بسته

تجارت اجتماعی چیست؟

تجارت اجتماعی چیست؟

تجارت اجتماعی چیست؟

اکثر مردم به ویژه نسل جدید زمان زیادی را صرف مرور در شبکه های اجتماعی از طریق گوشی های هوشمند خود می کنند. استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی منجر به فروش مستقیم یا به اصطلاح تجارت اجتماعی شد.

تجارت اجتماعی چیست؟

تجارت اجتماعی فرآیند فروش مستقیم محصولات در شبکه های اجتماعی است. تجارت اجتماعی یا بازرگانی اجتماعی به یکی از آخرین روند تجارت الکترونیک اشاره دارد که مشتریان را از طریق خرید مستقیم از طریق شبکه های اجتماعی مانند: اینستاگرام، فیس بوک، توییتر و دیگران می کند.

به عنوان مثال، می توانید محصولات را در فیس بوک مرور کرده و مقایسه کنید و سپس به جای مراجعه به سایت شرکت برای خرید، خرید را در خود فیس بوک انجام دهید. یا می توانید در یک توییت با یک محصول آشنا شوید و سپس خرید را از طریق خود توییتر انجام دهید.

سه سایت رسانه های اجتماعی که بر فضای تجارت اجتماعی تسلط دارند: Facebook ، Instagram و Pinterest هستند.

نمونه های تجارت اجتماعی

نمونه های تجارت اجتماعی

1. فیس بوک

با بیش از 2.2 میلیارد کاربر از بستر فیس بوک، این فرصت برای دسترسی به مخاطبان عظیمی از مشتریان بالقوه شما بسیار مناسب است. فیس بوک امکانات بسیار خوبی را برای شروع در زمینه تجارت اجتماعی فراهم می کند، به عنوان مثال: وجود یک دکمه خرید با ویژگی پرداخت از طریق مسنجر، که به مشتری اجازه می دهد بدون ترک فیس بوک محصول را دریافت کند. علاوه بر "بازار فیس بوک" ، که مقصد مفیدی برای مشتریان است تا محصولات را کشف کنند و با فیلتر کردن نتایج بر اساس مکان، دسته و قیمت ، به آنچه می خواهند برسند.

تجارت اجتماعی توسط فیس بوک دو برابر شده است. شرکت ها می توانند فروشگاه های خود را در این شبکه اجتماعی ایجاد کنند و از طریق مسنجر فیس بوک با مشتریان و مصرف کنندگان خود در ارتباط باشند.

با یک فروشگاه فیس بوک، می توانید:

محصولات و اطلاعات محصول را بارگذاری کنید.

کاتالوگ محصولات فروشگاه خود را تنظیم و سفارشی کنید.

مستقیماً از صفحه خود بفروشید.

سفارشات را مدیریت کنید

و هرچه دوست دارید بسازید. یک توصیه: محصولات مناسب مخاطب را انتخاب کنید و از سفارش محصول آگاه باشید. نیازی نیست که کل موجودی خود را در فروشگاه فیس بوک خود قرار دهید. ابتدا سعی کنید محصولات را در فیس بوک منتشر کنید تا ببینید چطور به بازار عرضه می شوند، محصولات قدیمی را دوباره در فیس بوک عرضه کنید، با فروشندگان برتر خود تمرکز کنید و غیره.

2. اینستاگرام

اینستاگرام یکی از بهترین سیستم های تجارت اجتماعی و فروش مستقیم به دلیل جذابیت در نمایش محصولات از طریق عکس و فیلم است. علاوه بر ویژگی "فروشگاه اکنون" و ویژگی "برچسب های محصول"، که مشتری را قادر می سازد تا به سرعت جزئیات محصولات را ببیند و قیمت آنها را شناسایی کند. علاوه بر ویژگی "خرید اینستاگرام" که به شما امکان می دهد تصاویر محصول خود را هنگام اشتراک گذاری در حساب های دیگر برچسب گذاری کنید، این امکان را برای مشتری فراهم می کند تا برای خرید مستقیماً به فروشگاه شما در سیستم عامل برود.

چگونه فروشگاه اینستاگرام خود را ایجاد کنیم؟

1. ابتدا باید تنظیمات حساب اینستاگرام خود را به یک حساب کاربری تبدیل کنید.

2. حساب کسب و کار خود را به فهرست محصولات خود پیوند دهید، پس از مدتی که گاهی ممکن است یک هفته طول بکشد می توانید برند خود را قرار دهید.

3. با نمایش محصولات خود به روش جذاب مانند اتصال محصول به یک سبک زندگی متمایز شروع کنید، زیرا تصویری با جزئیات جالب به شما کمک می کند تا توجه مشتریان را به سمت محصول خود جلب کنید.

4. حتماً اطلاعات محصول، از جمله تمام توضیحات و همچنین قیمت را در آن بگنجانید.

5. به همان دلیل که در یک بستر اجتماعی هستید به پاسخ دادن به نظرات پیروان توجه کنید و تعامل شما با پیروان باعث افزایش اعتماد به نفس شما در برند شما می شود و همچنین به شما کمک می کند حضور خود را در سیستم عامل بهبود ببخشید.

فیس بوک

3.  پینترست

Pinterest شباهت زیادی به اینستاگرام دارد. این محصول دارای محتوای بصری جذاب، همراه با برچسب قابل خرید یا ویژگی پین است که به شما امکان می دهد دکمه خرید را مستقیماً به محصولات خود اضافه کنید. ناگفته نماند، شما می توانید کاتالوگ کاملی از محصول خود را به منظور اطمینان از برجسته بودن آن در سیستم عامل اضافه کنید و بنابراین بستر مناسبی برای استفاده در تجارت اجتماعی است.

چگونه تجارت اجتماعی را در Pinterest شروع کنیم؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، پین های خرید یکی از مهمترین ویژگیهای Pinterest است که کاربران را قادر می سازد تا محصولات خود را به راحتی با نمایش محصول با تمام داده های مربوط به آن از جمله: نام، قیمت، موجودی محصولات در انبار به فروش برسانند. تمام این اطلاعات به طور خودکار به روز می شوند. برای فعال کردن ویژگی پین های خرید، موارد زیر را انجام دهید:

1. با افزودن فراداده به سایت خود شروع کنید، این کدی است که Pinterest را قادر می سازد اطلاعات را به صورت خودکار بازیابی کند. متن مورد نیاز خود را از اینجا سفارشی کنید و سپس آن را در صفحات محصول خود نصب کنید.

2. پس از علامت گذاری، به جستجوگر Rich Pins بروید، عنوان یا پیوند هر کالایی را در فروشگاه خود وارد کنید، فراداده را به آن اضافه کنید و تأیید را بزنید. Pinterest در صورت بروز هرگونه مشکلی به شما اطلاع می دهد، سپس برچسب های محصول (پین های خرید) ظرف مدت یک ساعت ظاهر می شوند.

3. حتماً تصاویر با ابعاد مناسب را در نسبت ابعاد 3: 2 قرار دهید، زیرا این تصاویر هنگام جستجو با وضوح بیشتری نشان می دهند. علاوه بر قرار دادن لوگو برای برند شما در یکی از گوشه های تصاویر، که به گسترش برند شما کمک می کند و یافتن آن را برای مشتریان آسان می کند.

چگونه تجارت اجتماعی را در Pinterest شروع کنیم؟

نکاتی برای موفقیت در تجارت از طریق شبکه های اجتماعی

برای اطمینان از موفقیت این نوع تجارت الکترونیکی در سراسر شبکه های اجتماعی، شما همیشه نیاز به درک جدیدی از هر سیستم عامل با مخاطبان منحصر به فرد خود، همراه با نظارت و ارزیابی مداوم دارید. می توانید این کار را خودتان انجام دهید یا از خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی ارائه شده توسط متخصصان در Fiverr استفاده کنید. در هر دو گزینه باید برخی نکات را برای تقویت برند خود و دستیابی به درصد فروش بالاتر دنبال کنید:

1. روی محصولات کم هزینه تمرکز کنید

منطقی است که محصولات ارزان قیمت در رسانه های اجتماعی فروش بهتری دارند، زیرا مردم هنگام مرور سیستم عامل مشتاق به خرید هستند، محصول بیشتر با قیمت پایین است، مشتریان را تشویق می کند به جای ادامه جستجو در جای دیگر، آن را مستقیماً خریداری کنند و باعث می شود آنها بتوانند آن را در صفحات خود به اشتراک بگذارند تا به تعداد بیشتری از مخاطبان برسند.

طبق گزارش eMarketer، پرفروش ترین محصولات در سایت های شبکه های اجتماعی از دسته هایی مانند: لباس، محصولات زیبایی و دکوراسیون منزل است.

2. در جامعه اطراف خود تأثیرگذار پیدا کنید

اعتماد به اینفلوئنسرها یکی از موثرترین روشهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. اینفلوئنسرها و جامعه پیرامون شما پشتیبانی بسیار خوبی از برند شما تشکیل می دهند. وقتی یک فرد مشهور محصولات شما را به اشتراک می گذارد، به این معنی است که تعداد زیادی مشتری بالقوه خواهید داشت.

بسیاری از سیستم عامل ها به شما امکان می دهند محصولات خود را با به اشتراک گذاری مستقیماً در صفحات دیگر و بدون نیاز به بسیاری از اقدامات، به فروش برسانید.

3. حتماً استراتژی خود را دائماً ارزیابی کنید

هدف تجارت اجتماعی در شبکه های اجتماعی قطعاً هدایت مشتری به خرید است و بهترین راه برای سنجش استراتژی کسب و کار شما در وهله اول ارزیابی فروش است. اما ابتدا می توانید درصد ایمیل های مشتریان بالقوه، درصد بازدید از حساب های اجتماعی و پسندیدن و اشتراک محصولاتتان در شبکه های اجتماعی را ارزیابی کنید.

نکاتی برای موفقیت در تجارت از طریق شبکه های اجتماعی

تجارت اجتماعی(Social commerce) در مقابل تجارت الکترونیکی(e-commerce)

اگرچه فاصله معنایی بین این دو عبارت اغلب نامشخص است، اما بین تجارت اجتماعی و تجارت الکترونیکی تفاوت اساسی وجود دارد. تجارت الکترونیکی به یک تجربه خرید از طریق وب سایت یا برنامه برند اختصاصی اشاره دارد. طبق تعریف تجارت اجتماعی، به مشتری این امکان را می دهد تا در تجربه رسانه های اجتماعی خود خرید خود را انجام دهد. تجارت اجتماعی تجارت الکترونیکی نیست.

تجارت اجتماعی نیز فروش اجتماعی نیست. فروش اجتماعی به ایجاد روابط در شبکه های اجتماعی به منظور ایجاد لیست چشم انداز فروش شما اشاره دارد.  با تجارت اجتماعی، کل تجربه فروش یا سفر خریداران فقط در یک بستر رسانه های اجتماعی اتفاق می افتد؛ از کشف محصول تا بررسی، مقایسه و خرید. اصطلاح تجارت الکترونیکی معمولاً به تجربه فروش یا سفر خریدار در وب سایت یا برنامه شخصی شرکت اشاره دارد.

چرا تجارت اجتماعی؟

مطمئن نیستید که راه اندازی فروشگاه رسانه های اجتماعی ایده خوبی است؟ در اینجا به 5 دلیل که باید از تجارت اجتماعی استفاده کنید اشاره خواهیم کرد.

1. رشد مداوم مخاطب

روزانه هزاران کاربر جدید به سایت های رسانه های اجتماعی در سراسر جهان می پیوندند. میلیون ها نفر از قبل روی آن فعال هستند. طبق آمار Statistia، فیس بوک ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و هر ساعت کاربران جدید زیادی به آن ملحق می شوند. یکی از مهمترین ملاحظات هر کسب و کار نحوه دستیابی و فروش به مخاطب مشتری هدف خود است. برای شرکتهایی که از تجارت اجتماعی استفاده می کنند، پیروی از آنها به طور مداوم در حال رشد و در دسترس است.

2. رتبه بندی بالاتر موتور جستجو

تعامل در شبکه های اجتماعی می تواند به مواردی غیر از معاملات مستقیم منجر شود. ثابت شده است که تجارت رسانه های اجتماعی در واقع بازدید از وب سایت شما را افزایش می دهد که در نهایت بر رتبه شما بر روی نتایج موتور جستجو تأثیر می گذارد. همچنین به مخاطبان شما این امکان را می دهد تا با نظرات، یا اشتراک گذاری درگیر شوند تا به مخاطبان حتی بیشتر برسند.

چگونه فروشگاه اینستاگرام خود را ایجاد کنیم؟

3. تعامل و ترافیک معتبر بیشتر

همانطور که قبلاً گفته شد، تلاش فعال برای رشد مخاطبان شبکه های اجتماعی شما اولین قدم عالی در نهایت تبدیل است. یکی از مهمترین مزایای تجارت اجتماعی تعامل و دسترسی است که هر زمان کسب و کار به اشتراک بگذارند، می توانند به آن دسترسی پیدا کنند. با حضور منظم در خبرآوری به روزرسانی های یک دنبال کننده، در یک فرصت تجاری قدرتمند شرکت می کنید. افرادی که تماس منظم با شرکتی دارند بیشتر احتمال دارد آن شرکت را پیشنهاد دهند.

تجارت اجتماعی مردم را ترغیب می کند تا از طریق ارتباط دو طرفه با یک تجارت ارتباط برقرار کنند. این امکان به مشتریان می دهد تا نه تنها با مشاغل شما درگیر شوند، بلکه به آنها این امکان را می دهد تا از رسانه های اجتماعی به عنوان یک کانال خدمات کارآمد به مشتری که در آن امکان حل مشکلات وجود دارد، استفاده کنند. رسانه های اجتماعی (اشتراک گذاری / بازنشر) به ایجاد مخاطب و همچنین افزایش تعامل و بازدید وب سایت کمک می کند.

4. وفاداری و حفظ مشتری

در استفاده از تجارت اجتماعی برای تجارت خود، هدف شما فروش و تبلیغ محصولات / خدمات است، اما همچنین ایجاد روابط خوب با مردم است. با استفاده از این فرصت برای درگیر شدن با چشم اندازها، یک شرکت می تواند روابطی را ایجاد کند که اعتماد و وفاداری را تعمیق بخشد. این به نوبه خود مشتریانی را ایجاد می کند که از خدمات شما راضی و خشنود هستند، و آنها احتمالاً مشتریانی هستند که خریدهای مکرر انجام می دهند. مطمئن شوید که با خریداران اولین بار به همان روشی برخورد خواهید کرد که با خریداران تکراری رفتار می کنید - این دو دسته از مشتریان فوق العاده مهم هستند!

5. معیارهای کسب و کار از شبکه های اجتماعی

با هر بخشی از بازاریابی تجاری خود، باید بتوانید تلاش های خود را تجزیه و تحلیل کنید، و ببینید آیا نتایج حاصل از بازگشت سرمایه مثبت است.

تجارت در شبکه های اجتماعی اندازه گیری و ارزیابی عملکرد را آسان می کند. صفحات فیس بوک، حساب های تجاری اینستاگرام و توییت های موجود در توییتر دارای معیارهای داخلی برای برداشت، مشارکت و دسترسی است. علاوه بر این، بیشتر پست های شبکه های اجتماعی امکان اندازه گیری میزان بازدید از وب سایت شما را از طریق تعداد کلیک روی وب سایت فراهم می کنند. سایر اندازه گیری های اساسی برای تعیین ROI مثبت ممکن است شامل تعداد کل طرفداران / پیروان، پسندیدن ها و احساسات کلی تعاملات شما باشد.

تجارت رسانه های اجتماعی فقط درصورت انجام صحیح تجارت شما مفید خواهد بود. یک برنامه جامع تنظیم کنید و از به خطر انداختن و سرمایه گذاری مقدار معقول زمان، تلاش و پول نترسید شرکت های تجارت اجتماعی توافق می کنند که ارزش آن بیشتر است!

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها