در حال بارگزاری ...
بسته

بازاریابی بازگشتی (Retention Marketing) چیست؟

بازاریابی بازگشتی (Retention Marketing) چیست؟

در بازاریابی یا مارکتینگی که این روز ها انجام می شود تکنیک های مختلف برای جذب مشتریان متفاوت بکار گرفته می شود. در مواردی برخی از افراد تصور می کنند که بازاریابی صرفاً به مجموعه تکنیک هایی گفته می شود که مشتریان جدیدی جذب محصولات و خدمات شوند و برای خرید اقدام کنند. اما باید بگوییم که این موضوع صرفاً بخشی از بازاریابی یا مارکتینگ است. فروشندگان یا صاحبان شرکت ها و برند ها از دیگر اقدامات مهمی که در مسیر مارکتینگ خود انجام می دهند این است که بتوانند مشتریانی که جذب آن ها شده اند را همچنان حفظ کنند. در واقع این اقدامات در جهت این است که مشتریان فعلی یا قدیمی از دست نروند.

مجموعه اقداماتی که با هدف نگه داشتن مشتریان فعلی یا قدیمی انجام می شود با نام بازاریابی بازگشتی خوانده می شود.

با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که بازاریابی بازگشتی چقدر  اهمیت دارد و پاسخ دیگر پرسش هایی که در خصوص این نحوه از بازاریابی مطرح می شود را نیز در اختیارتان قرار خواهیم داد.

بازاریابی بازگشتی چیست؟

بازاریابی بازگشتی چیست؟

در بازاریابی فروشندگان و تولید کنندگان یک محصول یا ارائه دهنگان خدمات مختلف بر اساس نوع کسب و کارشان با یکسری از مشتریان سرو کار دارند. در مواردی نیز به دلیل ماهیت یا خدمات، طیف گسترده ای از افراد می توانند مشتری بالقوه محسوب شوند. اما نکته ای که در بازاریابی بازگشتی وجود دارد این است که مشتریان هدف در این شیوه از مارکتینگ کسانی هستند که یک نوبت یا اینکه چندین مرتبه از یک فروشگاه خرید کرده اند و یک محصول را مورد استفاده قرار داده یا از خدماتی ارائه شده بهره مند شده اند. در این موارد فروشندگان یا ارائه کنندگان می خواهند که این دسته از مشتریان شان را که در دسته مشتریان فعلی قرار می گیرند را دوباره به سمت محصول یا خدمات خود سوق دهند. به همین دلیل نیاز است که تکنیک های خاصی را بکارگیرند تا مشتریان فعلی تصمیم بگیرند یا این که ترغیب شوند که همچنان از فروشگاه قدیمی خود خرید کنند.

ریتنشن مارکتینگ (Retention Marketing) از جمله راهکار های نوین بازاریابی است که توانسته است تا حد زیادی نتایج مثبتی را برای کسانی که در حوزه مارکتینگ فعال هستند، به همراه داشته باشد.

تمامی اقداماتی که در این شیوه از مارکتینگ انجام می شود در صورتی که موفقیت آمیز باشد میزان خرید ها را افزایش می دهد، تعداد نوبت هایی که از سوی مشتریان خرید انجام می شود نیز افزایش می یابد و درصد سود نیز از یک خریدار افزایش خواهد داشت.

پیشنهاد می کنیم که در بخش کامنت ها با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را در زمینه موضوع مطرح شده برایمان ارسال کنید. در اسرع وقت می توانید پاسخ پرسش تان را در همان بخش مشاهده کنید.

بازاریابی بازگشتی یک استراتژی هوشمند است

در بازاریابی بازگشتی چه اهدافی دنبال می شود؟

طبیتاً زمانی که یک تکنیک به حوزه بازاریابی وارد می شود با اهداف و تارگت هایی همراه است که بتواند آن ها را محقق سازد. در این بخش می خواهیم که به مهم ترین اهدافی که در این شیوه از بازاریابی دنبال می شود بپردازیم.

1. افزایش میزان خرید به لحاظ تعداد یا نوبت هایی که افراد خرید انجام می دهند: در این موارد اقداماتی انجام می شود که مشتریان دائماً وارد چرخه خرید شوند و محصولات یا خدمات شان را از وبسایت دریافت کنند. برای مثال تصور کنید گاهاً دیجی کالا پیام هایی را با این مضمون به گوشی ارسال می کند: "سارا عزیز تا زمانی که محصولات انتخابی شما در سبد خرید در انبار موجود هستند خرید خود را نهایی کنید". یا این که پیام هایی با مضمون حراجی ها به شما ارسال می شود. با این کار به نوعی درصدد این هستند بتوانند مجدداً شما را به سوی خرید بکشانند. در ادامه مسیر نیز با پیشنهادات ویژه دیگری که در اختیارتان قرار می دهند می توانند به اهداف مارکتینگ خود دست پیدا کنند.

2. بازگرداندن مشتریان فعلی یا قدیمی و پیشگیری از ریزش تعداد مشتریان قدیمی: در واقع زمان و هزینه زیادی صرف شده است که بتوان تعدادی مشتری را جذب کرد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که بتوانیم با تکنیک هایی همان مشتریان را حفظ کنیم و از اینکه آنها ریزش کنند جلوگیری کنیم. در بازاریابی بازگشتی دیدگاه چنین است که می توان بخشی از انرژی را صرف جذب مشتریان جدید کرد اما باید با تکنیک هایی نیز به جذب مشتریان وفادار بپردازیم.

3. افزایش میزان سود دریافتی از یک مشتری در طول مدت زمان طولانی: زمانی که یک مشتری به شکل متعدد و به میزان زیاد خرید کنند طبیعی است که میزان سود دهی وی در طول زمان افزایش خواهد داشت.

در دیجی کالا هر نوبت خریدی که انجام می دهید برای شما یک امتیازی در نظر گرفته می شود که با آن امتیازات بعد ها می توانید کد تخفیف دریافت کنید. در نتیجه این اقدام دیجی کالا به نوعی در مسیر بازاریابی بازگشتی انجام می شود.

استراتژی های بازاریابی حفظ مشتری که می توانید امتحان کنید

بازاریابی بازگشتی بهتر است یا بازاریابی جذبی؟

قطعاً نمی توان برای این پرسش پاسخی نهایی داد و تعیین کرد که کدام یک از این ها بهتر است. زیرا که هر کدام از آنها ویژگی ها، مزایا و نیز محدودیت های مخصوص به خود را دارند.به همین دلیل هر کدام از آنها را می توان در حوزه ای بکار بست و از نتایج آن بهره مند شد.

برای مثال تصور کنید که یک کارفرما یا صاحب برند یا مدیرعامل یک شرکت برای این که روند فعالیت های تجاری و بازاریابی خود را گسترش دهد نیاز است که از هر دو تکنیک بهره مند شود. بنابراین هر کدام از این دو تکنیک در جای خود مورد نیاز است و تا حدودی می تواند نیاز های آنان را برطرف سازد.

در نتیجه این دو تکنیک را نمی توان با یکدیگر مقایسه کرد و یکی را برتر از دیگری دانست.

روش های بازاریابی بازگشتی

خاتمه

این روز ها خوش بختانه بسیاری از فروشندگان و مدیران فروشگاه های اینترنتی یا حضوری توانسته اند که با اقدامات مختلف مشتریان فعلی خود را نگه دارند و به نوعی برای آنها تکنیک بازاریابی بازگشتی را بکار گرفته اند.

به همین دلیل توصیه می شود که اگر شما هم صاحب یک کسب و کار هستید و نیاز دارید مشتریانی را به سمت محصولات یا خدمات خود جذب کنید حتماً اطلاعات بیشتری در خصوص بازاریابی بازگشتی کسب کنید تا بتوانید که به صورت دقیق تری این اقدام را انجام دهید.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها