در حال بارگذاری ...
بسته

هک رشد - هرآنچه باید بدانید!

هک رشد این روزها در دسته انواع اصطلاحات و مفاهیم رایجی قرار می گیرد که فعالان در عرصه کسب و کار های اینترنتی به وفور این واژه را می شنوند. به همین دلیل گاهاً برخی از افراد شاید برایشان این سوال مطرح شود که هک رشد دقیقاً چیست و به چه چیزی اشاره دارد؟
برخی از افراد این تصور را دارند که هک رشد مفهومی که بیشتر در استارت آپ ها کاربرد دارد و در این بخش می تواند ثمر بخش باشد. اما باید بگوییم که خیر، بلکه تمامی کسب و کار های اینترنتی نیز می توانند از این اتفاق سود جویند. به شرط این که یک هکر رشد متخصص در این بخش به آن ها کمک کند. 

هک رشد

هک رشد (Growth Hacking ) چیست؟

هک رشد شامل تمامی اقداماتی می شود که به منظور رشد و گسترش یک کسب و کار اینترنتی انجام می گردد. به هک رشد، خلق رشد نیز گفته می شود. 
در هک رشد اقدامات و راهکار های بازاریابی و جذب مشتری یا کاربر به نحوی انجام خواهد شد که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه نتایج موفقیت آمیز تری برای کسب و کار ها رقم بخورد. 
به کسی که اقدامات مربوط به هک رشد یا خلق رشد را انجام می دهد هکر رشد گفته می شود. زیرا که وی دانش، تخصص و تجربه این دسته از اقدامات را دارد و می تواند بهترین روش ها و تکنیک ها را در این حوزه بکار گیرد. 
مهم ترین و اصلی ترین وظیفه یک هکر رشد این است که تمامی جنبه های یک کسب و کار را رشد دهد و این رشد سرعت بالا، هزینه کم و موفقیت آمیز باشد. بنابراین تمامی تکنیک هایی که یک هکر رشد بکار می گیرد در جهت بهبود و رشد وضعیت کسب و کار خواهد بود. 

تمرکز هک رشد روی افزایش تعداد متقاضیان یک محصول است.

به طور کلی هک رشد می‌خواهد موجب رشد استارتاپ‌ها شود، خب حالا همین عامل، تمامی روش‌های ممکن را ارزیابی می‌کند تا در نهایت کم‌هزینه‌ترین و پرسرعت ترین روش را شناسایی کند.

هکر رشد یا بازاریاب چه تفاوتی با هم دارند؟

مهم ترین نکته ای که باید بدان توجه کنید این است که بین این دو شخص یعنی یک هکر رشد و یک بازاریاب تفاوت وجود دارد. مهم ترین تفاوت ها این است که یک بازار یاب به فکر سوددهی کسب و کار است اما در بلند مدت این اتفاق را رقم می زند. اما برعکس یک هکر رشد به دنبال سریع ترین روش و تکنیک برای افزایش سود کسب و کار است. 

هک رشد

انواع تکنیک های هک رشد 

مهم ترین تکنیک هایی که در هک رشد بکار گرفته می شود تا نتایج حاصل گردد و افراد به هدف شان دست پیدا کنند موارد زیر می باشند:
1. ارائه یک پیشنهاد فوق العاده و جذب کننده که مشتری را مقهور و مجذوب خود کند؛ احتمالاً شما تا کنون وارد یکی از فروشگاه های اینترنتی شده اید و بخش تخفیف های ویژه را مشاهده کرده اید. برای مثال دیجی کالا را در نظر بگیرید. این فروشگاه اینترنتی همواره دارای محصولاتی است که با تخفیف های ویژه ای به شما ارائه می شوند. تمامی این بخش ها با اتکا به این تکنیک هک رشد تدارک دیده شده است. چه کسی است که ادعا کند بخش های تخفیف های فروشگاه اینترنتی هرگز نتوانسته است وی را تشویق به خرید کند؟. همواره بخش تخفیف ها به نوعی روی ما اثر گذاشته است و ما را مشتاق کرده است که خرید کنیم. در واقع تخفیف ها در رده پیشنهاداتی قرار می گیرد که افراد نمی توانند دست رد به سینه ی آن ها بزنند. 
2. معرفی و تبلیغ کردن محصول، برند و خدمات خود در شبکه های جمعی؛ در فضاهای اجتماعی که آنلاین هستند ما تعداد زیادی مشتری بالقوه داریم. اما زمانی این مشتریان بالقوه تبدیل به مشتریان بالفعل می گردند که بتوانیم خود را برای آن ها پرزنت کنیم. یعنی آن ها با ما، خدمات ما، محصولات ما و برند ما آشنا شوند. در قدم بعدی تکرار زیاد معرفی از بخش های مختلف و از منابع مختلف می تواند اعتماد آن ها را جلب کند تا نهایتاً به جایی برسم که آن ها خریدشان را از ما نهایی کنند. 
3. در دسترس بودن؛ داشتن وبسایت، داشتن یک صفحه در یکی از انواع برنامه های اجتماعی از جمله اینستا گرام یا یوتیوپ یا هر فضای دیگری در دسترس بودن کسب و کار ما را محقق می کند. برای مثال تصور کنید که یک محصول داریم، دیگران در فضاهای اجتماعی به جستجو و تحقیق می پردازند تا بهترین و ایمن ترین خرید را داشته باشند. در صورتی که ما دارای یکی از این فضاها باشیم سریعاً در جستجو های افراد در معرض دید آنها قرار خواهیم گرفت. همین مساله احتمال این که محصول مان به فروش برسد را افزایش خواهد داد. 
4.  مشتریان را به چالش های مختلف دعوت کنید و با ایجاد چالش تعامل بین خودتان و مشتریان را حفظ کنید. با این چالش ها دائماً در ذهن و حافظه آنها یادآوری خواهید شد و همین اقدام، عاملی است که مشتریان خرید های خود را از فروشگاه هایی انجام دهند که دائما به آن ها معرفی شده اند و در حافظه آن ها مرور شده اند. 
5. اقدامات تعاملی و مشارکتی با سایر کسب و کار هایی که به نوعی به کسب و کار شما مرتبط هستند؛ برای مثال تصور کنید که بخشی از محصولات شما با بخشی از محصولات سایر کسب و کار ها مرتبط است. بنابراین می توانید با آن ها وارد مذاکره شوید و به نوعی شراکتی در بخش مارکتینگ پیش بروید. این اقدام یک انتخاب برد_ برد است. زیرا که از سوی یکدیگر به مشتریان معرفی می شوید و به نوعی به یک دیگر اعتبار می بخشید. در نتیجه در کسب و کار هر دو شما احتمال این که مشتریان زیادی کسب کنید افزایش می یابد. 

6. از مهم ترین اقداماتی که باید در حیطه هک رشد انجام شود افزایش میزان ترافیک بازدیدکنندگان وبسایت تان است. بنابراین تمامی تکنیک هایی که در زمینه افزایش تعداد بازدیدکنندگان وجود دارد را باید بکار گیرید تا میزان ترافیک رشد داشته باشد. طبیعی است به میزانی که میزان بازدیدکنندگان زیاد شود شما به موازات آن می توانید به راحتی روند رشد مارکت خودتان را پیش ببرید. زیرا که مخاطبین زیادی پیدا خواهید که می توانید تکنیک های بازاریابی را در این دسته از مخاطبین با موفقیت پیش ببرید. 

7. بهینه سازی وبسایت در زمینه تجربه کاربری و رابطه کاربری که افراد تحت عنوان UI/UX می شناسند. در واقع تمامی این اقدامات مجموعه فعالیت هایی است که در جهت بهبود وضعیت وبسایت و افزایش میزان کابران و بازدیدکنندگان انجام می شود. 
کدام یک از شما تجربه داشته اید که در یک وبسایت بسیار کند و بی سر و ته برای خرید اینترنتی اقدام کنید؟ سوال ما از شما این است: چقدر احتمال دارد که شما به عنوان یک مشتری در یک وبسایت بی سر و ته و شلوغ و با سرعت پایین بتوانید خریدی مطمئن داشته باشید؟
طبیعی است که کاربر آنلاین به دنبال این است که بهترین و نزدیک مسیر را تجربه کند و بدون این که دشواری و پیچیدگی را تجربه کند روند خرید اینترنتی خود را انجام دهد. بنابراین شما که مدیر یک وبسایت هستید باید در زمینه UI/UX تمامی اقدامات لازم را انجام دهید تا کاربر به سمت وبسایت شما کشیده شود و احتمال این که به کاربر وفادار و مشتری دایمی شما تبدیل گردد افزایش پیدا کند. 

هک رشد

انواع توانمندی های لازم برای هکر رشد

یک هکر رشد در صورتی که دارای توانمندی های زیر باشد می توان به آن گفت که می تواند یک هکر رشد حرفه ای باشد. مثل:

  • 1. توانایی در زمینه برنامه نویسی
  • 2. آگاهی از تمامی اصول تولید محتوا
  • 3. انجام و تولید محتوا بر اساس آخرین اصول
  • 4. طراحی های تخصصی در زمینه فنی و تولید محتوا
  • 5. دارای مهارت های تکنیکال
  • 6. برخورداری از توانایی طراحی های بصری
  • 7. برخورداری از نظر و دیدگاه در زمینه هک رشد
  • 8. برخورداری از دانش روانشناسی رفتاری
  • 9. توانایی انجام تجزیه و تحلیل در طول مسیر کاری
  • 10. نگارش مقالات غنی و با کیفیت در جهت رقابت با تمامی رقبا
  • 11. توانایی جذب و نگه داری مشتری در طول روند کار
  • 12. توانایی ایجاد بهترین تجربه کاربری و رابط کاربری در وبسایت ( UI / UX )
  • 13. توانایی انجام روند بهینه سازی سایت و افزایش میزان نرخ تبدیل
  • 14. توانایی به روزرسانی اطلاعات و به کارگیری این دسته از اطلاعات در طول روند کاری

تمامی این موارد باعث می شود که یک هکر رشد بتواند در فضای سایبری با دیگر رقبای خود به رقابت بپردزاد. در نهایت شاهد هستیم که مجموعه این توانایی ها می تواند منجر به موفقیت های چشمگیری در عرصه دیجیتال مارکتینگ نیز گردد. از سوی دیگر ایده های جدیدی در زمینه رشد برایشان فراهم خواهد شد.

انواع توانمندی های لازم برای هکر رشد

نتیجه گیری

در این مقاله صرفاً بخش هایی از تکنیک های بیشماری را که می توان در هک رشد بکار بست را معرفی کردیم. احتمالا در آینده ای نزدیک مقاله ای اختصاصی و جامع در خصوص تمامی تکنیک های هک رشد در اختیارتان قرار دهیم. 
باید توجه داشته باشید که هک رشد و تبدیل شدن به یک هکر رشد حرفه ای مستلزم دریافت آموزش های هک رشد می باشد تا تکنیک ها با بالاترین مهارت بکار گرفته شود. در نتیجه روند هک رشد می تواند ثمر بخش باشد. 

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها