلیغات را برای شما انجام می دهند. آنها پست های شما را به اشتراک می گذارند، به دوستانشان اطلاع می دهند، از محصول شما استفاده می کنند / می پوشند و می خورند و اساساً به یک عامل تبلیغاتی تبدیل می شوند.

هزینه

بازاریابی همهمه ای یکی از مقرون به صرفه ترین روش های بازاریابی است که در مقایسه با انواع متعارف بازاریابی مقایسه می شود و هزینه پایین آن با توانایی تولید درآمد جبران می شود و به راحتی ROI برند را افزایش می دهد.

منحصر به فرد بودن

این نوع کمپین بازاریابی به برند شما کمک می کند تا از دیگران متمایز شود و به خاطر بازاریابی سرگرم کننده و خلاقانه خود شناخته شود.

تشخیص برند

بازاریابی ویروسی یا "همهمه ای" از طریق دسترسی سریع و دورتر به آگاهی از برند دامن می زند. با ادامه همهمه، آگاهی به شناخت تبدیل می شود، که منجر به تعامل، هدایت و در نهایت تبدیل می شود. وقتی مشتری اولین خرید را انجام داد، البته در گروه نگهداری قرار می گیرد، اما همچنین می تواند سفیرهایی برای نام تجاری شما یا حداقل یک محصول خاص باشد، با به اشتراک گذاشتن نظرات خود در مورد خرید اخیر خود با خانواده، دوستان و کل اینترنت.

چگونه یک کمپین بازاریابی همهمه ای ایجاد کنیم

بازاریابی همهمه ای یک روش بسیار موثر برای برندها است که می توانند بدون توجه به محصولی که می فروشند، از آن استفاده کنند. با این اوصاف، مانند هر مورد، این روش در صورت استفاده صحیح، بهترین عملکرد را دارد. این از کالایی به کالای دیگر، مخاطب به مخاطب دیگر متفاوت خواهد بود، اما چند قانون کلی در همه بازارها صدق می کند.

برای استفاده موفقیت آمیز از بازاریابی همهمه ای هم موفقیت کوتاه مدت و هم بلند مدت، این مراحل مهم را دنبال کنید:

1. زمان درست

بسیار مهم است که بر اساس آن برنامه ریزی کنید تا محتوای شما در زمان مناسب برای ایجاد هیاهوی رسانه های اجتماعی نمایش داده شود. برنامه ریزی باید از قبل انجام شود، زیرا برخی از الزامات می تواند مدت زمان زیادی طول بکشد. به عنوان مثال، برند شما باید حضور مستقر در شبکه های اجتماعی و شهرت آنلاین داشته باشد، زیرا مطمئناً پس از ویروسی شدن محتوای شما، توجه بیشتری به خود جلب خواهد کرد. این برای چهره عمومی شرکت شما بسیار مهم است.

2. یک داستان جالب و همه جانبه ایجاد کنید

تحقیق خود را انجام دهید تا بفهمید انواع موضوعات و مطالب بیشتر مورد توجه کاربران آنلاین قرار گرفته است. سعی کنید چیزها را از دید مخاطب ببینید تا به شما کمک کند تعیین کنید آیا این پیام رسانی بر تصمیم خرید تأثیر می گذارد. می توانید با استفاده از این اطلاعات، برنامه خود را راهنمایی کنید، مطمئن شوید که پیام خود را به طور مداوم در برند خود نگه دارید و برای محصول خود منطقی به نظر می رسید.

3. یک تیزر بیرون بیاورید

طعنه زدن به جدیدترین محصولات شما به جای اینکه ظاهراً از ناکجاآباد بیرون بیاید، پیش بینی می کند و اجازه می دهد که راه اندازی شما معنا پیدا کند. با انداختن یک نکته به اینجا و آنجا، جمع آوری گروهی از مصرف کنندگان شروع می شود که نه تنها به شما در پخش پیام کمک می کنند، بلکه بازخورد اولیه را نیز ارائه می دهند، بنابراین می توانید پیام خود را در صورت لزوم تغییر دهید. پس از اینکه "همهمه" مهار شد، اطمینان حاصل کنید که با دنبال کنندگان آنلاین خود در تعامل باشید تا هیجان اولیه را حفظ کنید. ارتباط دو طرفه باعث ایجاد اعتماد و تعامل شخصی بیشتر می شود و این احساس را در مشتری ایجاد می کند که شخصاً برای موفقیت برند شما سرمایه گذاری شده است.

4- از تمام ابزارهای موجود در دسترس خود استفاده کنید

بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند و آنها را تشویق کنید تا از برند شما حمایت کنند و با انتشار این مطلب در مورد محصول شما، به اشتراک گذاشتن داستان خود و انجام بررسی های عمومی، از او حمایت کنند. هنگامی که محتوای جذاب یا محصولی شگفت انگیز دارید، دهان به دهان برای حفظ هیجان در مورد محصول برندتان بسیار مهم است. متناسب با آن رسانه های اجتماعی خود را متنوع کنید (از سیستم عامل های مربوطه که معمولاً بیشتر مورد استفاده مخاطبان قرار می گیرند استفاده کنید)، پسندیدن ها، اشتراک گذاری ها، بازتوییت ها را تشویق کنید و حتی هشتگی ایجاد کنید تا افراد را ترغیب کند تا با محتوای شما درگیر شوند. فقط ارگانیک به نظر برسید، در غیر این صورت این تاکتیک می تواند بسیار اشتباه پیش برود. از هر روشی که استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که هر پست، توییت یا تعامل باید به پیام برند شما ارزش افزوده بدهد.

5- از اینفلوئنسرها استفاده کنید

با کاربران شبکه های اجتماعی که در صنعت شما شناخته شده و مورد احترام هستند ارتباط برقرار کنید و با آنها رابطه سودمند متقابل برقرار کنید. محبوبیت موجود آنها اطمینان حاصل خواهد کرد که محتوایی که ارسال می کنند در داشتن دامنه گسترده و مرتبط موثر خواهد بود. نظرات آنها در مورد محصول شما می تواند بر سرعت شهرت شما تأثیر بگذارد و به طور بالقوه تلاش شما را دو چندان کند.

6. موفقیت خود را پیگیری و اندازه گیری کنید

قبل از شروع کمپین خود، باید ابزارهایی در اختیار داشته باشید تا موفقیت هر کانال را که استفاده می کنید ردیابی کنید. خواه یک هشتگ، کد وابسته، پیوندهای ویژه یا سئو باشد، شما می خواهید بدانید چه عواملی موثر است و چه عواملی موثر نیست تا منابع خود را به طور مناسب تخصیص دهید.

نکاتی برای یک کمپین بازاریابی همهمه ای موفق

به منظور دریافت نکات مفید در مورد چگونگی موفقیت در بازاریابی همهمه ای بخش زیر را بخوانید:

دسترسی پیام خود را کنترل کنید

یا حداقل خود را برای آن آماده کنید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، کنترل پیامرسانی توسط کاربران از طریق اینترنت است. هرچه پیام بیشتر می شود، کنترل آن برای شما دشوارتر است، بنابراین مهم است که به درستی میزان برآورد خود را به روز کنید و اطمینان حاصل کنید که مقدار موجودی لازم برای انجام تعداد احتمالی سفارشات را دارید.

انتظار را مدیریت کنید

یک کمپین بازاریابی همهمه ای عالی امکان ایجاد انتظارات غیر واقعی در بین مصرف کنندگان را دارد، چیزی که اگر محصول شما انتظارات تعیین شده توسط پیام رسانی شما را برآورده نکند، نتیجه معکوس می دهد. این را در هنگام تبلیغ محصول خود بخاطر داشته باشید و اینفلوئنسرهای خود را از تبلیغ بیش از حد محصول بر حذر بدارید.

بپذیرید که شما بر عوامل خاصی کنترل محدودی دارید

شما می توانید تبلیغات یا محتوای حمایت شده را برای تاریخ ها و زمان های مشخصی برنامه ریزی کنید، اما وقتی پیام از بین رفت، کنترل نحوه، زمان و سرعت مصرف کنندگان برای به اشتراک گذاشتن پیام شما کاملاً در دست مصرف کنندگان است. به همین ترتیب، محتوای پیام شما ممکن است تحریف شود زیرا به اندازه کافی به اشتراک گذاشته و دوباره به اشتراک گذاشته شده است. این می تواند منجر به تغییر کامل پیام شما شود، بنابراین سعی کنید پیام خود را ساده نگه دارید و بپذیرید که وقتی آن را در خارج از سایت قرار دادید، تا حد زیادی از کنترل شما خارج می شود.

کانال های تبلیغاتی خود را متنوع کنید

شما می توانید بزرگترین کمپین بازاریابی همهمه ای را داشته باشید، اما اگر شرکتی با منابع بیشتر به بازار بیاید، ممکن است فقط یک هیاهوی بزرگتر ایجاد کرده و بازاریابی همهمه ای شما را بدزدند. به همین دلیل و سایر موارد، بهتر است به بیش از یک کانال بازاریابی محصولات خود اعتماد کنید. به عنوان مثال، شما می توانید یک کمپین ایجاد کنید که شامل بازاریابی هیاهو، تبلیغات پرداخت شده در موتورهای جستجو، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و ترکیبی از روش های سنتی تر، مانند تبلیغات مجله یا تبلیغات در تلویزیون یا خدمات پخش جریانی باشد.

نویسنده: امین اصلانپور
مطالب اخیر:
روش های طلایی برای جذب مشتریان محلی
E-A-T گوگل چیست؟ بررسی اهمیت آن در سئو
بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟
بازاریابی معکوس (Reverse Marketing) چیست؟

نظر خود را وارد نمایید.
بیشتر
بیشتر
0 سبد
جستجو
دسته ها
تماس
دسته بندی ها