سوشیال مدیا مارکتینگ (SMM) یا بازاریابی رسانه های اجتماعی از جمله مهم ترین نتایجی است که در پی رشد و گسترش بکار گیری اینترنت و نیز برنامه های اجتماعی ایجاد شده است.در ادامه قرار است که در خصوص این زمینه به بحث و بررسی بپردازیم.
(SMM) چیست؟
(SMM) خلاصه شده یا مخفف سوشال مدیا مارکتینگ به معنای بازاریابی شبکه های اجتماعی است. در یک دهه اخیر با توجه به رشد و گسترش چشمگیری که در زمینه انواع شبکه های اجتماعی داشتیم روند توسعه فعالیت های بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز صعودی بوده است.
در بازاریابی رسانه های اجتماعی اقدامات مختلفی در جهت معرفی، جلب توجه و یا ایجاد احساس نیاز کاربران نسبت به محصولات یا خدماتی که ارائه می شود انجام خواهد شد. در نتیجه کاربران بعد از اینکه با یک سری محصولات و خدمات در فضاهای اجتماعی آشنا شدند در صورتی که نیازمند آن بودند و توانستند که به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنند خرید شان را انجام خواهند داد.
در گذشته نیاز بود که افراد به بازارهای سنتی مختلف بروند و در بین قیل و قال های فروشندگان تصمیم بگیرند که وارد کدام مغازه شوند و نیز کدام محصول را که نظرشان را جلب کرده است خرید کنند. اما این روز ها افراد در بین قیل های قال های مجازی دست به انتخاب گری می زنند و خریدشان را به شکل آنلاین انجام می دهند. تکنیک ها و راهکار های مختلفی وجود دارد که بتوانیم با کمک آن افرادی را به عنوان بازار هدف مخاطب قرار دهیم و محصولات یا خدمات را برایشان معرفی کنیم.
برای مثال صاحبان شرکت ها، برند ها یا فروشگاه های مخلتف در فضاهای مختلف آنلاین با محتواهایی که تولید می کنند می توانند توجهات را به سوی خود جلب کنند. برای مثال تصور کنید که یک ویدئوی کوتاه تهیه می شود و افراد را به سویی سوق می دهد که نسبت به محصول توجه کنند و در صوتی که مورد نیازشان بود خرید کنند.
البته این نکته را باید در خاطر داشته باشید که ما این روز ها رسانه های اجتماعی یا سوشیال مدیاهای مختلفی را داریم که هر کدام از آنها ویژگی ها و شرایط مخصوص به خود را دارند. بنابراین هر کدام از آنها را باید به خوبی بشناسیم و به نوعی قواعد بازی کردن در هرکدام از آنها را به درستی یاد بگیرید. در غیر اینصورت بازنده این بازی پر رقیب و شلوغ خواهید بود.
مطالعه بیشتر: دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟
انواع راهکارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی
در این نحوه از بازاریابی روش های مختلف وجود دارد که در این بخش به پاره ای از مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد:
1. محتواهایی با کیفیت تولید کنید: از مهم ترین بخش هایی که در سوشیال مدیا مارکتینگ مطرح می شود تولید محتوا است. گاهاً محتواها ویدئوهایی هستند که به معرفی محصولات یا خدمات می پردازند. این محتواها مهم ترین ویژگی شان این است که خلاقیت در تولید آنها بکار گرفته شده و نیز آن که در ایجاد انگیزه در کاربر در جهت خرید به درستی عمل می کند.
2. برگزاری کمپین های مختلف: زمانی که کمپین ایجاد می شود بسیاری از افراد به این کمپین ها می پیوندند و این اقدام در جهت معرفی برند یا خدمات یا محصولات تان نقش موثری را ایفا می کند.در حقیقت کمپین ها باعث می شوند که ویدئو های شما در بین کاربران دست به دست شده و در کوتاه ترین زمان افراد زیادی با صفحه کاری شما آشنا خواهند شد. در نتیجه مشاهده خواهید کرد که فالور های بیشتری جذب پیج و محتواهای درج شده در آن خواهند شد. نتیجه ای که در بر دارد این است که از آن زمان به بعد شما مخاطبین بیشتری برای عرضه و معرفی محصولات و خدمات تان خواهید داشت.
3. با دیگر افراد که در رسانه های اجتماعی فعال هستند تبادل داشته باشید: تبلیغات را به این نحو انجام دهید. احتمالاً این روز ها کمتر کسی است که با بلاگر ها در زمینه های مختلف آشنایی نداشته باشد. این دسته از افراد با تکیه بر اعتبار و شهرتی که در بین کاربران مختلفی پیدا کرده اند می توانند تبلیغات گسترده ای را برای کسب و کارتان داشته باشند. بنابراین سرعت رشد فروش و آگاهی دیگران از شرکت شما افزایش خواهد یافت.
4. از رسانه های مختلف استفاده کنید تا برندتان مطرح شود: برای مثال اگر دارای یک وبسایت هستید و در آن به عنوان فروشگاه اینترنتی استفاده می کنید می توانید که در کنار آن از اینستاگرام و تلگرام نیز کمک بگیرید. در نتیجه مخاطبین را در هر سه فضای اجتماعی می توانید به سمت محصولات و خدمات خودتان جذب کنید.
تجربه نشان می دهد به میزانی که دایره فعالیت های آنلاین و اینترنتی کسب و کار ها در فضاهای اجتماعی گسترده تر باشد به همان میزان اعتماد بیشتری به سمت آنان جلب خواهد شد. بنابراین افراد با توجه به دامنه فعالیت هایی که شما دارید به راحتی می توانند به کسب و کار و خدمات و محصولات تان اعتماد کنند و در صورت نیاز، به کسب و کار شما به عنوان یک گزینه مطمئن و مفید فکر کنند. در نتیجه این شمائید که می توانید در ادامه مسیر با تسهیل روند خدمات رسانی تان و نیز جلب رضایت مسیر صعودی خود را در جهت رشد طی کنید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی دارای چه مزایایی است؟
خوش بختانه این روز ها افراد زیادی به رسانه های اجتماعی اعتماد می کنند و بسیاری از خرید هایشان را از فروشگاه های اینترنتی انجام می دهند. حتی اگر یک شخص به عنوان بلاگر یا اینفلئونسر بخواهد که یک کسب و کاری را به آن ها معرفی کند چندان مقاومتی در برابر این اتفاق ندارند. بنابراین شاهد هستیم که سوشیال مدیا مارکتینگ دارای مزایای متعددی است که مهم ترین آن ها:
1. روند رشد در این نوع بازاریابی یا مارکتینگ زیاد است: بنابراین می توانید با صرف مدت زمانی محدود و انرژی به شکل حرفه ای در سوشیال مدیا مارکتینگ موفق شوید. در نهایت در پی رشدی که حاصل گردیده است فروش و سود بیشتری نصیبت تان خواهد شد. در اصطلاح گفته می شود که نرخ تبدیل در این بازاریابی افزایش خواهد یافت و شما محصول یا خدمات بیشتری را به فروش خواهید رساند. در صورتی که در بازاریابی سنتی این مقدار از فروش و سوددهی خبری نبود.
2. مخاطبین بیشتری دارد: زمانی که افراد در بازاریابی سنتی به فروش اجناس شان می پرداختند با مخاطبین محدودی مواجه بودند. برای مثال یک صاحب مغازه در یک بازار صرفاً با کسانی روبرو می شد که در آن بازار رفت و آمد می کردند. در نتیجه به همان مقدار نیز شانس فروش اجناس شان را داشتند. اما در بازاریابی شبکه های اجتماعی شما با طیف گسترده ای از افراد روبرو هستید که در کوتاه ترین زمان می توانید درصد قابل توجهی از آن ها را به مشتری تبدیل کنید.
درباره سفارش طراحی سایت فروشگاهی اطلاعات کسب کنید.
خاتمه
در این مقاله بسیاری از مهم ترین نکته هایی که سوشیال مدیان مارکتینگ وجود دارد را در اختیارتان قرار دادیم. خوش بختانه این روز ها افراد بسیاری هستند که خواستار فعالیت در بازاریابی رسانه های اجتماعی می باشند بنابراین طبیعی است که باید نسبت به این حوزه دانش زیادی پیدا کنند. در صورتی که شما هم جزء علاقه مندان فعالیت در این نوع از بازاریابی هستید می توانید با مطالعه مقاله دیگر این وبسایت زمینه های ورود به این حوزه را برای خودتان آماده کنید.
ثبت نظرات