در حال بارگزاری ...

نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟

نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟

در دنیای بازاریابی و تبلیغات، ممکن است اغلب بشنوید که مردم در مورد نرخ تبدیل صحبت می کنند. به خصوص در بازاریابی دیجیتال و موارد تبلیغاتی، این یک معیار مهم حیاتی است، بنابراین منطقی است که چرا برخی از افراد به دنبال بهبود آن هستند.

نرخ تبدیل یا همان Conversion Rate یکی از مهم ترین شاخص‌ ها به منظور ارزیابی تأثیر و بازده کمپین‌های بازاریابی می باشد. نرخ تبدیل به‌ وضوح نشان می‌ دهد که مجموعه تلاش‌ های شما در راستای متقاعد کردن مردم به انجام کاری که شما می‌خواهید انجام بدهند (که به این در دنیای بازاریابی «تبدیل» می‌گویند) چه بازدهی داشته است؛ از این رو طبیعتاً هرچه نرخ تبدیل بیشتر باشد برای کسب و کار شما بهتر است.

اما نرخ تبدیل دقیقاً چیست و چگونه کار می کند؟ در پست امروز، ما این اصطلاح مهم بازاریابی را تعریف کرده و به مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

نرخ تبدیل تعداد تبدیلات فروش بر تعداد بازدیدکنندگان است. به عنوان مثال، اگر یک سایت فروشگاهی در هر ماه 200 بازدید کننده دریافت کند و 50 فروش داشته باشد، نرخ تبدیل 50 به 200 تقسیم می شود، یعنی 25٪.

تبدیل می تواند به هر اقدامی که می خواهید کاربر انجام دهد، اشاره داشته باشد. این می تواند شامل هر چیزی باشد چه کلیک روی دکمه تا خرید و مشتری شدن باشد. وب سایت ها و برنامه ها معمولاً چندین هدف تبدیل دارند و هرکدام نرخ تبدیل خود را دارند.

نرخ تبدیل بالا نشان دهنده موفقیت در بازاریابی و طراحی وب است: این بدان معناست که مردم آنچه را که شما ارائه می دهید می خواهند و به راحتی قادر به دریافت آن هستند!

نرخ تبدیل شامل چه مواردی است؟

در حالی که نرخ تبدیل اغلب برای سایتهای فروشگاهی مورد بحث قرار می گیرد، اما در واقع نرخ تبدیل مفهومی برای همه کسانی که به ارزش پروژه های طراحی اهمیت می دهند مرتبط می شود. تبدیل ها نیازی به فروش ندارند اما می توانند هر شاخص اصلی عملکرد (KPI) باشند که برای تجارت شما مهم است. این موارد عبارتند از:

- خرید محصولی در سایت فروشگاهی

- تبدیل شدن به یک کاربر ثبت شده

- اجازه دادن به سایت برای ذخیره اطلاعات کارت اعتباری کاربر برای تسویه حساب راحت تر در آینده

- ثبت نام برای اشتراک (اعم از پولی یا رایگان)

- دانلود نرم افزار آزمایشی، مقاله یا برخی از فایل های دیگر که احتمالاً افراد را برای پیشرفت در قیف فروش مستعد می کند

- درخواست اطلاعات بیشتر در مورد خدمات مشاوره ای یا محصول B2B

- استفاده از ویژگی خاصی از یک برنامه - به ویژه ویژگی های جدید یا پیشرفته

- ارتقا از یک سطح سرویس به سطح بالاتر - در این حالت، تعداد کاربر پایه فقط شامل آن دسته از کاربرانی می شود که قبلاً در سطح سرویس پایین تری قرار دارند

- افرادی که فقط یک برنامه تلفن همراه را روی تلفن خود بارگیری نمی کنند بلکه از آن استفاده می کنند. یا افرادی که یک هفته بعد از برنامه استفاده می کنند

- صرف زمان معینی در سایت یا خواندن تعداد مشخصی مقاله

و یا هر چیز دیگری که به طور صریح توسط رایانه قابل شمارش باشد و شما بخواهید کاربران آن را انجام دهند

ما همچنین می توانیم تبدیل های کوچک مانند کلیک ساده روی لینک، تماشای فیلم، پیمایش به پایین صفحه یا سایر اقدامات ثانویه را که ممکن است به خودی خود ارزشمند نباشد، نشان دهنده سطح تعامل با سایت باشند. این اقدامات کوچکتر اغلب می توانند برای تجزیه و تحلیل وب سایت هایی که سعی در ردیابی عناصر طراحی کوچکتر دارند، مفید باشند.

نحوه محاسبه نرخ تبدیل 

محاسبه نرخ تبدیل بسیار ساده است، تمام آنچه شما نیاز دارید این است که بدانید تعداد کل بازدید از پیشنهاد و تعداد مشتریانی که به CTA پاسخ داده اند.

بنابراین، نسبت تبدیل = (تعداد مشتریانی که هدف پیشنهادی را برآورده کرده اند / تعداد کل مشتریانی که پیشنهاد را پیدا کرده اند) * 100

به عنوان مثال فرض کنید شما با هدف کسب فروش یکی از محصولات فروشگاه خود ، تبلیغات مالی را در اینستاگرام ایجاد می کنید و پس از پایان دوره تبلیغات متوجه می شوید که 1500 نفر از فروشگاه شما بازدید کرده اند و فقط 100 نفر از آنها کسانی هستند که خرید می کنند.

بنابراین نرخ تبدیل 6.66٪ است (100 تقسیم بر 1500 و نتیجه صد). ما می توانیم مثالهای زیادی بزنیم ، اما من فکر می کنم اکنون شما به خوبی می دانید که نرخ تبدیل چیست و چگونه می توانید آن را در هر کمپین بازاریابی محاسبه کنید.

چرا نرخ تبدیل شما مهم است؟

ردیابی نرخ تبدیل به شما امکان می دهد عملکرد صفحات وب و برنامه های خود را اندازه گیری کنید. دانستن اینکه چند درصد از کاربران شما اهدافی را که منجر به خرید از شما می شود، انجام می دهند، به شما امکان می دهد موفقیت سایت یا برنامه خود را بسنجید و زمینه های پیشرفت را مشخص کنید.

همچنین بهبود نرخ تبدیل به شما امکان می دهد با همان میزان بازدید، فروش بیشتری داشته باشید. اگر ماهانه 1000 دلار برای تبلیغات هزینه می کنید تا 500 بازدید کننده از سایت خود را هدایت کنید، اگر نرخ تبدیل خود را دو برابر کنید، اساساً ارزش تبلیغات خود را دو برابر می کنید. سپس می توانید هزینه تبلیغات خود را کاهش دهید و از مزایایی که قبلاً دریافت کرده اید بهره مند شوید یا درآمد اضافی را در برنامه های تبلیغاتی جدید سرمایه گذاری کنید.

نرخ تبدیل یک روش موثر برای مقایسه و تضاد عملکرد چندین کانال تبلیغاتی است. همانند مثال بالا، نرخ تبدیل به ویژه هنگام اجرای خرید کاربر تلفن همراه از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا می تواند موفقیت هر کمپین را بسنجد. همچنین می توان از آنها برای تعیین انتظارات ROI در هنگام مقیاس بندی یک کمپین استفاده کرد.

نرخ تبدیل همیشه نباید به کلیک مراجعه کند - همچنین می تواند به رویدادهای تبدیل در پایین قیف اشاره کند. به عنوان مثال، می توان درصد کاربرانی را که برای نصب برنامه یا تکمیل عملکرد درون برنامه ای اقدام کرده اند، محاسبه کرد. این امر برای تبلیغ کنندگان و بازاریابان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به آنها کمک می کند تا کاربران با ارزش را شناسایی کنند. سپس می توان این اطلاعات را برای کمک به هدف گذاری و بهینه سازی عملکرد کمپین به داخل قیف بازگرداند.

هنگامی که به درستی استفاده شود، تجزیه و تحلیل نرخ تبدیل می تواند مشخص کند که کدام کانال ها برای تبلیغ یک برنامه خاص موثر هستند و به یک تبلیغ دهنده کمک می کند تا اثربخشی نسخه خود را تعیین کند و از آن برای هدایت تصمیمات استراتژیک استفاده کند. اگر داده های شما نشان می دهد که نرخ تبدیل کمتر از حد انتظار است، می توان از آنها برای ردیابی مشکلات مربوط به UX برنامه (به عنوان مثال زمانی که کاربران برای ورود به سیستم با مشکلی روبرو هستند) و سایر زمینه های بهبود استفاده کرد.

یک نرخ تبدیل واحد وجود ندارد که بتوان برای موفقیت در صنعت تبلیغات موبایل تعریف کرد، اما تحقیق در مورد معیارهای صنعت و انتظارات خاص برای تبدیل عمودی می تواند کمک کند. می توانید از این تحقیق برای مقایسه این ارقام با عملکرد کمپین های تبلیغاتی داخلی خود در بین مجموعه کانال ها و تبلیغ کنندگان استفاده کنید.

چگونه نرخ تبدیل خود را افزایش دهیم؟

روند شناسایی اهداف تبدیل، محاسبه نرخ تبدیل آنها و بهینه سازی سایت یا برنامه شما برای بهبود نرخ تبدیل به عنوان بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO شناخته می شود. CRO با فرمول بندی این که چرا بازدیدکنندگان تبدیل نمی کنند و ایده هایی برای بهبود تبدیل انجام می شود، سپس این ایده ها را از طریق فرایندی به نام تست A / B آزمایش می کنید، که در آن دو نسخه از یک صفحه بر علیه یکدیگر آزمایش می شوند تا ببینند کدام یک عملکرد بهتری دارد.

با شناسایی مستمر اهداف جدید تبدیل، شناسایی مناطقی که می توان نرخ تبدیل شما را بهبود بخشید و اجرای آزمایشات ویژگی های جدید، می توانید به طور مداوم عملکرد وب سایت یا برنامه خود را بهبود ببخشید.

افزایش نرخ تبدیل شما به این معنی است که تعداد بیشتری از بازدیدهای سایت شما به اقدامات معناداری تبدیل می شود که باعث رشد تجارت شما می شود، خواه این بدان معنی باشد که فرم را پر کنید تا به عنوان سرنخ تبدیل شوید (به عنوان مثال، درخواست قیمت خدمات تعمیرات) یا خرید.

نرخ تبدیل کم می تواند به هر یک از این مشکلات اشاره کند:

طراحی سایت و صفحه فرود شما انجام کارها را دشوار یا ناکارآمد می کند

پیشنهاد شما بی پایه است (برای مخاطبانتان خیلی گران است یا به اندازه کافی ارزش ندارد)

نرخ تبدیل خوب چیست؟

نرخ تبدیل بسته به کیفیت ترافیک، صنعت، تجارت، کالاهایی که می فروشید و حتی عملکرد تبدیل خاصی که ردیابی می کنید بسیار متفاوت است. در نتیجه، در حالی که می توانید آمار گسترده نرخ تبدیل را در آنجا پیدا کنید، در نهایت آنچه که به عنوان نرخ تبدیل مناسب برای شما واجد شرایط است، خاص کسب و کار و کمپین بازاریابی شما خواهد بود.

علاوه بر این، مهم است که به یاد داشته باشید که تبدیل همیشه همان خرید نیست. در حالی که نرخ تبدیل یک معیار مفید است، هدف اکثر بازاریابی تولید تبدیل نیست بلکه تولید فروش است.

به عنوان مثال، بیایید تصور کنیم که شما در یک شرکت حقوقی شریک هستید که به طور متوسط 3500 دلار درآمد برای هر مشتری پرداخت کننده جدید با 50٪ حاشیه سود دارد. شما 5 کمپین بازاریابی اجرا می کنید که در آن تبدیل شخصی است که فرمی را در صفحه اصلی شما ارسال می کند.

برخی از عواملی که بر نرخ تبدیل فراتر از کنترل متخصصان تجربه کاربر تأثیر می گذارد:

شهرت نام تجاری موجود در این شرکت: اگر افرادی از این نام تجاری خوششان بیاید، تبدیل آن بالاتر از این خواهد بود که مردم از این برند متنفر باشند، حتی اگر قرار باشد همه موارد دیگر ثابت بمانند.

قیمت: فروش کالاهای ارزان قیمت آسانتر از کالاهای گران قیمت است، بنابراین افزایش نرخ تبدیل کار ساده ای است فروش داشته باشید.

پیچیدگی فروش: محصولاتی که خرید غیرضروری هستند تمایل دارند نرخ تبدیل بالاتری نسبت به خدمات پیچیده ای داشته باشند که نیاز به ماه ها تحقیق و تأیید کمیته قبل از امضای قرارداد دارند.

میزان تعهد مورد نیاز: راحت تر است که کاربران 5 مقاله رایگان بخوانند تا اینکه آنها را مجبور کنند برای یک خبرنامه ایمیل ثبت نام کنند، زیرا مردم احساس نمی کنند که برای مرور یک وب سایت به چیزی متعهد می شوند. بنابراین "5 مقاله را بخوانید" تمایل دارند که نرخ تبدیل بیشتری نسبت به "عضویت در خبرنامه" حتی برای همان وب سایت داشته باشند.

پیگیری نرخ تبدیل

اگرچه نرخ تبدیل ممکن است معیار نهایی موفقیت نباشد، اما ابزاری عالی برای ردیابی عملکرد است. اما برای محاسبه نرخ تبدیل خود، باید پیگیری تبدیل ها باشید. همانطور که قبلاً اشاره کردم، با کمی تلاش اضافی، می توانید تبدیل ها را مستقیماً در اکثر سیستم عامل های تبلیغاتی و تحلیلی ردیابی کنید.

با وجود همه تبدیل ها و سیستم عامل های احتمالی موجود، پوشش نحوه پیگیری ردیابی به خودی خود یک مقاله است، اما در اینجا یک لیست مرجع سریع برای چندین سیستم عامل نام بزرگ وجود دارد:

Google Ads

Google Analytics

تبلیغات فیس بوک (شامل تبلیغات اینستاگرام)

تبلیغات توییتر

پین های تبلیغاتی Pinterest

اگر توسعه دهنده خوبی داشته باشید، تنظیم ردیابی تبدیل ساده ترین حالت است، ردیابی تبدیل خوب ارزش تلاش را دارد. شما نمی توانید آنچه را که نمی دانید بهبود دهید و اگر نتایج بازاریابی آنلاین خود را دنبال نمی کنید، از کجا می دانید چه چیزی کار می کند و چه چیزی نه؟

خبر خوب این است که ردیابی و استفاده از نرخ تبدیل شما را در گروه نسبتاً نخبه بازاریاب آنلاین قرار می دهد که می تواند یک مزیت رقابتی بزرگ برای شما ایجاد کند. در تبلیغات مزاحم، ما بیش از 2000 حساب Google Ads را مورد بازرسی قرار داده ایم و دریافتیم که 42٪ از تبلیغ کنندگان Google Ads هیچگونه تبدیل را ردیابی نمی کنند.

نویسنده: امین اصلانپور
مطالب اخیر:
چگونه دیجی کالا رشد کرد؟ داستان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی ایران
بازاریابی مستقیم  و بازاریابی غیر مستقیم  چیست؟
روابط عمومی (Public Relations) چیست و چه کاربردی دارد؟
بازاریابی درونگرا (inbound marketing) چیست؟

نظر خود را وارد نمایید.
بیشتر
بیشتر
0 سبد
جستجو
دسته ها
تماس
دسته بندی ها