بسته

چگونه یک طرح بازاریابی در شبکه های اجتماعی موفق می شود؟

چگونه یک طرح بازاریابی در شبکه های اجتماعی موفق می شود؟

طرح بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اریک کوهلمن، نویسنده پنج کتاب پرفروش رهبری دیجیتال و بنیانگذار جنبش Socialnomics:

اکنون ما چاره ای جز انجام بازاریابی در شبکه های اجتماعی نداریم، اما اکنون سوال این است که چگونه این کار را به زیبایی انجام دهیم؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی از یک گزینه به یک ضرورت مطلق تبدیل شده است. این سیستم عامل ها اساساً بازاریابی را تغییر داده اند و بازاریابان توجه خود را از تبلیغات روزنامه، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و بیلبوردهای خیابانی به بازاریابی دیجیتال از طریق Facebook ،Twitter ،Instagram و Snapchat… و موارد دیگر تغییر داده اند.. تقریباً 90٪ بازاریابان تلاش خود را برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از تجارت خود انجام می دهند و 75٪ از آنها می گویند که بازدید وب سایت های خود را از این طریق افزایش داده اند.

رسانه های اجتماعی می توانند راهی عالی برای کمک به شما در برقراری ارتباط با مشتریان، بازاریابی محصولات و تعامل بهتر شما با مشتریان باشند، اما تنها در صورتی این اتفاق خواهد افتاد که فرآیند بازاریابی در شبکه های اجتماعی را فوراً از ایده برای حضور در شبکه های اجتماعی تغییر دهید. در اینجا مراحلی آورده شده است که به شما کمک می کند تا در ایجاد یک طرح بازاریابی موثر در شبکه های اجتماعی موفق باشید:

اهمیت انجام بازاریابی شبکه های اجتماعی؟

1. اهمیت انجام بازاریابی شبکه های اجتماعی؟

طبق انجمن بازاریابی آمریکا: "برنامه ریزی بازاریابی فرایند تعیین اهداف فعالیت بازاریابی و تعریف و برنامه ریزی مراحل لازم برای دستیابی به این اهداف است." برنامه ریزی قطب نمای دستیابی به اهداف است که از طریق آن دلیل اصلی استفاده خود را تعیین می کنید، و با استفاده از آن نقشه راهی را که برای دستیابی به موفقیت مطلوب در بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی انتخاب خواهید کرد، برنامه ریزی یک فرایند بسیار ارزشمند است که می تواند به افزایش محبوبیت شما در شبکه های اجتماعی کمک کند. همچنین قادر خواهید بود تعیین روند خود را تنظیم کنید، اولویت ها را تنظیم کنید، و برای ایجاد یک برنامه موثر باید به این سوالات پاسخ دهید:

هدف ما از حضور در شبکه های اجتماعی چیست؟
مخاطب هدف چیست و چه نیازهایی دارد؟
قصد انتشار چه نوع محتوایی را دارم و چگونه در بهبود زندگی مشتریان نقش دارد؟
رقبا چگونه نیازهای مشتری را در شبکه های اجتماعی برآورده می کنند؟
جوردن استون، رئیس رسانه های اجتماعی Vodafone انگلستان می گوید:

در مورد دلیل استفاده از رسانه های اجتماعی واضح باشید. هیچ راهی وجود ندارد، اما باید اهداف مورد نظر خود را مشخص کنید و سپس بر روی یک برنامه تمرکز کنید.

برای فعالیتهای بازاریابی خود در شبکه های اجتماعی اهداف و بازه های زمانی مشخص و قابل اندازه گیری تعیین کنید به یاد داشته باشید شروع برنامه ریزی ضعیف اغلب از عدم برنامه ریزی بدتر است، از این رو داشتن یک برنامه بازاریابی که می تواند به روز شود مهم است. بازاریابی در شبکه های اجتماعی کاری در دست انجام است که در صورت لزوم تغییر می کند.

مشتری مناسب را هدف قرار دهید

2. مشتری مناسب را هدف قرار دهید

هدف از بازاریابی شناخت و درک مشتری به اندازه ای است که بتوان محصول یا خدمات را به راحتی به فروش رساند. (Peter Darker)

بیش از 1 نفر از هر 3 کاربر می گویند که وقتی به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد یک برند یا محصول می گردند، به شبکه های اجتماعی مراجعه می کنند. اریک کوهلمن قدرت و اقتدار رسانه های اجتماعی را با بیان این مطلب به درستی نشان می دهد:

"اگر فیس بوک کشوری بود، پس از چین و هند سومین کشور بزرگ جهان محسوب می شد."

وقتی مشتریان مناسبی را می شناسید که باید در شبکه های اجتماعی هدف قرار دهید، نیمی از راه موفقیت در تهیه یک برنامه استراتژیک برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی را طی کرده اید، پیش از هر چیز مطمئن شوید که مخاطب هدف به طور مشخص تعریف شده است، زیرا این امر به شما کمک می کند تا محتوا را هدایت کنید اگر به سراغ مخاطبان اشتباهی بروید، به طور ایده آل، برنامه بازاریابی می تواند به طور قابل توجهی شکست بخورد.

هدف قرار دادن مشتری مناسب در شبکه های اجتماعی کافی نیست. شما باید مخاطب خود و نیازهای او را با مکالمه مستقیم با او و با پرسیدن سوال و گرفتن پاسخ، انجام نظرسنجی یا مشاهده تعامل بین رقبا و مخاطبان مشتری و همچنین دانستن نحوه شنیدن آنها، درک کنید.

بارزترین روش برای برنامه ریزی مخاطبان شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی، جمع آوری اطلاعات کافی برای دانستن است: سن، موقعیت جغرافیایی، شغل، درآمد، علایق شخصی، مشکلاتی که برند شما می تواند حل کند و همچنین شبکه های اجتماعی مورد استفاده آنها، چه زمانی آنها بیشتر در آن شبکه ها فعال هستند و چه محتوایی را ترجیح می دهند.

قدرت شبکه های اجتماعی

3. محتوایی را که مشتریان دوست دارند آماده کنید

با داشتن اطلاعات کافی در مورد مخاطبان، می توانید برای محتوای خاصی که مخاطبان مشتری شما می خواهند آماده شوند و می توانند به طور گسترده با دوستان و پیروان خود به اشتراک بگذارند، آماده شوید.

چندین مرحله حیاتی وجود دارد که شما باید قبل از شروع تولید و بررسی محتوای جذاب برای به اشتراک گذاشتن در کانال های رسانه های اجتماعی خود انجام دهید، از جمله ایجاد تنوع بین روندهای مختلف بازاریابی محتوا که می تواند در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود مانند: تصاویر، پست ها، فیلم ها، اینفوگرافی ها، مقالات، پیوندها به کتابهای الکترونیکی ... و غیره

اطمینان حاصل کنید که فقط بر روی قالب های محتوایی متناسب با احساسات مخاطبان و ماهیت بستر مورد استفاده خود تمرکز کنید. محتوایی که در Snapchat ارسال می کنید با محتوایی که در Facebook ارائه می دهید متفاوت باشد.

محتوایی را که مشتریان دوست دارند آماده کنید

4- بر روی نوآوری در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی خود تمرکز کنید

"خودتان را بشناسید، مشتری را بشناسید، نوآوری کنید" (خانه کامستاک)

نوآوری همان چیزی است که برند شما را منحصر به فرد و متمایز می کند و باعث متفاوت شدن شما از رقبای شما در دنیای امروزه که پر از محتوای فراوان در همه شبکه ها می شود، سیستم عامل های ارتباطی و محتوا با سرعت بالایی در حال توسعه هستند و نوآوری است که جواب می دهد.

از جادوی خود استفاده کنید تا نوآوری را در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی خود بگنجانید:

 محتوای ارزشمند، بدون کپی، جالب و جذاب مرتبط با کسب و کار خود ارائه دهید که به سوالات و پرسش های مشتریان پاسخ دهد و از کسب و کار شما تصور و تصویر مثبتی ایجاد کند.
داستان های جالب و الهام بخشی منتشر کنید، از طریق گفتگو با مخاطب درگیر شوید و به نظرات اعم از تعارف، پیشنهاد یا حتی شکایت پاسخ دهید.
اگر زمان ایده آل برای انتشار را انتخاب کنید، در حالی که مخاطب شما آنلاین است، می توانید محتوای ایده آل و با کیفیتی را به اشتراک بگذارید که مخاطب هدف شما به اشتراک بگذارد و باید به طور منظم و مکرر منتشر کنید.
عکس ها یا فیلم های پشت صحنه برند خود را ارسال کنید، این به شما کمک می کند تا احساسات انسانی بیشتری به نام تجاری خود ایجاد کنید و نشان می دهد که پشت شرکت شما گروهی از افراد هستند که برای ارائه محصولات و خدمات با کیفیت سخت تلاش می کنند و به شما کمک می کنند قدرتمندتر شوید.
از یک سبک یا هشتگ استفاده کنید که شما را از بقیه رقبا جدا کند تا به یک برند تجاری تبدیل شود که شرکت شما با آن شناخته می شود و ببینید کدام هشتگ ها بیشتر به برند شما مربوط هستند یا کدام برچسب ها بیشترین تعامل را ایجاد می کنند.
تعامل هوشمندانه با متغیرهای جدید در جامعه هدف خود داشته باشید، و یک محتوای محلی به محتوای خود اضافه کنید، به عنوان مثال: درست بعد از اینکه دولت عربستان سعودی اعلام کرد زنان سعودی مجاز به رانندگی هستند، شرکت فورد موتور تبلیغاتی ابتکاری را برای استقبال از زنان سعودی در رانندگی طراحی کرد.

بر روی نوآوری در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی خود تمرکز کنید

5. با آخرین روندها و آمارها به روز باشید

موفقیت در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی شما به طور تصادفی اتفاق نمی افتد، ضروری است که برای کشف اطلاعات جدید، به جمع آوری داده ها بپردازید و در آخرین روند نگه دارید تا اطلاعاتی را که کسب می کنید در کسب و کار خود اعمال کنید.

با آخرین روندها و آمارها در جریان باشید
کشف روندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی آمار و روند بازاریابی نحوه برخورد بازاریاب ها با استراتژی های بازاریابی شما را تغییر می دهد. بنابراین حتماً جستجو و کاوش کنید، زیرا آمارها، اعداد و روندهای جدید به شما می گویند در مورد سلیقه، انتظارات و ترجیحات مشتریان فعلی و بالقوه چه چیزهای جدیدی وجود دارد.

شما باید بیاموزید که چگونه از آمارهای جدید، و اعداد و داده های مربوطه به درستی استفاده کنید تا تأثیر مطلوبی ایجاد کنید و به نتایج دلخواه برسید.

موفقیت برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی با دستیابی به استفاده بهینه از انواع مطالب و داشتن مهارت های مدیریت زمان در این سیستم عامل ها تکمیل می شود. حتماً برنامه خود را پیگیری و ارزیابی کنید، پیشرفت هایی داشته باشید و تلاش های خود را به طور مداوم تجزیه و تحلیل کنید.

در پایان لازم به ذکر است که گرفتن نتایج مطلوب در شبکه های اجتماعی یک شبه اتفاق نمی افتد بلکه زمان بر است و به صبر و تعهد بیشتری نیاز دارد.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها