در حال بارگزاری ...

راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی

راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی

آمارها نشان می دهد که بیشتر کاربران اینترنت فقط به نتایج جستجو در صفحه اول علاقه مند هستند و نیمی از کلیک ها به سه نتیجه اول می رسد. بنابراین، یکی از مهمترین مواردی که باید به آنها توجه کنید، کلمات کلیدی هستند که می خواهید وب سایت شما آنها را هدف قرار دهد و امیدوارید که سایت شما به بالای صفحات جستجو در گوگل برسد.

موتورهای جستجو به طور مداوم الگوریتم های خود را تغییر داده و به روز می کنند، به همین دلیل ادامه کار حتی برای متخصصان سئو نیز دشوار شده است. با این حال، یک چیز ثابت و ضروری باقی مانده است، یافتن کلمات کلیدی که افراد آنها را جستجو می کنند. این دانش می تواند به شما کمک کند تا استراتژی محتوای خود را بسازید.

انتخاب کلمات کلیدی محدود به انتخاب کلمات و عباراتی نیست که دارای تحقیقات گسترده، ایجاد پیوندها یا جستجوی رتبه بندی پیشرفته برای یک کلمه کلیدی خاص باشند، بلکه فراتر از آن است و اساس هرگونه فعالیت موفق سئو است.

یک مطالعه توسط Ahrefs روی سه میلیون جستجو انجام شده نشان داد که صفحه ای که در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه اول را به خود اختصاص داده است، همچنین برای هزار کلمه کلیدی مرتبط دیگر یکی از ده رتبه برتر را به خود اختصاص خواهد داد، و این بدان معنی است که کافی است سایت شما بر یک کلمه کلیدی تسلط داشته باشد و هزار کلمه دیگر را نیز می تواند نصیب خود کند.

کلمات کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی کلمات و عباراتی هستند که موضوع محتوای صفحه را تعریف می کنند و در زبان SEO کلمات و عباراتی هستند که افراد در موتورهای جستجو آنها را جستجو می کنند.

انتخاب کلمه کلیدی مهارت یافتن کلمات و عباراتی است که افراد برای استفاده در محتوای صفحات وب سایت شما وارد موتورهای جستجو می شوند.

انواع کلمات کلیدی

انواع کلمات کلیدی
کلمات کلیدی به دو نوع تقسیم می شوند:

کلمات کلیدی کوتاه (Short tail): از 3 کلمه یا کمتر تشکیل شده است و در موتورهای جستجو بسیار محبوب است، اما رقابت برای آن شدید است.
کلمات کلیدی بلند (Long tail): حداقل از چهار کلمه تشکیل شده است و در موتورهای جستجو تقاضای کمی دارد و منبع اصلی بازدید در شبکه است.
عامل اصلی در اینجا انتخاب است، هر چه جمله بیشتر باشد، مشخص تر باشد و نتایج جستجو برای آن در موتورهای جستجو کمتر باشد، به این معنی که احتمال رقابت و تبدیل بهتر خواهد بود.

اهمیت کلمات کلیدی در سئو

اهمیت کلمات کلیدی در سئو

انتخاب کلمات کلیدی مناسب نه تنها برای تولید محتوا بلکه برای کلیه فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی نیز مهم است. از جمله بازاریابی محتوا و بازاریابی از طریق ایمیل، همچنین به بهبود تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک و درک رقبا کمک می کند. نظارت بر کلمات کلیدی رقبای شما می تواند به شما کمک کند استراتژی محتوای خود را بسازید.

در گذشته، استراتژی انتخاب کلمات کلیدی ساده بود، تمام کاری که شما باید انجام می دادید این بود که سایت خود را با کلمات زیادی پر کنید که انتظار دارید افراد آنها را جستجو کنند، و این باعث می شود صفحات شما به بالای صفحات نتایج جستجو در Google برسند. کیفیت مطالب کمتر از تراکم کلمات کلیدی بود.

اکنون همه چیز تغییر کرده است و این استراتژی امروز دیگر کارایی ندارد. برعکس، Google سایت هایی را که از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده می کنند جریمه می کند، بنابراین انتخاب عاقلانه کلمات کلیدی بسیار مهم است و حتی از کیفیت خود محتوا نیز مهمتر است.

اهمیت انتخاب کلمات کلیدی با پیشرفت های اخیر در دنیای اینترنت افزایش یافته است، به عنوان مثال:

افراد از تلفن های همراهی استفاده می کنند که خدمات کمک هوشمند را ارائه می دهند، مانند Google Assistant. این بدان معنی است که مردم از زبان طبیعی برای پرسیدن سوال خود استفاده می کنند، نه فقط نوشتن جملات جستجو.
Google پاسخ های فوری را در جعبه های پاسخ ارائه می دهد که براساس کیفیت محتوا و انتخاب کلمات کلیدی مناسب انتخاب می شوند.
 در زمان های قدیم، نوشتن دقیق محتوایی که جستجو می کردید مهم بود، زیرا در نتایج جستجو فقط صفحاتی با کلمات کلیدی دقیق که جستجو می کردید به دست می آورید. اما اکنون گوگل از الگوریتم rankbrain برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی استفاده می کند.

نحوه استفاده و انتخاب کلمات کلیدی

نحوه استفاده و انتخاب کلمات کلیدی

1 - لیستی از موضوعات مهم مربوط به محتوای سایت یا پروژه خود ایجاد کنید.

به موضوعاتی فکر کنید که می خواهید در نتایج موتور جستجو رتبه بالاتری داشته باشند. شما می توانید 5 تا 10 مبحث مطرح کنید که فکر می کنید برای پروژه شما مهم هستند، پس از آن باید کلمات کلیدی را از آنها استخراج کنید. به عبارت دیگر، خود را جای محقق قرار دهید، به نظر شما مخاطبان شما به چه مباحثی علاقه مند هستند؟

2- گرفتن ایده های اولیه در مورد کلمات کلیدی

به عنوان مثال، اگر سایت شما در زمینه اتوماسیون بازاریابی الکترونیکی تخصص دارد، در اینجا چند کلمه کلیدی برای هدف قرار داده شده است:

ابزارهای بازاریابی از طریق ایمیل
بهترین ابزارهای بازاریابی از طریق ایمیل
اتوماسیون بازاریابی از طریق ایمیل
اتوماسیون بازاریابی از طریق ایمیل به چه معناست؟
بازدیدکننده داشته باشید
بازاریابی ایمیلی
و سایر کلمات کلیدی که افراد علاقه مند به موضوع سایت شما احتمالاً آنها را جستجو می کنند که در این حالت بازاریابی الکترونیکی است.

هدف در این مرحله ایجاد لیست نهایی از کلمات کلیدی نیست، بلکه ایجاد لیستی از عبارات و ایده هایی است که فکر می کنید مخاطبان هدف شما از آنها برای یافتن محتوای مربوط به موضوعاتی که در مرحله اول شناسایی کرده اید، استفاده خواهیم کرد.

ایده های کلمات کلیدی را می توان با تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی که افراد از طریق موتورهای جستجو به سایت شما می آیند نیز بدست آورید و یکی از بهترین ابزارهایی که به این امر کمک می کند سرچ کنسول گوگل است که گزارشاتی را درباره تعداد بازدید از سایت شما ارائه می دهد.

سرچ کنسول گوگل به شما کمک می کند کلمات کلیدی جذب کننده بازدید از سایت خود را شناسایی کنید. با کلیک روی نوار Search Analytics در وسط صفحه در داشبورد خود، این اطلاعات را پیدا خواهید کرد.

سرچ کنسول گوگل

اگر کمی به پایین پیمایش کنید ، لیستی از کلمات کلیدی که بازدید کنندگان با شما پیدا کرده اند و تعداد دفعاتی که کسی پس از جستجوی هر کلمه کلیدی بر روی لینک سایت شما کلیک کرده است، مشاهده خواهید کرد.

سرچ کنسول گوگل

اگر روی یک کلمه کلیدی خاص در لیست کلیک کنید، می توانید اطلاعات اضافی را پیدا کنید، از جمله اینکه کشورها از جستجوی آن کلمه کلیدی از چه کشورهایی می آیند و از چه دستگاه هایی استفاده می کنند و سایر اطلاعات مهم.

به عنوان مثال اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، ممکن است بخواهید بر روی بازدیدکنندگانی که به فروشگاه شما برمی گردند تمرکز کنید، سعی کنید از صفحاتی که آنها زیاد بازدید می کنند، کلمات کلیدی متناسب با محتوای آن صفحات را بدانید.

بازدید کنندگان جدید در مقابل بازدیدکنندگان برگشتی (گزارش Google Analytics)

در مورد نحوه استفاده از Google Analytics می توانید از پست وبلاگ زیر بیشتر بدانید: شروع به کار تجزیه و تحلیل خود با Google Analytics.

3- کلمات و عبارات مرتبط را جستجو کنید.

اگر به سختی می توانید کلمات کلیدی بیشتری را که ممکن است افراد در یک زمینه خاص جستجو کنند استخراج کنید، به Google بروید و جستجوهای مربوط به کلمه کلیدی موردنظر خود را جستجو کنید.

یا می توانید از Google Suggestions استفاده کنید، که یک لیست کشویی است که Google هنگام تایپ در جعبه جستجو نشان می دهد و به شما ایده می دهد که افراد به دنبال چه چیزی هستند. اما به یاد داشته باشید که دائماً در حال تغییر است.

Google Suggestions

همچنین می توانید از ابزار Keyword Tool استفاده کنید، جایی که کلمه یا جمله ای را وارد می کنید و صدها پیشنهاد به شما می دهد که می تواند به شما در انتخاب کلمات کلیدی کمک کند، نکته جالب در مورد این ابزار این است که محدود به Google نیست، اما می تواند به شما کمک کند پیشنهاداتی برای کلمات و جملاتی که افراد در بسیاری از سایت های مهم مانندYouTube ،Bing ،Amazon  eBay ، Play Store ،Instagram و Twitter جستجو می کنند. اگر بخواهید کلمات کلیدی را برای یک ویدیوی YouTube، محتوای اینستاگرام یا برنامه ای در فروشگاه Play انتخاب کنید، بسیار مهم است و اگر در تجارت الکترونیکی کار می کنید، می توانید ببینید که افراد در Amazon و eBay به دنبال چه چیزی هستند.

Keyword Tool

4- کلمات کلیدی کوتاه یا بلند مدت مرتبط با موضوعات را جستجو کنید.

برای داشتن تعادل در استراتژی خود داشتن ترکیبی از کلمات کلیدی Short Tail و کلمات کلیدی Long Tail بسیار مهم است. این به این دلیل است که افراد بیشتر به دنبال کلمات کلیدی کوتاه می گردند. این امر رقابت را برای آن در مقایسه با کلمات کلیدی طولانی بسیار دشوار می کند.

به عنوان مثال، به نظر شما کدام یک از دو عبارت زیر رقابت بیشتری دارد:

وبلاگ نویسی

چگونه می توانیم یک پست وبلاگ با کیفیت بالا بنویسم؟
البته، رقابت برای عبارت اول بسیار دشوارتر است، اما این شما را ناامید نکند، درست است که کلمه کلیدی کوتاه "وبلاگ نویسی" جستجوهای بیشتری در موتورهای جستجو می کند، و از نظر تئوری می تواند بازدید زیادی را برای شما ایجاد کند، اما بازدیدهایی که توسط کلمه کلیدی طولانی "چگونه" به وجود آمده است نوشتن یک وبلاگ با کیفیت بالا بهتر است، زیرا اگر کسی به دنبال چیزی خاص از این قبیل باشد، احتمال دارد که صلاحیت بیشتری برای خرید خدمات و محصولات شما داشته باشد (با فرض اینکه شما در حوزه وبلاگ نویسی) نسبت به کسی که به دنبال یک موضوع گسترده و عمومی مانند "وبلاگ نویسی" است.

از آنجا که کلمات کلیدی با فرم طولانی خاص هستند، معمولاً آسان است حدس بزنید افرادی که به دنبال این کلمات کلیدی هستند چه چیزی را می خواهند. کسانی که یک کلمه کلیدی کوتاه مانند "وبلاگ نویسی" را جستجو می کنند، ممکن است به دلایلی که هیچ ارتباطی با شما ندارد، آن را جستجو کنند.

5- رتبه بندی رقبا را برای کلمات کلیدی خود کنترل کنید

درک تعادل بین کلمات کلیدی سخت رقابت پذیر و آنهایی که می توانید برای آنها رقابت کنید، استراتژی انتخاب کلمات کلیدی شما را متعادل می کند. ابزارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقیب از جمله ahrefs ، Link Explorer و سایر ابزارها استفاده کنید.

تصویر زیر مربوط به ahrefs است و به شما اطلاعات زیادی در مورد کلمات کلیدی می دهد:

 ahrefs

6 - کلمات کلیدی را جستجو کنید که در موتورهای جستجو تقاضای خوبی دارند

هدف قرار دادن کلمات کلیدی چیست که هیچ کس به دنبال آن نیست؟ در این مرحله، شدت جستجوی خود را برای هر یک از کلمات کلیدی در لیست جستجو خواهید کرد. این به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی اولویت را تعیین کنید.

بهترین راه برای یافتن شدت جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص استفاده از ابزار رایگان Google Keyword Planner است. این ابزار به شما ایده می دهد که چند بار کلمه کلیدی خاصی را جستجو کرده اید و کلمات کلیدی مشابه آن را در مدت زمان مشخص مشخص کرده اید.

لیست کلمات کلیدی را محدود کنید

7- لیست کلمات کلیدی را محدود کنید

همه کلمات کلیدی به یک اندازه مهم نیستند. بنابراین، در این مرحله لیستی از کلمات کلیدی را که آماده کرده اید محدود می کنید، سعی کنید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که مشخصه های زیر را داشته باشند:

مشارکت خوب در موتورهای جستجو.
به اندازه کافی رقابت کم داشته باشند تا شما شانس حضور در صفحه اول نتایج جستجو را داشته باشید
مربوط به سایت یا پروژه شما باشد تا بتوانید برای ایجاد محتوای با کیفیت بالا مورد استفاده قرار بگیرید.

8 - کلمات کلیدی را به سایت خود اضافه کنید

هنگام افزودن کلمات کلیدی، سعی کنید آنها را طبیعی و بی ادعا نشان دهید و از پر کردن آنها خودداری کنید. هیچ چیز نفرت انگیزتر از یافتن یک عنوان یا محتوا در یک صفحه یا یک کلمه یا جمله واحد نیست که به طرز عجیبی تکرار شود. هدف باید جذب بازدید کننده باشد و نه موتور جستجو به تنهایی.

بسیاری از بازدیدکنندگان به جای خواندن تمام مطالب، به سرعت در محتوای یک صفحه پیمایش می کنند تا آنچه را که می خواهند پیدا کنند. بنابراین، باید صفحه خود را به گونه ای سازماندهی کنید که بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو بتوانند به راحتی در محتوا گشت بزنند و آنچه را که می خواهند پیدا کنند. در اینجا برخی از توصیه ها در این زمینه وجود دارد:

قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان صفحه: عنوان صفحه موضوع کلی صفحه را توصیف می کند و در اولین نتایج جستجو می شود، بنابراین بهتر است کلمات کلیدی خود را در آنجا قرار دهید.

کلمه کلیدی مورد نظر را در عنوان h1 قرار دهید
کلمه کلیدی را در قسمت اول پاراگراف محتوا قرار دهید.
وقتی پیوندهایی را از سایتهای خارجی قرار می دهید، کلمه کلیدی را در انکرتکست(متن لنگر) قرار دهید، به عنوان مثال از پیوند "تجهیزات ورزشی" استفاده کنید و از پیوند "اینجا کلیک کنید" استفاده نکنید.
سعی کنید در هر صفحه بر روی یک کلمه کلیدی تمرکز کنید.
موتورهای جستجو نمی توانند محتوای تصاویر موجود در سایت شما را درک کنند. بنابراین گنجاندن کلمات کلیدی در متون alt تصاویر و در صورت لزوم در نام آنها نیز حائز اهمیت است.
افزودن کلمات کلیدی به برچسب توضیحات متا

9 - کلمات کلیدی جدید در محتوا ایجاد کنید

اگر سایت شما هیچ محتوای مرتبط با کلمات کلیدی انتخابی شما ندارد، این می تواند الهام بخشی برای ایجاد محتوای جدید باشد.

سعی کنید روی کلمه کلیدی متفاوتی تمرکز کنید و بیش از یک بار از کلمه کلیدی مشابه استفاده نکنید تا متوجه نشوید که در موتورهای جستجو با محتوای خود رقابت می کنید.

10 - تراکم کلمات کلیدی را بررسی کنید

تراکم کلیدی در اینجا به معنی تراکم کلمه کلیدی انتخابی شما نسبت به تعداد کل کلمات موجود در محتوا است. به عنوان مثال، اگر تعداد کلمات در یک پست وبلاگ 1000 باشد، و کلمه کلیدی 10 بار در محتوا ظاهر شود، این بدان معنی است که تراکم کلیدی محتوای شما 1٪ است.

ابزارهای مختلفی برای محاسبه تراکم کلیدی وجود دارد، از جمله Keyword Density Checker که رایگان است.

11 - رتبه بندی سایت خود را پیگیری کنید

رتبه بندی سایت خود را پیگیری کنید

انتظار نداشته باشید رتبه سایت شما در صفحات جستجوی کلمات کلیدی شما یک شبه بهبود یابد. زیرا عوامل زیادی وجود دارد که موتورهای جستجو در نظر می گیرند و کلمات کلیدی تنها یکی از آنها هستند. پس صبور باشید و عجله نکنید.

شما می توانید از ابزار ranktrackr برای ردیابی رتبه بندی سایت خود در Google و YouTube، به صورت محلی و جهانی استفاده کنید. همچنین می توانید برای پیگیری رتبه بندی خود بر اساس شهر، منطقه، کد پستی و کشور از این ابزار استفاده کنید. داده های کلمه کلیدی را می توان به صورت گزارش های PDF یا CSV دریافت کرد.

اما این یک ابزار پولی است که شما می توانید آن را با کنسول جستجوی گوگل رایگان که در بالا ذکر کردیم جایگزین کنید.

مهم ترین ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی

تعداد زیادی ابزار رایگان و پولی وجود دارد که می توانند در انتخاب کلمات کلیدی به شما کمک کنند، در این بخش به معرفی این ابزارها می پردازیم.

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner ابزاری رایگان از سوی Google است که می تواند با دانستن کلمات پرطرفدار در موتور جستجوی Google به شما در انتخاب کلمات کلیدی مناسب کمک کند.
این ابزار رایگان است، برای استفاده از آن فقط باید یک حساب Google داشته باشید.

Google Trends

Google Trends

Google Trends سرویسی است که توسط Google ارائه شده و اطلاعات مفیدی مانند جستجوی کلمات کلیدی در سطح جهان یا در یک منطقه خاص را ارائه می دهد. همچنین می توانید از میزان علاقه به یک کلمه کلیدی خاص در یک منطقه خاص و در طی یک دوره زمانی خاص مطلع شوید.

Keywords Everywhere

Keywords Everywhere

Keywords Everywhere افزونه ای است که می تواند در مرورگر Chrome یا Firefox نصب شود. این ابزار حجم جستجو برای کلمه کلیدی خاص و همچنین داده های هزینه هر کلیک و اطلاعات مربوط به رقابت کلمات کلیدی را به شما نشان می دهد.

این که شما یک متخصص SEO، یک تبلیغ دهنده یا یک وبلاگ نویس هستید، این ابزار رایگان در وقت شما صرفه جویی می کند، زیرا به شما کمک می کند کلمات کلیدی دقیق مخاطب خود را جستجو کنید. فقط روی دکمه "نصب برای Chrome" یا "نصب برای فایرفاکس" کلیک کنید و شروع به استفاده از ابزار کنید.

نویسنده: امین اصلانپور
مطالب اخیر:
7 مثال کاربردی از هوش مصنوعی در بازاریابی
همه چیز در مورد الگوریتم های گوگل
چرا هر فروشگاه آنلاین به وبلاگ نیاز دارد؟
گوگل آنالیتیکس چیست؟ راهنمای کامل استفاده از Google Analytics 

انصراف از نظر
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها