یکی از مهم ترین نکاتی که از سوی سرمایه گذاران یا صاحبان سرمایه در ابتدای مسیر سرمایه گذاری مورد بررسی قرار می گیرد احتمال برگشت سرمایه بعد از انجام بیزینس شان است. در واقع کسانی که در یک بخشی سرمایه گذاری می کنند، ابتدایی ترین و منطقی ترین خواسته شان این است که اگر حتی سود نکرده اند بتوانند که سرمایه ابتدایی خود را باز گردانند. در غیر این صورت شاهد هستیم که روند ضرر و زیان در فرایند سرمایه گذاری آن ها دیده می شود.
در حوزه مارکتینگ یا بازاریابی نیز موضوع مهم و ضروری بازگشت سرمایه برای افراد درگیر در روند مارکتینگ مطرح می شود. در واقع آن ها به نسبت میان هزینه اولیه ای که برای تبلیغات می کنند، و سرمایه ای که از کانال تبلیغات جذب می کنند توجه کرده و تفاوت بین آن ها را در نظر می گیرند. برای این که بتوان به نسبت دقیق میان هزینه های انجام شده و سود دریافتی بعد از هزینه کردن دست پیدا کنند فرمول هایی وجود دارد که در ادامه به شکل مبسوط به آن ها خواهیم پرداخت.
نرخ بازگشت سرمایه(ROI) چیست؟
ROI) Return on Investment) نرخ بازگشت سرمایه به شاخصی گفته می شود که بر اساس آن موفقیت یک روند تبلیغاتی ارزیابی می گردد. در واقع زمانی که برنامه ریزی هایی جهت برگزاری کمپین های تبلیغاتی انجام می شود مهم ترین موضوعاتی که در این روند و برنامه ریزی لحاظ می گردد میزان بازگشت سرمایه است.
نسبتی که میان هزینه های انجام شده برای انواع روش های تبلیغات و سود های بعد از برگزاری کمپین های تبلیغات وجود دارد درصد بازگشت سرمایه است. یکی از مهم ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که واژه سرمایه در ترکیب بازگشت سرمایه صرفاً به سرمایه های مالی یا سود های ناشی از فروش های زیاد اطلاق نمی گردد. بلکه به هر نوع دستاوردی که نصیب صاحبان سرمایه می شود به نوعی بازگشت سرمایه می گویند.
بگذارید این موضوع را با مثال هایی به شما توضیح دهیم. فرض کنید که شما یک فروشگاه اینترنتی را راه اندازی کرده اید و هنوز در ابتدای مسیر هستید. در ابتدا از مهم ترین گام هایی که باید بردارید این است که کسب و کار و برند خودتان را به طیف گسترده ای از افراد در بازار هدف معرفی کنید. بنابراین طبیعی است که از روش های مختلف مارکتینگ وارد بازاریابی می شوید. در این شرایط باید برای انجام انواع اقدامات تجاری و بازاریابی هزینه های تقریباً زیادی را صرف کنید. در نهایت انتظار دارید که اگر حتی میزان فروش تان افزایش نیافته است، یا اگر میزان سود دریافتی تان افزورده نگردیده است حداقل نام برندتان از کانال های مختلف شنیده شود یا تعداد زیادی از افراد نسبت به برند تان آگاهی هایی کسب کنند. بنابراین در صورتی که این اتفاق رخ دهد و تبدیل به برندی نام آشنا شوید در این موارد گفته می شود که شما بازگشت سرمایه داشته اید.
در مراحل بعدی نیز به میزانی که به تعداد افراد دنبال کننده شما اضافه شود شاهد هستیم که میزان سود های دریافتی تان روز به روز افزایش یافته و به درآمد شما اضافه می شود. برای مثال این روز ها شاهد هستید که افراد زیادی هستند که در اینستاگرام پیج های کاری دارند و کسب و کار خودشان را گام به گام جلو می برند. برخی از آن ها با پیج های پرطرفدار و دارای دنبال کننده زیاد وارد همکاری می شوند تا روند تبلیغات شان را انجام دهند. در نتیجه به میزانی که به تعداد فالور آن ها اضافه شود شاهد هستیم که به نوعی برایشان بازگشت سرمایه رخ داده است. این اتفاق نیز در وبسایت هایی که بازدید کننده زیادی پیدا می کنند نیز رخ خواهد داد و به نوعی مصداق بازگشت سرمایه هستند.
نحوه محاسبه بازگشت سرمایه:
فرمول بازگشت سرمایه به شرح زیر است:
نرخ بازگشت سرمایه = هزینه سرمایه گذاری - ارزش فعلی سرمایه تقسیم بر هزینه کل سرمایه گذاری
برای مثال ، اگر شما 2000 دلار در ماه برای تبلیغات برند خود هزینه کنید و 4000 دلار درآمد مستقیم از این تبلیغات و یا کمپین بدست بیاورید، سودی که از این کمپین به دست آوردید را از روش زیر محاسبه کنید:
4000 دلار - 2000 دلار = 2000 دلار
"ارزش فعلی سرمایه گذاری" به درآمد حاصل از فروش سرمایه مورد نظر اشاره دارد. از آنجا که ROI به عنوان یک درصد اندازهگیری میشود، میتوان آن را به راحتی با بازده حاصل از سایر سرمایه گذاریها مقایسه کرد.
مفهوم بازگشت سرمایه (ROI)
ROI به دلیل تطبیق پذیری و سادگی یک معیار محبوب است. اساساً، ROI میتواند به عنوان اندازه گیری اولیه سودآوری سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرد. ROI همچنین میتواند مربوط به سرمایه گذاری سهام، ROI شرکت برای گسترش کارخانه یا ROI تولید شده در معاملات املاک و مستغلات باشد.
این محاسبه به خودی خود بسیار پیچیده نیست و تفسیر آن برای طیف وسیعی از کاربردها نسبتاً آسان است. اگر ROI یک سرمایه گذاری مثبت باشد، احتمالاً ارزش آن را دارد. اما اگر فرصتهای دیگری با ROI بالاتر در دسترس باشد، این سیگنالها میتوانند به سرمایه گذاران کمک کنند، گزینهها را حذف یا انتخاب کنند. به همین ترتیب، سرمایه گذاران باید از بازگشت سرمایه منفی که حاکی از ضرر خالص است، اجتناب کنند.
هر هزینهای که شرکت دارد میتواند براساس ROI محاسبه شود. اگرچه ممکن است برخی از هزینهها یا فعالیتها مانند خرید کالاهای جزئی یا تعمیر سرویس بهداشتی کارمندان، ROI مستقیم یا مالی نداشته باشد، اما هر هزینه به یک سرمایه گذاری کلان کمک میکند. به عنوان مثال، استخدام یک طراح گرافیک برای ایجاد تبلیغات، پرداخت هزینه عکاس برای گرفتن عکس از محصولات شرکت و تعمیرات اساسی وب سایت شرکت را میتوان بازگشت سرمایه دانست.
حتما بخوانید: سفارش طراحی سایت فروشگاهی
اهمیت استفاده از ROI
درک سود و تأثیر سرمایهگذاری در تجارت شما هنگام تصمیم گیری برای شرکت مهم و بسیار مفید است. درصد موفقیت کسب و کارهایی که به صورت منظم و هوشمندانه از ROI استفاده میکنند نسبت به دیگر کسب وکارها بیشتر است، چرا که به صورت مداوم بر روی بازده فعالیتهای خود نظارت دارند.
بازگشت سرمایه به شما این امکان را میدهد تا ثمره سرمایه گذاری خود یا فقدان آن را مشاهده کنید، و هزینههای کسب و کار خود را به این صورت کنترل نمایید. در اینجا دو مزیت مهم استفاده از ROI را ذکر خواهیم کرد:
1- استفاده از ROI به صاحبان مشاغل اجازه میدهد تا مدیران پروژههای کوتاه مدت و بلند مدت را ردیابی و سپس تجزیه و تحلیل کنند. "شما میتوانید اهداف سادهای را برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود تعیین کنید
2- ROI به شما کمک میکند تا عملکرد مالی کسب و کار خود را ارزیابی کنید. در واقع دانستن ROI، مسیر درست شرکت شما را نشان خواهد داد که آیا تجارت شما فراتر از متوسط یا پایینتر است. این یک یادآوری خوب برای شرکتها برای حفظ استاندارد در امور مالی است.
ROI چه معایبی دارد؟
در این بخش به معایب و محدودیتهای فرمول نرخ بازگشت سرمایه یا ROI میپردازیم.
1-محاسبات گاهی دارای خطا هستند.
زمانی که اطلاعات ورودی در فرمول ROI دارای خطا باشد و یا ناقص باشند محاسبات به مشکل میخورد و در نهایت به شما عددی دارای خطا نشان میدهند. این موضوع زمانی بسیار آسیب زننده است که مدیران با توجه به این اعداد تصمیم به سرمایه گذاریهای کلان بگیرند، این نوع سرمایه گذاری چون بر اساس محاسبات غلط است ممکن است منجر به زیان بشود.
2- محاسبه دقیق ROI بعضی اوقات دشوار است.
در بعضی از از محاسبات نظیر محاسبه سود و زیان یکسری از مسابقات، کمپینها و یا تبلیغات به دلیل نامشخص بودن برخی عوامل، محاسبه ROI کمی دشوار است.
3- قابل دستکاری و تغییر میباشد.
این موضوع بیشتر به عوامل انسانی مربوط است، به طور مثال گاهی اوقات برخی از افراد بنا به دلایلی نظیر سیاست و... اعداد و ارقام ورودی را تغییر میدهند و همین عامل سبب میشود که میزان ROI اشتباه شود. این اشتباه میتواند زیانهای بسیاری به سرمایهگذاران تحمیل کند.
مزایای ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه
در این بخش می خواهیم که در زمینه انواع مزایایی که ارزیابی نرخ باز گشت سرمایه دارد اطلاعاتی به شما بدهیم تا شما بدانید علاوه بر معایب این نرخ می تواند مزایایی نیز در پی داشته باشد.
از مهم ترین این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کسب اطلاعات در زمینه میزان هزینه ها و سرمایه گذاری ها در بخش تولید و نیز سودی که عاید شرکت شده است در نهایت منجر به تعیین استراتژی های مناسبی خواهد شد. بنابراین کم و کاستی هایی که در تکنیک های مختلف بازاریابی وجود داشته است را برطرف می کنند تا ادامه روند فعالیت های فروشگاهی به درستی پیش رود.
- بررسی تمامی محصولات و خدماتی که برایشان سودآور بوده است و از سوی مشتریان مورد استقبال قرار گرفته است و بکارگیری تمامی موارد سودآور در ادامه مسیر فروش. برای مثال تصور کنید که یک فروشگاه اینترتی توانسته است که در زمینه فروش یک نوع محصول و خدمات بسیار موفقیت آمیز عمل کند. در نتیجه با فروش بیشتر به سود بیشتری دست پیدا کرده است. در ادامه کارفرمایان می توانند که نیاز کاربر یا مشتریان را بشناسند و در همان زمینه به تولید و عرضه و فروش بپردازند.
میزان ROI مناسب چقدر است؟
آنچه که به عنوان نرخ بازگشت سرمایه مناسب در نظر گرفته میشود به سرمایه گذاری بستگی دارد. به عنوان مثال وقتی شرکتی برای یک قطعه تجهیزات هزینه میکند، ROI در بهرهوری قرار دارد. از طرف دیگر، هزینههای بازاریابی به ROI در فروش نیاز دارد. نرخ بازگشت سرمایه که از تلاشهای خود در بهینه سازی موتور جستجو انتظار دارید با ROI مورد نظر شما با سرمایه گذاری در یک کارخانه جدید متفاوت خواهد بود.
ROI سالم و دو رقمی برای مبتدیان بسیار مناسب است و اگر ROI با درصد بالا را شناسایی کنید، باید هدف خود را درک کنید که چگونه این اثرات را تقویت و گسترش دهید. به این فکر کنید که آیا به طور کلی ROI دریافت میکنید یا خیر و قبل از امضای قرارداد و هزینه کردن واقع بین باشید. با دقت آن را در نظر بگیرید و بلافاصله خرید بزرگی انجام ندهید.
نتیجه گیری
در بخش هایی که در این مقاله تدارک دیده شده بود تلاش مان بر این بود که بتوانیم بسیاری از مهم ترین اطلاعاتی که در زمینه نرخ بازگشت وجود دارد را در اختیارتان قرار دهیم و نیز پرتکرارترین سوالات را در خصوص این موضوع پاسخ گوییم. یکی از مهم ترین توصیه هایی که داریم این است که در صورتی که همچنان ابهاماتی درباره مطالب مطرح شده دارید آن ها را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید. زیرا که کارشناسان ما در اسرع وقت می توانند که پاسخگوی تمامی سوالات عزیزان و مخاطبین این وبسایت باشند و پاسخ را به بیان ساده و روان در همان بخش قرار دهند.
از سوی دیگر نیز می توانید که در صورت لزوم اگر نکاتی در متن ما جا افتاده است را در بخش کامنت ها مطرح کنید شاید که کاربران دیگر بتوانند از اطلاعات تکمیلی شما بهره مند شوند.
ثبت نظرات