در حال بارگزاری ...

بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیر مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیر مستقیم چیست؟

قرن بیست و یکم بدون شک شاهد برخی از بهترین پیشرفتها در بخشهای تجاری از جمله هوش مصنوعی برای دستیابی به اهداف مختلف تجاری بوده است. بازاریابی فعالیت کلی سازمانی است که فرایندهای زیر را تسهیل می کند: برنامه ریزی، قیمت گذاری، تبلیغات، بسته بندی، تبلیغات، فروش و غیره.

تجارت بدون استراتژی مناسب بازاریابی غیر ممکن است. قبل از ورود به جزئیات بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم، بیایید در مورد تعریف دقیق بازاریابی بحث کنیم. بازاریابی نوعی رویه و مجموعه فعالیتها، فرایندها و دستورالعمل هایی است که به ایجاد یک رابطه حرفه ای و قابل اعتماد بین شرکت و مشتریان یا مشتریان یا شرکا کمک می کند تا محصولات، برندها یا خدمات بتوانند به طور خودکار و معتبر تبلیغ شوند.

در بازرگانی دو نوع بازاریابی وجود دارد: بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیرمستقیم

بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم نوعی تبلیغ است که شامل انتقال مستقیم اطلاعات مربوط به یک محصول، خدمات یا تجارت به مشتریان است.

بازاریابی مستقیم در مواردی وجود دارد که رابطه مستقیمی بین خریدار و فروشنده وجود داشته باشد و با چنین نوع فعالیت های بازاریابی مرتبط است. به عبارت دیگر، در اینجا سازمان تجارت مستقیماً از طریق پرسنل فروش مستقیم یا نامه های مستقیم، تبلیغات مستقیم، بازاریابی از راه دور، تولید کاتالوگ یا بروشور، فروش کابل و غیره مستقیماً به سمت مخاطبان خود می رود.

بازاریابی مستقیم هزینه بر است، زیرا شما باید از طریق تماس با هر شخص و ثبت اسناد و مدارک و خواسته های وی، اطلاعاتی را در مورد خواسته های بازار جمع آوری کنید. هم وقت گیر است و هم سرگرم کننده.

ایمیل، تبلیغات آنلاین، آگهی های تبلیغاتی، بازاریابی پایگاه داده، نامه های تبلیغاتی، روزنامه ها، تبلیغات در فضای باز، تبلیغات پیامکی، تبلیغات مجله، تماس تلفنی، کارت پستال، وب سایت و توزیع کاتالوگ برخی از استراتژی های بازاریابی مستقیم به حساب می آید.

یک کانال توزیع مستقیم توسط خود تولید کننده سازماندهی و مدیریت می شود. در ابتدا راه اندازی کانالهای مستقیم گرانتر است و گاهی ممکن است نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی داشته باشد. انبارها، سیستم های تدارکات، کامیون ها و کارکنان تحویل باید راه اندازی شود. با این حال، وقتی کانال مستقر شد، کانال مستقیم کوتاهتر و هزینه کمتری نسبت به کانال غیرمستقیم دارد.

مدیریت فروش مستقیم در مقیاس وسیع دشوار است، اما اغلب به تولید کننده این امکان را می دهد که ارتباط بهتری با پایگاه مصرف کننده خود داشته باشد.

با كنترل تمام جنبه هاي كانال توزيع، يك توليد كننده كنترل بيشتری بر نحوه تحويل كالا دارد. آنها کنترل بیشتری بر کاهش ناکارآمدی ها، افزودن خدمات جدید و تعیین قیمت ها دارند.

بازاریابی غیرمستقیم

از طرف دیگر، بازاریابی غیرمستقیم روش مدرن صنعت بازاریابی است که شامل رسانه های اجتماعی و سایر امکانات رایانه ای برای ارتقا می باشد. سازمان های بازرگانی وقتی به بازاریابی غیرمستقیم روی می آورند در درجه اول از فناوری "رسانه" استفاده می کنند. بنابراین، رسانه ها به آنها در توسعه رابطه بین شرکت و مخاطبان هدف کمک می کنند. بهترین استراتژی هایی که برای بازاریابی غیرمستقیم استفاده می شود روابط عمومی اینترنتی مانند تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی ویروسی، تبلیغات بیلبورد، کالاهای خرده فروشی، بازاریابی چریکی و غیره است.

این یک نوع بازاریابی یک به یک است، به عنوان مثال، شما با توده ای از مردم تماس خواهید گرفت. چند روش انجام بازاریابی غیرمستقیم شامل وبلاگ ها، خبرنامه ها و سیستم عامل های مختلف رسانه های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و غیره است.

یک کانال توزیع غیر مستقیم برای انجام بیشتر یا همه توزیع به واسطه ها متکی است، در غیر این صورت توزیع عمده فروشی شناخته می شود. چالش برانگیزترین قسمت کانالهای توزیع غیرمستقیم این است که محصولات دیگر و تولیدکننده و تعامل با مشتری باید به طرف دیگری سپرده شود. با این حال، موفق ترین شرکتهای تدارکات در ارائه مطالبات به طریقی که اکثر تولیدکنندگان نمی توانند متخصص باشند ، متخصص هستند.

کانالهای غیرمستقیم نیز سازنده را از هرگونه هزینه راه اندازی آزاد می کنند. با داشتن رابطه مناسب، مدیریت آنها بسیار ساده تر از کانالهای توزیع مستقیم است. کانالهای توزیع غیر مستقیم لایه هایی از هزینه، فروشندگان و بوروکراسی را اضافه می کنند. این می تواند هزینه را برای مصرف کننده افزایش دهد، سرعت تحویل را کاهش داده و کنترل را از دست تولید کننده خارج کند. از سوی دیگر، توزیع غیرمستقیم می تواند سطح جدیدی از تخصص را به همراه آورد. یک شرکت تولیدی یک شرکت حمل و نقل نیست. اگرچه ممکن است یک شرکت در تولید کالای خاصی تبحر داشته باشد، حمل و نقل آن به طور کارآمد حوزه تخصصی دیگری است. این شرکت ممکن است در حالی که خدمات حمل و نقل خود را به شرکتی اختصاص می دهد که منحصراً بر آن تمرکز دارد، بر صلاحیت اصلی خود تمرکز کند.

از طریق برخی ابزارهای مدرن فنی و از طریق هوش مصنوعی، بازاریابان می توانند در صورت اجرای استراتژی های مستقیم بازاریابی به مشتریانی كه قبلاً آمادگی خود را برای عرضه این محصول نشان داده اند، راهنمایی كنند.

بازاریابی مستقیم در مقابل بازاریابی غیرمستقیم

بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیرمستقیم هر دو وسیله ارتباطی با مشتریان هستند. اما در برخی از عوامل اصلی متفاوت هستند.

1- هدف:

بازاریابی مستقیم با هدف انتخاب بخشهای مشتری و هدف آن ترغیب مشتریان به خرید است. از آنجا که تماس مستقیم امکان پذیر است ، بازاریاب توانایی ترغیب یا پرخاشگری در ترغیب آنها را دارد.

هدف از بازاریابی غیر مستقیم یادآوری محصولی است که مشتریان از قبل می شناسند. این برای القای شناخت برند است. برای محصولات بازار انبوه مانند صابون لوازم آرایشی ، این حالت تماس مکرر مهم است و هدف را تأمین می کند.

2- واکنش

از طریق بازاریابی مستقیم، مروج توانایی ضبط پاسخ فوری مخاطبان را دارد زیرا هدفمند و انتخابی است. (اتصال مستقیم یک به یک)

در بازاریابی غیرمستقیم، توانایی ضبط پاسخ فوری وجود ندارد زیرا به رسانه ها هدایت می شود. (یکی برای همه اتصالات)

3- هزینه:

بازاریابی مستقیم شامل هزینه کمتری است. از ابزارهایی مانند اینترنت ، ایمیل ، نامه الکترونیکی و تعامل شخصی استفاده می کند و در مقایسه با سبک های تبلیغاتی سنتی مانند تلویزیون یا رسانه های چاپی ارزان است.

بازاریابی غیرمستقیم از رسانه هایی مانند تلویزیون و رسانه های چاپی برای انجام پیام های خود استفاده می کند که گرانتر از سایر ابزارهای تبلیغاتی هستند.

4- مخاطبان هدف:

بازاریابی مستقیم از مشتریان مناسب برای تبلیغات خود انتخاب می کند. بدون تجزیه و تحلیل مناسب مخاطب هدف ، بازاریابی مستقیم می تواند تلاشی فاجعه بار برای یک مروج باشد.

بازاریابی غیرمستقیم که به رسانه ها هدایت می شود. بنابراین ، هیچ مخاطبی وجود ندارد که بتواند در بیشتر موارد ردیابی شود.

اگرچه بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیرمستقیم هم ابزار ارتباطی برای آگاهی مشتری از یک محصول هستند ، اما روند تحویل و انتخاب مشتری منجر به اختلاف بین آنها می شود. جزئیات بیشتر نشان می دهد که هدف ، پاسخ ، هزینه و مخاطبان هدف بسیار متفاوت است.

5- بازاریابی مستقیم یک زمینه بزرگ برای ایجاد ارتباط شخصی و قوی با مشتریان است، اما دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان از طریق بازاریابی مستقیم امکان پذیر نیست.

در مورد بازاریابی غیرمستقیم، می توانید همزمان با کمک رسانه های چاپی یا رسانه های پخش کننده یا رسانه های اجتماعی به توده ای از مردم برسید.

6- از آنجا که روش ارتباط در رسانه های مستقیم یک به یک است، این فرصت وجود دارد که صد در صد پاسخ مثبت مخاطبان را دریافت کنید. در اینجا، پرسنل مشاغل می توانند ذهن مشتری وی را بخوانند و مسائل وی را به وضوح بدانند. بازخورد و پاسخ را می توان بلافاصله در اینجا ثبت کرد.

بازاریابی غیرمستقیم یکی از ارتباطات را دنبال می کند، در نتیجه سازمان تجارت پاسخ ها و بازخورد مخاطبان را نمی خواند. باز هم، مشتری همچنین متقاعد می شود زیرا فرصتی برای مکالمه مستقیم با فروشنده پیدا نمی کند.

7- بازاریابی مستقیم یک استراتژی بازاریابی کم هزینه است زیرا استراتژی ها و فعالیت های مورد استفاده از فناوری های پرهزینه استفاده نمی کنند.

بازاریابی غیرمستقیم یک استراتژی گران قیمت است زیرا دامنه بالایی برای آینده دارد. اما در مقایسه با بازاریابی مستقیم، بازاریابی غیرمستقیم به دلیل مخاطب بودن جهت گیری دلاری، مقرون به صرفه است.

مزایای بازاریابی مستقیم

مبارزات مستقیم خوب بازاریابی بر روی تبلیغ یک محصول یا خدمات خاص متمرکز است و مشتریان خود را به اقدام فرا می خوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر، ثبت علاقه خود، بازدید از وب سایت خود، رزرو یا خرید.

بازاریابی مستقیم مزایای مفید بسیاری برای مشاغل و شرکت ها دارد. در اینجا برخی از مفیدترین موارد ذکر شده است.

تبلیغات هدفمند

تبلیغات مستقیم این امکان را به بازاریابان می دهد تا با پیام های تبلیغاتی شخصی شده، گروه خاصی از مشتریان را هدف قرار دهند. به نوبه خود، مشاغل می توانند به تبدیلات بالا دست یابند زیرا پیام های خود را بر روی افرادی متمرکز می کنند که به احتمال زیاد به محصولات یا خدمات خود نیاز دارند.

بازاریابی بودجه

بازاریابی مستقیم متمرکز بر یک مشخصات جمعیتی خاص می تواند به مشاغل کمک کند اهداف قابل قبول فروش را تعیین کنند و همچنین هنگامی که بودجه محدودی برای بازاریابی دارند ، نتایج فروش را بهبود می بخشند. با بازاریابی مستقیم ، مشاغل می توانند با کسری اندک از هزینه تبلیغات عمده پستی ، کمپین های بازاریابی تجارت الکترونیکی موثر و کارآفرینی انجام دهند.

افزایش فروش به مشتریان موجود و غیرفعال

مشتریان اغلب با مشاغل دلسوزانه ای روبرو می شوند كه نشان می دهد آنها نیازهای كاربر و همچنین مشاغل مربوط به ایجاد روابط شخصی را می فهمند. بازاریابی مستقیم با حفظ سوابق مشتری و انتخاب تکنیک های بازاریابی ساده و پیچیده به ارتقا فروش به مشتریان موجود کمک می کند.

بازاریابی مستقیم در هنگام برقراری مجدد روابط با مشتریان مشاغل که مدتی فعالیت نکرده اند نیز مثر است. این به مشاغل کمک می کند تا بفهمند چرا مشتریان حرکت خود را انتخاب کرده اند و چه عواملی می توانند این روابط خراب را از سر بگیرند. هنگامی که یک کسب و کار یاد می گیرد برای بهبود فروش مشتریان قدیمی خود چه کاری باید انجام دهد ، می تواند از روش های خاصی برای اطمینان از ماندن مشتریان در حال بازگشت استفاده کند.

وفاداری مشتری بهبود یافته است

بازاریابی مستقیم برای ایجاد و حفظ روابط با مشتریان و چشم انداز عالی است. به بازاریابان این امکان را می دهد تا هم پیام های تبلیغاتی را شخصی سازی کنند و هم پیشنهادات برقراری ارتباط قوی با مشتریان و همچنین تقویت ارتباطات شخصی موجود را بدهد.

ترکیب روشهای مستقیم بازاریابی و برنامه های وفاداری مشتری برای افزایش پیوند، یک روش خوب است. از جمله استراتژی های حفظ مشتری می توان به ارائه تخفیف، ارسال کارت تولد و دعوت از مشتری به رویدادهای فروش آینده اشاره کرد.

بازاریابی مستقیم راهی عالی برای سنجش اشتهای مشتریان برای برخی محصولات و خدمات است. علاوه بر این، این استراتژی به بازاریابان اجازه می دهد تا بازارهای جدید را امتحان کنند، نتایج فروش را ارزیابی کنند و تأثیر تاکتیک های فروش و تبلیغات خود را تخمین بزنند. علاوه بر این، بازاریابان می توانند به راحتی بازاریابی تبلیغاتی خود را برای اطمینان از موفقیت تغییر دهند. هر زمان بازاریابان کمپین های تبلیغاتی را راه اندازی می کنند، باید نتایج خود را کنترل و تحلیل کنند تا بتوانند از این اطلاعات برای بهبود کمپین های بعدی استفاده کنند.

مزایای بازاریابی غیرمستقیم

مزاحمت کمتر: تا زمانی که مخاطب به شما توجه نکند، خود را به آنها تحمیل نخواهید کرد. به جای اینکه مطالب خود را در مقابل آنها قرار دهید، آنها را متقاعد می کنید که بیایند و درباره آنچه شما ارائه می دهید بیشتر بدانند. این رابطه روابط شما با مشتری خود را بهبود می بخشد و می تواند شانس وفاداری به برند تجاری شما را افزایش دهد.

آگاهی بیشتر از نام تجاری: از طریق انواع بازاریابی غیرمستقیم مانند بازاریابی محتوا و سئو، به تدریج بیشتر برای نام تجاری خود ایجاد می کنید. این به زمان آشنایی بین شما و مخاطبانتان منجر می شود که زمان خرید آنها فرا برسد.

افزایش آگاهی: و همچنین افزایش آگاهی برای برند شما، مثالهای بازاریابی غیرمستقیم مانند بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی به شما امکان می دهد دانش خود را از یک طیف خاص به نمایش بگذارید. این باعث بهبود اعتبار شرکت شما در طول زمان می شود.

مقرون به صرفه بودن: کمپین های بازاریابی غیرمستقیم غالباً هزینه بسیار کمتری نسبت به پرداخت هزینه برای تیم های مراجعه کننده به مشتری های داغ یا تبلیغات Google دارند. علاوه بر این، تلاش شما برای تولید ارزش مرکب در طول زمان ادامه دارد. هر وبلاگ یا ویدیویی که منتشر می کنید به اعتبار شما کمک می کند.

از بازاریابی دهان به دهان پشتیبانی می کند: از آنجا که مشتریان شما نسبت به مارک هایی که با آنها رابطه دارند احساس شور و اشتیاق بیشتری دارند ، به احتمال زیاد دوستان و همکاران خود را به آن شرکت ارجاع می دهند. کانالهای بازاریابی غیر مستقیم شما می توانند منجر به بازاریابی دهان به دهان شوند.

نویسنده: امین اصلانپور
مطالب اخیر:
روابط عمومی (Public Relations) چیست و چه کاربردی دارد؟
بازاریابی درونگرا (inbound marketing) چیست؟
میکرومارکتینگ یا بازاریابی خرد چیست؟
SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟

نظر خود را وارد نمایید.
بیشتر
بیشتر
0 سبد
جستجو
دسته ها
تماس
دسته بندی ها