در حال بارگزاری ...
بسته

اهمیت شخصی سازی فروشگاه اینترنتی

اهمیت شخصی سازی فروشگاه اینترنتی

در عصر حاظر، تجارت الکترونیکی سریعترین، بهترین و منعطف ترین دروازه ورود به بازار کار شده است. افتتاح فروشگاه شخصی شما به یک امر ساده تبدیل شده است و با وجود هزاران فروشگاه الکترونیکی در اینترنت، تنها تعداد کمی از آنها شهرت زیادی پیدا کرده و صدها و هزاران مشتری را به خود جلب کرده اند، و یکی از برجسته ترین دلایل آن شخصی سازی متمایز تجربه تجارت الکترونیکی است که این فروشگاه ها به مشتریان و بازدیدکنندگان خود ارائه می دهند.

ارائه یک تجربه مرور منحصر به فرد برای مشتریان در فروشگاه شما، سنگ بنای موفقیت است و سفارشی سازی متمایز و جذاب عناصر مختلف فروشگاه، کلید طلایی دستیابی به این مهم است. چگونه می توانید تجارت الکترونیکی را سفارشی کرده و تجربه کاربری منحصر به فردی را در فروشگاه خود ارائه دهید؟

شخصی سازی در تجارت الکترونیکی چیست؟

شخصی سازی در تجارت الکترونیکی چیست؟

شخصی سازی فرایند ایجاد و آماده سازی انواع محتوا و عناصر نمایش متناسب با علایق طرف مقابل است. به عنوان مثال، آماده سازی اتاق خواب دختر کوچک شما با رنگ های روشن و تزئینات چشمگیر با رنگ صورتی و تمام چیزی که از بازی ها و عروسک ها نیاز دارید، نوعی از شخصی سازی به حساب می آید، شما این اتاق را به دخترتان اختصاص می دهید.

وقتی به تجارت الکترونیکی می رسیم، موضوع چندان متفاوت نیست، شخصی سازی تجارت الکترونیکی به پیکربندی و آماده سازی تجربه مرور مشتری یا بازدید کننده در فروشگاه شما برای مطابقت با علایق وی یا آنچه که او به دنبال خرید در فروشگاه شما است، اشاره دارد. به عبارت دیگر، سفارشی کردن فروشگاه با بخشها و عناصر مختلف آن برای مشتری.

در فرآیند سفارشی سازی در اینجا شما سعی می کنید همه مطالب، پیشنهادات محصول، تخفیف ها و حتی مقالات یا نظرسنجی ها را مطابق میل، سلیقه یا هدف مشتری قرار دهید.

به عبارت دیگر، شما باید بسته به نحوه تعامل و رفتار مشتری در فروشگاه شما و بر اساس داده های شخصی او، جایی که او در آن قرار دارد و سایر اطلاعاتی که به شما امکان سفارشی سازی محتوا را می دهد، آنچه را که مشتری می خواهد یا به دنبال آن است، پیش بینی کنید. که دقیقا مناسب آن مشتری باشد اما آیا شخصی سازی بسیار مهم است؟ خوب، در اینجا برخی از آمارهای دلگرم کننده در مورد شخصی سازی در تجارت الکترونیکی آمده است:

در یک مطالعه آماری از خریداران فروشگاه های الکترونیکی، 80 درصد از مشتریان گفتند تمایل دارند از فروشگاه هایی خرید کنند که تجربه شخصی و علاقه مندی را ارائه می دهند.

در یک نظرسنجی عمومی، صاحبان فروشگاه های آنلاین با استفاده از استراتژی شخصی سازی در فروشگاه های خود، شاهد افزایش 20 درصدی فروش بودند.

44 درصد از مشتریان اظهار داشته اند که مایلند پس از تجربه تخصصی منحصر به فرد در اولین خرید خود از آن محصول، خرید محصول خاصی را از یک فروشگاه یا شرکت تکرار کنند.

77 درصد از مشتریان اظهار داشتند که از برندهایی خرید کرده اند که از طریق فروشگاه های آنلاین خود خرید تخصصی و متمایزی را تجربه کرده اند.

اهمیت شخصی سازی برای تجارت الکترونیکی

اهمیت شخصی سازی برای تجارت الکترونیکی

اگرچه شخصی سازی پیش شرط موفقیت تجارت الکترونیکی نیست، اما اتخاذ استراتژی هایی که تجربه کاربر را در فروشگاه آنلاین شما بهبود می بخشد، بر کسب و کار شما، شهرت نام تجاری و سهم بازار شما تأثیر مثبت می گذارد و می توانید از آن به عنوان یک کمپین بازاریابی متمایز برای فروشگاه خود استفاده کنید.

در اینجا برخی از برجسته ترین مزایای شخصی سازی در تجارت الکترونیک آورده شده است:

1. ROI خود را افزایش دهید

ناگفته نماند که هدف اصلی هر کسب و کار سودآور، اعم از یک شرکت یا یک فروشگاه آنلاین، ایجاد سود، به دست آوردن مشتری و افزایش سهم بازار شرکت است، و این دقیقاً همان چیزی است که شما از شخصی سازی استفاده خواهید کرد.

بر اساس یک مطالعه تحقیقی، 56 درصد از مشتریان مایلند هنگامی که به پیشنهاداتی برخورد می کنند که با محصولات مورد نظر خود در آن فروشگاه مطابقت دارد، مجدداً به آن فروشگاه مراجعه می‌کنند.

2. جذب مشتریان وفادار

تجربه خرید برجسته یکی از عوامل اصلی جذب مشتریان دائمی به فروشگاه شما است. اگر کمی لیست خرید نمونه ای از مشتریان را بررسی کنیم، آیا به نظر شما منبع خرید ناشناس و پراکنده خواهد بود؟ در بیشتر موارد خیر، مشتریان ترجیح می دهند از فروشگاه هایی که با آنها آشنا هستند خرید کنند و بهترین تجربه خرید را به آنها ارائه می دهند.

بنابراین، سفارشی کردن تجربه مرور و خرید مشتریان از فروشگاه شما تأثیر مثبتی بر آنها خواهد گذاشت، که به نوبه خود به آنها دلیلی می دهد که مشتری شما باقی بمانند و دائماً از محصولات شما خرید کنند، زیرا سفارشی سازی باید بخشی از بازاریابی فروشگاه شما باشد.

3. نقاط ضعف فروشگاه خود را برطرف کنید

سفارشی سازی تجارت الکترونیکی نه تنها در مورد افزایش سود و جذب مشتری کاربرد دارد، بلکه دید واضحی از استراتژی کمپین بازاریابی شما و نحوه دقیق انتخاب مشتری مناسب برای محصولات شما را در اختیارتان قرار می دهد. چگونه؟

خب، به سادگی هنگامی که شما یک تجربه سفارشی را برای هر دسته از مشتریان با توجه به داده ها یا رفتار آنها در فروشگاه خود ارائه می دهید، و سپس آن تجربه را در فروشگاه خود پیاده می کنید و به نتایج نامطلوبی می رسانید، در تشخیص پایگاه مناسب مشتری نقص وجود دارد.

برای مثال، فرض کنید که محصولاتی را که قبلاً برنامه ریزی کرده بودید به بخش جوانان مشتریان ارائه می دهید و بر این اساس این پیشنهادات محصول را به بازدیدکنندگان جوان اختصاص می دهید، و نتیجه این می شود که بازدیدکنندگان جوان توجه چندانی به آنها نداشتند. این سفارشی سازی را که در اختیار آنها قرار داده اید.

در غیر این صورت، سایر بازدیدکنندگان قدیمی بیشتر با محصولات و پیشنهادات ارتباط برقرار می کنند، حتی بدون شخصی سازی و یا پیشنهاد. این بدان معناست که شما در شناسایی مشتری مناسب برای این محصولات نقطه ضعفی دارید و بر این اساس می توانید این ضعف اصلی را در فروشگاه خود اصلاح کنید.

تفاوت بین شخصی سازی در B2C و B2B

تفاوت بین شخصی سازی در B2C و B2B

در اینجا منظور از B2B کسب و کار  شرکت به شرکت (Business to Business) است، شرکت هایی که پیشنهادات، محصولات و خدمات خود را به سایر شرکت ها یا تامین کنندگان جداگانه هدایت می کنند و نه مشتریان عادی، به عنوان مثال، شرکت های پردازش چوب که در زمینه های مختلف استفاده می شود. مشتریان چنین شرکتهایی نیز شرکتهایی هستند، ممکن است شرکتهای تولید کننده مبلمان یا شرکتهای ساختمانی به عنوان مثال باشند.

از طرف دیگر، اصطلاح B2C به تجارت یک شرکت با مشتری (Business to Customer) اشاره دارد و در اینجا محصولات و خدمات مستقیماً به مشتریان فروخته می شود، بدین معنی که شخص واسطی در این بین وجود ندارد.

هدف از شخصی سازی این است که محصول مناسب را در زمان مناسب به مشتری مناسب تحویل دهید. بنابراین، شخصی سازی در دو نقطه زیر B2B و B2C مشابه است:

هدف شخصی سازی در هر دو نوع، جذب مشتریان دائمی و جلب وفاداری به نام تجاری است.

شخصی سازی بستگی به داده هایی دارد که از مشتریان یا شرکتهایی دریافت می کنید که احتمالاً جذب محصولات یا خدمات شما می شوند.

در حالی که تفاوت اصلی بین سفارشی سازی در هر دو نوع این است که به دست آوردن داده ها برای شرکت های علاقمند به محصولات شما نیاز به تجهیزات، ابزار و خدمه حرفه ای برای به دست آوردن آمار دقیق آخرین قراردادها و فروش و خرید آن شرکت ها دارد ، در حالی که داده های مشتریان مورد نظر معمولاً ساده است و توسط ابزارهای بدون عارضه و اغلب رایگان قابل دستیابی است.

استراتژی های شخصی سازی در تجارت الکترونیکی

استراتژی های شخصی سازی در تجارت الکترونیکی

سفارشی سازی فقط یک مرحله، ابزار یا برنامه نیست که در سایت خود استفاده می کنید، بلکه یک برنامه عملیاتی مداوم است، بنابراین برای کار با آن باید استراتژی های مشخص و مشخصی را ایجاد کنید. در زیر ما برجسته ترین استراتژی هایی را ذکر می کنیم که اگر به خوبی مورد استفاده قرار گیرند و اجرا شوند نتایج فوق العاده ای به همراه خواهند داشت:

استراتژی اول: درک رفتار مشتری

آگاهی از تمایل و هدف مشتری از بازدید از فروشگاه شما اساس فرایند سفارشی سازی است، خواه بازدید کننده جدیدی باشد یا مشتری دائمی شما. شما باید بدانید که چرا او از فروشگاه شما بازدید می کند و دقیقاً به دنبال چه چیزی است، بنابراین می توانید به او کمک کنید سفر خرید مشتری را کوتاه و گیج کننده نکند. در میان برجسته ترین ابزارها و تکنیک هایی که می توانید در این استراتژی به آنها تکیه کنید:

Google Analytics

این اولین انتخاب برای مطالعه و تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان و بازدیدکنندگان است و یک ابزار آماری است که توسط گوگل ارائه شده است و چیزی که ابزار Google Analytics را متمایز می کند رایگان، جهانی و حرفه ای بودن آن است. این ابزار داده های ورودی کاربران و جداول جمعیتی را برای بازدیدکنندگان و همچنین تقسیم بندی بازار با توجه به دسته بندی های خرید خاص و سایر موارد را فراهم می کند.

Google Webmasters

یکی دیگر از ابزارهای عالی ارائه شده توسط گوگل سرچ کنسول یا همان گوگل وبمسترز است. این ابزار از طریق کلمات کلیدی که مشتریان برای دسترسی به صفحات فروشگاه شما استفاده می کنند و نحوه رتبه بندی صفحات شما مطابق با آن کلمات کلیدی، به صاحبان وب سایت و فروشگاه های آنلاین دید بهتری از اهداف مشتریان یا بازدیدکنندگان و نحوه نهایی شدن آنها در فروشگاه شما می دهد. رتبه بندی نتایج و دیگر داده های آماری وظیفه دیگر این ابزار قدرتمند است.

Similarweb

این ابزار یک دید جامع در مورد رفتار و فعالیت های مشتریان در سایت شما و سایر سایت های مشابه سایت شما و رقابت برای آن ارائه می دهد.

استراتژی دوم: زمینه های جستجو را سفارشی کنید

 زمینه های جستجو را سفارشی کنید

فیلد جستجو در هر سایتی موتور اصلی جستجوهای درون آن است. هنگامی که کاربر در سایت شما به پایان می رسد و آنچه را که مستقیماً به دنبال آن است پیدا نمی کند، اولین چیزی که از آن استفاده می کند موتور جستجو در سایت شماست، بنابراین سفارشی سازی موتور جستجو برای کمک به مشتری در یافتن درخواست خود یک گام مهم در سفر شخصی سازی در تجارت الکترونیک است.

اصلی ترین معایب باکس جستجوی سنتی در سایت ها این است که کلمات مورد نظر مشتری را جداگانه پیدا می کند و فقط بر اساس کلمات کلیدی موجود در پایگاه داده سایت استفاده می کنند، و این بدان معناست که اگر مشتری در بیان اشتباه کند - و منظور ما نوشتن و تصحیح املا نیست - آنچه او می خواهد، سایت به او نتایجی می دهد که به خواسته های او ربطی ندارد.

در اینجا یک مثال ساده وجود دارد، یک مشتری ممکن است "لوازم جانبی اصلی لپ تاپ" را جستجو کند و این به معنی لوازم جانبی لپ تاپ با کیفیت بالا است. اغلب موتور جستجو کلمه "لپ تاپ" و شاید "اصلی" را به کار می برد، اما ممکن است کلمه "پیوست ها" نباشد. در واژه های فرعی مترادف کلمه "لوازم جانبی" قرار داده شده است.

بنابراین، اتخاذ موتورهای جستجوی هوشمند در سایت شما گامی ضروری در جهت سفارشی سازی سایت شما با حرفه ای بالا و ارائه یک مرور و خرید متمایز و روان برای مشتری خواهد بود. موتورهای جستجوی هوشمند نه تنها به مشتری کمک می کنند تا بفهمد مشتری به دنبال چه چیزی است بلکه چندین محصول مرتبط با آنچه اخیراً در مورد آن جستجو کرده اند را پیشنهاد می کند و باعث می شود که مشتری نسبت به آنچه که به آن علاقه دارد احساس بسیار ویژه ای داشته باشد.

یک لیست طولانی از نرم افزارها و ابزارهایی وجود دارد که موتورهای جستجوی هوشمند و پیشرفته را ارائه می دهند، برخی از آنها رایگان هستند و اکثر موارد خوب پرداخت می شوند. این بستگی به این دارد که می خواهید در زمینه تحقیقاتی خود چه چیزی اختصاص دهید و بودجه ای که برای این برنامه ها اختصاص می دهید چقدر است.

استراتژی سوم: پیگیری مشتریان

پیگیری مشتریان

در اینجا منظور ما این است که تا زمان تکمیل خرید، مشتری را در سفر خود در فروشگاه شما همراهی کنیم. این شبیه مشتری است که به دنبال خرید ماشین است، زیرا صاحب مغازه اتومبیل سفری را با او طی می کند تا همه انواع، رنگ ها و انواع اتومبیل های خود را با مزایا، معایب، شایستگی ها و ویژگی های آنها نشان دهد. ویژگی های دیگری که به مشتری مربوط می شود و نقش کلیدی در انتخاب ماشین مناسب دارد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که بخواهید تجارت الکترونیکی را در فروشگاه خود به طور موثر سفارشی کنید این است که سفری مشابه را در اختیار مشتری قرار دهید، و کلید دستیابی به این هدف از طریق هوش مصنوعی است که تمام داده ها و کیفیتی را که مشتری به دنبال آن است تجزیه و تحلیل می کند. در یک محصول خاص و سپس به سرعت و به طور جامع همه محصولات موجود را که با آن داده های موجود در فروشگاه شما سازگار است اسکن می کند. و همه آنها را به کاربر تحویل می دهد.

پاسخ دهندگان خودکار یا ربات های چت ممکن است ابزار مناسبی برای این کار باشند. اگر با واژه پاسخگوی خودکار آشنا نیستید، به نرم افزار و افزونه های سایت شما اشاره دارد که هر بار از یکی از صفحات شما بازدید می کنند، به عنوان یک پنجره محاوره ای با بازدیدکنندگان ظاهر می شود.

شما می توانید پاسخ دهندگان را با الگوریتم های مختلف برنامه ریزی و پیکربندی کنید و البته در رابطه با محتوای فروشگاه خود، دستگاه پیام رسان نمی تواند همه چیز را به مشتری پاسخ دهد، بلکه فقط عبارات یا سوالاتی که شامل کلمات مربوط به محصولات شما است را پاسخ می دهد.

نمونه هایی از شخصی سازی در تجارت الکترونیکی

نمونه هایی از شخصی سازی در تجارت الکترونیکی

به منظور جمع آوری ایده هایی که بررسی کرده ایم، به نمونه های واقعی شرکت ها و فروشگاه هایی نیاز داریم که شخصی سازی را در تجارت الکترونیک پیاده کرده اند و به تمام معنا به نتایج فوق العاده ای دست یافته اند. در اینجا برجسته ترین نمونه های موجود در زندگی واقعی وجود دارد:

شرکت آمازون

غول تجارت الکترونیک، آمازون مطمئناً بدون دلیل این عنوان را دریافت نکرده است. وب سایت آن یکی از بزرگترین سایت های اختصاصی است. از آنجا که مشتری وارد صفحه اصلی سایت می شود، سفر پیشنهادات و سفارشی سازی های دیگر مشتری فکر می کند که او در مکان مناسب است شروع می شود.

فناوری اصلی که آمازون برای شخصی سازی به آن متکی است، تجزیه و تحلیل فعالیت مشتریان در سایت بر اساس سابقه بازدید، لیستی از خریدهای گذشته و محصولاتی است که مشتریان قبلاً به سبد خرید اضافه کرده اند اما فرایند خرید را تکمیل نکرده اند. به عنوان مثال، اگر یک میز چوبی از آمازون خریداری کنید، به سرعت در توصیه های سایت یک رایانه رومیزی به عنوان نوعی پیش بینی آنچه در آینده به آن نیاز دارید خواهید یافت.

سایت فیس بوک

استراتژی فیس بوک تفاوت چندانی با همتای آمازونی خود ندارد. این برنامه به تجزیه و تحلیل فعالیت افراد، صفحات و سایت هایی که آنها دوست دارند، و پست هایی که با آنها تعامل دارند، و با توجه به آن فعالیت ها، تبلیغات، صفحات، مقالات حمایت شده و سایر بازاریابی را نمایش می دهد. موادی که ممکن است برای افراد جالب باشد.

شرکت پوشاک Iconic

یک پلتفرم متمایز دیگر که متکی به سفارشی سازی سایت خود برای ارائه بهترین تجربه برای مشتریان خود بود، به عنوان مثال، سایت را در داده هایی که هنگام ثبت نام در آن باید وارد شود، جنسیت مشتری و پس از انتخاب مشتری، برای مثال، با انتخاب یک مرد، او به طور خودکار متوجه می شود که سایت فقط محصولات مربوط به مردان را به او پیشنهاد می کند، بنابراین مشتری برای پیدا کردن محصول مناسب برای مردان نیاز به فیلتر کردن محصولات ندارد.

چالش های شخصی سازی در تجارت الکترونیکی

چالش های شخصی سازی در تجارت الکترونیکی

علیرغم مزایای فوق العاده ای که می توانید از اتخاذ استراتژی های شخصی سازی در زمینه تجارت الکترونیکی بدست آورید، این امر به آسانی به دست نمی آید. موانع و چالش های زیادی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کنید تا به نتایج مفید و رضایت بخش برای شخصی سازی در فروشگاه یا وب سایت خود برسید. این چالش ها عبارتند از:

جمع آوری داده ها: جمع آوری داده ها در مورد علایق مشتریان، رفتار آنها در فروشگاه و علایق آنها آسان نیست و نیاز به سرمایه گذاری خوب زمان، پول و تلاش دارد.

تجزیه و تحلیل داده ها: پس از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل دقیق آن اطلاعات ضروری است، و در اینجا منظور ما از تجزیه و تحلیل داده ها نحوه استفاده از آنها برای سفارشی سازی سایت یا فروشگاه شما است.

پیاده سازی تغییرات در سایت شما پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و تدوین برنامه ای برای نحوه سفارشی سازی سایت، برای اجرای این تغییرات به یک استراتژی مناسب نیاز خواهید داشت. اگر می خواهید هنگام اعمال تغییرات سفارشی سازی در سایت از هرگونه اشتباه جلوگیری کنید، باید در طراحی وب متخصص باشید.

می بینید که سفارشی سازی سایت شما نیاز به مهارت کافی و سرمایه گذاری زمان، تلاش و هزینه دارد و اگر نمی خواهید وارد جزئیات جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل و اجرای تغییرات در سایت خود شوید، همیشه می توانید از متخصصان در این زمینه، با استخدام یک تحلیلگر حرفه ای داده و تجارت از طریق یک سایت فریلنسری اقدام کنید.

سفارشی سازی سایت شما یک گام اساسی در برنامه بازاریابی است و شما باید این مرحله را در مسیر ایجاد فروشگاه یا سایت شرکت خود بردارید، زیرا مشتریان به دنبال تجربیات خرید متمایزی هستند که به آنها کمک می کند آنچه را که نیاز دارند انتخاب کنند، بنابراین برای سفارشی سازی عجله کنید. اگر می خواهید وارد بازار شدید شوید و مشتریان بیشتری را جذب کنید، سایت تجارت الکترونیک را راه اندازی کنید و تجربه خرید متمایزی را برای آنها فراهم کنید.

نویسنده: امین اصلانپور

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها