بسته

فاوآیکون(Favicon) چیست؟

فاوآیکون(Favicon) چیست؟

آیا می دانید فاو آیکون چیست؟

آیا می دانید فاو آیکون چه نقشی در سئو یک وبسایت دارد؟

در ادامه و در بخش هایی که در این مقاله تدارک دیده ایم برآنیم که بسیاری از مهم ترین و پر تکرار ترین سوالاتی که کاربران در زمینه فاوآیکون می پرسند را پاسخ دهیم. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که فاوآیکون دقیقا چیست، چگونه ساخته می شود ( نحوه ساخت فاوآیکون) و نیز آنکه چه تاثیری در بهبود سئو یک وبسایت خواهد داشت.

بسیاری از افراد علیرغم این که اطلاعات کلی در خصوص فاوآیکون دارند اما از اطلاعات جزئی آن بی اطلاع اند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که این مقاله را از دست ندهید. از تاریخچه گرفته تا تمامی ریز جزئیاتی که باید در خصوص فاوآیکون بدانید را در این مقاله آورده ایم. 

فاوآیکون چیست؟

ابتدا لازم است که برای شما توضیح دهیم که favicon چیست و نقش آن در یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی چیست. وقتی از طریق یک مرورگر وب مانند Google Chrome یا Mozilla Firefox ،Safari یا Opera به یک وب سایت مراجعه می کنید، ممکن است متوجه شوید که یک نماد کوچک را در برگه مربوطه مشاهده می کنید. این نماد کوچک همان فاوآیکون است.

کلمه favicon از دو کلمه انگلیسی "favorite" و "icon"تشکیل شده است. که معانی آنها را می توان به "نماد مورد علاقه" در زبان فارسی ترجمه کرد. به طور خلاصه Favicon یک لوگو کوچک است که در زبانه های مرورگر ظاهر می شود و برای نشان دادن وب سایت یا تجارت مرتبط با آن در نظر گرفته می شود. بنابراین، favicon نمادی است که در نوار علاقه مندی های یک مرورگر اینترنت نمایش داده می شود.

در واقع Favicon مانند لوگو، یک عنصر بصری است که باید بخشی از اساسنامه گرافیکی یک شرکت باشد و به منظور سهولت شناسایی سایتها در لیستها و نوارهای مورد علاقه مرورگر وب شما مانند Google Chrome یا Mozilla Firefox طراحی شده است. اگر به وب سایت خود یک فاوآیکون اختصاصی ندهید، مرورگرها آن را روی نمادی پیش فرض برای سایتهایی که فاقد آن هستند تنظیم می کنند.

تاریخچه favicon

تاریخچه favicon

از Internet Explorer گرفته تا SERP Google

در سال 1999، favicon در اینترنت اکسپلورر به عنوان راهی برای کمک به جستجوگران برای تشخیص صفحات وب دارای علامت گذاری شده جدا از سایرین، معرفی شد. و از آنجا که صفحات نشانک گذاری شده در اینترنت اکسپلورر "Favorites" نامیده می شدند (و احتمالاً هم اکنون نیز وجود دارند)، کلمات "favorite" و "icon" با هم ترکیب شده و اصطلاح جدیدی ایجاد می کنند.

1. امروزه، موارد دلخواه دقیقاً در بالای نوار آدرس بدون توجه به اینکه وب سایت نشانه گذاری شده است یا خیر، نمایش داده می شوند. و در شانس کمی که یک وب سایت فاویکون نداشته باشد، مرورگر نماد مرورگر عمومی را نمایش می دهد.

2. علاوه بر نوار آدرس، موارد دلخواه را نیز می توانید در تاریخچه مرورگر پیدا کنید.

3. صفحات نشانک گذاری شده، هر دو در نوار نشانک ها با یک نماد برگزیده ارائه می شوند ...

4. و در بخش «سایر نشانک ها» نیز.

5. از ماه مه 2019، Google از favicons در SERP تلفن همراه استفاده می کند، به علاوه SERP دسکتاپ نیز در ابتدای سال 2020 ظاهر جدیدی پیدا کرده است.

Favicons توجه کاربران را جلب می کند و آگاهی از نام تجاری را افزایش می دهد. اگر کاربران چند بار از وب سایتی با یک فاوآیکون به یادماندنی بازدید کنند، در آینده به راحتی آن را از دیگران متمایز می کنند. به یک برند معروف که روزانه با آن ارتباط برقرار می کنید فکر کنید - مانند فیس بوک یا توییتر - شما باید بتوانید به راحتی با چشمان بسته فاوآیکون آن را تصویر کنید.

علاقمندیهای فیس بوک و توییتر دقیقاً مانند لوگو مربوطه هستند. بنابراین، آیا این بدان معناست که تنها چیزی که برای یک favicon نیاز دارید این است که تصویر لوگوی خود را به حداقل برسانید و آن را در وب سایت خود بارگذاری کنید؟ بیایید عمیق به تمام جزئیات فنی بپردازیم و در مورد آنچه برای ایجاد یک فاوآیکون لازم است صحبت کنیم.

چگونه favicon ایجاد کنیم؟

چگونه favicon ایجاد کنیم؟

اندازه فاوآیکون باید چقدر باشد؟

favicon بصری در نسبت 1: 1 و به طور خلاصه مربع است. از نظر ابعاد، به شما توصیه می کنیم زیر 16 × 16 پیکسل نروید و از 48 × 48 پیکسل تجاوز نکنید. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، صرف نظر از جایی که ظاهر می شود، favicon به صورت 16 × 16 پیکسل نمایش داده می شود. بنابراین لازم نیست از این اندازه فراتر بروید.

چه فرمت پرونده ای؟

در مورد فرمت تصاویر فاوآیکون، مجددا چندین امکان وجود دارد:

توصیه ما این است که از قالب PNG. استفاده کنید که مزیت بیشتری دارد که توسط همه مرورگرها به درستی مدیریت می شود و می تواند توسط هر ابزار ایجاد گرافیک ساخته شود. اگر یک طراح دارید یا می دانید چگونه از نرم افزارهای گرافیکی استفاده کنید، فرمت SVG. گزینه ایده آلی است. این یک قالب تصویر برداری است که آن را در میان سایر مزایا، از محدودیت های اندازه گیری مجدد رهایی می بخشد.

فرمت JPEG. نیز کار می کند، اما نسبت به PNG. یا SVG. از نظر وزن و کیفیت تصویر برای این استفاده خاص، به خوبی بهینه سازی نشده است. ما مدت هاست که favicon ها را در قالب ICO. مشاهده کرده ایم، اما به نفع PNG. که مدرن تر و همه کاره تر است، منسوخ می شود. برخی نیز با استفاده از فرمت GIF. نماد متحرک را امتحان می کنند، اما این خطرناک تر است، زیرا بسته به مرورگرها و دستگاه های استفاده شده ممکن است به درستی نمایش داده نشوند. بنابراین بهترین راه حل این است که با یک پرونده PNG. یا SVG. با ابعاد 16 × 16 پیکسل شروع کنید.

از چه ابزارهایی برای ایجاد آن استفاده کنیم؟

همه اینها به توانایی شما در تولید تصاویر بصری بستگی دارد. اگر مهارت و دانش لازم برای استفاده از یک ابزار گرافیکی را ندارید، می توانید به راحتی و فقط با چند کلیک راه حل های آنلاین پیدا کنید تا favicon خود را ایجاد کنید. اگر بر ابزارهای ایجاد بصری مانند Illustrator ،Photoshop ،Sketch ... مسلط هستید، می توانید شروع به ایجاد بصری کاملاً بهینه شده با فرمت SVG. کنید.

ابزارهای آنلاین رایگان برای ایجاد favicon

چندین وب سایت رایگان برای ایجاد favicon وجود دارد. شما می توانید تصویر خود را بارگذاری کنید، همچنین می توانید از لوگو خود استفاده کنید. سایت های ذکر شده در زیر به طور خودکار اندازه تصویری را که برای تبدیل به فاوآیکون انتخاب کرده اید تغییر می دهند. تبدیل تصویر png یا jpg به favicon هرگز آسان نبوده است. نکته، فاوآیکون شما باید به "برند تجاری شما، یا به طور دقیق تر، با تصویر نام تجاری شما مرتبط باشد. ابزارهای آنلاین برای ساختن فاوآیکون به شرح زیر است:

1- Favicon Generator

2- Ionos

آیا favicon برای سئو مفید است؟

آیا favicon برای سئو مفید است؟

favicon بخشی جدایی ناپذیر از برند تجاری وب سایت است. این عنصر بصری تأثیر ناچیزی بر روی "SEO" یک وب سایت دارد، که این تاثیری غیر مستقیم است. الگوریتم های موتورهای جستجو مانند Google ،Yahoo و Bing تجربه کاربر "UX" یا "UX Design" را در نظر می گیرند. این بدان معناست که هر عنصر تشکیل دهنده یک وب سایت باید بتواند گشت و گذار یک کاربر را تسهیل کند. یک تصویر، عکس یا پیکتوگرام بیش از متن های طولانی توجه انسان را به خود جلب می کند.

وظیفه اصلی Google ارائه سریع پاسخ های مناسب برای جستجوهای کاربر در موتور خود است. از ماه مه 2019، گوگل علائم وب سایت را در صفحات نتایج جستجوی تلفن همراه و سپس در رایانه ها در 13 ژانویه 2020 نشان می دهد. یک مدیر وب سایت یا یک آژانس وب که وب سایت هایی همراه با Favicon ایجاد می کند، به سایت های مشابه خود اجازه می دهد هنگام بازدید از صفحات نتایج جستجوی Google (SERP) بازدیدکنندگان را جذب کنند.

این جزئیاتی است که نباید فراموش شود و به طور مثبت در تجربه جستجوی کاربران اینترنت نقش دارد. این نماد بخشی جدایی ناپذیر از منشور گرافیکی یک وب سایت است. بله، یک favicon به طور غیر مستقیم سئو یک وب سایت را بهبود می بخشد.

چگونه یک favicon را در وب سایت خود قرار دهیم؟

در این بخش، چندین سناریو وجود دارد. آیا از CMS هایی مانند وردپرس، جوملا استفاده می کنید؟ پس تنها کاری که باید انجام دهید این است که به گزینه های سفارشی سازی قالب خود نگاهی بیندازید.

به سادگی از شما خواسته می شود تصویر خود را در فیلدی که برای این منظور در نظر گرفته شده بارگذاری کنید. در صورتی که وب سایت شما توسط یک یا چند توسعه دهنده از ابتدا طراحی شده باشد، توصیه می شود از آنها بخواهید تا اینکار را برای شما انجام دهند. آنها دقیقاً می دانند که کجا و چگونه این پرونده را در سرور قرار دهند.

خاتمه

چیستی و ماهیت دقیق فاوآیکون، نحوه ایجاد آن و نیز تاریخچه آن شاید برای بسیاری از افراد جالب و مورد توجه بوده باشد. به همین دلیل همواره می دیدیم که سرچ هایی در این زمینه صورت گرفته است. به همین دلیل در این مقاله به شکل کاملاً مفصل و تخصصی اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما کاربران عزیز قرار دادیم.

اگر به هر دلیل در بخش هایی از این مقاله اطلاعات فنی و تخصصی به بیانی غیر روان ارائه شد می توانید که سوالات و ابهامات خودتان را در این زمینه بیان کنید. زیرا که کارشناسان ما آماده هستند پرسش های شما را  که در باکس کامنت ها قرار داده اید را مطالعه کرده و در همان بخش سوالات تان را پاسخ بگویند.

در صورتی که علاقه مند هستید می توانید نکات مغفول در این مقاله را در بخش کامنت ها نگارش کنید تا ما و سایر کاربران عزیز این وبسایت را بهره مند سازید.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها