Table of Contents
حفظ و نگهداری مشتری امروزه از دغدغه های مهم همه مشاغل و از موضوعات مهم دانش بازاریابی است. تحقیقاتی که در هاروارد بیزینس انجام شده نشان میدهد که حفظ حتی تعداد کمی از مشتریان می تواند منجر به افزایش قابل توجهی در میزان سود شود. حفظ و نگهداری مشتری روشی است برای وفادار ماندن بیشتر مشتریان به برند و کسب وکار شما و یک طرح موفق حفظ مشتری، روشی است که مشتریانی که تنها یک بار از شما خرید می کنند را به مشتریان وفادار تبدیل می کند.
یک طرح حفظ مشتری، مشتریان را به خرید مجدد از فروشگاه شما ترغیب میکند و باعث به وجود آمدن یک مدل کسب وکار بادوام و طولانی مدت می شود که در نهایت منجر به افزایش سود شما خواهد شد. در زیر به 7 مورد از این ابزارها و راه حل ها اشاره شده که شما می توانید از آن ها برای حفظ مشتری و ترغیب آن ها به خرید استفاده کنید. با ما همراه باشید.
نرخ ریزش مشتری، معیاری است که می تواند حقیقتی نا خوشایند در مورد حفظ مشتریان به شما ارائه دهد. در حقیقت نرخ ریزش مشتری به مشتریانی گفته می شود که استفاده کردن از محصولات و یا خدمات شرکت شما را در بازه زمانی مشخصی متوقف کرده اند. شما می توانید نرخ ریزش را با تقسیم تعداد مشتریانی که از دست داده اید، در بازه زمانی مشخص بر تعداد مشتریانی که در آغاز آن دوره زمانی داشته اید، به دست آورید.
شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید نرخ ریزش مشتریان را بدانیم و چه اهمیتی دارد؟
قطعا و به طور طبیعی، هرچقدر هم که امکانات و خدمات شما عالی باشد، برخی از مشتریان خود را از دست خواهید داد، هدف ما حفظ این مشتریان است زیرا به دست آوردن مشتریان جدید از حفظ مشتریان موجود، هزینه بسیار بیشتری را در بردارد.
7 راهکار برای کاهش ریز مشتری
1. مشتریان فعلی خود را حفظ کنید
یکی از راه های جلوگیری از ریزش مشتریان، توجه به مشتریان قدیمی و وفادار است. به جای اینکه وقت و انرژی و هزینه خود را برای جذب مشتریان جدید بگذارید بهتر و سودمندانه تر است که مشتریان فعلی خود را حفظ کنید و رضایت آن ها را جذب کنید.
2. به مشتریان خود نشان دهید که به آن ها توجه می کنید.
به جای اینکه منتظر باشید تا مشتریان با شما ارتباط بگیرند، روشی کاربردی تر انتخاب کنید و خودتان با مشتریان تعامل داشته باشید و به آن ها نشان دهید که به تجربیاتشان اهمیت می دهید. در این صورت مشتریان در کنار شما باقی می مانند و ریزش مشتری هرگر اتفاق نخواهد افتاد.
3. مشتریانی که از دست می دهید را تحلیل کنید
مشتریانی که از دست می دهید را تحلیل کنید و به دنبال علت های آن باشید. دوره زمانی و علت و چگونگی ریزش مشتریان را تجزیه و تحلیل کرده و با استفاده از داده های به دست آمده اقدامات پیشگیرانه را اعمال کنید. این تجزیه و تحلیل ها به شما کمک میکند تا مشتریان فعلی خود را حفظ کنید.
4. روابط خود با مشتران را مستحکم کنید
گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی، ارتباط مردم را با یکدیگر بسیار راحت کرده است. اگر در فضای مجازی حاضر باشید می توانید سریعا مشکلات مطرح شده مردم را، قبل از تبدیل شدن به معضل برطرف کنید. در صورتی که مشتریان شما از خدمات یا محصولاتتان ناراضی هستند در صدد رفع مشکل بر بیایید و نسبت به مشتریان بی تفاوت نباشید.
5. انگیزه ایجاد کنید
مشتریان خود را تشویق به خرید از سایت خود کنید، این کار سلیقه و خلاقیت و مهارت های بازاریابی را میطلبد. شما میتوانید با پیشنهاد مواردی ویژه مانند تبلیغ، تخفیف، ارسال رایگان، پشتیبانی 24 ساعته و... مشتریان را در کسب و کار خود حفظ کنید. این تلاش و فعالیت ها در بلند مدت به مشتریان فعلی، احساس ارزشمند و مهم بودن میدهد و کاربران را به مشتریان وفادار و دائمی شما تبدیل میکند.
6. گیمیفیکیشن (بازیسازی)
استفاده از فنون و شیوه های بازی دیگر منحصر به اپلیکیشن های موبایل و بازی های ویدئویی نیست. شما می توانید از قدرت بازی سازی که مناسب تجربه مشتری شما و روند خرید او است استفاده کنید. شما می توانید از طریق بازی سازی با لذت بخش تر کردن و افزودن حس رقابت، کاربران و مشتریان خود را تشویق کنید تا مراحل را تکمیل کنند.
وب سایت هایی که از بازی سازی استفاده می کنند معمولاً لیدربورد یا همان جدول برندگان، دارند که از این طریق خریداران می توانند وضعیت خود را نسبت به سایر خریداران مشاهده کنند. این ابزار حفظ مشتری نیز مؤثر است چرا که می توان آن را با فعالیت های دیگری همچون تبلیغات و حتی برنامه های وفاداری و حفظ و نگهداری مشتری تلفیق نمود.
7. همواره در رقابت باقی بمانید
شرایط بازار کسب و کاردائماً در حال تغییر است و با ورود نرم افزارها و فن آوری های جدید، نیاز ها و خواسته های مشتریان به ناچار تغییر می کند. شما باید همواره خود را به روز نگه دارید تا هم اعتماد مشتریان را حفظ کنید و هم از رقبای خود عقب نیوفتید.
سخن آخر
مواردی که به آن ها اشاره شد تنها تعداد کمی از راه هایی است که از طریق آن می توانید مشتریان خود را خشنود کرده و آن ها را به خرید بیشتر یا ارتقا محصولات خریداری شده و در نهایت معرفی شما به دوستان خود، وادار نمایید.
مطالب اخیر
چرا مشتریان از فروشگاه اینترنتی ما خرید نمیکنند؟
چرا شروع یک کسب و کار آنلاین از آنچه فکر می کنید آسان تر است
دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی
ثبت نظرات