Table of Contents
از زمانی که سرویس ایمیل شروع به کار کرد توانست که کاربردهای مختلفی داشته باشد و افراد زیادی با استفاده از آن در حیطههای متفاوتی بخشی از روند کار خود را سادهتر کنند. این روزها نیز ایمیلها یکی از کاربردهایی که دارند این است که در بخش بازاریابی به کار گرفته شوند تا مدیران برخی از پیامهای تبلیغاتی را به کاربران ارسال کنند.
در گذشته اثرگذاری ایمیلها بالا بود و هنوز هم مشاهده میکنیم که علیرغم گسترشهای راههای ارتباطی و تکنیکهای تبلیغاتی ایمیلها نیز همچنان از سوی شرکتها و مدیران بخشهای مختلف بازرگانی مورد استفاده قرار میگیرد.
اما باید توجه داشته باشید که این روش تبلیغاتی باید به شکل درستی انجام شود تا تاثیرگذاری خود را داشته باشد. در غیر این صورت شاهد اثر معکوس خواهیم بود که مخاطبینی مشتاق برای کسب و کارمان نخواهیم یافت. در این مقاله میخواهیم که به 5 اشتباه رایج در بازاریابی ایمیلی اشاره کنیم. با ما همراه باشید.
بازاریابی ایمیلی چیست؟
بازاریابی ایمیلی به یکی از انواع تکنیکهای بازاریابی یا مارکتینگ گفته میشود که در طی آن صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک میتوانند به این شیوه به جذب بسیاری از مشتریان بپردازند.
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی از جمله روشهایی است که میتوانیم بگوییم در دسته بازاریابیهای مستقیم قرار میگیرد. به این دلیل که مخاطبین، کاربران یا مشتریان به طور مستقیم و مشخص مورد مخاطب قرار میگیرند. در نتیجه این امکان برایشان فراهم میشود که با یک نوع کسب و کاری که در زمینه ارائه خدمات یا محصولات خاصی فعالیت میکنند، آشنا شوند. در نهایت در صورتی که شرایط فروش و عرضه خدمات و محصولات مثبت ارزیابی گردید میتوانند که از آن محصولات خریداری کنند.
به دلیل این که در بین شما به عنوان فروشندگان یا ارائهکنندگان مصحولات و خدمات و نیز مشتریان هیچگونه واسطه وجود ندارد باید نهایت توجه را داشته باشید که روند این تکنیک بازاریابی را با دقت و هوشمندانه مدیریت کنید. در غیر اینصورت نمیتوان امیدوار بود که به نتیجهای که میخواهید دست پیدا کنید. زیرا که افراد را باید به درستی ارزیابی کرده و روند را طبق اصول پیش ببرید.
مطالعه بیشتر: طراحی سایت فروشگاه اینترنتی با asp.net
5 اشتباه رایج در بازاریابی ایمیلی
در این بخش به 5 مورد از خطاهایی که افراد در هنگام استفاده از تکنیک بازاریابی ایمیلی مرتکب میشوند، اشاره میکنیم و در ادامه توضیحاتی را خواهیم آورد که به صورت مفصل با هر یک از آنها آشنا شوید. از مزایای آگاهی از این دسته از اشتباهات این است که با نگاهی دقیق میتوانید روند تبلیغاتی ایمیلی را انجام دهید و بدون خطا اثرگذاری لازم را روی کاربرانتان خواهید گذاشت.
-
عدم جذابیت متونی که در ایمیل استفاده میشود:
همواره به یاد داشته باشید که در هنگام ارتباطگیری با کاربران به صورت غیرمستقیم تنها سلاح شما متن شماست. بنابراین نیاز است که متنهای جذابی انتخاب کنید که کاربر مشتاق باشد تا انتها متن را مطالعه کند. در غیر اینصورت نمیتوان امیدوار بود که ایمیل حاوی متن تبلیغاتی بتواند رغبتی در کاربر ایجاد کند که ایمیل را باز کرده و بخواهد که حرف حساب شما را مورد مطالعه قرار دهد.
بنابراین، نیاز است که از متونی جذاب استفاده کنید و به نوعی در مغز کاربر اثر بگذارید تا به شما توجه کند. به بیانی دیگر اگر بخواهیم این مورد را توضیح دهیم باید بگوییم که تنها شانسی که دارید این است که همان نوبت اول که ایمیلی برای کاربر ارسال کردهاید بخش قابل توجهی از توجه و حافظه کاربر را به خود مشغول کنید. در غیر اینصورت در ایمیلهای بعدی این شانس برای شما کاهش خواهد داشت. زیرا که کاربر شما را به عنوان ایمیلی مزاحم تلقی خواهد کرد و احتمال زیادی وجود دارد که هرگز ایمیلهای بعدی شما را باز نکند.
بنابراین برای اولین بار به اصطلاح میختان را محکم بکوبید و به عنوان اولین مواجهه کاربر با ایمیل تبلیغاتیتان تلاش کنید که اثرگذاری مثبتی را داشته باشید.
-
عدم توجه داشتن به ابزارهایی که در دست کاربران قرار دارد و با آن ایمیلهایشان را چک میکنند:
ایمیلهایی که طراحی میشود باید متناسب با دستگاهها یا ابزارهایی که این روزها در اختیار کابران قرار میگیرد، باشد. در واقع زمانی که یک کاربر با سیستم لپتاپ یا کامپیوتر خود وارد ایمیل میشود یک شرایطی برایش فراهم است که کاربر موبایلی فاقد آن شرایط میباشد. بنابراین مدیرانی که در زمینه بازاریابی ایمیلی فعالیت میکنند باید هر دو کاربران دسکتاپ و موبایل را در نظر بگیرند و صفحه را برای هر دو این دسته بهینه کنند.
در مواردی مشاهده میشود که ایمیلهای حاوی پیامهای تبلیغاتی به درستی در صفحه نمایش گوشیهای هوشمند نمایش داده نمیشود و این اتفاق نشانگر غفلت کسانی است که این دسته از ایمیلها را طراحی کردند و تمامی موارد را در نظر گرفتهاند به جز این که کاربر موبایل به دست را در نظر داشته باشند. بنابراین طبیعی است که این دسته از کاربران را از دست میدهند. به نوعی این کاربران اگر نتوانند به درستی به محتوای ایمیل تبلیغاتی دسترسی پیدا کنند نمیتوانند که ارزیابیهای لازم را داشته باشند و در نهایت مشتری این دسته از مارکتها شوند.
پس این اشتباه فاحش را کنار بگذارید و سعی کنید که هوشمندانه تمامی کاربران را در نظر بگیرید. با تکنیکهای جزئی و ساده میتوانید که طیف گستردهای از کاربران را به کسب و کار خود دعوت کنید و در نهایت با ایجاد علاقه و انگیزه آنها را جذب کنید.
عدم بررسی دقیق مخاطبینی که برایشان ایمیل ارسال میشود:
به میزانی که مخاطبینمان برای ارسال ایمیل بازاریابی متناسب با ماهیت کسب و کارمان انتخاب شوند میتوانیم امیدوار باشیم که روند تبلیغات با موفقیت بیشتری پیش رود. در واقع زمانی که شما میخواهید برای مثال محصولات ورزشیتان را تبلیغ کنید آیا بهتر نیست که تبلیغاتتان را برای کسانی انجام دهید که ورزش را به طور حرفهای انجام میدهند و نیازهایشان در این زمینه قطعی است؟ صددرصد در این موارد ارسال ایمیل برای کسانی که در یکی از شاخههای ورزشی فعالیت میکنند و نیازمند استفاده از وسایل ورزشی هستند، بهترین گزینه برای تبلیغات ورزشی محسوب میشوند.
بنابراین توصیه میشود که در ابتدا مخاطبینتان را به درستی ارزیابی کنید و بعد از ارزیابی لیستی تهیه کنید که در آن لیست مخاطبینتان یک ربط و نسبتی با ماهیت تولیداتتان خواهند داشت.
ارسال ایمیل های تبلیغاتی در فواصل زمانی مشخص و به تعداد لازم و اجتناب از زیادهروی:
حتماً تلاش کنید که ایمیلهایتان را در فواصل زمانی مناسبی برای کاربران ارسال کنید و از زیادهروی در این زمینه پرهیز کنید.
برای مثال تصور کنید که یک کاربر در طول روز بارها ایمیلی را از یک برند یا شرکت مبدا برند دریافت کند. در این موارد به نظرتان واکنش او چه خواهد بود؟ احتمال این که بخواهد تمامی ایمیلها را مطالعه کند بسیار پایین است. زیرا که افراد چندان حوصله و زمانی ندارند که بخواهند برای مطالعه متنهای تبلیغاتی شما بگذارند. پس تلاش کنید که بین ارسال ایمیلهایتان مدت زمانی را قائل شوید تا زمانی برای کاربر ایجاد کنید تا ایمیلهای شما را به نوبت و در بهترین و مناسبترین زمان مطالعه کرده و در خصوص آنها تصمیمگیری کند.
عدم ایجاد گزینههایی جهت اعلام عدم رضایت کاربر برای دریافت ایمیل:
برخی از مدیران وبسایتها توجه ندارند که باید نیازهای کاربران را در نظر بگیرند و راهی ارتباطی در نظر بگیرند که در صورت عدم رضایت کاربر با آن گزینه به شما اعلام کند که دیگر نمیخواهند ایمیلی از سوی شرکت شما دریافت کند. در این موارد علاوه بر این که کاربر توجهی به شما، برندتان و ایمیلهای بازاریابیتان نشان نخواهد داد. بلکه نسبت به تمامی این موارد بدبین شده و حتی نظر منفی پیدا میکند. بنابراین توصیه میشود که در ایمیلتان این گزینه را لحاظ کنید که کاربر در صورت تمایل به شما اعلام کند دیگر علاقهای برای دریافت ایمیل از شما ندارد. در نتیجه این حق انتخاب را به کاربر خواهید داد که به راحتی در این زمینه تصمیم بگیرد و آزادانه انتخاب کند.
رفع یک اشتباه رایج در باره ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی
یکی از اشتباهات رایجی که در زمینه ایمیل مارکتینگ و ایمیل تبلیغاتی مشاهده میشود این است که این دو یکی گرفته میشود.
اگر تصور کردهاید که میتوانید با ارسال ایمیلهای متعدد و مختلف به افراد یک روند بازاریابی موفقی را طی کنید کاملاً در اشتباه هستید. زیرا که این دسته از ایمیلهای تبلیغاتی در پوشههای اسپم قرار میگیرند و در حالت کلی از ارزش خاصی برخوردار نخواهند بود. در نتیجه این شمائید که روند اشتباهی را پیش میروید و در نهایت نتیجهای برای شما و کسب و کارتان و گسترش آن برایتان حاصل نخواهد شد. زیرا که این ایمیلها هدفگذاریهای لازم را ندارند و به کسانی ارسال خواهند شد که احتمالا نیازی به خدمات و محصولات ما ندارند. در نتیجه چه امیدی میتوان داشت که افراد را به سمت محصولات و خدماتمان جذب کنیم؟
بنابراین بهتر است که تکنیکهای ایمیل مارکتینگ را به درستی و دقیق پیش ببرید تا نتایج بهتری برایتان حاصل شود.
حتما بخوانید: سفارش سئوی سایت
خاتمه
در بخشهای مختلفی که در این مقاله آوردهایم مهمترین و اصلیترین اشتباهاتی که از سوی مدیران تبلیغاتی انجام میشود را ذکر کردیم. توصیه میشود که با افزایش آگاهی در زمینههای مختلف و تکنیکهای مختلف مارکتینگ حتماً به نحو درستی در مسیر بازاریابی گام بردارید. اگر اشتباهات دیگری در خصوص تکنیک بازاریابی ایمیلی وجود دارد که در این مقاله بدان نپرداختیم میتوانید در بخش کامنتها آن را با ما و سایر مخاطبین این وبسایت به اشتراک بگذارید.
ثبت نظرات