Table of Contents
اگر می خواهید بدانید که لندینگ پیج چیست؟ دارای چه انواعی است و همچنین چه نکاتی را باید در هنگام طراحی لندینگ پیج مد نظر قرار دهید تا بازدهی آن افزایش داشته باشد پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید. زیرا که در این مقاله به بیانی ساده و روان به انواع موضوعات و پرسش هایی که در این زمینه مطرح می گردد خواهیم پرداخت تا کسانی که اطلاعات ابتدایی در این موضوع نیاز دارند را کسب کنند.
لندینگ پیج (Landing page) چیست؟
لندینگ پیج یا صفحه ورود وبسایت همانطور که از نامش برمی آید به صفحه ای اطلاق می گردد که با آن می توان بسیاری از هدف گذاری هایی که در مارکتینگ انجام شده است را به واقعیت تبدیل کرد. در حقیقت لندینگ پیج به صفحاتی گفته می شود که در آن صرفاً اهداف مارکتینگ مد نظر قرار داده شده و برای بازاریابی این صفحات طراحی شده است. این صفحات با وبسایت های اصلی متفاوت هستند و به طور مجزا عمل می کنند. بنابراین این صفحه فرود یا لندینگ پیج کاملاً براساس برنامه ریزی های از قبل انجام شده طراحی شده و در جهت محقق ساختن انواع اهداف مارکتینگ انجام می گردد.
لندینگ پیج در واقع به این دلیل به این نام خوانده شده است که شما به عنوان مدیر یک وبسایت قرار است صفحه ای را طراحی کنید که از همه جهات بتواند نیاز های مخاطبین تان را برطرف سازد. به محض این که بتوانید اعتماد مشتری یا کاربر را جلب کنید و به محض این که کاربر تشخیص دهد می توانید در صفحه شما به همه آنچه که می خواهد دست پیدا کند از هوایپمای گشت زنی خود خارج شده و در صفحه شما فرود خواهد آمد.
از مهم ترین مزایایی که می توان برای لندینگ پیج برشمرد این است که به کاربران یا مخاطبین شما این امکان را می دهد در کوتاه ترین زمان با شما ارتباط بگیرند. بنابراین در روند کمپین هایی که برای مارکتینگ برگزار می شود این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است و شما می توانید از نتایج مثبت آن بهره مند شوید.
چگونه صفحه لندینگ بسازیم؟
واقعیتی که وجود دارد این است که صفحات لندینگ را بر حسب نوع کسب و کار و سنخ فعالیت های مارکتینگی که صاحبان کسب و کار های آنلاین دارند انجام می شود. بنابراین نمی توان نسخه ای واحد را برای کسب و کار های مختلف ارائه کرد. در واقع هر صنف و کسب و کاری یکسری محصولات یا خدمات مخصوص به خود را ارائه می کند، طبیعتاً اقشار مختلفی را به سمت محصولاتش جذب خواهد کرد. در نتیجه روش شما در طراحی لندینگ پیج بسیار وابسته به کاری است که انجام می دهید و کسب و کاری است که به آن اشتغال دارید.
علت ساخت لندینگ پیج
در مواردی از زبان کسانی که در ابتدای مسیر فعالیت در فضای وبسایت های مختلف هستند سوالاتی را مبنی بر چرایی و علل اصلی برای ساخت لندینگ پیج مطرح می شود. واقعیت این است که ساخت لندینگ پیج به این دلیل پیشنهاد می شود که :
- اولاً در همان ابتدا و به صورت مستقیم کاربران برای ثبت نام و خرید محصولات و خدمات مختلف هدایت می شوند. بنابراین روند کار با سرعت زیاد و موفقیت آمیز ادامه خواهد داشت.
- بهبود روند اطلاع رسانی در زمینه انواع خدمات و محصولاتی که ارائه می کنید: با این کار بهتر و موفقیت آمیز تر می توانید که تمامی فعالیت های خود را در خصوص تولید و عرضه خدمات و محصولات به کاربران معرفی کنید. در نتیجه مسیری کوتاه تری را در این زمینه طی خواهید کرد.
- افزایش احتمال فروش محصولات و خدمات به کاربران: شما تصور کنید که به درستی روند معرفی محصولات و خدمات تان را طی کرده باشید و کاربران به راحتی به صفحات مورد نظر راه پیدا کنند. به نظر شما اولین نتیجه ای که در بردارد چیست؟ طبیعی است که اگر خود شما هم چنین بستری برایتان فراهم شود انگیزه و رغبت بیشتری برای خرید پیدا خواهید کرد و احتمال این که خرید کنید نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین بالطبع کاربران خرید های خودشان را در صفحات شما به اتمام رسانده و شما می توانید در زمینه فروش به موفقیت برسید.
- افزایش نرخ تبدیل: اولین و مهم ترین پیامدی که در نتیجه افرایش فروش وبسایت تان رخ خواهد داد این است که نرخ تبدیل در وبسایت تان بیشتر می شود.
انواع نکات ضروری در طراحی پیج لندینگ
زمانی که طراحان در حال طراحی انواع مختلف لندینگ پیج ها هستند ضرورت دارد که به نکاتی چند در این زمینه توجه کنند. زیرا که همانطور که گفتیم این صفحات فرود باید بسیاری از اهداف مارکتینگ را محقق سازد و دارای بازدهی باشد. در نتیجه نیاز است که هوشمندانه و با استراتژی های دقیق گام برداریم.
1. طراحی در خدمت هدفی که از لندینگ پیج دنبال می شود: در واقع زمانی که در حال طراحی لندینگ پیج هستید باید ضرورتاً تمامی اطلاعاتی که در اختیار کاربران قرار می دهید تماماً مورد نیاز او باشد و از ارائه مطالب و موضوعات غیر ضروری پرهیز کنید. در اغلب موارد دیده شده است اطلاعاتی که مورد نیاز کاربر نیست توانسته که در عدم رغبت به ادامه یا مشارکت صد در صدی کاربران نقش منفی داشته باشد و درصد نرخ تبدیل نیز کاهش پیدا می کند.
2. طراحی باید به نحوی باشد که کاربر به محض ورود آگاه شود که در چه فضایی قرار گرفته است و در صورت ادامه دادن چه امکان یا خدماتی را بدست خواهد آورد.
3. اطلاعات مفید و ضروری را به شکل زیبا و منظم در کنار هم قرار دهید تا کاربر خسته نشود و انگیزه ای برای بررسی صفحه داشته باشد.
4. تمامی بخش هایی که در صفحه لندینگ طراحی می شود باید واقعاً مورد نیاز باشد و صرفاً جنبه تزئینی یا دکوری نداشته باشد.
5. راه های خروج مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید اما نباید راه های خروج زیاد باشند. در واقع دکمه خرید، اینستاگرام ، تلگرام و حتی نشان های وبسایت از عمده دکمه های خروج محسوب می شوند که بکارگیری همه آنها به شکل همزمان می تواند نتیجه عکس داشته باشد و شما در این روند با شکست مواجه شوید.
6. ابزار هایی که برای اندازه گیری و تحلیل رفتار مخاطبین و کاربران ورود به صفحات لندینگ وجود دارد را باید به شکل دقیق مورد استفاده قرار داد. این ابزار ها به شما کمک خواهند کرد که در گام های بعدی که برمی دارید بر حسب اطلاعاتی دقیق از رفتار کاربران عمل کنید. در نتیجه احتمال افزایش موفقیت در این فعالیت ها بیشتر می گردد.
7. یکی از مهم ترین نکات این است که محتواهای مختلف را که متناسب با نوع کسب و کار هستند را تهیه کنید و از آن ها در لندینگ پیج استفاده کنید. برای مثال از انواع محتواهای صوتی، متنی و ویدئو ها می توان در صفحات لندینگ استفاده کرد.
8. ایجاد ایمنی برای وبسایت: برای این که نتیجه زحمات تان بعد از چندین ماه برای راه اندازی یک لندینگ پیج از بین نرفته باشد ضروری است که سرور های مطمئن و ایمنی را برای وبسایت تان بکار گیرید. در نتیجه این اقدام روند فعالیت هایتان با ایمنی بالا انجام خواهد شد و بروز مشکل فنی نمی تواند ادامه روند کار را با اختلال مواجه سازد.
انواع لندینگ پیج
در این بخش می خواهیم که به انواع لندینگ پیج ها اشاره کرده و توضیحاتی مختصر را در ادامه هر کدام از آن ها قرار دهیم.
1. لندینگ پیج جهت معرفی محصول یا معرفی برخی از خدمات ارائه شده:
در این پیج مهم ترین و اصلی ترین هدفی که دنبال می شود این است که یک محصول یا نوعی خدمات به کاربران معرفی شود و از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. در این نوع لندینک پیج در اغلب موارد نیاز نیست که کاربران واکنش خاصی نشان دهند یا عملکرد خاصی را در این صفحه ورد از خود نشان دهند. تنها نتیجه ای که این لندینگ پیج می تواند در پی داشته باشد این است که به خرید کاربران منتهی گردد.
2. لندینگ پیج جهت معرفی و آگاهی بخشی در زمیمه کسب و کار یا اشخاص خاص
در این لندینگ پیج ها یک کسب و کار معرفی می شود و افرادی که نیاز مند کسب و کاری هستند می توانند از این طریق اطلاعات مناسبی را دریافت کنند. از سوی دیگر افرادی مختلف که صنف ها و مشاغل مختلفی هستند می توانند وضعیت اشتغال خود را به دیگران معرفی کنند و از این طریق افراد نیازمند به حرفه شان را به سمت کسب و کار خود بکشانند.
این نوع لندینگ پیج به شکل وسیعی وجود دارد که انواع افراد با مشاغل مختلف را میتوان در آن ها مشاهده کرد. بنابراین کسب و کار های کوچک یا بزرگ نیز می تونند از آن استفاده کنند.
3. لندینگ جهت جمع آوری دیتا
در این نوع لندینگ پیج ها قرار نیست که شغلی حرفه ای محصولی یا خدماتی به کاربران معرفی گردد. در واقع تمامی اهداف این لندنیگ ها این است که برخی از اطلاعات لازم را از کاربران دریافت کنند. البته این اطلاعات پس از مدتی در کسب و کارشان مورد استفاده قرار می گیرد.
4. لندینگ پیج جهت فروش محصولات یا دانلود انواع برنامه ها
در این لندینگ پیج ها انواع محصولات که به شکل دیجیتالی هستند به فروش می رسند یا برای دانلود قرار داده می شوند. در این لندینگ پیج مهم ترین هدفی که دنبال می شود این است که میزان دانلود برنامه ها افزایش داشته باشد.
5. لندینگ پیج جهت برقراری کمپین هایی که در آن ها فروش ویژه در نظر گرفته شده اند:
در این لندینگ پیج یک امکان ویژه ای برای مشتریان در نظر گرفته می شود که موجب افزایش فروش آنلاین می شود. برای مثال تصور کنید که یک سری آف ها یا حراجی هایی تدارک دیده می شود و در یک لندینگ پیج آن را در اختیار کابران قرار می دهند.
اهمیت طراحی لندینگ پیج
براساس تمامی مطالبی که در این مقاله آمد باید بگوییم که شما با این صفحه اولین و ابتدایی ترین مواجهه کاربران را با کسب و کارتان می توانید به نحو مثبتی مدیریت کنید. در واقع به میزانی که در این بخش و صفحه که در حکم ویترین کسب و کارتان است دقیق و هوشمندانه پیش بروید نیمی از مسیر جلب توجه و ایجاد اعتماد را در کاربران طی کرده اید. بنابراین توصیه می شود که در طراحی این صفحه از بهترین و متخصصین حرفه ای کمک بگیرید تا روند به درستی طی شود.
سعی کنید که این صفحه به سادگی طراحی شود تا روند دسترسی به بخش های دیگر سایت برای کاربران به راحتی انجام پذیرد. در نتیجه احتمال این که کاربران تصمیم بگیرند با کارایی مثبت و ساده این صفحه مدت زمان بیشتری را در این صفحه باقی بمانند نیز افزایش می یابد. در نهایت این شمائید که توانسته اید مدت زمان باقی ماندن کاربران در لندینگ پیج را افزایش دهید و این نکته برای سئو بسیار اهمیت خواهد داشت.
خاتمه
امیدواریم که توانسته باشیم در بخش های مختلفی که در این مقاله تدارک دیده ایم پرسش های شما را در زمینه لندینگ پیج پاسخ دهیم و مهم ترین موضوعاتی که برایتان مطرح است را به شکل مبسوط و اختصاصی پرداخته باشیم. در صورت نیاز می توانید انواع سوالات دیگری که برایتان همچنان مطرح است را در بخش کامنت ها مطرح کنید.
در صورت وجو ابهام در خصوص مبحثی که در بخش های مختلف این مقاله طرح شده است نیز می توانید جهت رفع ابهام در بخش کامنت ها آن ها را مطرح سازید.
ثبت نظرات