بسته

CDN یا شبکه تحویل محتوا چیست؟

شبکه تحویل محتوا یا Content Delivery Network که به اختصار به آن CDN می‌گوییم. بر اساس تعریفی که اتحادیه بین‌المللی مخابرات عنوان کرده به هر نوع از شبکه‌ای که به منظور ارسال و تحویل محتوای دیجیتالی بهینه ‌سازی شده باشد، CDN گفته می‌شود.

به طور معمول CDN ها دارای سرورهایی هستند که در مکان‌های مختلف قرار دارند و از نظر جغرافیایی پراکنده و توزیع شده‌اند. برخی از شبکه‌های تحویل محتوا بسیار حجیم و بزرگ هستند و به وبسایت‌های زیادی خدمات ارائه می‌دهند: همچون آمازون، کلودفلر (cloudflare)و در ایران ابرآروان (Arvan Cloud)؛ دسته دیگری از  CDNها هم هستند که فقط برای مصرف یک مجموعه وبسایت توسعه پیدا کرده‌اند مانند شبکه تحویل محتوای گوگل.برخی CDNها نیز فقط به یک کشور خاص خدمات می‌دهند مانند چاینا کش(chinacache) که فقط به کشور چین سرویس ارائه می‌دهد.

همچنین بخوانید: Cloudflare چیست؟

همچنین توجه داشته باشید، گاهی اوقات به خدمات دهنده‌های ذخیره‌سازی موقتی اپراتورهای دسترسی اینترنتی هم CDN می‌گویند اما شبکه‌‌های توزیع محتوای تجاری برحسب قرارداد با صاحبین وبسایت و با دریافت دسترسی اطلاعات وب سایت، خدمات خود را روی سایت موردنظر اعمال می‌کنند.

شبکه تحویل محتوا

نحوه کار CDN

برای کاهش فاصله بین کاربران یک وبسایت و سرور، شبکه‌های توزیع محتوا، محتوای وبسایت را در چند نقطه جغرافیایی مختلف که به آن‌ها PoP یا همان نقاط حضور (Points of Presence) گفته می‌‌شود، ذخیره می‌کنند. تمامی نقاط حضور از تعدادی سرور دارای محتوای کش (cashe) شده، تشکیل شده است، که وظیفه آن‌ها تحویل محتوا به کاربران نزدیکشان هستند.

در واقع شبکه‌های توزیع محتوا با استفاده از نقاط در دسترس خود، نزدیک‌ترین سرور را به کاربران محتوا ارائه می‌دهند. این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و  پهنای باند در وبسایت‌‌هایی با ترافیک بالا و سایت‌‌های جهانی همچون Google ،Yahoo ،Facebook و … موثر خواهد بود.

بدون استفاده از شبکه تحویل محتوا همه بازدیدکنندگان وبسایت شما، محتوای شما را از سرور اصلی (برای مثال سرور داخل تهران) دریافت می‌کنند. به بیان دیگر، مرورگر درخواست بازدیدکنندگان را به سرور تهران می‌فرستد و این سرور می‌بایست پاسخ را برای بازدیدکنندگان ارسال کند. حالا تصور کنید وبسایت شما ترافیک و بازدید بالایی داشته باشد. به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در این شرایط سرور مدنظر باید به تعداد زیادی از درخواست‌‌های کاربران پاسخ بدهد. از این رو فشار و بار زیادی به سرور تحمیل می‌شود که در نتیجه سرور کند می‌شود و پاسخ‌ها دیرتر ارسال می‌شود و در نتیجه وبسایت‌ دیرتر بارگذاری خواهد شد و این مسئله یک تجربه کاربری ضعیف برای بازدیدکنندگان وبسایت شما رقم خواهد زد! در اینجاست که اهمیت شبکه تحویل محتوا مشخص می‌شود.

شبکه‌های تحویل محتوا به ‌جای یک سرور، چندین سرور مختلف را که در سرتاسر جهان (یا کشورمان ایران) مستقر می‌کنند و آماده خدمت رسانی به شما هستند. زمانی که از شبکه تحویل محتوا استفاده می‌کنید، به طور معمول محتوای استاتیک(Static) وب سایت شما  کش (cashe) می‌شود و در کلیه‌ی این سرورها ذخیره می‌شود.

CDN یا شبکه تحویل محتوا با میزان وب متفاوت است!

در مواردی شاهد هستیم که در خصوص شباهت یا تفاوت های عملکرد شبکه تحویل محتوا و میزبان وب سوالاتی مطرح می شود. این سوالات نشانگر وجود ابهاماتی است که در این زمینه برای برخی از افراد وجود دارد. بنابراین نیاز است که یکبار برای همیشه به این ابهام و اشتباه پاسخ دهیم. واقعیت این است که CDN متفاوت از یک میزبان وب عمل می کند. به بیانی دیگر شما در میزبان محتوا این امکان برایتان فراهم است که به راحتی در محتوا تغییراتی را ایجاد کنید و تمامی گزینه های مورد نیاز شما در این بخش موجود است. اما شبکه تحویل محتوا چنین امکانی را در اختیار شما قرار نخواهد داد.

شبکه تحویل محتوا در حالت کلی به عملکرد کلی و عمومی وبسایت ها مربوط می شود که باعث تسهیل آنها می گردد. بنابراین نباید این دو را ( CDN و میزبان وب ) مشابه هم بدانید و فکر کنید که مثل هم عمل می کنند. در سی دی ان شما روند ذخیره سازی محتوا را خواهید داشت تا از مدت زمان بارگذاری اطلاعات در وبسایت کاسته شود. بنابراین این مزیت تا حد زیادی می تواند به وبمستر ها کمک کند و سرعت سایت را نیز بهبود بخشد.

شبکه  تحویل محتوا

انواع مختلف CDN

شبکه تحویل محتوا دارای دو نوع  مختلف است. تفاوت اعظم این دو نوع Content Delivery Network در نحوه  پیدا کردن اطلاعات توسط CDN ها و تحویل آن‌ها به مخاطبین است. البته توجه داشته باشید هیچ یک از آن‌ها بر دیگری برتری ندارد و شما باید با توجه به نوع کار و درخواستتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.به خاطر داشته باشید که این انتخاب بسیار مهم است چون روی تجربه کاربری مخاطبان وبسایتتان تاثیر می‌گذارد. در ادامه هر کدام آن ها را به اختصار به شما معرفی خواهیم کرد:

Push CDN:

Push CDN یکی از انواع شبکه تحویل محتوا است که در آن سرورهای CDN مشابه عملکرد سرور مبدا عمل می‌کنند.

در Push CDN ، سرور مبداء مطالب را به طور مستقیم ،چه به صورت خودکار یا دستی به سرورهای CDN می‌فرستد و این محتوا در سرور ذخیره می‌شود مگر اینکه به دلیل ارسال نسخه جدید صفحه،حذف یا پاک شود.

در این نوع شبکه تحویل محتوا، مدیر وبسایت، مسئول محتوایی است که توسط CDN به بازدیدکنندگان وبسایت شما تحویل داده می‌شود. در واقع محتوا با توجه به کنترل مدیر وبسایت به مخاطبین شما نمایش داده میشود. نکته مثبت آن را می‌توان قابل کنترل بودن توسط مدیر و مالک وبسایت عنوان کرد اما باید توجه داشته باشید که این نوع زمان زیادی را از شما برای بارگذاری از شما می‌گیرد.

Pull CDN:

نوع دیگر، روش Pull CDN است. در Push CDN، مدیر وبسایت مسئول بارگذاری محتوایی است که در سرورهای CDN تحویل داده می‌شود. اما در Pull CDN، شبکه تحویل محتوا(CDN) خود وظیفه دارد محتوای مناسبی را که برای بازدیدکنندگان تحویل داده می‌شود، پیدا کند.

اتفاقی که میفتد این است که شما به عنوان مدیر وبسایت، محتوا را به سرور ارسال می‌کنید و URL ها را دوباره می نویسید تا به CDN اشاره کند، سپس هنگامی که درخواست خاصی برای یک صفحه وب اعمال می‌شود ، CDN  خودش مطالب صفحه وب را از سرور مبدا بیرون می‌کشد و آن را به بازدید کنندگان ارائه می‌دهد.

pullcdn و push cdn فرق

مزایا استفاده از CDN

شبکه‌های تحویل محتوا به هاست مورد استفاده سایت قدرت سرورهای چندگانه را خواهد داد، و این ویژگی، مزایای بسیاری برای سایت‌هایی که از CDNها استفاده می‌کنند به همراه دارد. مزایای استفاده از CDN را می‌توانیم به صورت زیر لیست کنیم:

1- افزایش سرعت بارگذاری سایت در سیستم کاربران بازدید کننده

2- افزایش امنیت وبسایت با خنثی کردن حملات سایبری DDoS

3- راه اندازی و نصب آسان

4- افزایش میزان پهنای باند سایت

5- هزینه بسیار کم

6- افزایش پایداری و آپتایم سرور به دلیل Load balancing و تقسیم ترافیک

7-بهبود رتبه سایت شما 

8- کمک به خلق تجربه کابری بهتر برای بازدیدکنندگان وبسایت

معایب استفاده از CDN

 هر سرویس و تکنولوژی جدیدی دارای معایب نیز هست، البته همانطور که می‌دانید تکنولوژی CDN دارای مزایایی بسیاری است و  در واقع می‌توان تنها عیب آن‌ها را هزینه و قیمت آن‌ها در نظر گرفت، با اینکه شرکت‌هایی هستند که بخشی از این خدمات را به صورت رایگان ارائه می‌دهند اما همچنان شما برای برخورداری از یک سرویس بسیار قوی، هزینه بالایی باید پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که برای شروع سرویس‌های رایگان گزینه بسیار مناسبی هستند. برخی از شرکت‌هایی که CDN رایگان دارند، عبارتند از:

  • Cloudflare
  • Amazon CloudFront
  • Fastly
  • CasheFly
  • ArvanCloud

همچنین بهترین شرکت‌هایی که خدمات CDN آن‌ها غیر رایگان و پولی است،عبارتند از:

  • MaxCDN
  • NetDNA
  • Rackspace Technology

مزایا شبکه تحویل محتوا

آیا تمامی ‌سایت‌ها به CDN نیاز دارند؟

پاسخ خیر است، زیرا در صورتی که ترافیک و بازدید ورودی وب سایت شما بالا نباشد و کاربران زیادی نداشته باشید که در همه‌ نقاط ایران یا جهان پراکنده باشند، استفاده از CDN هیچ مزیت خاصی برای وب سایت شما نخواهد داشت، چرا که به طور مشخص فشار زیادی به سرور اصلی سایت وارد نمی‌شود که بخواهیم آن را کاهش دهیم! و به همین دلیل می‌توانیم به جای CDNها، یک فضای میزبانی (هاست) مناسب خریداری کنیم و به کمک آن سرعت وبسایت خود را بهبود بخشیم.

اما از سوی دیگر اگر وب سایت ما تعداد زیادی مراجعه کننده از سرتاسر ایران یا جهان دارد یا قصد داریم کمپین‌های تبلیغاتی (مانند جشنواره شب عید) اجرا کنیم، استفاده از CDN می‌تواند میزان پایداری و سرعت وبسایت ما را بیشتر کند.

سخن آخر

سرعت وبسایت یکی از فاکتورهای پراهمیت و موثر در افزایش تجربه کاربری و بهینه سازی سایت است. بر اساس مطالعات جدید، هر میلی‌ ثانیه تاخیر در بارگذاری ‌سایت‌های بزرگ، می‌تواند منجر به ضررهای مالی بزرگی شود.

با بهره گیری از شبکه تحویل محتوا (CDN) خواهیم توانست مشکل کاهش و تاخیر در بارگذاری سایت را تا حد زیادی رفع کنیم، زیرا شبکه توزیع محتوا، محتوای موجود در وبسایت شما را در شبکه‌ای از سرورهای به ‌هم پیوسته کپی خواهد کرد و زمانی که بازدیدکننده‌ای درخواستی را ارسال می‌کند، CDN از نزدیک ‌ترین سرور پاسخ آن را می‌دهد.

نظر شما درباره شبکه تحویل محتوا چیه؟ آیا تا به حال از آن‌ها استفاده کرده‌اید؟ تجربه خود را با ما در ناپ شاپ به اشتراک بگذارید.

ثبت نظرات

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها