Table of Contents
همهی ما تمایل داریم تا نظر، انتقاد یا پیشنهاد خود را در قالب یک کامنت زیر یک مطلب در وبلاگ یا پستی در شبکههای اجتماعی قرار بدهیم. اما آیا میدانستید که کامنت مارکتینگ میتواند به شما کمک کند تا از دیدگاهها در راستای رشد کسب و کار اینترنتی خود استفاده کنید. در این مطلب، قصد داریم که در زمینه کامنت مارکتینگ و انواع مزایایی که میتواند در مسیر مارکتینگ برای کسبوکار شما داشته باشد، مباحثی را مطرح کنیم. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که:
- کامنت مارکتینگ چیست؟
- کامنت مارکتینگ چه مزایا و فوایدی دارد؟
- و در آخر، در خصوص تکنیک بهبود روند اثرگذاری کامنت مارکتینگ، مسئلهای مهم و تکنیکی کاربردی را به شما معرفی خواهیم کرد.
کامنت مارکتینگ چیست؟
نام دیگری که برای کامنت مارکتینگ استفاده میشود، بازاریابی دیدگاه است. شاید بازاریابی دیدگاه کمی غریب و ناآشنا باشد، اما کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) واژهای آشنا است که تمامی دیجیتال مارکترها از آن استفاده کرده و تکنیک آن را نیز برای افزایش ترافیک وبسایت و بهبود وضعیت مارکتینگشان به کار میگیرند. این تکنیک در بازاریابی دیجیتال تاثیر قابل توجهی دارد. از این رو سبب میشود که همچنان بعد از گذشت سالها از ظهور این تکنیک، افراد زیادی نسبت به آن اقبال نشان دهند و از اثرات مثبت آن بهرهمند شوند.
در کامنت مارکتینگ افرادی که وبمستر یا مدیر یک وبسایت هستند در وبسایتهای دیگر و صفحاتی که از سوی کاربران زیادی مورد استقبال قرار گرفته است، کامنتهایی قرار میدهند. این دسته از کامنتها با هدف این است که مخاطبین را جذب کنند. برای مثال، تصور کنید که یک کامنت بسیار مثبت و مهم در یک وبسایت قرار داده شود. در این موارد کاربرانی که نسبت به آن کامنت، نظر مثبتی پیدا میکنند، از کانال پروفایل وارد وبسایت شده و تلاش میکنند که اطلاعاتی در زمینه فعالیت آن وبسایت به دست بیاورند.
در مواردی نیز کیفیت بالای کامنت شما باعث میشود که مدیران وبسایت مقصد (یعنی وبسایتی که در آن کامنت قرار دادید) نسبت به وبسایت شما نظر مثبتی داشته باشند و آن را در بخشهای دیگر و صفحات دیگرشان به مخاطبین و کاربران معرفی کنند.
این روزها قطعاً در فضای مجازی علیالخصوص اینستاگرام مشاهده کردهاید که بسیاری از پیجها یا صفحات با هدف مارکتینگ در زیر پستهای افراد مشهور و سلبریتی، کامنتهایی قرار میدهند. این کامنتها تماماً با هدف جذب فالوور و بازدیدکننده انجام میشود. گاهی برخی از افراد، از هدف خود صحبت میکنند و جملههایی مثل "لطفاً از پیج من حمایت کنید" و... را مینویسند.
بنابراین، کامنت شما به شکلی است که دعوت غیرمستقیم و غیرعلنی از دیگران دارد تا به وبسایتتان مراجعه کنند و در خصوص اطلاعاتی که به آن نیاز دارند به وبسایتتان سر بزنند. پس باید توجه داشته باشید که محتویات کامنت شما از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، تلاش کنید که کامنت شما، ویژگی ترغیب کنندگی و ایجاد انگیزه در مخاطب را داشته باشد تا کاربران زیادی را به سمت وبسایت شما سوق دهد. در غیر این صورت نمیتوانید امیدوار باشید که کامنتها مثمر ثمر واقع شوند و شما را به هدفتان برسانند. از سوی دیگر تکرار این دسته از کامنتها سبب میشود که به مرور از سوی کاربرانی که مثلاً در زمینه سئو در وبسایتهای سئو و آموزش سئو فعالیت میکنند با پروفایل وبسایت شما و نام شما آشنا شوند و در بلندمدت تبدیل به وبسایتی خواهید شد که به عنوان یک گزینه در اختیار کاربران در حیطه کاری خود قرار میگیرید.
مزایا کامنت مارکتینگ
ممکن است برخی از کاربران این پرسش برایشان مطرح شود، که کامنت مارکتینگ چه نتایج مثبتی در پی دارد؟ از مهمترین مزایا و نتایج مثبتی که میتوان برای کامنت مارکتینگ برشمرد، موارد زیر هستند:
1- افزایش ترافیک سایت شما:
در صورتی که کامنتمارکتینگ براساس برنامهریزیهای دقیق و اصولی انجام شود، میتوان امیدوار بود که بازدید از وبسایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال شما کامنتهای مثبت و ترغیب کنندهای در وبسایتهای سایرین قرار میدهید، و در کامنت خود لینک سایت یا مطلبتان را میگذارید تا افراد مختلف از طریق لینک درج شده در کامنت و یا لینک پروفایل وارد وبسایت شما بشوند. به این ترتیب، ترافیک سایت شما بالا خواهد رفت. همچنین زمانی که دیگران در سایت شما کامنت میگذارند، گوگل کامنتهای جدید را به عنوان بهروزرسانی محتوا در نظر میگیرد. و همین امر به سئو کلی وبسایت و یا فروشگاه اینترنتی شما نیز کمک میکند.
2- ترغیب کاربران به معرفی شما به دیگران از طریق لینک دادن
مواردی مشاهده شده است که یک کامنت خوب و درست، باعث ترغیب دیگران شده تا به وبسایت شما لینک دهند. برای مثال نویسندگان وبسایتی که شما برایشان کامنت گذاشتهاید، ممکن است به وبسایت شما در مطلبشان لینک بدهند. بنابراین، به طور کلی باید گفت تمامی اهدافی که از کامنت مارکتینگ دنبال میشود، افزایش بازدیدکنندگان وبسایت و معرفی وبسایتتان به دیگران است. در صورت انجام دقیق و درست کامنتگذاری، این هدف حاصل شده و به مهمترین فایده و مزیت کامنت مارکتینگ مبدل خواهد شد.
3- برندسازی
یکی از بزرگترین مزایای کامنت مارکتینگ، برندسازی است، زمانی که شما کامنت و دیدگاهی ثبت میکنید، از برند خود در متن پیام یا در نام پرفایل خود یاد میکنید، همین امر باعث میشود، آگاهی بقیه نسبت به برند و نام کسب و کار شما ارتقا پیدا کند.
4- افزایش اعتماد مشتریان
یکیدیگر از مزیتهای دیگر کامنت مارکتینگ، افزایش اعتماد مشتریان است. زمانی که افراد مختلف در زیر پستهای شبکههای اجتماعی شما، مطلبی در سایتتان و یا محصولی در فروشگاه اینترنتیتان کامنت میگذارند، افراد مختلف با دیدن کامنتها و خواندن نظرات دیگران، راحتتر به شما اعتماد خواهند کرد.
مثالی آشنا برای کامنت مارکتینگ
احتمالاً اگر جزء افرادی باشید که از فروشگاههای اینترنتی خرید میکنید نسبت به کامنت مارکتینگ آگاهی بالایی دارید. آیا این تجربه را داشتهاید که در هنگام خرید یک محصول از یک وبسایت به سراغ کامنتها و نظراتی که دیگران برای آن محصول ذکر کردهاند، بروید؟
مثالی آشنا که میتوانیم در این زمینه برای شما بزنیم، فروشگاه اینترنتی دیجیکالا است. این وبسایت از مهمترین بخشهایی که در بخش معرفی محصول تدارک دیده است، بخش دیدگاه کاربران است. در این بخش تمامی افراد میتوانند در زمینه محصولی که خریداری کردهاند، نظرشان را به راحتی بیان کنند. حتی به کاربرانشان این امکان را میدهند که عکسهای محصولاتشان را نیز آپلود کنند. برای مثال فردی که محصولی را خرید کرده است به راحتی میتواند در آنجا عکس بگذارد و از عیبها و مزایای آن محصول به صورت مستند حرف بزند. اگر تا به حال به این آپشن دیجیکالا دقت نکردهاید، همین الان برنامه را باز کنید و محصولی را انتخاب کنید و به بخش نظرات کاربران بروید و نظرات را مورد ارزیابی قرار دهید. در اینجاست که میتوانید به راحتی به قدرت کامنت مارکتینگ پی ببرید.
تکنیکهای کامنت مارکتینگ موفق
در صورتی که میخواهید از تکنیک کامنت مارکتینگ برای بهبود وضعیت کسب و کار و وبسایتتان استفاده کنید، بهتر است که به نکات زیر توجه کنید.
- باید کامنتهایی که مینویسید از محتوای باکیفیتی برخوردار باشد. نباید از هر مطلب بیکیفیتی و اطلاعات بیاساسی در آن استفاده کنید، زیرا باعث جلب اعتماد و توجه دیگران نخواهد شد.
- باید در کامنت مارکتینگ نهایت ادب را رعایت کنید. مودبانه نوشتن کامنت، باعث میشود افراد نظر مثبتی نسبت به دیدگاه و نظر شما داشته باشند. از سوی دیگر وبمستر سایت میزبان، نیز کامنت شما را حذف نخواهد کرد.
- هرگز نیازی نیست که طولانی بنویسید. زیرا که افراد مدت زمان زیادی را صرف خواندن کامنتهای نمیکنند. بنابراین، کوتاه و مفید بنویسید.
- ارتباط موضوعی کامنت با مطلبی که در وبسایت یا پست اینستاگرامی درج شده است، از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که مطلب در زمینه دیجیتال نگارش شده است، شما اگر در زمینه پزشکی کامنت قرار دهید، احتمال موفقیت کامنتگذاری شما نزدیک به صفر است. بنابراین، نباید در خصوص ارتباط موضوعی کامنتها با زمینهای که در آن کامنت قرار داده میشود، غفلت کنید. در غیر اینصورت نمیتوان امیدوار بود که روند کامنتگذاری نتیجهی مثبت داشته باشد.
- قواعد نگارشی را در کامنتها رعایت کنید. یکی از مهمترین نکاتی که باعث باکیفیتتر شدن محتوا کامنتها میشود، رعایت قواعد نگارشی است. سعی کنید غلط املایی نداشته باشید و علائم نگارشی را به درستی به کار ببرید تا زیبایی بصری در کامنتهای شما لحاظ شود.
روش های بهبود عملکرد کامنت مارکتینگ
این روزها با توجه به رشد و گسترش استفاده از انواع صفحات اجتماعی این امکان برای تمامی صاحبان وبسایتها فراهم گردیده است که بتوانند تکنیکهای کامنت مارکتینگ را در صفحات اجتماعی مختلف به کار گیرند.
برای مثال، میتوانید با ورود به صفحات مختلف اینستاگرام روند کامنت مارکتینگ را پی بگیرید و از آن طریق صفحه اختصاصی مرتبط با وبسایت خود را معرفی کنید و در ادامه در بیو صفحه اینستاگرامی خود لینک وبسایت خود را قرار دهید. با این راهکار میتوانید بسیاری از افراد علاقهمند و متقاضی مطالعه مطالب خود را به سمت وبسایت خودتان بکشانید.
بنابراین، کامنت مارکتینگ علیرغم برخورداری از یک سری اصول دقیق، این روزها به مدد گسترش استفاده از صفحات اجتماعی راحتتر انجام میشود. به شرطی که اصول آن را یاد بگیرید و پیاده سازی کنید.
کلام پایانی
در پایان این نکته را یادآور خواهیم شد که هر قدمی که برای دیده شدن یک وبسایت برداشته میشود باید به طور اصولی و براساس آخرین نکاتی که در دانش دیجیتال مارکتینگ مطرح میشود، انجام گردد. به همین دلیل اگر شما کامنت مارکتینگ انجام دهید اما روش انجام آن صحیح نباشد و نکات مربوط به آن رعایت نگردد، هیچ تفاوتی با انجام ندادن کامنت مارکتینگ ندارد.
همچنین اگر از CMSهایی همچون وردپرس و... استفاده میکنید، حتماً تنظیمات کامنتگذاری داخل وبسایت خود را بررسی کنید. چک کنید که افراد مختلف بتوانند کامنت بگذارند. نکته بعدی این است که هر کامنتی قبل از انتشار باید بررسی شود، گاهی شما کامنتهایی بیربط یا نامناسب دریافت میکنید که میتوانید به راحتی آنها را پاک کنید.
سوال متداول:
در این بخش به دو سوال بسیار متداول در زمینه کامنت مارکتینگ پاسخ خواهیم داد:
افراد زیر پستهای من کامنت نمیگذارند، باید چیکار کنم؟
در مواقع زیادی شاهد هستیم با وجود کیفیت بالای محتوا، همچنان مطالب ما در پستهای وبلاگ و همچنین در پستهای شبکههای اجتماعی کامنتی نمیگیرند، برای اینکه بتوانید کامنت بگیرید، میتوانید با یکسری جملات افراد را ترغیب به گذاشتن کامنت کنید، مثلاً با جملاتی شبیه به جملات زیر:
- سوالات خود با متخصصان ما در میان بگذارید
- تجربیات خود را با کاربران سایت ما به اشتراک بگذارید
- نکتهای اگر جا مانده، آن را در کامنتها به ما بگویید.
- و...
کامنت مارکتینگ کمی زمانبر است، تا چه زمانی باید از این شیوه مارکتینگ استفاده کنیم؟
کاملاً با شما موافقم، کامنت مارکتینگ زمان زیادی از شما میگیرد ولی مزایای زیادی برای برند و وبسایت شما دارد. در ابتدا کار تعداد کامنتها خیلی زیاد نیست و افراد اعتماد زیادی به شما ندارند، اما با گذر زمان افراد فعالیت بیشتری در سایت شما خواهند داشت و به یکدیگر کمک خواهند کرد. اینگونه شاید کمی کار شما کمتر بشود؛ با این حال شما همچنان باید کامنتها را مدیریت کنید.
امیدواریم این مطلب به شما در بازاریابی وبسایتتان کمک کرده باشد. در صورتی که پرسشی در زمینه کامنت مارکتینگ دارید، این امکان برایتان فراهم است که در بخش کامنتها با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را در آن بخش با ما به اشتراک بگذارید.
ثبت نظرات