بسته

ابرجستجوگر یا متاسرچ چیست؟

بسیاری از افراد زمانی که واژه جستجو گر یا موتور جستجو را می شنوند تنها نامی که به ذهن شان می آید گوگل است. بلی گوگل بزرگ ترین و معروف ترین موتور جستجویی است که این روز ها اغلب موارد از این جستجو گر استفاده می کنیم. اما در این بین متاسرچ ها یا ابرجستجوگر هایی هستند که می توانند در زمینه هایی خاص به کاربران کمک کنند. به این معنا که نتایج آنها در بین دیتاهای تخصصی است و به نوعی فیلترینگ دیتا را انجام می دهند.

با ما همراه باشید تا در بخش های مجزا و اختصاصی که در این مقاله تدارک دیده ایم به شما بگوییم که متاسرچ یا ابرجستجوگر چیست؟ چه کاربردی دارد و در چه حیطه ای بکار گرفته می شود؟

meta search

با تولد اینترنت و رونق آن به واسطه ظهور وب سایت ها و سرویس های گوناگون، نیاز به ابزارهایی برای جستجو در میان انبوه محتوای وب احساس می شد. بدین ترتیب موتورهای جستجو روی کار آمدند تا به کاربر در یافتن محتوای دلخواهشان یاری برسانند اما تعداد موتورهای جستجو در کنار بهره گیری آن ها از الگوریتم هایی متفاوت برای یافتن و دسته بندی نتایج، کاربران را به استفاده از چندین ابزار جستجو سوق می داد.

این روز ها موتور های جستجوگر زیادی گسترش و توسعه یافته اند و در انواع مختلف برای تسریع کار کاربران وجود دارد اما معروف ترین و مطرح ترین موتور جستجوی مورد استفاده مردم، گوگل است.

یکی دیگر از این موتورهای جستجوگر بسیار کاربردی، ابر جستجوگر یا متاسرچ نام دارد.

meta search

ابر جستجوگر یا متاسرچ چیست؟

به یکسری از موتور های جستجو که در دسته جستجوگر های تخصصی قرار می گیرند متاسرچ یا ابرجستجوگر گفته می شود. در ابرجستجو گر می توانید که در هنگام خرید بسیاری از کالاها و هزینه های آن ها را با هم مقایسه کنید و در صورت آگاهی زیاد از این دست از کالاها و خدمات به انتخابی دقیق و هوشمندانه دست بزنید.

در این روز ها که شاهد هستیم تعداد فروشگاه های اینترنتی و آنلاین افزایش یافته است ابرجستجو گر ها نقش پررنگی را ایفا می کنند و کاربرد زیادی برای کاربران در زمینه خرید و انتخاب و مقایسه محصولات با هم دارند. در این زمینه می توانیم به متاسرچ گوگل شاپینگ و ییپی اشاره داشته باشیم که از موفق ترین ها و مشهورترین ابر جستجو گر ها هستند.

شما تصور کنید که در حجم گسترده ای از اطلاعات و دیتاهایی که در وبسایت های مختلف و در جستجوگر ها وجود دارد افراد مختلف می خواهند که به بهترین و با کیفیت ترین ها دسترسی پیدا کنند. حال در این شرایط از چه ابزار هایی می توانند کمک بگیرند؟. در این شرایط افراد می توانند که از ابرجستجوگر ها یا متاسرچ ها کمک بگیرند تا بتوانند به بهترین اطلاعات دسترسی پیدا کرده و در نهایت با مقایسه ای که دارند بهترین گزینه را برگزینند.

در حقیقت متاسرچ ها در حکم فیلتر هایی هستند که می توان گفت روند فیلتر و غربالگری و دسته بندی دیتاها را در حوزه ها و زمینه های مختلف با بالاترین دقت انجام می دهند. شما با استفاده از متاسرچ ها یا ابرجستجوگر می توانید به راحتی به انواع دیتا هایی که نیازمند هستید دسترسی پیدا خواهید کرد.

معروف ترین ابر جستجوگر ها:

هات بات

موجیک

کیو وانت

سرچ انسریپت

سرکس

استارت پیج

سوئیس کز

داگ پیل

دیپر وب

وب کرالر

meta search

ابرجستجو گر یا متا سرچ با سایر جستجو گر ها چه تفاوتی دارد؟

واقعیت این است که این دسته از ابرجستجو گر ها در دو بخش و از دو جهت با باقی موتور های جستجو متفاوت عمل می کنند:

1. تفاوت ابتدایی که ابرجستجوگر ها دارند این است که آن ها در حوزه های تخصصی فعالیت می کنند و نتایجی که نمایش می دهند کاملا در حیطه های تخصصی به کاربران نشان داده می شود. برای مثال گوگل را تصور کنید. زمانی که شما در آن موتور جستجو عبارت یا محصول یا خدماتی را سرچ می کنید این موتور جستجو مطالب عمومی و وبسایت های عمومی را در اختیارتان قرار می دهد و در لیست نتایج نمایش خواهد داد. در حالی که جستجو کردن در ابرجستجوگر ها نتیجه ای که در بر دارد لیستی از بهترین و تخصصی ترین لینک ها و نتایج را به شما ارائه خواهد کرد.

2. دومین اختلاف یا تفاوت بین ابر جستجوگر با سایر موتورهای جستجو این است که زمانی که این سیستم های سرویس دهنده ( یعنی ابر جستجو گر ها ) به دنبال مطلب هستند از سایر موتور های جستجو کمک می گیرند. در حقیقت نتایج از سایر موتورهای جستجو به نوعی استخراج خواهد شد. در این بین می توان گفت که ابر جستجوگر ها در نمایش لیست به سایر جستجوگر ها وابسته هستند.

کاربردهای ابر جستجوگر یا متا سرچ ها:

- امکان جستجو در یک حوزه ی خاص برای کاربران اینترنتی طراحی سایت

- امکان مقایسه چند طراحی سایت با یکدیگر در موتور جستجو و انتخاب طراحی سایت مناسب تر

- امکان تبلیغات طراحی سایت با پرداخت پورسانت به ابرجستجوگر یا متاسرچ

- استفاده از ابرجستجوگر برای سئو و بهینه سازی طراحی سایت

meta search

مزایای استفاده از ابر جستجو گر ها یا متاسرچ ها

 شاید برخی از افراد این پرسش برایشان مطرح گردد که خب یک موتور جستجو تخصصی و دقیق همچون ابر جستجو گر ها چه فایده ای برای کابران دارد یا حتی این که این دسته از ابر جستجوگر ها چه مزیتی برای صاحبان وبسایت های فروشگاهی دارد؟ در این بخش می خواهیم که به این پرسش پایخ دهیم و مهم ترین مزایایی که می توان برای این دسته از متاسرچ ها برشمرد را برای شما بازگو کنیم.

اولین مزیتی که دارد این است که کاربرانی که به شکل حرفه ای و تخصصی در زمینه ای فعالیت می کنند و به دنبال خریدی هوشمندانه هستند می توانند با کمک ابرجستجوگر ها به نتایج خوبی دست پیدا کنند. بنابراین لیستی از نتایج که در برابر چشمان آن ها به وجود می آید تا حد زیادی می تواند به آنها کمک کرده تا بتوانند انتخاب دقیقی را انجام دهند.

از سوی دیگر نیز بسیاری از وبسایت های فروشگاهی که به صورت تخصصی در زمینه ارائه خدمات و محصولات با کیفیت فعایت می کنند از طریق متاسرچ ها شانس بیشتری برای دیده شدن و آشنایی کاربران با آن ها پیدا می کنند. بنابراین در کوتاه ترین زمان شاهد هستیم که این دسته از فروشگاه ها رشد کرده و به فروش و سود بالایی دست پیدا می کنند.

این مزیت یک بازی برد برد است. زیرا که هم کاربران به محصولات خوبی و باکفیتی دست پیدا می کنند و هم این که در بازاری که رقابت بسیار زیاد است آن فروشگاه هایی که کیفیت محصولات و خدمات بیشتر است امکان بردن بازی را پیدا می کنند.

از دیگر مزایا می توان به این نکته اشاره کرد که ممکن است تعداد زیادی از فروشگاه های تازه به کار باشند که در ابتدای مسیر فعالیت های فروشگاهی هستند اما چندان دیده نشده اند. در این موارد ابر جستجوگر ها می توانند زمینه را برای بهتر شدن فعالیت های این فروشگاه های نوپا فراهم کنند تا افراد بیشتری با این فروشگاه ها آشنا شوند. در واقع پلی بین فروشگاه های اینترنتی با کاربران فراهم می شود که درنهایت شاهد نتایج مثبتی خواهیم بود.

سرویس متا سرچ و نقش آن در طراحی وبسایت

در این بخش می خواهیم که در زمینه دیگر کاربرد ها و مزایای که ابر جستجو گر ها در زمینه طراحی وبسایت دارند صحبت کنیم.

در واقع ابر جستجو ها این زمینه را فراهم می کنند که وبمستر ها یا مدیران وبسایت ها بتوانند تعداد زیادی از طراحی وبسایت ها را با هم مقایسه کرده و در نهایت به بهترین نتیجه برسند. یعنی این که یک نوع از طراحی وبسایتی که از مابقی طراحی ها مناسب تر است را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوند. در حقیقت آن ها با توجه به ماهیت فعالیت های آنلاین شان و نوع کاربرد وبسایت برایشان می توانند بهترین نوع طراحی وبسایت را انتخاب کنند.

از سوی دیگر از ابرجستجو گر ها می توان در حوزه سئو و بهبود وضعیت سیو وبسایت نیز کمک گرفت.

خاتمه

در این مقاله تلاش مان این بود که بسیاری از ابتدایی ترین و مهم ترین اطلاعاتی که باید در زمینه متاسرچ ها و نیز نقش آن در طراحی وبسایت بدانید را برایتان بازگو کنیم. توصیه می شود که در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهامی در بخش کامنت ها با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا در اسرع وقت پاسخ پرسش های شما را در همان بخش برایتان قرار دهیم.  

از سوی دیگر می توانید که با مراجعه به سایر مقالات آموزشی ما در این وبسایت بسیاری از اطلاعات مکمل را در زمینه های مختلف مطالعه کنید.

ثبت نظرات

پلاگین های ناپ کامرس
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها