فهرست عناوین
شاید برای بسیاری از افرادی که در ابتدای مسیر آموزش سئو و یادگیری اصولی سئو هستند، سوالاتی نظیر سوالات زیر پیش بیاید:
- سیستم مدیریت محتوا چیست؟
- سیستم مدیریت محتوا چند نوع است؟
- کدام یک از انواع سیستمهای مدیریت محتوا بهتر است؟
- و...
سیستم مدیریت محتوا یا CMS، نرم افزاری است که به کاربران کمک میکند تا بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوا را در یک وبسایت ایجاد، مدیریت و اصلاح کنند. به زبان سادهتر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک میکند بدون نیاز به نوشتن کد، وبسایت بسازید. در ادامه این مقاله میخواهیم به شکل مفصل درباره سیستم مدیریت محتوا یا CMS صحبت کنیم. تا انتها با ما در ناپ شاپ همراه باشید.
سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟
سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System به سیستمی گفته میشود که بر اساس آن مدیران وبسایتها میتوانند محتوای یک وبسایت را مدیریت کنند. در واقع در بخشهای مختلف یک وبسایت انواع مختلفی از محتوا استفاده میشود که باید بر اساس یک سری ابزارها و سیستمهای مدیریتی به شکل درستی مدیریت شوند.سیستم مدیریت این امکان را فراهم میکند که وبمسترها بتوانند با ابزارهای مختلفی که در یک سیستم مدیریت محتوا تعبیه شده است، انواع اقدامات مدیریتی را در سایت انجام دهند. CMSها دارای انواع متعدد و مختلفی هستند که هر یک از وبمسترها با توجه به ماهیت فعالیتهایشان یکی از آنها را انتخاب کرده و از مزایای آنها بهرهمند میشوند.
CMS چگونه کار میکند؟
یک CMS یک رابط کاربری گرافیکی با ابزارهایی برای ایجاد، ویرایش و انتشار محتوای وب است. یک CMS دارای دو جزء است:
- برنامه مدیریت محتوا (CMA)
- برنامه کاربردی تحویل محتوا (CDA).
CMA یک رابط کاربری گرافیکی است که کاربران را قادر میسازد بدون دانش کدنویسی، محتوا را در یک وبسایت طراحی، ایجاد، اصلاح و حذف کنند. مؤلفه CDA خدمات پشتیبانی را ارائه میدهد و از مدیریت و تحویل محتوا پس از ایجاد محتوا در CMA پشتیبانی میکند.
مزایای استفاده از CMS
استفاده از سیستم مدیریت محتوا چندین مزیت مختلف دارد، که در ادامه برخی از آنها را برایتان شرح میدهیم:
استفاده آسان:
با توجه به رابط کاربری گرافیکی، حتی کسانی که دانش فنی محدودی دارند نیز میتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند.
جستجوی آسان برای اطلاعات
عملکرد جستجوی داخلی به کاربران این امکان را میدهد تا به دنبال هر چیزی در سایت هستند، جستجو کنند و فهرستی از مطالب مرتبط را پیدا کنند.
مدیریت آسان:
نه تنها تولید محتوا آسان است، بلکه حذف محتوا نیز آسان است. یک CMS لغو انتشار محتوا را برای بهروز نگهداشتن وبسایتها آسان میکند.
دسترسی بالا:
یک CMS میتواند مبتنی بر ابر یا در فضای محلی باشد، اما کاربران میتوانند با دستگاهی که به اینترنت متصل است، به محتوا دسترسی داشته باشند.
انواع سیستمهای مدیریت
در این بخش قصد داریم که به تعدادی از مهمترین و محبوبترین سیستمهای مدیریت محتوا اشاره کرده و آنها را معرفی کنیم. شما میتوانید هر یک از این CMSها را انتخاب کرده و سایت خود را راهاندازی کنید.
وردپرس
وردپرس یکی از مشهورترین و محبوبترین سیستمهای مدیریت محتوا است که این روزها توجه وبمستران زیادی را به خود جلب کرده است. در آغاز مسیر وردپرس، سیستمی بود که برای ساختن وبلاگ استفاده میشد اما به مرور زمان شاهد بودیم که توانست جای خود را در بین سایر سیستمهای مدیریت محتوا باز کند و محبوبیت قابل توجهی به دست بیاورد.
این روزها تقریباً میتوان گفت که نزدیک به نیمی از وبسایتهایی که در حال فعالیت هستند از سیستم وردپرس استفاده میکنند و از مزایا و ابزارهایی که در این سیستم مدیریت محتوا تدارک دیده شده است، نهایت استفاده را میبرند. از مهمترین مزایایی که میتوان برای کار کردن با این سیستم مدیریت محتوا برشماریم، موارد زیر هستند:
- برخورداری از سرعت بالا در هنگام نصب کردن
- راه اندازی آسان برنامه
- رایگان بودن سیستم
- کم بودن حجم
- برخورداری از ابزارها و افزونههای مختلف
- سازگاری کامل با انواع موتورهای جستجو
جوملا
سیستم مدیریت محتوا جوملا بعد از وردپرس از محبوبیت بالایی برخوردار است. این سیستم مدیریت محتوا نیز همچون وردپرس رایگان است و نیاز به پرداخت پول برای استفاده از آن ندارید و از سوی دیگر نیز سرعت قابل توجه این سیستم مدیریت محتوا نیز باعث شده است که به رقیب جدی وردپرس تبدیل شود. مهمترین نکته منفی جوملا این است که کارکردن آن چندان به آسانی کارکردن با وردپرس نیست. بنابراین هر کسی نمیتواند با آن کار کند و از افزونههای متعدد آن بهرهمند شود. بنابراین همین عامل باعث میشود که بسیاری از افراد نسبت به انتخاب آن قدری با احتیاط عمل کنند.
دروپال
دروپال یکی دیگر از سیستمهای مدیریت محتوای محبوب است. از مهمترین ویژگیهایی که این سیستم مدیریت محتوا دارد، این است که قالبهای آمادهای که در سیستم مدیریت محتوا تدارک دیده میشود، تعدادشان در دروپال کم است. بنابراین کسانی که با آن کار میکنند، باید حرفهای باشند تا در صورت لزوم بتوانند قالبهای مورد نظرشان را طراحی کنند. طراحی قالب جدید نیز به دانش و مهارتهای زیادی نیازمند است که هر فردی از آن برخوردار نیست. بنابراین کسانی که به سراغ این سیستم مدیریت محتوا میروند در اغلب موارد متخصصین حرفهای هستند که فعالیتهای پیچیده و تخصصی زیادی انجام میدهند.
در بسیاری از موارد شاهد هستیم که وبسایتهایی که در زمینه آپلود یا دانلود برنامهها و یا فیلمهای مختلف فعالیت میکنند یا وبسایتهای مختص شرکتهای عظیم، از این سیستم مدیریت محتوا استفاده میکنند. نکتهای که باید در نظر داشته باشید این است که این سیستم مدیریت محتوا یعنی دروپال امنیت بالایی دارد و به همین دلیل شرکتهای بزرگ به سراغ این سیستم مدیریت محتوا میروند تا از بروز خطرات احتمالی برای وبسایتشان در امان باشند.
مجنتو
بهتر است که بگوییم مجنتو بیشتر یک سیستم فروشگاهساز آنلاین موفق است، اما به هر حال به دلیل ویژگیها و شرایطی که کارکردن با این سیستم دارد آن را در لیست سیستمهای مدیریت محتوا قرار میدهند.
بسیاری از فروشگاههای آنلاین بزرگ و عظیم توسط این سیستم مدیریت محتوا برنامهریزی شدهاند.
ناپ کامرس
ناپ کامرس یکی از انواع سیستمهای مدیریت محتوا است که به اصطلاح متن باز (اوپن سورس) است. برای افرادی که میخواهند کسب و کارهای آنلاین را راه بیندازند و به دنبال یک سیستم مدیریت محتوا مناسب هستند، میتوانیم ناپ کامرس را پیشنهاد دهیم.
از مزایایی که ناپ کامرس دارد، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- برخورداری از قالبهای ریسپانسیو متنوع
- برخورداری از سیستم چند فروشگاهی
- دارای سیستم فروشندگی متعدد
- سیستم همکاری در فروش
- و...
جهت طراحی سایت با ناپ کامرس میتوانید به صفحه طراحی فروشگاه اینترنتی مراجعه کنید.
بهترین سیستم مدیریت محتوا کدام است؟
واقعیتی که وجود دارد این است که سیستمهای مدیریت محتوا هر کدام دارای مزایا و محدودیتهایی هستند که سبب میشود افراد و صاحبان کسب و کار هر کدام برحسب نیازها و ساختار فعالیتهایشان یکی از آنها را انتخاب کنند.
اما به طور کلی در ادامه تصمیم داریم که به ویژگیهای مهم یک سیستم مدیریت محتوا خوب و مناسب اشاره کنیم. ویژگیهای بهترین سیستم مدیریت محتوا خوب به شرح زیر است:
1. امنیت: سیستمهای مدیریت محتوا به دو دسته کلی اختصاصی و عمومی تقسیمبندی میشوند. به طور کلی امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است. نیاز است که باگهای امنیتی در فواصل زمانی کوتاهی رفع شوند، مدام بروزرسانی برای آنها انجام شود و نیز عملکرد امنیتی آن مورد بررسی قرار گیرد.
2. ویرایش کردن محتوا: زمانی که شما در یک سیستم مدیریت محتوا کار میکنید، قطعاً یکی از نیازهایتان این خواهد بود که محتواهای متنی، صوتی و تصویری را در آن ویرایش کرده و تغییرات لازم را در آن بخش ایجاد کنید. ویرایش کردن محتوا امری کاملاً طبیعی است که در فواصل زمانی متغیری این اقدام توسط پشتیبانهای سایت انجام میشود.
3. امکان شخصیسازی در یک سیستم مدیریت محتوا: شما میتوانید به راحتی و بدون دانش برنامهنویسی زیادی، به کمک سیستمهای مدیریت محتوا سایت خود را بسازید و آن را شخصیسازی کنید.
4. امکان بخشبندی کردن محتوا: طبیعی است که یک وبسایت دارای بخشهای مختلف و محتواهای زیادی است که دسترسی به آنها جز با دستهبندی حاصل نخواهد شد. شما میتوانید برای بهبود وضعیت ظاهری وبسایت و نیز تسهیل دسترسی آنها را به بخشهای مختلف دستهبندی کنید.
5. تسهیل روند بارگذاری محتواها در وبسایت: ابزارها و گزینههای مختلفی که در یک سیستم مدیریت محتوا تعبیه شده است این شرایط را برای کاربران و پشتیبانهای سایت فراهم میکند که به طور دقیق و به صورت گسترده با یک سیستم مدیریت محتوا کار کنند.
خاتمه
تمامی سیستمهایی که به عنوان سیستم مدیریت محتوا در این مقاله معرفی شدند، دارای امکانات ویژهای هستند که در هر کسب و کار، افراد بر حسب شرایطی که تجربه میکنند و یا قرار است با آن مواجه شوند، یکی از آنها را انتخاب میکنند. برخی از آنها قدیمیتر و برخی دیگر محبوبتر هستند. بنابراین توصیه میشود که اطلاعات دقیقتری در خصوص هر کدام از آنها کسب کنید تا بتوانید انتخاب بهتر و هوشمندانهای برای ادامه مسیرتان داشته باشید.
هر سوالی در زمینه انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا برای کسب وکارتان دارید، میتواند در بخش کامنتها از کارشناسان ما بپرسید.