در حال بارگزاری ...

روابط عمومی (Public Relations) چیست و چه کاربردی دارد؟

روابط عمومی (Public Relations) چیست و چه کاربردی دارد؟

روابط عمومی یکی از کارکردهای اداری است که به افزایش ارتباط با مشتریان و پیوند ماهیت کارکرد تسهیلات با افکار عمومی کمک می کند و میزان رضایت مردم از خدمات یا کالاهایی را که به آنها ارائه می دهید اندازه گیری می کند، بنابراین مفهوم روابط عمومی ترکیبی از هنر و علم مدیریت است.

به عبارت دیگر: "روابط عمومی یک فرایند ارتباطی استراتژیک است که روابط سودمند متقابل را بین سازمان ها و عموم مردم ایجاد می کند."

بنابراین هدف آن مدیریت افکار عمومی سازمان است. روابط عمومی فعالیتهای گسترده ای را در بر می گیرد.
روابط عمومی (Public Relations) مشتریان و روزنامه نگاران را تشویق می کند تا درباره تجارت شما مثبت فکر کنند و درباره آن به گفتگو بنشینند. باعث بهبود اعتبار کسب و کار و محصولات آن می شود و شما را در معرض دید قرار می دهد.

چهره تجاری، شهرت و "آنچه مردم می گویند" بسیار مهم است. مشتریان احتمالی شما آنچه را که دیگران می گویند خیلی راحت تر از آنچه که خود مشاغل می گویند باور دارند.
هنگام خرید آنلاین کالا، به رفتار خود فکر کنید. علاوه بر خواندن توضیحات محصول، بدون شک توصیفات مشتری، بررسی آنلاین و پوشش رسانه ای را نیز بررسی خواهید کرد.
این روابط عمومی است این امر در مورد جلب نظر مفسران مستقل مورد اعتماد (مانند روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و تأثیرگذاران آنلاین) و همچنین مشتریان برای ارتقا تجارت، محصول و نام تجاری شما است.
متخصصان روابط عمومی از طریق ارتباطات مختلف بدون پرداخت یا کسب درآمد، از جمله رسانه های سنتی، رسانه های اجتماعی و مشارکت های حضوری، به یک فرد تجاری یا شخصی کمک می کنند تا در بین مردم شهرت مثبت کسب کند. آنها همچنین به مشتریان کمک می کنند تا از اعتبار خود در هنگام بحرانی که اعتبار آنها را تهدید می کند دفاع کنند.

چگونه روابط عمومی می تواند به تجارت شما کمک کند؟

روابط عمومی بخشی از استراتژی کلی بازاریابی شماست. این مورد هر آنچه ممکن است در عقیده دیگران درباره تجارت شما تأثیر بگذارد را شامل می شود و در کنار وب سایت، تصویر نام تجاری شما و کمپین های بازاریابی شما قرار دارد.
تبلیغات و بازاریابی از طریق ایمیل همه مهم است، اما تأییدیه توسط اشخاص ثالث مورد اعتماد حتی می تواند ارزش بیشتری داشته باشد. اینجاست که روابط عمومی به خود می آید.
کارشناسان می گویند که نظرات شخص ثالث مثبت سه برابر بیشتر از تبلیغات در مشتریان برنده است.
اگر با زیرکی مدیریت شود، روابط عمومی می تواند بازاریابی مقرون به صرفه تری نسبت به تبلیغات باشد.

روابط عمومی چگونه کار می کند؟

سه مولفه اصلی برای روابط عمومی وجود دارد:
توزیع خبرهای مطبوعاتی موثر و خبرساز، برای جلب روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و صدا و سیما تا شما را تحت پوشش خبری قرار دهند.
پاسخ به درخواست روزنامه نگاران برای سخنگویان، نظرات و مطالعات موردی، ارائه مثالهایی از زندگی واقعی برای جالب جلوه دادن کپی آنها؛
درگیر کردن با مکالمات در شبکه های اجتماعی، از جمله توییتر، LinkedIn، فیس بوک و اینستاگرام یا به سادگی با ارسال یک وبلاگ.
اما فقط آنچه شما می گویید مهم نیست. این همان کاری است که شما انجام می دهید و نحوه عمل شماست.
بنابراین دو عنصر اضافی که تحت روابط عمومی قرار می گیرند عبارتند از:
مشارکت جامعه شما - نحوه حمایت از جامعه خود و شناختن ارزشی که مشتریان برای شما قائل هستند.
مشارکت مشتری - پاسخگویی به سوالات مشتری ، توصیفات و شکایات مشتری به روشی منسجم و منصفانه.

