در حال بارگزاری ...
بسته
  • ناپ شاپ
  • بلاگ
  • مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

آیا تصمیم گرفته اید که کسب و کار خود را راه اندازی کنید؟ بسیار عالی! فروشگاه اینترنتی گزینه خوبی برای اولین کسب و کار شماست. یا شاید شما در حال حاضر چندین فروشگاه آفلاین دارید و تصمیم گرفته اید یک فروشگاه آنلاین به آنها اضافه کنید؟

با گسترش روزافزون اینترنت، محبوبیت فزاینده خرید آنلاین در بین مصرف کنندگان، و هزینه کم نگهداری یک سایت آنلاین، کسب و کار تجارت الکترونیک اهمیت زیادی برای کارآفرینان جدیدی پیدا می کند که به دنبال راه اندازی کسب و کار خود به صورت آنلاین به جای راه اندازی فروشگاه فیزیکی هستند.

تجارت الکترونیک یکی از روش های نوین ترویج کالا و خدمات و تکمیل فرآیند خرید و فروش است که مورد توجه مقامات رسمی و دولت ها قرار گرفته است.

اما اگر از خود می پرسید که آیا کسب و کار آنلاین شما برای فعالیت قانونی نیاز به مجوز کسب و کار یا مجوزهای دیگر دارد، پاسخ مثبت است. دریافت مجوز و گواهینامه های کسب و کار تجارت الکترونیکی گامی مهم در راه اندازی کسب و کار آنلاین شماست.

برای ایجاد یک کسب و کار سنتی مانند مغازه، شرکت یا فروشگاه فیزیکی نیازمند مجوزهای زیادی هستید.

اما خبر خوب برای شرکت های تجارت الکترونیک این است که شما به مجوزهای تجاری زیادی نیاز ندارید و مجوزهایی که نیاز دارید به راحتی بدست می آیند. در زیر برخی از مجوزهای تجاری رایج تجارت الکترونیک وجود دارد که اکثر مشاغل آنلاین برای رعایت مقررات و قوانین مالیاتی به آنها نیاز دارند. 

در این مقاله، برخی از مجوزهای کسب و کار رایج و سایر الزاماتی که می تواند برای مشاغل آنلاین اعمال شود را بررسی می کنیم.

فهرست مجوز‌های مورد نیاز برای ایجاد فروشگاه اینترنتی

قدم اول در ایجاد فروشگاه آنلاین، طراحی وبسایت به صورت فروشگاه اینترنتی است و بعد از این مرحله شما به عنوان یک موسس کسب ‌و ‌کار نوپا(استارتاپ) متعهد به اخذ مجوز‌های موردنیاز در جهت جلب اعتماد و اطمینان مشتریان هستید.

ای ‌نماد ( نماد اعتماد الکترونیک)

ای ‌نماد ( نماد اعتماد الکترونیک)

ای نماد(Enamad) از طریق مرکز توسعه تجارت الکترونیک و با نظارت مستقیم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کسب‌ و‌ کار‌های آنلاین و اینترنتی پس از درخواست داده می ‌شود. این نماد معتبر در حقیقت تاییدی بر درستی فعالیت اینترنتی یک کسب و‌کار آنلاین می باشد و اعتبار زیادی را به ‌سایت فروشگاهی خواهد داد. به عبارتی دیگر می توان اینگونه بیان کرد که ای نماد به عنوان مهم ‌ترین جواز رسمی برای فروشگاه‌های آنلاین شناخته می شود.

قریب به اکثر کاربران و مشتریان پیش از اینکه کالایی را از یک وبسایت فروشگاهی خریداری کنند، به دنبال نشان اینماد در قسمت پایین وب سایت می ‌گردند.

برای اخذ نماد الکترونیکی می توانید به نشانی enamad.ir  وارد شوید و بعد از گذر از چند گام ساده به صورت آنلاین و برخط قادر خواهید بود نماد موقت فروشگاه اینترنتی خود را تا زمانی که مدارک شما تکمیل شود دریافت نمایید. لازم به ذکر است که نماد الکترونیکی به چند نوع طبقه بندی می شود که در ذیل به این موارد اشاره خواهیم کرد:

نماد موقت

برای افرادی که تصمیم دارند سریعتر فروشگاه آنلاین خود را ایجاد نمایند و در زمان کمی مجوز ای نماد خود را اخذ کنند، نماد موقت برای این افراد صادر خواهد شد. در واقع نماد موقت برای تسهیل پروسه دریافت نماد و سرعت بخشیدن به منظور شروع فعالیت یک سایت تجارت الکترونیک است.

همچنین لازم به ذکر است که شرط دریافت دیگر نمادها، داشتن نماد موقت می باشد. در حقیقت برای دریافت نماد موقت حداقل ترین معیار بررسی می شود و نیازمند تمدید می باشد.

نماد دائم تک ستاره

به منظور اخذ نشان تک ستاره به طور دائمی، کسب‌ و ‌کار مدنظر بر اساس موارد متنوع و گوناگونی بررسی می شود. نیاز است دانسته شود که زمان جایز برای بهره گیری از نماد تک ستاره فقط یک سال می باشد و به منظور تمدید آن می بایست هزینه آن پرداخت شود. مراحل اخذ نماد دائم تک ستاره به شکل ذیل است:

• عضویت و ثبت نام در وبسایت «Enamad.ir» 

• ورود موارد خواسته شده مورد نیاز

• ارسال مدارک خواسته شده

• تعیین و مشخص کردن نوع کسب‌ و‌ کار

• کامل نمودن فرم تاییدیه فنی

• چک لیست Enamad

• ارسال و فرستادن مدارک پستی دریافت کننده نماد

نماد دائم دو ستاره

به منظور دریافت نماد دو ستاره کلیه‌ی مراحل نماد تک ستاره را باید طی کنید با این فرق که صاحبان وبسایت متعهد به اخذ گواهی ssl  نیز می باشند و باید برای دریافت آن اقدام نمایند.

گواهی SSL چیست؟

گواهی SSL چیست؟

گواهی SSL یک گواهی دیجیتال است که هویت یک وب سایت را تأیید می کند و امکان اتصال رمزگذاری شده را فراهم می کند. SSL مخفف Secure Sockets Layer، یک پروتکل امنیتی است که یک اتصال رمزگذاری شده بین یک وب سرور و یک مرورگر وب ایجاد می کند.

شرکت‌ها و سازمان‌ها باید گواهی‌های SSL را به وب‌سایت‌ها اضافه کنند تا از تراکنش‌های آنلاین محافظت کنند و اطلاعات مشتریان را خصوصی و امن نگه دارند.

SSL امنیت اتصالات اینترنتی را تضمین می کند و از خواندن یا تغییر اطلاعات ارسال شده بین دو سیستم توسط مهاجمان جلوگیری می کند. اگر نماد قفل را در کنار آدرس وب در نوار آدرس مشاهده کردید، وب سایت با SSL محافظت می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله  گواهینامه ssl چیست مراجعه کنید.

مجوز ساماندهی

نماد سازماندهی

نماد ساماندهی مرتبط به مرکز توسعه فناوری اطلاعات می باشد که با نظارت مستقیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیر یا صاحب سایت فروشگاهی داده می ‌شود. در حقیقت سایت ساماندهی اطلاعات و مستندات مربوط به مدیران تمامی فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های اینترنتی را جمع‌آوری می‌کند و با اعطای این مجوز محتوای وب‌سایت تایید شده‌است. 

برای دریافت نماد ساماندهی می بایست به نشانی samandehi.ir مراجعه کنید. از جمله مزیت های داشتن نماد ساماندهی این می باشد که در صورت فیلتر شدن محتوای ‌سایت، ستاد ساماندهی با ارسال پیامک شما را از این جریان مطلع می کند.

مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

کلیه‌ی کسب ‌و ‌کارهای آنلاین بعد از ثبت شرکت خود بایستی به سراغ عضویت در واحد صنفی استان خود بروند و مجوز لازم در حوزه فعالیت اینترنتی خود را کسب نمایند. با اخذ مجوز صنفی شما قادر خواهید بود تا به راحتی به کارمندان خویش بیمه و حقوق پرداخت نمایید.

شرایط لازم به منظور اخذ این مجوز به اینگونه است که مدیرعامل شرکت می بایست حداقل دارای مدرک کارشناسی باشد و حوزه کاری آن‌ ها نیز همچنین در زمینه فعالیت ‌های رایانه ‌ای باشد. 

مجوز درگاه پرداخت اینترنتی

آیا تاکنون چیزی از حمله فیشینگ به گوشتان خورده است؟ فیشینگ به این معناست که بعضی از کلاهبرداران با بهره گیری از روش ها نوین و جدید به اطلاعات حساب کاربران از طریق درگاه ‌های پرداخت آنلاین شامل شماره کارت، رمز cvv2، رمز و غیره نفوذ پیدا می‌ کنند. بروز این رویداد در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی موجب رعب و ترس کاربران و باعث سلب اعتماد آن‌ ها می ‌شود. بدین منظور یکی از ضروریات در ایجاد فروشگاه اینترنتی، استفاده از درگاه پرداخت آنلاین معتبر می باشد که اطلاعات حساب فروشگاه شما و مشتریانتان را تضمین می کند.

به صورت کلی دو نوع درگاه پرداخت اینترنتی وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درگاه پرداخت مستقیم

پیش از اینکه برای دریافت درگاه مستقیم اقدام کنید، شما نیاز به داشتن نشان ای‌ نماد دارید. سپس به بانک می ‌روید و کلیه‌ی اطلاعات حقیقی و حقوقی مورد نیاز را در اختیار بانک قرار می‌دهید و به صورت مستقیم یک قرارداد با بانک انعقاد می ‌کنید. این درگاه به طور معمول برای فروشگاه‌ های آنلاین بزرگ که مقدار تراکنش زیادی دارند مناسب است و کسب و دریافت آن نیز کمی زمانبر خواهد بود.

درگاه پرداخت واسط

در این نوع درگاه، یک شرکت واسط بین فروشگاه شما و بانک خواهد بود و به همین دلیل شرکت واسط بخشی از مبلغ را بابت کارمزد از شما کسر می کند. این مراحل به این صورت انجام می ‌گیرد که هزینه پرداختی مشتریان در وهله اول به حساب شرکت واسط واریز می‌ گردد و بعد از کسر کارمزد، به حساب شما منتقل می شود. درگاه واسط به طور معمول برای کسب‌ و‌ کار‌‌های کوچک و نوپا با میزان تراکنش پایین مناسب است.

مجوز رسانه‌های دیجیتال

برای اخذ جواز رسانه‌های دیجیتال می توان با ثبت نام در وبسایت نشر سرآمد برای دریافت آن اقدام کنید. به اینگونه که اشخاص حقیقی بایستی به وبسایت saramad.ir مراجعه کنند و ثبت ‌نام ابتدایی را انجام دهند. پس از ثبت ‌نام و بارگذاری مدارک و در پایان با بررسی تیم حراست سازمان و تایید پایانی، نوبت به آزمون آنلاین می‌ رسد. پس از قبولی در آزمون و مصاحبه آنلاین مجوز ۵ ساله داده می‌شود.

در پایان لازم به ذکر است که برنامه ‌ریزی دقیق برای ایجاد سایت فروشگاهی و اخذ مجوز‌ لازم در زمان درست منجر به افزایش رضایت مشتریان و رونق کسب ‌و‌ کار می‌شود. از این رو با اقدامی درست و آگاهانه در زمان مناسب اعتبار بالایی به فعالیت خود خواهید بخشید.

چگونه یک فروشگاه اینترنتی را از ابتدا ایجاد کنیم؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی کاری سخت و زمانبر به نظر می رسد که زمان زیادی را می طلبد. اما در واقع، شما می توانید یک فروشگاه آنلاین را به متخصصان این حوزه بسپارید و دیگر نگران طراحی و برنامه نویسی نباشید!

به منظور اینکار به صفحه طراحی فروشگاه اینترنتی ناپ شاپ مراجعه کنید و در کمترین زمان فروشگاه اینترنتی خود را تحویل بگیرید. 

 

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها