در حال بارگزاری ...
بسته

روانشناسی رنگ: چگونه رنگ مناسب را برای برند خود انتخاب می کنید؟

روانشناسی رنگ: چگونه رنگ مناسب را برای برند خود انتخاب می کنید؟

روانشناسی رنگ یکی از جنبه های جالب بازاریابی است. رنگ ها نقش مهمی در تأثیرگذاری بر احساسات و تصمیمات مخاطب نسبت به محصول یا برند تجاری، هر کسب و کار و مخاطبی که هدف قرار دهند، دارند. اگر رنگ های خاصی را دوست دارید و استفاده شما از آنها به طور مکرر در وسایل شخصی شما مانند کیف پول یا قاب گوشی ظاهر می شود. آیا می توانید یکی از آن رنگ ها را به عنوان رنگ برند خود انتخاب کنید؟ خوب، اینجاست که روانشناسی رنگ وارد می شود تا به شما بگوید استفاده از آن مناسب است یا خیر.

روانشناسی رنگها چیست؟

روانشناسی رنگها چیست؟

روانشناسی رنگ، بررسی چگونگی تأثیر رنگها بر درک مصرف کنندگان از یک برند، نحوه تعامل آنها با محصولات و تصمیمات خرید آنها است. رنگ ها احساسات انسانی را بسیار تحت تأثیر قرار می دهند و این در نحوه رفتار مصرف کنندگان نشان داده می شود. با هر رنگی که روبرو می شوید تجربه احساسی متفاوتی به شما می بخشد، برای مثال رنگ های سبز و آبی باعث آرامش می شوند، در حالی که رنگ قرمز احساس عشق و علاقه را در شما ایجاد می کند و نارنجی اشتهای شما برای غذا را باز می کند. از آنجا که هر قاعده ای استثنائاتی دارد، تأثیر رنگ ها از فردی به فرد دیگر بسته به عواملی مانند جنسیت و زمینه فرهنگی متفاوت است.

به عنوان مثال، رنگ قرمز نماد خوش شانسی و سعادت در جوامع آسیایی است، در حالی که در کشورهای غربی نشان دهنده شور عشق یا حتی خطر است. ما همچنین شاهد استفاده از رنگ صورتی و سایه های آن در کمپین های تبلیغاتی برای محصولات دخترانه و زنانه هستیم.

این تفاوت ها باید در هنگام هدف قرار دادن قشر خاصی از مخاطبان در استراتژی های بازاریابی، خصوصاً هنگامی که کالایی برای اولین بار در معرض دید عموم قرار می گیرد، در نظر گرفته شود تا محصول با تصویر دلخواه در ذهن کاربران ظاهر شود و انتظارات مشتریان را برآورده کند.

چرا روانشناسی رنگ در بازاریابی برند مهم است؟

چرا روانشناسی رنگ در بازاریابی برند مهم است؟

رنگ ها به افزایش هویت برند در مخاطبان کمک می کنند، بنابراین بازاریابان هنگام ترکیب رنگ ها در استراتژی های بازاریابی و برنامه هایی برای تأثیرگذاری بر تفکر مخاطبان در مورد نام تجاری، به درک روانشناسی رنگ اعتماد می کنند و سعی می کنند آنها را به تعامل با محصول و تصمیم گیری در مورد خرید راهنمایی کنند.

استفاده از رنگ های مناسب در لوگو تجاری می تواند یک مزیت رقابتی باشد که باعث می شود محصول شما در میان رقبای شما برجسته شود، زیرا احساسات خاصی را برای آنها ایجاد می کند که فقط با نگاه کردن به شکل گیری برداشت اولیه از محصول و پیام آن کمک می کند. استفاده از رنگ های مناسب در لوگو به شما کمک می کند تصویر برند را به روش خود منتقل کنید و اینکه چگونه می خواهید آن را در ذهن مشتریان خود القا کنید.

برخی از آمار نشان دهنده این است که نحوه تأثیر رنگ بر تعاملات مشتری را توضیح می دهد. استفاده از رنگ های مناسب باعث می شود برند شما 80٪ آسان و سریع باشد. مصرف کنندگان در ظرف 90 ثانیه سریع درباره محصولات قضاوت می کنند و بین 60٪ تا 90٪ این قضاوت ها فقط بر اساس رنگ است.

بیایید Fanta را مثال بزنیم. این شرکت در سال 1940 تاسیس شد و با گذشت زمان، نام تجاری چندین بار ظاهر لوگو و نوع فونت را تغییر داد، اما رنگ ها را حفظ می کرد. حروف آبی در زمینه نارنجی شاد. چرا نارنجی؟ زیرا به آن احساس آزادی و نشاط می بخشد.

معانی رنگها در روانشناسی

معانی رنگها در روانشناسی

 

قرمز

قرمز هیجان انگیزترین و تحریک کننده ترین رنگ برای احساسات است و سرعت واکنشها و تصمیم گیری را تسریع می کند. بنابراین مشاغل قرمز دکمه هایی را پیدا می کنند که مصرف کنندگان را به سمت اقدام سوق می دهد، مانند دکمه "اکنون سفارش دهید" یا بنرهای تخفیف. همچنین متوجه خواهید شد که لوگو YouTube نیز به رنگ قرمز است تا کاربران را به تماشا ترغیب کند.

رنگ قرمز اشتها را باز می کند. پیدا کردن یک لوگو تجاری مرتبط با مواد غذایی که از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده نکند دشوار خواهد بود. از طرف مک دونالد، KFC، برگر کینگ، حتی پاپا جان و سایر برندهای معروف جهان، رنگ قرمز درصد زیادی از رنگ لوگو آنان است.

نارنجی

رنگ نارنجی در مقیاس رنگ بین قرمز و زرد است. این رنگ در ایجاد احساس هیجان، البته در میزان کمتری نسبت به رنگ قرمز دارد. همچنین باعث می شود احساس گرما و اشتیاق داشته باشید، بنابراین می توانید آن را به طور گسترده در لوگوی باشگاه های ورزشی مانند بارسلونا و رم مشاهده کنید.

علاوه بر احساس هیجان، گرما و اشتیاق، رنگ نارنجی به افزایش توجه کمک می کند و در علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می شود تا به راحتی توجه رانندگان را هنگام رانندگی جلب کند. رنگ نارنجی همچنین در محصولات غذایی کودکان به دلیل تأثیر مثبت آن بر اشتها ظاهر می شود.

زرد

زرد یک رنگ کمی گیج کننده است، این یک رنگ روشن است که احساس خوشبختی و شادی را به ارمغان می آورد و توجه را به خود جلب می کند، که آن را برای استفاده در علائم هشدار دهنده مناسب می کند. اما از طرف دیگر، احساس اضطراب و تنش را افزایش می دهد، که هنگام استفاده از آن در طراحی لوگو تجاری بایستی احتیاط کنید.

یکی از معروف ترین برندهایی که به وضوح از رنگ زرد در لوگوی خود استفاده می کند، برند IKEA بزرگترین خرده فروشی مبلمان در جهان است. مردم از تغییر در زندگی بهتر احساس خوشحالی می کنند و خرید مبلمان جدید تغییر خوبی است که خواستار استفاده از رنگ زرد در لوگو برای حمایت از احساس خوشبختی خریداران مبلمان است.

سبز

رنگ سبز با طبیعت و پول ارتباط تنگاتنگی دارد. همچنین دارای برخی از مفاهیم مثبت مانند رشد، باروری و سلامتی است. می توانید آن را در لوگو داروخانه ها و مراکز پزشکان، به ویژه مراکز زیبایی و لاغری و همچنین سالن های ورزشی پیدا کنید. جان دیر، یک شرکت تجهیزات و ابزار باغبانی، از رنگ سبز در لوگو و رنگ تجهیزات خود استفاده می کند. همه آنها رنگ سبز را در سایه های مختلف خود به خود گرفته اند که به جلب توجه مخاطبان طبیعت گرد کمک می کند.

آبی

وقتی مردم کلمه "آبی" را می شنوند، دریا یا آسمان اغلب اولین چیزی است که به ذهن آنها خطور می کند، بنابراین رنگ آبی اغلب با احساس آرامش همراه است. در دنیای تجارت، رنگ آبی به عنوان نشانه ای از ثبات و قابلیت اطمینان دیده می شود.

رنگ آبی اغلب توسط برندهای فناوری مانند: فیس بوک، توییتر، اسکایپ، دل، سامسونگ، پی پال، اچ پی و سایر موارد استفاده می شود تا به مشتریان احساس اطمینان نسبت به محصول بدهد. از طرف دیگر، از رنگ آبی در صنایع پزشکی و آرایشی برای نشان دادن بهداشت استفاده می شود.

بنفش

بنفش از ترکیب رنگ قرمز و آبی با هم تولید می شود. بنابراین، این یک رنگ متعادل است که هیجان قرمز و آرامش آبی را با هم ترکیب می کند، که به شما یک زیبایی و تجمل می بخشد و "رنگ سلطنتی" نامیده می شود. در نتیجه این تعادل، بنفش طرفداران زن و مرد دارد و به عنوان برگ برنده در استراتژی بازاریابی شرکت های فروش محصولات unisex عمل می کند.

شرکت یاهو از رنگ بنفش به طور عمده در طراحی لوگو، وب سایت و برنامه استفاده می کند، زیرا رنگ در بسیاری از دکمه ها و عناصر برنامه به چشم می خورد. از آنجا که رنگ بنفش فقط در لوگوی خود متکی است، به دلیل محصولات لوکس شکلاتی مشهور است، که بنفش را به گزینه ای مناسب تبدیل می کند.

سفید

رنگ سفید همیشه با معانی پاکی، تمیزی، زیبایی و آغاز خوب همراه بوده است. شما می بینید که لباس عروس از زمان های بسیار قدیم فقط یک رنگ داشته است که سفید است، اگرچه در این اواخر روند معرفی غیر از رنگ سفید نیز وجود داشته است. ما یک لیست طولانی از برندهای بین المللی داریم که از رنگ سفید به عنوان پس زمینه در لوگوی خود استفاده می کنند یا بین آن و سیاه جایگزین می شوند، مانند شرکت پوشاک جهانی Chanel و شرکت ورزشی نایک.

سیاه

رنگ سیاه نماد رمز و راز، ظرافت و قدرت است و قدرت آن در توانایی ترکیب آن با هر رنگ دیگری نمایان می شود. و این یک ویژگی است که در میان بقیه رنگها فقط به رنگ سیاه است. رنگ سیاه معمولاً در فونت ها و متن های نوشتاری مورد استفاده قرار می گیرد و رنگ رسمی نوشتن است زیرا خواندن آن آسان است زیرا یک رنگ خنثی است که همه توافق می کنند از آن استفاده کنند.

برندهای بسیاری را می یابیم که در زمینه های مختلف از رنگ سیاه در لوگوی خود استفاده می کنند، به عنوان مثال در زمینه فناوری، اپل را پیدا می کنیم، در زمینه ورزشی آدیداس وجود دارد و در زمینه مد نیز Zara و دیگران را پیدا می کنیم.

قهوه ای

قهوه ای رنگ زمین و درختان است، بنابراین به طور طبیعی احساس راحتی، امنیت و طبیعت می دهد. این اغلب در بازاریابی محصولات مبتنی بر مواد اولیه از طبیعت یا غذاهای ارگانیک و محصولات چوبی استفاده می شود. از مشهورترین شرکت هایی که از رنگ قهوه ای در لوگوی خود استفاده می کنند، شرکت معروف آبنبات M & Ms، نسپرسو، متخصص ساخت دانه های قهوه و همچنین شرکت تحویل ایالات متحده UPS است.

خاکستری

برخلاف سایر رنگها، خاکستری مجموعه خاصی از احساسات را ایجاد نمی کند. بنابراین، این نماد بی طرفی و تعادل است، حتی اگر برخی از احساسات منفی مانند کمبود انرژی و افسردگی را به همراه داشته باشد. این ارتباط مستقیم با توسعه و فناوری دارد، زیرا می بینیم که شرکتهای الکترونیکی و اتومبیل از آن در رنگهایی که محصولاتشان در دسترس است استفاده می کنند.

از رنگ خاکستری در نوشتن و خوشنویسی بسیار استفاده می شود زیرا در چشم بسیار آسان است. وقتی در بین رنگهای دیگر قرار می گیرد تأثیر عمیقی دارد و از طریق ظاهر خنثی تعادل بین رنگ های گرم و سرد را حفظ می کند.

چگونه رنگ های مناسب را برای برند خود انتخاب کنیم؟

چگونه رنگ های مناسب را برای برند خود انتخاب کنیم؟

انتخاب رنگ قسمت مهمی از هویت و شخصیت تجاری شماست که می خواهید تجارت شما از خود نشان دهد، این امر مستلزم آن است که مراقب باشید تا مشتری برداشت اشتباهی از برند شما ایجاد نکند. طی مراحل زیر به شما کمک می کنیم رنگ های مناسب برند خود را انتخاب کنید.

1. هویت برند خود را ایجاد کنید

رنگ های نشان تجاری شما نشان دهنده هویت برند است و هویت برند در اینجا شامل ایده هایی است که شما اتخاذ می کنید و پیام هایی را که برای عموم استفاده می کنید. بنابراین، رنگ هایی که انتخاب می کنید باید با هویتی مطابقت داشته باشند که می خواهید در ذهن مشتریان خود القا کنید.

قبل از تصمیم گیری در مورد رنگ های نشان تجاری خود، ابتدا باید شخصیت برند خود را بسازید. از خود بپرسید چگونه می خواهید مردم برند شما را ببینند؟ چه عاملی باعث متمایز شدن برند شما نسبت به رقبا می شود؟ در اینجا مجموعه ای از ویژگی ها وجود دارد که هویت نام تجاری شما را تشکیل می دهد:

جنسیت: آیا برند شما بیش از یک دسته است؟ یا آیا این اهداف هر دو جنسیت را تأمین می کند؟ اگر فعالیت برند لوازم آرایشی باشد، هویت برند شما زنانه خواهد بود. اگر تجارت شما لباس مردانه است، هویت برند شما مردانه است. و اگر این محصولات هم زنان و هم مردان را هدف قرار می دهد، هویت برند شما عمومی است.

شخصیت: برداشت کلی که می خواهید از مخاطبان خود ایجاد کنید چیست؟ مثلاً سرگرمی، جدیت، اعتماد به نفس یا سبک؟

ارزش: آیا محصولات برند شما لوکس هستند یا اقتصادی؟

سن: محصولات برند شما در چه گروه سنی قرار می گیرند؟

شناسایی این ویژگی ها به شما کمک می کند شخصیت برند خود را ترسیم کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام رنگ ها برجسته باشند، بنابراین این مرحله در اولویت اول قرار دارد.

2. معانی رنگ ها را یاد بگیرید

از مطالب بالا می فهمید که هر رنگ نماد چیست تا بتوانید رنگ های مناسب را برای برند خود بر اساس مناسب و با توجه به شخصیت برند انتخاب کنید. روندهای مشخص و شناخته شده ای برای انتخاب رنگها براساس صنعت وجود دارد. برای کمک به شما در انتخاب طرح مناسب رنگ برای مشاغل خود، ترکیبات رنگ محبوب را برای هر صنعت بررسی می کنیم.

صنایع غذایی: بسیاری از شرکت های غذایی و رستوران ها رنگ های گرم را انتخاب می کنند که باعث جلب توجه شده و اشتها را تحریک می کند مانند قرمز، نارنجی و زرد. در حالی که شرکت های تولید مواد غذایی ارگانیک یا بهداشتی تمایل دارند که از رنگ سبز با اشاره به سلامتی خوب ارائه شده توسط این نوع مواد غذایی استفاده کنند. آبی و صورتی معمولاً برای شیرینی استفاده می شود.

صنایع پزشکی: شرکت های بهداشتی و دارویی به استفاده از رنگ آبی اعتماد دارند. گاهی سبز و نارنجی.

صنایع زنان: صنایع مد و لوازم آرایشی اغلب از رنگ های مشکی یا قرمز و نارنجی استفاده می کنند و گاهی نیز از رنگ صورتی استفاده می کنند.

صنایع فناوری: رنگ آبی به همراه رنگ های نارنجی و بنفش در لوگو شرکت های فناوری به وفور دیده می شود.

3. الهام بگیرید

از برندهای رقیب تحقیق کنید و سعی کنید بفهمید چه چیزی آنها را منحصر به فرد و موفق می کند و به آنچه می توانید از انتخاب رنگ آنها بیاموزید فکر کنید. منبع عالی دیگری که می توانید به آن اعتماد کنید سازندگان طرح رنگ آنلاین هستند که در آن می توانید ایده هایی برای هماهنگی ترکیب رنگ ها بدست آورید. از جمله معروف ترین این ابزارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- Adobe colour: ابزاری پیشرفته که به شما کمک می کند ترکیب رنگی مداومی داشته باشید و به شما امکان ویرایش و شخصی سازی آنها را برای برند شما می دهد.

- Khroma: با استفاده از الگوریتم ها و فناوری هوش مصنوعی، این ابزار مجموعه ای از سوالات راجع به تنظیمات رنگی و هویت برند شما را می پرسد و از پاسخ شما برای ساختن رنگ بندی شما استفاده می کند.

- coolors: این ابزار به شما امکان می دهد تصاویر را بارگذاری کرده و طرح رنگ را مستقیماً از آنها استخراج کنید. همچنین به شما امکان می دهد شیب های رنگ را متناسب با خود کنترل و تغییر دهید.

 رنگ اصلی برند را انتخاب کنید

4. رنگ اصلی برند را انتخاب کنید

منظور از رنگ اصلی، رنگی است که بر طراحی لوگو غالب است و بقیه رنگها را متعادل می کند. اکثر برندها فقط به یک یا دو رنگ اعتماد می کنند تا حواس مخاطب را پرت نکنند. شما 3 رنگ اصلی برای انتخاب دارید: قرمز، زرد و آبی

با توجه به معنای آنها و هویتی که برای نام تجاری خود ایجاد کرده اید، به دقت در مورد این که کدام شخصیت تجاری شما را به بهترین شکل جذب می کند، فکر کنید. خلاقیت خود را انجام دهید و سایه های مختلف از خاموش تا روشن و براق را آزمایش کنید، یا اگر بین دو نفر اشتباه گرفته اید و نمی دانید کدام یک بهتر است، سعی کنید آنها را با هم مخلوط کنید و ببینید آیا نتیجه ممکن است رنگ بهتری باشد یا خیر.

مطمئناً، در پایان هر آزمایش، باید از اطرافیان خود در مورد برداشت آنها و احساس آنها بپرسید و مطمئن باشید که سوال خود را بر روی اینکه چه کسی را می توانید در میان مخاطبان خود طبقه بندی کنید، متمرکز کنید تا پاسخ های دقیق دریافت کنید.

5. رنگ های ثانویه و خنثی را انتخاب کنید

بین دو تا چهار رنگ متناسب با رنگ پایه انتخابی خود انتخاب کنید. این رنگ ها رنگ های مکمل رنگ پایه خواهند بود که معنی آن را پشتیبانی می کنند و باعث قویتر شدن آن می شوند و ممکن است در کنار آن یا مستقل از آن ظاهر شوند. چندین طیف رنگی وجود دارد که شما باید بدانید قبل از انتخاب یک گروه از رنگ های ثانویه، آنچه مناسب برند شما است را انتخاب کنید

به معنی گروهی از سه رنگ است که در کنار یکدیگر بر روی چرخ رنگ قرار دارد مانند قرمز، نارنجی و نارنجی قرمز. اگر رنگ پایه ای که انتخاب کرده اید قرمز باشد، می توانید رنگهایی را که از همان خانواده پایه هستند از قبیل نارنجی و نارنجی قرمز اضافه کنید. این طرح به شما ترکیب رنگی هماهنگ و یکنواخت می دهد.

طرح رنگی تک رنگ: به این طرح تک رنگ گفته می شود زیرا بر اساس درجه بندی فقط یک رنگ بنا شده است. اگر رنگ اصلی آبی باشد، آبی تیره (سرمه ای) و فیروزه ای روشن می توانند رنگ های ثانویه بر اساس این طرح باشند.

طرح رنگ مکمل: رنگهای مکمل یا متضاد، رنگهایی هستند که روی چرخ رنگی 180 درجه با یکدیگر روبرو می شوند. این سیستم کمک می کند تا نام تجاری شما ظاهر برجسته و متعادل داشته باشد.

طرح رنگ مکمل تقسیم شده: بعد از انتخاب رنگ مربوط به رنگ بندی مکمل معمولی، دو رنگ کنار رنگ مخالف را به عنوان رنگ های فرعی انتخاب می کنیم.

به عنوان مثال، اگر رنگ اصلی شما زرد است، با توجه به طیف رنگ، رنگ مخالف 180 درجه، بنفش است. با نگاهی به دو رنگ در دو طرف بنفش، قرمز-بنفش را در سمت راست و آبی-بنفش را در سمت چپ به عنوان رنگ های فرعی می بینیم.

طرح رنگ سه گانه: به زمانی اطلاق می شود که سه رنگ روی چرخ رنگ مثلث متساوی الاضلاع را تشکیل دهند. به عنوان مثال، اگر سبز را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید، نارنجی و بنفش می توانند به عنوان رنگ های فرعی انتخاب شوند.

طرح تتراکروماتیک: مشابه طرح سه گانه، این طرح بر اساس ایده چهار رنگ تشکیل یک مستطیل است، در حالی که این چهار رنگ دو جفت رنگ مکمل هستند.

Monotone Achromatic: درجه بندی رنگ سفید تا زمانی که سیاه شود. این طرح معمولاً سیاه و سفید نامیده می شود زیرا فقط شامل این دو رنگ در سایه های آنها است.

تک رنگ آکروماتیک

پس از انتخاب رنگ های ثانویه، رنگ های خنثی را انتخاب کنید. منظور از رنگهای خنثی رنگهایی است که در پس زمینه لوگو کسب و کار خود استفاده می کنید و متن هایی که در لوگو نشان داده می شوند. در این مرحله اغلب از سفید یا سیاه و خاکستری استفاده می شود.

رنگ های برند خود را تست کنید

7. رنگ های برند خود را تست کنید

پس از انجام مراحل انتخاب رنگ برای نام تجاری خود، مراحل آزمایش آنهاست تا اطمینان حاصل شود که با یکدیگر هماهنگ هستند و باعث می شوند مخاطب از ابتدا نام تجاری شما را همانطور که شما در نظر داشتید ببیند. برای دستیابی به نتایج آزمایش قابل اعتماد، ابزارهای آنلاین و افزونه های مرورگر زیادی وجود دارد که چگونگی تناسب رنگ ها را در کنار هم بررسی می کنند مانند Contrast Checker و Color Contrast Analyzer.

سرانجام، شکی نیست که تصمیم گیری نهایی در مورد انتخاب رنگ های برند شما قبل از تأیید انتخاب، صبر، تأمل و تحقیق کافی است. انتخاب اشتباه، برداشت اول منفی به جا می گذارد که اصلاح آن می تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد. بنابراین برای یادگیری و تحقیق در مورد روانشناسی رنگ وقت بگذارید و از تخصص برندهای معروف بهره مند شوید.

در آخر اگر سوالی یا پیشنهادی دارید خوشحال می شویم آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: امین اصلانپور
مطالب اخیر:
تجارت اجتماعی چیست؟
تکنیک های کاملا حرفه ای در معرفی محصول جدید
5 کانال بازاریابی کم هزینه برای بازاریابی فروشگاه آنلاین
راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها