Table of Contents
این روزها کمتر کسی است که از یک فروشگاه اینترنتی محصولی خریداری نکرده باشد. خوشبختانه با رشد و گسترش انواع فروشگاههای اینترنتی شاهد هستیم که روز به روز به میزان اعتماد مردم نسبت به این دسته از فروشگاهها افزایش یافته است. با توجه به رونقی که در حوزه فروشهای اینترنتی رخ داده است، بسیاری از افراد علاقه دارند که در این زمینه فعالیت کنند و اولین پرسشی که آنها مطرح میکنند، این است: چگونه فروش اینترنتی را شروع کنیم؟
به همین دلیل تصمیم گرفتیم که مقالهای اختصاصی در این زمینه بنویسیم و پاسخ این پرسش را در بخشهای مجزا ارائه کنیم. تا انتها با ما در ناپ شاپ همراه باشید.
چگونه فروش اینترنتی را شروع کنیم؟
مهمترین اقداماتی که باید در جهت آغاز روند فروش اینترنتی انجام دهید، موارد زیر هستند:
گام اول: تحقیق بازار و انتخاب محصول
اول از هر چیزی باید بدانید قصد فروش چه محصولی را دارید؟ آیا این محصول به صورت فیزیکی است یا دیجیتال؟ داشتن محصولاتی برای فروش یا خدماتی برای ارائه از مهمترین مراحل آغاز فروش اینترنتی است. در مواردی برخی از افراد تمامی محصولاتی که عرضه خواهند کرد را خودشان میسازند و به نوعی دست سازههای خود را در معرض ارائه و فروش قرار میدهند. پس از انتخاب محصول و یا خدمت موردنظر برای فروش باید آنها را تهیه کنید.
به طور کلی شما سه دستهی اصلی از محصولات را میتوانید به صورت انلاین بفروشید که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند:
1- کالاهای فیزیکی
همانطور که از نام آن پیداست، این محصولات وسایل فیزیکی هستند که باید ساخته شوند، در یک انبار نگهداری شوند و برای مشتریان ارسال شوند. فروش کالاهای فیزیکی میتواند سودآور باشد، اما اگر هزینههای عملیاتی خود را به خوبی مدیریت نکنید، حاشیه سود زیادی ندارد.
2- کالاهای دیجیتال(قابل دانلود)
شما همچنین میتوانید محصولات دیجیتال را بفروشید. هر چیزی که مشتری میتواند در دستگاه خود بارگیری کند، شامل کتابهای الکترونیکی، دورههای صوتی، دورههای آنلاین و...
محصولات دیجیتال حاشیه سود بیشتری دارند در مقایسه با کالاهای فیزیکی حاشیه سود بیشتری دارند. اما قیمتگذاری آنها میتواند دشوار باشد، زیرا اغلب به عنوان ارزش کمتری نسبت به محصولات فیزیکی در نظر گرفته میشوند.
3- خدمات
تقریباً هر سرویسی که از راه دور در دسترس است را میتوان به صورت آنلاین فروخت. فروش خدمات سریعترین روش برای راهاندازی یک کسب و کار آنلاین و کسب سود است. پتانسیل درآمد شما در این نوع کسب وکار محدود است زیرا تعداد ساعات محدودی در روز دارید، مگر اینکه به یک آژانس تبدیل شوید.
گام دوم: فروشگاه خود را راهاندازی کنید
در گام بعدی باید بستر فروشگاهی خود را انتخاب کنید. برای شروع میتوانید از یک پیج اینستاگرام شروع کنید و در ادامه با وبسایت به فعالیت خود ادامه بدهید. در ابتدا داشتن پیج ایستاگرامی ایدهی خوبی است اما با مرور زمان و بزرگ شدن کسب و کار، داشتن وبسایت فروشگاهی بسیار کارآمدتر است. کاربران و مشتریان میتوانند وارد فروشگاه اینترنتی شما بشوند و محصولات شما را مورد بررسی قرار داده و در نهایت در خصوص خرید آن تصمیمگیری کنند.
ناپ شاپ همراه شماست تا با مقرون به صرفهترین هزینه، فروشگاهی آنلاین و زیبا برای شما طراحی کند.
در ادامه در وبسایت یا فروشگاه آنلاینی که از قبل آن را طراحی کردهاید باید محصولاتتان را به صورت ویدئو و عکس به کاربران معرفی کنید. تلاش کنید که در ارائه مشخصات محصولات خودتان نهایت صداقت را به کار گیرید، زیرا که صداقت در ادامه مسیر و ایجاد اعتماد بین مشتریان نقش اساسی دارد.
تمامی خصوصیات و ویژگیهای محصولاتتان را به صورت جزئی و در بخشهای اختصاصی قرار دهید.
گام سوم: معرفی و تبلیغ فروشگاه اینترنتی
معرفی کسب و کار اینترنتیتان و در نهایت جذب مشتری برای محصولات فروشگاهتان از دیگر اقدامهایی است که باید به صورت هوشمندانه و دقیق انجام شود. اما چگونه این اقدام مهم را میتوان انجام داد؟
مهم ترین روشها و تکنیکهایی که میتوانید در این خصوص به کار بگیرید این است که در ابتدا در شبکههای اجتماعی پیجةای مرتبط را پیدا کنید. در شبکههای اجتماعی تلاش کنید که وبسایت اینترنتی و فروشگاهی خود را تبلیغ کنید تا تعداد زیادی از افراد از خدمات ارائه شده توسط شما و محصولات فروشگاهیتان آگاه شوند.
گام چهارم: بازاریابی محصولاتتان
در ادامه مسیر باید تکنیکهای مختلف در بازاریابی را به کار بگیرید. شیوههای بازاریابی نیز متعدد و مختلف شده است. برای مثال ایمیل مارکتینگ، کمک گرفتن از افراد مطمئن و قابل اعتماد برای تبلیغات کسب و کارتان از جمله افراد تاثیرگذار و مشهور از راههایی هستند که میتوانید بر آنها تکیه کنید و روند رشد و معرفی فروشگاه اینترنتیتان را سرعت ببخشید.
تکنیکهای بازاریابی باید به دقت و بر اساس اصول و قواعد انجام شود تا سایت شما در نتایج گوگل در رتبههای اول قرار گیرد. زمانی که صفحه شما در همان صفحه اول گوگل در معرض دید باشد احتمال این که کاربران روی همان کلیک کنند، افزایش خواهد یافت.
افزایش ترافیک وبسایت ارتباطی مستقیم با افزایش میزان فروش خواهد داشت.
گام پنجم: ارائه محتواهای متنوع و کاربردی در زمینه محصولاتتان
در بخش وبلاگ سایت فروشگاهی خود محتواها و مقالههای مناسب و مرتبط درباره حوزه کاریتان تدارک ببینید تا کاربر بتواند با اعتماد و اطلاعات بیشتری در خصوص خرید خود اقدام کند. به میزانی که اطلاعات در خصوص محصولات دقیق و جزئیتر باشد به همان میزان میتوانیم بیشتر اعتماد مشتریان را جلب کنیم. برای مثال توصیه میشود که عکسهای دقیقتر از محصول بگیرید و یا حتی فیلم تهیه کنید تا از کیفیت محصولاتتان مطمئن شوند.
علاوه بر وبلاگ، به میزانی که افراد در خصوص محصولات یا خدمات انتخابیشان اطلاعات و تصاویر بیشتری داشته باشند، احتمال این که خرید کنند، افزایش مییابد. بنابراین یکی از تکنیکهایی که در جهت افزایش اعتماد و جلب نظر مشتریان و کاربران انجام میشود این است که از بخشهای مختلف محصولات عکسبرداری و فیلمبرداری انجام میشود.
با این اقدام مشتریان میتوانند به راحتی از بسیاری از ویژگیهایی که محصولات دارند، آگاه شوند و در صورتی که از آنها رضایت داشتند، خرید را انجام دهند. عکسها و ویدئوهایی که در بسیاری از فروشگاههای اینترنتی مشاهده میکنید با همین هدف انجام میشود.
گام ششم: ارائه شرایط پرداخت و ارسال متنوع به مشتریان
حتماً در فروشگاههای اینترنتی صفحه رسید و پرداخت اینترنت را دیدهاید. این صفحات باید به شکل درستی طراحی شوند و روند کار با آنها به سادهترین شکل ممکن پیادهسازی شود. به میزانی که روند دسترسی به صفحات پرداخت پول سادهتر باشد احتمال این که افراد از خریدشان پشیمان نشوند، بیشتر میشود. برای مثال تصور کنید که شما به عنوان یک مشتری یک محصولی را پسندیدهاید و تا مرحله خرید و پرداخت پول رسیدهاید. در هنگام پرداخت پول اگر با مشکلی روبرو شوید احتمالاً از پرداخت پول انصراف میدهید و از آن صفحه خارج میشوید. بنابراین نیاز است که تمامی صفحات فروشگاههای اینترنتی به خصوص صفحه پرداخت پول ساده باشد و سریعاً مشتریان به خواستهشان برسند.
مثالی که میتوانیم در این زمینه بزنیم فروشگاه اینترنتی دیجیکالا است. شما زمانی که در صفحه پرداخت هستید به راحتی میتوانید پولها را پرداخت کنید. بنابراین روند ساده و بدون مشکل میتواند نوعی ترغیبکننده شما در جهت نهایی کردن خریدتان باشد.
یکی از سادهترین و پیش پا افتادهترین امکاناتی که این روزها از سوی مدیران وبسایتهای فروشگاه اینترنتی به مشتریان و کاربران شان ارائه میشود، ارسال رایگان محصولات خریداری شده است. بنابراین نیاز است که در این زمینه خیال مشتری را راحت کنید تا محصولاتش را بدون دغدغه دریافت میکند.
در اغلب موارد شاهد هستیم که فروشگاههای آنلاین مختلف هزینههای ارسال محصولات را از مشتری دریافت میکنند اما در برخی از فروشگاههای اینترنتی شرایطی برای هزینههای دریافتی بابت ارسال ایجاد میشود. برای مثال سقف خرید قرار داده میشود و در صورتی که مشتریان در محدوده خاصی برای خرید هزینه کنند، این امکان برایشان فراهم است که محصولات را کاملاً رایگان دریافت کنند. این مورد نیز از جمله مواردی است که باعث میشود فروش اینترنتی خود را به شکل موفق آمیزی شروع کنید و ادامه دهید.
نکات ضروری در خصوص افزایش موفقیت در فروش اینترنتی
- تلاش کنید که همواره از رقبای خود برتر باشید
- تلاش کنید که همواره از متخصصین در زمینه فروشهای آنلاین و اینترنتی تمامی مشورتهای لازم را دریافت کنید.
- تلاش کنید که همواره یک برگ برنده نسبت به فعالیتهای سایر رقبایتان در دست داشته باشید.
- تلاش کنید که یک برند انحصاری باشید و از تقلید و الگوبرداریهای صد درصدی پرهیز کنید ولی نباید مقلد باشید و کارهای دیگران را به شکل تام و تمام کپیبرداری کنید. بلکه نیاز است که کارهای دیگران را در یک سطح بالاتر ارتقا دهید و از آن خود کنید.
- تلاش کنید که از تکنولوژیهای جدید استفاده کنید تا روند کارتان با سهولت بیشتری پیش رود.
- تلاش کنید که روند کار کاربران را در وبسایت و فروشگاهتان تسهیل کنید.
- تلاش کنید هرگز از اطلاعات به روز جا نمانید.
- تلاش کنید که به جای صرفه جویی در هزینهها با بهترین متد و دستگاهها و نیز متخصصان برای پیشرفت کاریتان پیش بروید.
سوالات متداول در زمینه شروع فروشگاه آنلاین
در این قسمت به سوالات متداول در زمینه شروع فروشگاه آنلاین را پاسخ میدهیم. اگر سوالات شما در این قسمت نبود، در کامنتها برایمان بنویسید.
1- بهترین نوع کسب و کار اینترنتی برای شروع چیست؟
بستگی به تخصص، علاقه و مهارت شما دارد. این روزها ارائه خدمات طرفداران بیشتری دارد، زیرا برای شروع نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارید و حاشیه سود بالاتری دارند.
2- بهرتین محصول برای فروش از خانه چیست؟
بهترین گزینه برای شروع فروش آنلاین از خانه فروش خدمات و یا محصولات دیجیتال است. این دو محصول نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارند و همچنین میتوانید به راحتی کار خود را از خانه شروع کنید و با درک هر چه بهتر بازار ان را گسترش بدهید.
خاتمه
سعی کردیم در این مطلب به صورت گام به گام مراحل شروع فروش اینترنتی را برایتان توضیح دادیم. در مسیر فروش اینترنتی تمرکز خود را روی رضایت مشتری قرار بدهید. این نکته بی شک میـواند باعث رشد کسب وکار شما بشود.
اگر همچنان سوالی در زمینه فروش اینترنتی دارید، با ما در کامنتها به اشتراک بگذارید تا در اولین فرصت کارشناسان ناپ شاپ به شما کمک کنند.
ثبت نظرات