انواع روابط عمومی

از آنجا که موفقیت در روابط عمومی با کارمندان شرکت آغاز می شود، شما باید در مورد انواع روابط عمومی در شرکت اطلاعات کسب کنید.

انواع روابط عمومی در شرکت ها به دو نوع تقسیم می شوند:
روابط عمومی داخلی
روابط عمومی خارجی

هر نوع وظایف و نقش های خاص خود را دارد که به نوبه خود در دستیابی به برنامه ها و استراتژی های شرکت سهیم است.

اول: روابط عمومی داخلی:

این نوع روابط عمومی داخلی اهمیت کمتری نسبت به روابط عمومی خارجی ندارد ، زیرا آغاز موفقیت ابتدا از درون شرکت یا موسسه سرچشمه می گیرد.
در این نوع، سازمان یا شرکت از درون مفاهیم کارمندان و آگاهی آنها از وظایف و فعالیتهای شرکت را از طریق آنها توسعه می دهد
اهداف شرکت را برای کارمندان روشن کنید، نقش هر یک از کارکنان را در رسیدن به هر هدف روشن کنید و به آنها کمک کنید که چگونه به هدف برسند.
کارکنان شرکت با شنیدن پیشنهادات و ایده های آنها در تعیین اهداف مشارکت می کنند، که ممکن است در نتیجه تجربیات آنها برای سازمان مفید باشد.
ایجاد و تقویت روابط کارکنان با شرکت و مشارکت آنها در تصمیم گیری ها برای افزایش اعتماد به نفس آنها در شرکت و در نتیجه افزایش فرصت ادامه کار در آن و افزایش عزم برای دستیابی به اهداف شرکت.
تقویت روابط کارکنان با شرکت برای بهبود عملکرد آنها و همچنین ایجاد انگیزه در کارکنان شرکت برای بهبود چهره شرکت و نشان دادن آن به روشی مثبت به مشتریان
مراقبت از کارمندان شرکت و دانستن نیازهای آنها و رفع آنها.
کارکنان شرکت را از کلیه فعالیت های شرکت، نکات مثبت یا منفی شرکت در جریان قرار دهید.
تشویق کارکنان شرکت در نتایج کار و دستیابی به اهداف شرکت.
اختصاص دادن آنها به وظایف مناسب برای آنها و شغلشان و دور شدن از وظایفی که خارج از چارچوب و توانایی آنها است.
تمام این مراحل، هنگامی که توسط سازمان اجرا می شوند ، به انعکاس تصویر خوبی از شرکت و در نتیجه افزایش موفقیت آن کمک می کنند.

دوم: روابط عمومی خارجی:

روابط عمومی خارجی برای شرکتها و موسسات کلیه فعالیت هایی است که شرکت در خارج برای تقویت روابط شرکت با مردم انجام می دهد.

روابط خارجی این شرکت با مردم مانند:

فعالیت های فضای باز
رابطه این شرکت با ابزارهای ارتباطی خارجی مانند رسانه ها و مطبوعات
پذیرش مشتری و مهمان شرکت
برگزاری سمینارهای خارجی
حفظ تماس با رسانه های خارجی به روشی مثبت.

"استفاده از این ابزارها برای ایجاد روابط عمومی خارجی به شرکت شما کمک می کند تا در معرض دید عموم قرار گیرد، اعتبار شرکت شما را تقویت کرده و سود خود را افزایش دهد.

مزایا و معایب روابط عمومی

مزایا:

روابط عمومی باید یک بخش مهم اما ظریف از ترکیب تبلیغاتی باشد، نه فقط یک الحاقی برای تبلیغات.
مهمترین مزایای کسب شده عبارتند از:

اعتبار - اگر مردم از مزایای حاصل از محصولات یک شرکت از یک منبع مستقل مطلع شوند و این منبع توسط شرکت مورد نظر پرداخت نمی شود، فاکتور اعتبار بسیار بیشتر است.

خوانندگان بیشتر - هنگام خواندن روزنامه ها، به ندرت توجه زیادی به تبلیغات می شود. توجه بیشتری به بخش های سرمقاله یا اخبار داده می شود. به همین ترتیب، مردم بیشتر تمایل دارند که تلویزیون را برای انجام کارهای دیگر در حین نمایش تبلیغات معطوف کنند.

حاوی اطلاعات بیشتر - روابط عمومی قادر است اطلاعات بیشتری را نسبت به تبلیغات به مردم منتقل کند. یک نگاه کلی است که معمولاً به یک تبلیغ داده می شود، در حالی که روابط عمومی، هنگامی که به عنوان خبر ارائه می شود، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و بنابراین می تواند اطلاعات بسیار دقیق تری را در بر داشته باشد.

مزایای هزینه - هیچ گونه پرداخت مستقیم به رسانه برای روابط عمومی پرداخت نمی شود. بدیهی است که هزینه هایی نیز در بر دارد ، اما بودجه روابط عمومی به مراتب کمتر از بودجه تبلیغات است.

سرعت - روابط عمومی دارای مزیت سرعت است. اطلاعات مربوط به یک پیشرفت عمده اغلب می تواند در مدت زمان کوتاهی صادر و گزارش شود. روابط عمومی همچنین می تواند انعطاف پذیر و واکنش پذیر باشد.

معایب:

روابط عمومی معمولاً سودمند تلقی می شود، اما گاهی اوقات هر دو شرکت و شخصیت های معروف آرزو می کنند که بتوانند از روابط عمومی جلوگیری کنند. اگر در محل شرکت یک حادثه بزرگ رخ دهد، یا نشت روغن از تأسیسات یکی از شرکت های نفتی در خارج از کشور رخ دهد، این شرکت در روابط عمومی بسیار بدی قرار دارد.
آنها می توانند سعی کنند با انتشار اخبار خود در رسانه ها و کمک هر چه بیشتر این امر را به حداقل برسانند، اما لطمه ای به اعتبار آنها وارد خواهد شد.

تحریف پیام - یک شرکت هیچ کنترلی بر آنچه رسانه ها درباره آنها گزارش می کنند ندارد. یک بیانیه مطبوعاتی، که یک شرکت امیدوار است گزارش آن به طور کامل گزارش شود، ممکن است در واقع به هیچ وجه مورد استفاده قرار نگیرد، یا ممکن است فقط قسمت کوچکی از آن گزارش شود.

تکرار - با تبلیغات، یک شرکت می تواند از تکرار پیام اطمینان حاصل کند. روابط عمومی از این مزیت برخوردار نیست و پیام ممکن است فقط یک بار داده شود، در صورت وجود.

اهداف روابط عمومی و چگونگی دستیابی آسان به آنها

ماموریت اداره روابط عمومی ایجاد روابط عمومی قوی برای شرکت با پیروان برای دستیابی به اهداف شرکت، از جمله:
ایجاد یک استراتژی تجاری بین سازمان و مشتریان
توسعه استراتژی به معنای تدوین برنامه ها و روش هایی است که به هدفی خاص، یعنی تعامل بین مشتریان و شرکت، دست می یابد

ارتباط بین موسسه و سایر نهادها

اهداف استراتژی های ایجاد روابط خارجی شرکت لازم نیست فقط ارتباط بین مشتریان و شرکت باشد، زیرا ساختن استراتژی های واقعی برای تقویت و ایجاد مناسبات خود با سایر شرکت ها متناسب با حوزه شرکت نیز برای شرکت ها مهم است.

از روشهای ارتباطی مناسب برای شرکت و مشتریان آن استفاده کنید

برای برقراری ارتباط با مشتریان و معرفی آنها به شرکت.

ارتباط بین کلیه بخشهای شرکت

برای تعیین اهداف مناسب و بر اساس آنها تصمیمات مدیریتی مناسب برای اجرای شرکت را تعیین می کند.

انتقال تصویر مثبت از سازمان به مشتریان

افزایش شانس شرکت در به دست آوردن مناسب ترین و با مهارت بالا برای کارمندان شرکت، با جذب آنها به آن با استراتژی های مختلف.

ایجاد روابط بین کارمندان و شرکت

در تصمیم گیری های اداری شرکت کرده و برنامه هایی را تدوین کنید

تمام راه های ارتباطی و رسانه ای را پیگیری کنید، تمام اخبار شرکت را در مورد آنها بدانید، از صحت همه اخبار منتشر شده درباره موسسه اطمینان حاصل کنید و اخبار نادرست را از آنها تصحیح کنید.

نظرات مشتریان را به اشتراک بگذارید

برای عموم توضیح دهید که شرکت چقدر به مشتریان و نظرات آنها اهمیت می دهد

هدف تمام استراتژی های روابط عمومی برقراری ارتباط صحیح سازمان با مردم و آشنایی آنها با سازمان است.

چگونه می توان از طریق استراتژی سازی به راحتی به اهداف روابط عمومی دست یافت:

برای دستیابی به اهداف روابط عمومی در شرکت یا موسسه، اداره روابط عمومی باید این مراحل را برای ایجاد یک استراتژی موفق و موثر انجام دهد که عبارتند از:

تحقیق و آماده سازی

برای توسعه استراتژی های موفق، باید تمام ابزارهای ارتباطی و رسانه ای مناسب برای حوزه شرکت خود را جستجو کنید و رقبای خود و مبارزات آنها را با مشتریان خود جستجو کنید.

تعیین و تعیین اهداف استراتژی

برای تهیه یک برنامه روابط عمومی موفق، باید هدف خود را برای این کمپین مشخص کنید و بدانید

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

چگونه به مخاطبان خود دسترسی پیدا می کنید؟

هدفی که می خواهید از این کمپین بدست آورید چیست؟

به عنوان مثال، هدف شما می تواند این باشد: اصلاح اطلاعات و اخبار نادرست درباره سازمان خود.

یا مخاطبان خود را با خدمات ارائه شده توسط شرکت خود آشنا کنید

با تعریف هدف و مخاطب خود، می توانید روش های مناسب برای انجام کارزار خود را تعیین کنید.

برای رسیدن به اهداف خود آنچه را که در کمپین خود نمایش می دهید بنویسید

نوشتن پیشنهاد شما به شما امکان می دهد آن را توسعه داده و به ابزاری برای روشن شدن و ارائه از طریق آن ارسال کنید. همچنین می توانید کیفیت ارائه خود را با اعضای اداره روابط عمومی جستجو کرده و پیشنهادهایی را برای بهبود آن ارائه دهید.

رسانه مناسب را برای تبلیغ کمپین خود از رسانه های مختلف تعیین کنید

آگاهی از رسانه ها و فعالیت های رقبای خود در این زمینه ، با درک شما از مراحل تهیه استراتژی و انتخاب دقیق آن، این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید بر اساس اهداف و اهداف خود، رسانه مناسب برای رشته خود و هدف خود از آن کارزار انتخاب کنید. مناطق رسانه انتخاب شده و مناسب بودن آن برای شما

برای اینکه کمپین خود را از طریق آنها اجرا کنید و از استراتژی خود بیشترین بهره را ببرید.

بعد از اینکه اهداف سازمان خود را استراتژیک کردید و نحوه دستیابی به آنها را درک کردید، می توانید مأموریت خود را توسعه دهید و داستان خود را برای شرکت خود بگویید.

چه تفاوتی بین روابط عمومی و بازاریابی وجود دارد؟

برخی بر این باورند که روابط عمومی به دلیل شباهت شیوه کار و شباهت اهدافشان، بازاریابی است اما روابط عمومی از بسیاری موارد با بازاریابی متفاوت است.
بازاریابی و روابط عمومی از این نظر مشابه هستند که فعالیتها و برنامه های مختلفی را برای رسیدن به مخاطب مشخص، انتشار اخبار شرکت و آگاهی بخشیدن به اهداف آن انجام می دهند.
اما بازاریابی در اهداف اصلی دسترسی به عموم مردم با روابط عمومی متفاوت است زیرا:

هدف بازاریابی:

معرفی مشتریان و عموم مردم به خدمات و محصولات این شرکت به منظور افزایش فروش، افزایش تعداد پیروان شرکت و مراقبت در نگهداری آنها جهت افزایش سود از طریق ابزارهای مختلف بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال و ترغیب مشتریان به با توضیح دادن برای آنها از خدمات و محصولات آنها بخرید و استفاده کنید.

روابط عمومی با هدف:

هدف آن معرفی عموم مردم به شرکت و فعالیتهای مختلف آن و انتشار اخبار شرکت برای مشتریان از طریق انواع مختلف روابط عمومی است.
و داستان این شرکت را برای مشتریان روشن کنید تا رابطه ای بین مشتری و شرکت یا شرکت و سایر موسسات متناسب با زمینه کاری آن برقرار کند.
به همین دلیل است که بازاریابی با روابط عمومی متفاوت است، اگرچه از نظر روش کار و رسیدن به اهداف مشابه هستند، اما هر یک از آنها هدفی متفاوت دارند.

نویسنده: امین اصلانپور
مطالب اخیر:
بازاریابی درونگرا (inbound marketing) چیست؟
میکرومارکتینگ یا بازاریابی خرد چیست؟
SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟
رفتار مصرف کننده (consumer behavior) چیست؟

نظر خود را وارد نمایید.
بیشتر
بیشتر
0 سبد
جستجو
دسته ها
تماس
دسته بندی ها