بسته

بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیر مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیر مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیر مستقیم چیست؟

در مقاله ای که در پیش رو دارید در صدد هستیم که دو تکنیک متضاد در زمینه بازاریابی را به شما معرفی کنیم. بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیر مستقیم دو نوع تکنیک مارکتینگ هستند که می توانند تا حد زیادی در زمینه جذب مشتری مثمر ثمر باشند.

حال با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که این دو تکنیک چه هستند و چه تفاوت هایی با هم دارند و هر کدام از آن ها چه ویژگی هایی دارند.

بازاریابی مستقیم چیست؟

در این تکنیک بازاریابی/ مارکتینگ همانطور که از نامش بر می آید صاحبان کسب و کار و تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات به شکل مستقیم و بدون واسطه به سوی افراد می روند. این دسته از افراد را به نوعی بازار هدف می نامند و در صدد هستند که آن ها که مشتری بالقوه محسوب می شوند را به مشتریان بافعل تبدیل کنند و در آینده نیز آنها به مشتریان وفادار مبدل گردند.

احتمالاً با کسانی که به عنوان بازاریاب به شما محصولی را ارائه کرده اند و تلاش کردند که شما را قانع کنند که محصولاتی را خرید کنید مواجه شده اید. این دسته از بازاریاب ها از تکنیک مارکتینگ مستقیم استفاده می کنند. بنابراین بازاریابی آن ها صرفاً برای بخشی از افراد انجام می شود و به صورت عمومی نیست.

از مهم ترین اهدافی که در این نوع تکنیک بازاریابی دنبال می شود این است که مشتریان را به شکل مستقیم ملاقات کنند و آن ها را جذب محصولات یا خدمات کنند. از سوی دیگر در این تکنیک بازاریابی نیز می توان امیدوار بود که مشتریان قدیمی را همچنان به سمت محصولات جذب کرد و آن ها را به مشتریانی وفادار تبدیل کرد.

معرفی تکنیک های بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیر مستقیم

مثال هایی برای بازاریابی مستقیم

1. برای مثال تصور کنید که در یک خیابان راه می روید و فردی به شما نزدیک می شود و از شما اجازه می خواهد که زمانی را به وی اختصاص دهید تا وی توضیحاتی را در زمینه محصولاتش به شما ارائه کند. مثلاً مشاهده می کنید که یکسری کتاب در دستانش یا کیف اش وجود دارد که می خواهد آن ها را به شما معرفی کند. در نهایت از شما می خواهد که در صورت نیاز و علاقه مندی می توانید که از آنها خرید کنید.

2. یا این که در مواردی افرادی به عنوان بازاریاب در یک سری شرکت های تولید کننده و عرضه کننده محصولات آرایشی استخدام می شوند. این افراد به بخش های مختلف بازار یا مغازه های متفاوت مراجعه می کنند و محصولات شان را ارائه می کنند. ارائه کردن به معنای این است که تمامی ویژگی های آن ها را معرفی کرده و از مزایای آن ها صحبت می کنند. بنابراین این دسته از بازاریاب ها با بازار های هدف شان به شکل مستقیم برخورد دارند و می توانند در این روند تمامی تکنیک های بازاریابی مستقیم را پیاده کنند.

3. از دیگر مثال هایی که بخواهیم در زمینه بازاریابی مستقیم بزنیم می توان به بازاریاب های شرکت های تولید کننده محصولات غذایی اشاره کرد. برخی از شرکت هایی که تازه به عرضه تولید و عرضه محصولات وارد شده اند با استخدام برخی از افراد می توانند برای فروش محصولات شان بازاریابی انجام دهند. بازاریاب ها به مغازه های بزرگ و کوچک مراجعه می کنند و با کاتالوگ هایی که در دست دارند تمامی محصولات شان را معرفی کنند. در نتیجه مغازه داران می توانند برحسب نیاز هایشان خرید های لازم را انجام دهند. این تکنیک باعث می شود که در کوتاه ترین زمان روند بازاریابی نتیجه بخش باشد و افرادی که منفعت و ضررشان در این مسیر مشخص خواهد شد سریعا به پاسخ خواهند رسید. 

مزیت بازاریابی مستقیم

در این بازاریابی، کسانی که تکنیک ها را بکار می گیرند به شکل مستقیم و در کوتاه ترین زمان پاسخ مشتری را دریافت خواهند کرد. در نتیجه متوجه خواهند شد که مشتری با چه نیاز ها و با چه موانعی بر سر راه خرید مواجه است. از سوی دیگر نیز می توانند بررسی های لازم را در این زمینه داشته باشند تا در روند فروش و عرضه محصولات شان بازبینی کنند.

در صورتی که بازاریاب توانمندی و مهارت های لازم را در این زمینه داشته باشد می تواند انگیزه خرید را در مشتری ایجاد کند. مشاهده می کنید که در این روند تمامی اقدامات به صورت مستقیم انجام خواهد شد و تمامی بررسی ها در مدت زمان کوتاهی انجام پذیر خواهد بود.

مزیت های بازاریابی مستقیم

بازاریابی غیر مستقیم چیست؟

آیا تا کنون به تکنیکی که در ورای بیلبورد های تبلیغاتی بکار گرفته می شود فکر کرده اید؟ یا اینکه تبلیغاتی که در رسانه های مختلف ارائه می شود؟

واقعیت این است که این نوع تبلیغات در دسته بازاریابی غیر مستقیم قرار می گیرد. زیرا که این تبلیغات به شکل عمومی و برای تمامی افراد ارائه می شود و هیچ گونه محدودیتی در ارائه تبلیغ ندارند. در این تکنیک تبلیغاتی صاحبان سرمایه می خواهند که روند تبلیغات شان در سطح گسترده ای انجام شود و طیف گسترده ای از افراد با محصولات یا خدمات شان آشنا شوند. بنابراین تبلیغاتی که در رسانه های مختلف انجام می شود نیز با تکنیک بازاریابی غیر مستقیم است.

از مهم ترین ویژگی هایی که این روش دارد این است که مشتری و تولید کننده یا ارائه کننده ارتباط مستقیمی ندارد و از طرق مختلفی می تواند به افرادی متصل شود که محصولات مورد نظرش را نیاز دارند. بر همین اساس مشاهده می کنیم میزان اعتماد در این روش تبلیغاتی بسیار کمتر است و افراد دیر تر می توانند به این دسته از صاحبان کسب و کار اعتماد کنند.

اما از مزایایی که می تواند برای مدیران شرکت ها و تولید کنندگان داشته باشد این است که در کوتاه ترین زمان می توانند که به شهرت برسند. در واقع تکنیک بازاریابی غیر مستقیم یک روش بلند مدت در جهت جذب مشتری است که در ابتدا شهرت زیاد و در انتها می تواند مشتریان زیادی را جذب کند. بنابراین بسیاری از کسب و کار هایی که افق هایی دور را در پیش چشم دارند و به فکر سود های کوتاه مدت نیستند به این نوع بازاریابی روی می آورند. 

تعریف بازاریابی مستقیم

مزیت بازاریابی غیر مستقیم

در واقع همانطور که در بخش قبلی گفته شد این نوع تکنیک می تواند در شهرت شما و برندتان و کسب و کارتان بهترین تکنیک محسوب شود و تا حد زیادی در این مسیر به شما کمک کند. بنابراین بهتر است که اگر عجله ای برای فروش و رسیدن به سود دهی کسب و کارتان ندارید این تکنیک را بکار گرفته تا بتوانید در طول زمان اعتبار و شهرتی برای کسب و کارتان فراهم کنید.

مثال هایی برای تکنیک بازاریابی غیر مستقیم

  • _آیا تبلیغات تلوزیونی را در شبکه های مختلف مشاهده کرده اید؟
  • _آیا در بیلبورد های مختلف تبلیغات مختلف را مشاهده کرده اید؟
  • _آیا این روز ها در شبکه های مجازی مختلف مشاهده کرده اید که اینفلوئنسر ها چگونه به تبلیغات بسیاری از برند ها و شرکت های معتبر می پردازند؟

بلی تمامی این اقدامات در جهت بازاریابی غیر مستقیم قرار می گیرد.

  • _در تمامی این تکنیک ها آیا شما رابطه مستقیمی با دست اندارکاران تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات دارید؟
  • _آیا شما به صورت شخصی مخاطب این دسته از تبلیغات قرار گرفته اید؟

قطعاً پاسخ خیر است. زیرا که این نوع تکنیک به شکل عمومی و فراگیر انجام می شود و به هیچ عنوان هیچ گونه اشخاص خاصی را به صورت خصوصی و اختصاصی مخاطب قرار نمی دهند. در نتیجه تمامی افراد به شکل عام می توانند مخاطب باشند و در صورت نیاز یا علاقه مندی از محصولات و خدمات تبلیغ شده استفاده کنند.

تعریف بازاریابی غیرمستقیم

بازاریابی مستقیم بهتر است یا بازاریابی غیر مستقیم ؟

طبیعی است که نمی توان به پرسش فوق پاسخی قطعی و نهایی داد. زیرا که هر دو تکنیک بازاریابی با مزایا و نتایج مثبت مربوط به خود همراه است و نمی توان تعیین کرد که کدام بر دیگری ترجیح دارد. از سوی دیگر شما باید ماهیت کسب و کارتان را در نظر بگیرید و در نهایت بر حسب نوع کسب و کارتان و نیز اهدافی که از تبلیغات دنبال می کنید یکی از انواع تکنیک های بازاریابی را انتخاب کنید.

برای مثال در مواردی بازاریابی مستقیم می تواند تا حد زیادی شما را مقصود تان برساند و تمامی سود هایی که می خواهید را روانه برند و شرکت خود کنید. بنابراین در این موارد در صورتی که از تکنیک بازاریابی غیر مستقیم استفاده کنید نمی توانید نتیجه ای مثبت را شاهد باشید. زیرا که این تکنیک نمی تواند اهداف مخصوص شما را برآورده کند.

در نتیجه باید بگوییم که پس از آشنایی با هر نوع از بازاریابی یعنی مستقیم و غیر مستقیم و شرایطی که پدید می آورد تصمیم بگیرید که به دنبال چه هستید و کدام یک از تکنیک های فوق می تواند شما را به خواسته تان برساند.

خوب بودن و بد بودن تکنیک ها در نسبت با اهداف و نوع کسب و کار شما تعیین می شود. کسب و کاری که محدود است و چندان بودجه ای برای تبلیغات گسترده ندارد و حتی توان تامین محصولات و خدمات را به صورت عمده و در مقیاس زیاد ندارد صلاحیت استفاده از بازاریابی غیر مستقیم را ندارد. زیرا که این نوع تکنیک احتمالاً در فرصت کوتاهی بسیاری از مشتریان را به سمت برند و محصولات شما سوق خواهد داد در حالیکه نمی توانید این حجم از نیاز را برآورد کنید. بنابراین در همین ابتدای مسیر با شکست مواجه خواهید شد.

از سوی دیگر شرکت هایی که به تولیدات انبوه فکر می کنند و چنین هدفی را برای خودشان برنامه ریزی کرده اند باید مشتریانی داشته باشند که محصولات شان را عرضه کنند. در نتیجه اگر بخواهند با قدم های کوچک همچون بازاریابی مستقیم پیش روند احتمالاً باید مدت زمانی زیادی را صرف این کار کنند. تلاش زیاد و بازدهی کم در نهایت به نفع این دسته از کسب و کار ها نخواهد بود. پس به نظر شما چه تصمیمی برای این مدیران شرکت ها و تولید کنندگان بهتر است؟ آن ها چه تکنیکی را بکار گیرند که جوابدهی بهتری داشته باشند؟

بازاریابی محتوایی؛ مدرن ترین روش بازاریابی غیر مستقیم

این روز ها یکی از مهم ترین و بهترین روش هایی که صاحبان کسب و کار یا حتی کسب و کار های خرد می توانند انجام دهند این است که دست به بازاریابی محتوایی بزنند.

برای مثال شما فضای اینستاگرام را در نظر بگیرید. در واقع شاهد تعداد زیادی از پیج هایی هستیم که در زمینه های خاصی دست به تولید محتوا می زنند و از این راه توجه عامه مردم را نسبت به خود و هنرشان یا تخصص شان جلب می کنند. در نتیجه افراد در ابتدا جذب فعالیت های آموزشی و تولید محتوای آن ها می شوند در ادامه با شهرتی که کسب می کنند می توانند افراد زیادی را به سمت کسب و کار خود بکشانند. در نتیجه به راحتی می توانند که محصولات شان یا خدمات شان را به آن ها بفروشند.

برای مثال تصور کنید که فردی سال ها در زمینه عکاسی فعالیت های تخصصی انجام داده است. سپس در اینستاگرام دست به تولید محتواهای ویدئویی می زند و در خلال ویدئو ها به علاقه مندان عکاسی آموزش می دهد که چگونه عکس های حرفه ای بگیرند. پس از مدتی شاهد هستید که همان فرد فالور های زیادی جذب می کند و با افزایش علاقه مندان به حرفه ی او و فعالیت هایش یک ورکشاپی را تدارک می بیند. در این روند می تواند تا حد زیادی از افراد را نسبت به شرکت در ورکشاپ خود ترغیب کند و درآمدی را از این مسیر کسب کند.

مزیت بازاریابی غیر مستقیم

خاتمه

در این مقاله بخش هایی را تدارک دیدیم که در زمینه تکنیک بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم اطلاعاتی در اختیار شما قرار گرفت.

پیشنهاد می شود که در صورتی که همچنان سوالاتی در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما در ارتباط باشید و تمامی ابهامات خود را در همان بخش با ما در میان بگذارید. زیرا که همکاران ما در اسرع وقت می توانند پاسخ تمامی پرسش های شما را در همان بخش قرار دهند.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها