در حال بارگزاری ...
بسته

چگونه از داستان سرایی برای جذب مشتری استفاده کنیم؟

چگونه از داستان سرایی برای جذب مشتری استفاده کنیم؟

داستان سرایی (Storytelling) یکی از موثرترین تکنیک هاست که در بازاریابی، تولید محتوا یا حتی به عنوان یک روش روابط عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.
اما مانند هر نوع هنر دیگری به خلاقیت، تمرین و مهارت و آزمون و خطای زیادی نیاز دارد که باید آنها را بیاموزید.
با هدف جلب توجه به محتوای نمایش داده شده، ایجاد ترافیک بیشتر و افزایش فروش محصولات تبلیغ شده، از داستان سرایی به طور گسترده در بازاریابی الکترونیکی استفاده شده است. پس چرا داستان همیشه بر ذهن ما تاثیر گذار است؟ چگونه می توان از این روش برای جلب مخاطب بیشتر و افزایش فروش استفاده کرد؟

چرا استفاده از داستان سرایی در بازاریابی مهم است؟

چرا استفاده از داستان سرایی در بازاریابی مهم است؟

مشهور است که مردم بسیار تحت تأثیر سبک روایی قرار می گیرند. بلکه یک عصای جادویی است که این ذهن های صف کشیده شده در مقابل تبلیغات را به حرکت در می آورد. این روش در دوره اخیر به ویژه در سیستم عامل های شبکه های اجتماعی بسیار محبوب شده است، زیرا برخی آن را سلاحی مخفی برای جلب توجه می دانند. این رویکرد در نتیجه عوامل مختلفی، که همه آنها حول خواسته مشتری می چرخند، به اثر خود می رسد. کارشناسان این عوامل را از آزمایش های موفق بازاریابی با استفاده از روش قصه گویی استخراج کرده اند.

مشتریان همیشه می خواهند از ماجرای این محصول مطلع شوند

مشتریان 22 برابر بیشتر از مبارزات سنتی بدون داستان کمپین های تبلیغاتی با داستان را به خاطر می آورند. هنگامی که شرکت محصولات یا خدمات خود را به مشتری ارائه می دهد، ذهن وی بلافاصله شروع به جستجوی دلایل تولید این محصول توسط شرکت می کند و چگونه او می تواند از آن بهره مند شود؟ و اگر وی این محصول خاص را سفارش دهد، چه چیزی پس خواهد گرفت؟

علاوه بر این، مشتریان بسیار مایلند بدانند که شرکت چگونه تجارت خود را انجام می دهد و این شرکت چگونه با کارمندان خود رفتار می کند. آنها همچنین می خواهند بسیاری از جزئیات دیگر را بدانند، که بازاریاب باهوش از طریق سبک ارائه با استفاده از داستان سرایی به آنها پاسخ می دهد. هر سوالی که مشتری از ذهنش می گذرد می تواند از طریق یک داستان جالب که توجه او را به خود جلب می کند پاسخ دهد.

مردم به سمت آنچه که آنها را به حرکت در می آورد جذب می شوند

مردم به سمت آنچه که آنها را به حرکت در می آورد جذب می شوند

یکی از مهمترین عواملی که به موفقیت در قصه گویی برای ارائه تبلیغات کمک می کند، این است که این سبک همیشه احساس مخاطب را برطرف می کند. این احساس محرک های عصبی است که مغز برای تصمیم گیری در خرید آزاد می کند. مشتری بلافاصله پس از دیدن تبلیغات، کالای موردنظر را خریداری کرده یا درخواست خدمات می کند، یا حداقل با هر بار مشاهده محصول در فروش، این احساسات برانگیخته می شود.

مردم محتوایی را دوست دارند که تعامل آنها را فراهم کند

تعامل یکی از مزایای این روش است. وقتی مشتری با ماجرا آشنا می شود و توجه او را به خود جلب می کند و احساساتش را تحریک می کند، بلافاصله می رود تا با اطرافیان یا سیستم عامل های شبکه های اجتماعی در مورد آن بحث کند. این امر باعث می شود که محتوای تبلیغاتی از محبوبیت بیشتری در بین مخاطبان برخوردار شود. اگر این دلایل کار داستان سرایی است، معیارهای دستیابی به یک داستان خوب چیست؟

چگونه از سبک داستان سرایی استفاده کنیم؟

چگونه از سبک داستان سرایی استفاده کنیم؟

داستان نویسی به سه عنصر اصلی نیاز دارد که باید در محتوای خود داشته باشید، تا بتوانید از آن استفاده بهینه کنید که در ذهن مخاطب شما باقی بماند.

یک قهرمان انتخاب کنید

شما باید برای داستان خود یک قهرمان اصلی انتخاب کنید و از طریق تجارب بازاریابی گذشته، کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که "مشتری" بهترین قهرمان است که می توانید برای نوشتن داستان بازاریابی خود انتخاب کنید. از مشتری های خود به عنوان قهرمان در داستان خود استفاده کنید، داستان را از دید آنها تعریف کنید و آنها را به مرکز گفتگو تبدیل کنید. مشتری ها مخاطبان شما هستند که به دنبال جلب رضایت آنها و نوشتن داستان برای درگیر کردن آنها هستید.

یک هدف مشخص کنید

هر داستان یک طرح متمایز دارد. اما مشتری باید احساس کند که هدفی در پشت این داستان وجود دارد، به طوری که داستان تفکر او را تحریک می کند، احساسات او را تحریک می کند و تمایل به یادگیری بیشتر درباره وقایع و چگونگی حل قهرمان برای حل مشکلات برای رسیدن به هدف را در او ایجاد می کند. این باعث می شود مشتری داستان بازاریابی شما را تا انتها دنبال کند، هدف را دنبال کند و سعی کند قبل از اینکه محتوا به آن هدف اشاره کند، آن را پیش بینی کند.

موانع قرار دهید

داستان شما خسته کننده و جالب نخواهد بود، اگر هیچ مانعی پیش روی قهرمان نباشد. اما اگر این موانع را سر جای خود قرار دهید و نشان دهید که چگونه قهرمان بر این مشکلات - البته از طریق محصول شما - فائق می آید تا در آخر برنده شوید، آنگاه داستان بازاریابی شما جالب خواهد بود و مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد.

آیا محتوای تصویری تاثیری متفاوت از محتوای متنی دارد؟

آیا محتوای تصویری تاثیری متفاوت از محتوای متنی دارد؟

محتوای تصویری برتر از محتوای متنی است. مخصوصاً اگر از داستان سرایی استفاده می کنید. طبق آمار، محتوای تصویری 60 برابر بیشتر از محتوای متنی بر رفتار خرید تأثیر می گذارد. بنابراین، یک داستان تصویری بهتر از هر داستانی است که از طریق متن های مکتوب پخش شود.

کارشناسان پیش بینی می کنند تا سال 2022 بیش از 400 میلیون نسخه از هدست های VR به فروش برسد. این نشان دهنده اهمیت محتوای بصری است و این در صف مقدم رقابت با سایر محتوای بازاریابی قرار دارد و از محتوای نوشتاری با درصد زیادی پیشی می گیرد.

کارشناسان می گویند ویدئو در مرحله اول قرار دارد و پس از آن تصویر و سپس متن ارائه می شود. این بر اساس آمار بازاریابی است که به نفع گروه ویدیو است، زیرا این آمار نشان می دهد شرکت هایی که از ویدیو در تبلیغات خود استفاده می کنند 41 درصد افزایش در بازدید وب دارند. از این رو ایده mini AD یا همان تبلیغات خرد به وجود آمده است. آیا قبلاً این اصطلاح را شنیده اید؟

تبلیغات خرد چیست؟

تبلیغات خرد چیزی نیست جز ابزاری تبلیغاتی مبتنی بر داستان پردازی. ایده تبلیغات خرد در ابتدا در تلاش برای توسعه روند بازاریابی در بستر فیس بوک راه اندازی شد. این ایده از این فرض ناشی شد که مشتری استفاده کننده از اینترنت وقت زیادی برای تماشای تبلیغات طولانی مدت یا خواندن تبلیغات کتبی ندارد، اما مشتری همیشه به دنبال هر چیز مختصر و هوشمندانه است.

بنابراین، ایده تبلیغات خرد برای تولید فیلم های تبلیغاتی با طول بیش از 6 ثانیه راه اندازی شد. این آخرین روند در بازاریابی ویدئویی بود. پس از آن، یوتیوب چالش "شش ثانیه داستان" را به عنوان نوعی همسویی با ایده تبلیغات خرد در فیس بوک راه اندازی کرد.

و هنگامی که ما به این موضوع نگاه می کنیم، تولید این تبلیغ یا این داستان در مدت زمان بیش از شش ثانیه، به نوآوری زیادی نیاز دارد. و به تولیدکنندگان محتوای نابغه ای که می توانند در کمترین زمان ممکن هدف را تحقق بخشند. با داشتن ایده های نوآورانه که تعامل و تعالی هدف را افزایش می دهند، در جهانی که تقریباً 1.7 مگابایت داده در هر ثانیه برای هر فرد ساکن این کره خاکی تولید می کند، کاملاً ضروری است.

چه زمانی می گوییم یک داستان خوب است؟

چه زمانی می گوییم یک داستان خوب است؟

خوب بودن داستان یا نبودن آن موضوع نسبی مخاطب است. اما برخی عوامل اساسی وجود دارد که باید در هر داستانی وجود داشته باشد.

یک داستان عالی این ویژگی ها را دارد:

سرگرم کننده: مخاطب را به خود جلب کرده و او را وادار می کند که آن را دنبال کند.

آموزشی: حس کنجکاوی او را بالا می برد و به اطلاعاتش می افزاید.

عمومی: مناسب برای استفاده در بین مخاطبان، به شرایط یا احساساتی که بیشتر مردم تجربه می کنند بستگی دارد.

سازمان: به رساندن پیام مورد نظر کمک می کند و به مخاطب دریافت کننده نیز کمک می کند آن را درک کند.

فراموش نشدنی: این یک تأثیر فراموش نشدنی را ایجاد می کند، خواه الهام باشد، نصیحت یا شوخی.

چگونه یک داستان زیبا بسازیم؟ (روند قصه گویی)

چگونه یک داستان زیبا بسازیم؟ (روند قصه گویی)

قصه گویی، مانند هر نوع هنر دیگری، به تمرین و تجربه نیاز دارد تا همیشه نتایج بهتری به ما بدهد.

در اینجا، روند قصه گویی را توضیح خواهیم داد تا به شما کمک کند بدانید از کجا شروع کنید، چگونه دید خود را توسعه دهید و چگونه آن را به مرور تمرین کنید.

1- مخاطبان خود را انتخاب کنید و آنها را بشناسید

قبل از شروع هر مرحله، باید بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه کسی به داستان شما گوش خواهد داد؟ و چگونه می توانند به آن پاسخ دهند؟

برخی از تحقیقات بازار را انجام دهید، تصمیم بگیرید که با کدام شخص خریدار سر و کار خواهید داشت. این مرحله به شما کمک می کند تا بیشتر با ماهیت مخاطب آشنا شوید.

2- پیام خود را انتخاب کنید

مهم نیست که شما چه داستانی را ارائه خواهید کرد، باید حاوی پیامی باشد که می خواهید برای مخاطب انتقال دهید و این پیام بنیادی است که کل داستان بر اساس آن بنا می شود.

آیا برای خرید کالایی تماس می گیرید؟ خدمات مشخصی را توضیح می دهید؟ برای یک مسئله خاص تماس می گیرید؟ منفعت یا پیامی که می خواهید منتقل کنید چیست؟

پیام را در یک جمله خلاصه کنید و اگر قادر به انجام این کار نیستید، ایجاد داستان هیچ فایده ای ندارد.

نوع داستانی را که می خواهید بنویسید انتخاب کنید

3- نوع داستانی را که می خواهید بنویسید انتخاب کنید

نمی توانید همه داستان های خود را در یک سبک خلق کنید، زیرا نوع داستان بسته به مخاطب و پیامی که به آنها می دهید متفاوت است.

برای تعیین مناسب ترین نوع، شما باید نحوه تعامل مخاطب خود با داستان را تعیین کنید.

به عنوان مثال، اگر هدف شما این است:

تحریک به یک اقدام خاص: داستان باید مثالی از یک اقدام مشابه، نحوه انجام آن، چگونگی اجرای مخاطب و اینکه چه فایده ای خواهد داشت، ارائه دهد.

از توضیح جزئیاتی که می تواند حواس مخاطب را از عملی که شما به آن اصرار می کنید، پرهیز کنید.

درباره خودتان به دیگران بگویید: داستان باید شامل مجموعه ای از موضوعات باشد که بعضی از آنها با شکست و دیگری با موفقیت به پایان رسید.

تأکید بر ارزش ها: داستان باید شامل موقعیت ها، شخصیت ها و احساساتی باشد که برای مخاطب آشنا باشد و در زندگی شخصی او نیز صدق کند.

افزایش همکاری در جامعه: داستان باید مخاطب را برانگیزد تا داستان را با دیگران به اشتراک بگذارد، بنابراین باید از موقعیت هایی استفاده کند که مخاطب می گوید: "من هم" یعنی شما می توانید آنها را جذب کنید.

انتقال دانش: باید شامل آزمایشی با یک خطای واضح باشد، به طوری که مخاطبان در مورد مسئله اطلاعات کسب کنند و راه حل و نحوه استفاده از آن را کشف کنند.

4- از CTA (فراخوان به عمل) استفاده کنید

اقدامی که باید به مخاطب ایجاد کنید تا در واقع استفاده از پیام در داستان باشد.

این به معنای عملی است که شما می خواهید مخاطبان بلافاصله پس از شنیدن یا خواندن داستان شما انجام دهند، آیا می خواهید پول پرداخت کنند؟ مشترک شدن در خبرنامه؟ محصولی خریداری می کنید؟ درخواست خدمات یا آموزش می دهید؟

به عنوان مثال، اگر اقدامی که به دنبال ارتقا همکاری و مشارکت است، باید یک دکمه اشتراک گذاری را در زیر عبارت "برای اشتراک گذاری اینجا کلیک کنید" قرار دهید.

نحوه ارائه داستان را انتخاب کنید

5- نحوه ارائه داستان را انتخاب کنید

قصه گویی تکنیکی است که می تواند در هر نوع محتوایی مانند مقالات، فیلم ها، پادکست ها و غیره استفاده شود.

در تصمیم گیری درباره نحوه ارائه داستان خود، باید زمان و هزینه لازم برای آن را تعیین کنید و اینکه چگونه در بودجه شما قرار می گیرد.

در اینجا مهمترین روشها برای بیان داستان وجود دارد:

داستان مکتوب: در کتابها، مقالات یا نشریات استفاده می شود. این متنی است که با برخی تصاویر عجین شده است.

این آسان ترین و محبوب ترین شکل داستان سرایی برای سهولت استفاده و اجرای آن است.

داستان گفته شده: جایی که کسی داستان خود را در یک نمایش، روی صحنه یا موارد دیگر تعریف می کند. گفتگوهای TED مهمترین مثال است.

برای جذب مخاطب و جلب همدردی وی، آموزش، تمرین و مهارت زیادی لازم است زیرا بصورت اتوماتیک انجام می شود و مستقیماً در مقابل مخاطب انجام می شود.

داستان صوتی: این نیز داستانی گفتاری اما ضبط شده است که آن را از ژانر قبلی متمایز می کند. این داستان ها به صورت پادکست ارائه می شوند و اگرچه تا حدودی گران هستند اما موفقیت بزرگی دارند.

داستان دیجیتال: داستانی که در ویدئو، انیمیشن، داستان های تعاملی یا بازی ها ارائه می شود.

این داستان از لحاظ تأثیرگذاری موثرترین گزینه است، اما همچنین گرانترین است.

6- بنویسید

سرانجام، وقت آن است که پس از روشن کردن تمام مولفه ها و عناصر مورد نیاز، داستان مورد نظر خود را بنویسید.

البته باید تمام مراحل قبلی مانند مخاطب، پیام، قالب داستان و نحوه ارائه آن و همچنین عناصر خلاقانه ای را که داستان شما را متمایز می کند، در نظر بگیرید.

7- داستان خود را به اشتراک بگذارید

در اینجا شما باید بهترین کانال را برای ارائه داستان خود انتخاب کنید، به عنوان مثال می توانید داستان های دیجیتالی را در YouTube یا Vimeo به اشتراک بگذارید.

به اشتراک گذاری داستان شاید مهمترین راه جذب مخاطب با داستان و پیام شما باشد.

نویسنده: امین اصلانپور
مطالب اخیر:
چگونه ایده موفق برای استارتاپ خود پیدا کنیم؟
درباره API و Rest API چه می دانید؟
چگونه یک شرکت طراحی وب سایت راه اندازی کنیم؟
 18 ایده پولساز کسب درآمد در خانه

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها