Table of Contents
بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیرمستقیم دو رویکرد متفاوت برای فروش محصولات و ارائه خدمات به مشتریان میباشند. این دو روش از لحاظ واسطهگری و ارتباط با مشتریان کاملاً متفاوت هستند. در ادامه این مقاله از شرکت ناپ شاپ قصد داریم شما را با انواع بازاریابی و تفاوتهای آنها آشنا کنیم.
مطالعه بیشتر: طراحی سایت فروشگاهی
بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)
در این روش فرایندهای مربوط به بازاریابی کالاها و خدمات و همچنین نحوه ارتباط با مشتریان هدف، بدون واسطه و بهصورت مستقیم انجام میشوند. در بازاریابی مستقیم، صاحبان کسبوکار میخواهند زودتر به نتیجه برسند در نتیجه بازاریابها تلاش میکنند، افراد مشکوک به خرید را مستقیماً به مشتری تبدیل کنند در این مدل بازاریابی از ابزارهای زیر استفاده میشود:
- ایمیل مارکتینگ: ارسال پیامهای تبلیغاتی به لیست ایمیلهای مشخص.
- تبلیغات تلفنی و پیامکی: تماس با مشتریان بالقوه برای معرفی محصولات یا خدمات.
- پست مستقیم: ارسال کاتالوگها یا بروشورهای تبلیغاتی جدید به آدرسهای مشخص.
- شبکههای اجتماعی: بهره جستن از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام برای تبلیغات.
بازاریابی مستقیم از مزیتهایی همچون امکان اندازهگیری دقیق نتایج، ایجاد ارتباط شخصیتر با مشتریان، امکان دریافت بازخورد و پاسخ سریع به نیازهای مشتریان، خلق مشتریان وفادار و افزایش احتمال فروش برخوردار است. در کنار این مزیتها این نوع بازاریابی دارای معایبی مانند نیاز به منابع زیاد برای تماس مستقیم با مشتریان و هزینههای بالای ارسال و تماس با مشتریان میباشد.
مثال هایی برای بازاریابی مستقیم
1. برای مثال تصور کنید که در یک خیابان راه می روید و فردی به شما نزدیک می شود و از شما اجازه می خواهد که زمانی را به وی اختصاص دهید تا وی توضیحاتی را در زمینه محصولاتش به شما ارائه کند. مثلاً مشاهده می کنید که یکسری کتاب در دستانش یا کیف اش وجود دارد که می خواهد آن ها را به شما معرفی کند. در نهایت از شما می خواهد که در صورت نیاز و علاقه مندی می توانید که از آنها خرید کنید.
2. یا این که در مواردی افرادی به عنوان بازاریاب در یک سری شرکت های تولید کننده و عرضه کننده محصولات آرایشی استخدام می شوند. این افراد به بخش های مختلف بازار یا مغازه های متفاوت مراجعه می کنند و محصولات شان را ارائه می کنند. ارائه کردن به معنای این است که تمامی ویژگی های آن ها را معرفی کرده و از مزایای آن ها صحبت می کنند. بنابراین این دسته از بازاریاب ها با بازار های هدف شان به شکل مستقیم برخورد دارند و می توانند در این روند تمامی تکنیک های بازاریابی مستقیم را پیاده کنند.
3. از دیگر مثال هایی که بخواهیم در زمینه بازاریابی مستقیم بزنیم می توان به بازاریاب های شرکت های تولید کننده محصولات غذایی اشاره کرد. برخی از شرکت هایی که تازه به عرضه تولید و عرضه محصولات وارد شده اند با استخدام برخی از افراد می توانند برای فروش محصولات شان بازاریابی انجام دهند. بازاریاب ها به مغازه های بزرگ و کوچک مراجعه می کنند و با کاتالوگ هایی که در دست دارند تمامی محصولات شان را معرفی کنند. در نتیجه مغازه داران می توانند برحسب نیاز هایشان خرید های لازم را انجام دهند. این تکنیک باعث می شود که در کوتاه ترین زمان روند بازاریابی نتیجه بخش باشد و افرادی که منفعت و ضررشان در این مسیر مشخص خواهد شد سریعا به پاسخ خواهند رسید.
مزیت بازاریابی مستقیم
در این بازاریابی، کسانی که تکنیک ها را بکار می گیرند به شکل مستقیم و در کوتاه ترین زمان پاسخ مشتری را دریافت خواهند کرد. در نتیجه متوجه خواهند شد که مشتری با چه نیاز ها و با چه موانعی بر سر راه خرید مواجه است. از سوی دیگر نیز می توانند بررسی های لازم را در این زمینه داشته باشند تا در روند فروش و عرضه محصولات شان بازبینی کنند.
در صورتی که بازاریاب توانمندی و مهارت های لازم را در این زمینه داشته باشد می تواند انگیزه خرید را در مشتری ایجاد کند. مشاهده می کنید که در این روند تمامی اقدامات به صورت مستقیم انجام خواهد شد و تمامی بررسی ها در مدت زمان کوتاهی انجام پذیر خواهد بود.
بازاریابی غیرمستقیم (Indirect Marketing)
در این روش شرکتها تلاش میکنند بدون تعامل مستقیم با مشتریان محصولات یا خدمات خود را به آنها عرضه نمایند. در بازاریابی غیرمستقیم خریدار کالای خود را از واسطهها دریافت میکند و شرکتها با صرف کمترین هزینه و زمان میتوانند به مشتریان و مخاطبان خود دسترسی پیدا کرده و برند خود را تبلیغ نمایند. مقاله بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیرمستقیم را با معرفی برخی از انواع بازاریابی غیرمستقیم ادامه میدهیم.
- تبلیغات رسانهای: استفاده از تلویزیون، رادیو، و رسانههای چاپی برای تبلیغ محصولات.
- بازاریابی محتوا: ایجاد و انتشار محتواهای مفید و جذاب از طریق وبلاگها، ویدئوها، مقالات آموزشی و پادکستها برای جذب مخاطبان.
- تبلیغات آنلاین: استفاده از بنرها، تبلیغات گوگل و شبکههای اجتماعی برای جلب توجه مخاطبان.
- رویدادها و نمایشگاهها: شرکت در نمایشگاهها و رویدادهای مختلف برای معرفی محصولات.
- همکاری با اینفلوئنسرها: استفاده از تأثیرگذاران برای تبلیغ محصولات در شبکههای اجتماعی.
مزایای بازاریابی غیرمستقیم شامل دسترسی به جمعیت وسیعتری از مخاطبان، کاهش هزینههای بازاریابی، امکان استفاده از کانالهای متنوع بازاریابی و ایجاد تصویری قوی از برند تجاری شرکتها میباشد. از جمله معایب این نوع بازاریابی میتوان به مواردی چون عدم اندازهگیری دقیق نتایج و خودکفایی کمتر در ارسال پیامهای شخصی به مشتریان اشاره نمود.
مزیت بازاریابی غیر مستقیم
در واقع همانطور که در بخش قبلی گفته شد این نوع تکنیک می تواند در شهرت شما و برندتان و کسب و کارتان بهترین تکنیک محسوب شود و تا حد زیادی در این مسیر به شما کمک کند. بنابراین بهتر است که اگر عجله ای برای فروش و رسیدن به سود دهی کسب و کارتان ندارید این تکنیک را بکار گرفته تا بتوانید در طول زمان اعتبار و شهرتی برای کسب و کارتان فراهم کنید.
مثال هایی برای تکنیک بازاریابی غیر مستقیم
- آیا تبلیغات تلوزیونی را در شبکه های مختلف مشاهده کرده اید؟
- آیا در بیلبورد های مختلف تبلیغات مختلف را مشاهده کرده اید؟
- آیا این روز ها در شبکه های مجازی مختلف مشاهده کرده اید که اینفلوئنسر ها چگونه به تبلیغات بسیاری از برند ها و شرکت های معتبر می پردازند؟
بلی تمامی این اقدامات در جهت بازاریابی غیر مستقیم قرار می گیرد.
- در تمامی این تکنیک ها آیا شما رابطه مستقیمی با دست اندارکاران تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات دارید؟
- آیا شما به صورت شخصی مخاطب این دسته از تبلیغات قرار گرفته اید؟
قطعاً پاسخ خیر است. زیرا که این نوع تکنیک به شکل عمومی و فراگیر انجام می شود و به هیچ عنوان هیچ گونه اشخاص خاصی را به صورت خصوصی و اختصاصی مخاطب قرار نمی دهند. در نتیجه تمامی افراد به شکل عام می توانند مخاطب باشند و در صورت نیاز یا علاقه مندی از محصولات و خدمات تبلیغ شده استفاده کنند.
تفاوت بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیرمستقیم
تفاوتهایی بین بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد که کمک میکند بتوانید بهترین شیوه را برای کسبوکارتان انتخاب نمایید. در ادامه به بررسی این تفاوتها میپردازیم:
روش ارتباط
در بازاریابی مستقیم شرکت به طور مستقیم با مشتریان هدف خود ارتباط برقرار میکند؛ اما در بازاریابی غیرمستقیم شرکت از کانالها و واسطههای مختلف برای رسیدن به مشتریان استفاده میکند.
نوع ارتباط
معمولاً بازاریابی مستقیم هدفمندتر است و نتایج سریعتری را در امر فروش به دنبال دارد؛ اما در مدل غیرمستقیم ارتباط عمومیتر و گاهی اوقات کمتر شخصی است.
اندازهگیری نتایج
نتایج بازاریابی مستقیم قابلاندازهگیری و تحلیل دقیق بوده و قابلیت پیگیری دارد. اما در نوع غیرمستقیم اندازهگیری نتایج ممکن است دشوارتر باشد و ممکن است نیاز به ابزارهای تحلیلی پیچیدهتری داشته باشد.
هزینهها
بازاریابی مستقیم هزینههای بیشتری نسبت به بازاریابی غیرمستقیم برای صاحبان کسبوکار به دنبال دارد.
حتما بخوانید: طراحی فروشگاه اینترنتی با asp.net
بازاریابی محتوایی؛ مدرن ترین روش بازاریابی غیر مستقیم
این روز ها یکی از مهم ترین و بهترین روش هایی که صاحبان کسب و کار یا حتی کسب و کار های خرد می توانند انجام دهند این است که دست به بازاریابی محتوایی بزنند.
برای مثال شما فضای اینستاگرام را در نظر بگیرید. در واقع شاهد تعداد زیادی از پیج هایی هستیم که در زمینه های خاصی دست به تولید محتوا می زنند و از این راه توجه عامه مردم را نسبت به خود و هنرشان یا تخصص شان جلب می کنند. در نتیجه افراد در ابتدا جذب فعالیت های آموزشی و تولید محتوای آن ها می شوند در ادامه با شهرتی که کسب می کنند می توانند افراد زیادی را به سمت کسب و کار خود بکشانند. در نتیجه به راحتی می توانند که محصولات شان یا خدمات شان را به آن ها بفروشند.
برای مثال تصور کنید که فردی سال ها در زمینه عکاسی فعالیت های تخصصی انجام داده است. سپس در اینستاگرام دست به تولید محتواهای ویدئویی می زند و در خلال ویدئو ها به علاقه مندان عکاسی آموزش می دهد که چگونه عکس های حرفه ای بگیرند. پس از مدتی شاهد هستید که همان فرد فالور های زیادی جذب می کند و با افزایش علاقه مندان به حرفه ی او و فعالیت هایش یک ورکشاپی را تدارک می بیند. در این روند می تواند تا حد زیادی از افراد را نسبت به شرکت در ورکشاپ خود ترغیب کند و درآمدی را از این مسیر کسب کند.
نتیجهگیری
انتخاب بین بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیرمستقیم بستگی به اهداف کسبوکار، نوع محصول و بازار هدف دارد. بسیاری از شرکتها با ادغام هر دو روش باعث بهینهسازی استراتژیهای بازاریابی خود میشوند. بنابراین ابتدا باید پیدا کنید چه چیزی برای سبک و کار شما بهترین است. اگر هم در حوزه بازاریابی و فروش نیاز به مشاوره دارید با شرکت ناپ شاپ تماس بگیرید.
ثبت نظرات