در حال بارگزاری ...
بسته

بازاریابی تلفنی چیست و چه مزایای دارد؟

بازاریابی تلفنی چیست و چه مزایای دارد؟

تنوع در کانال های بازاریابی مختلف، بسیار مهم است زیرا شما در حال کار روی ایجاد یک بازار واقعی برای خود هستید.

امروز در مورد نوع دیگری از بازاریابی دیجیتال که بازاریابی تلفنی است صحبت خواهیم کرد.

بازاریابی تلفنی یک عامل ضروری برای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است تا به روشی آسان‌تر و سریع‌تر در سراسر جهان به مشتریان خود دسترسی پیدا کنند.

بازاریابی تلفنی یکی از مهم‌ترین و جدیدترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که شرکت‌ها چه در حال ظهور باشند و چه در حوزه کاری خود در بازار، باید به آن توجه کنند.

هدف این نوع بازاریابی افزایش آگاهی عمومی از محصول یا خدمات، دستیابی به مخاطبان و گروه هدف، افزایش فروش و غیره است.

در حال حاضر هیچ فردی، کوچک یا بزرگ، وجود ندارد که بخش بزرگی از زندگی روزمره خود را به تلفن وابسته نباشد، از این رو هدف اصلی و نیاز به هدف قرار دادن آن دسته، هر کدام با توجه به رشته خود است.

بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی چیست؟

این نوع بازاریابی برای دستیابی به مخاطبان هدفی است که از تلفن استفاده می کنند، که اکنون گروه بزرگی را تشکیل می دهد، زیرا هیچ خانه ای بدون حداقل دو تلفن وجود ندارد.

حدود 80 درصد از افرادی که به صورت روزانه در اینترنت گشت و گذار می کنند دارای گوشی های هوشمند هستند.

ویژگی های بازاریابی تلفنی

  • سهولت و سادگی، از آنجایی که گوشی هوشمند در دسترس همه است، با کلیک یک دکمه، می توانید هر آنچه را که می خواهید، چه از طریق یک وب سایت یا برنامه خاص، بدست آورید.
  • امکان تعیین آسان موقعیت جغرافیایی هنگام تبلیغ از طریق استفاده از تلفن.
  • امکان جمع آوری نتایج و داده های تبلیغات یا کمپین های بازاریابی که به صورت تلفنی انجام شده است، زیرا این نتایج در آینده در کمپین های تبلیغاتی آتی از نظر ایده، محتوا، مخاطب هدف و موارد دیگر سود خواهد برد.
  • هزینه پایین برای این نوع بازاریابی، زیرا برای ثبت سفارش یا خرید یک محصول از طریق تلفن، تنها به یک کلیک مشتری نیاز است.
  • به دلیل انواع بازاریابی که از طریق تلفن می توان انجام داد، مانند اپلیکیشن یا پیامک و موارد دیگر، به راحتی به مشتریان هدف دسترسی پیدا کنید.

مزایای بازاریابی تلفنی

مزایای بازاریابی تلفنی

ایده تکیه بر تبلیغات تلفنی به طور چشمگیری افزایش یافته است زیرا به یکی از ساده ترین روش های بازاریابی تبدیل شده است که به بودجه زیادی نیاز ندارد.

در دسترس بودن تلفن های هوشمند برای همه گروه ها، درصد زیادی از آنها دستگاه را همیشه و در همه جا حمل می کنند.

هزینه کم روش تبلیغاتی تلفنی بر خلاف بقیه وسایل تبلیغاتی دیگر.

استفاده مداوم از تلفن در طول روز، بازاریابی از طریق آن را به یکی از ساده ترین کارها تبدیل می کند.

پیگیری آسان و حفظ ارتباط با مشتری.

کسب و کارهای کوچک می توانند به آن تکیه کنند، زیرا نیازی به بازاریاب های خارجی ندارد، زیرا همه چیز از طریق تلفن انجام می شود.

امکان بازاریابی بهتر گام به گام چه از طریق ایجاد دفتر مرکزی برای مکان و چه بازاریابی در خارج از مرزهای کشور شما.

معایب بازاریابی تلفنی

برخی از مشتریان ممکن است در نتیجه تماس شرکت های مختلف احساس مشکوک بودن و ترس کنند.

مشتری در نتیجه تماس ها یا پیام های مکرر برای تبلیغ یک محصول یا شفاف سازی یک پیشنهاد خاص، احساس ناراحتی می کند.

ممکن است لیست هایی که شرکت از آنها استفاده می کند به روز نباشند که باعث ایجاد مشکلات زیادی در برقراری ارتباط با مشتریان می شود.

عدم اعتماد مشتری به شرکت یا محصول در نتیجه قرار گرفتن در معرض  سودجویی‌ها و کلاهبرداری‌های فراوان.

کاهش درصد فروش به دلیل بروز هر یک از ایرادات قبلی.

انواع بازاریابی تلفنی

انواع بازاریابی تلفنی

انواع مختلفی از ایده بازاریابی از طریق استفاده از تلفن وجود دارد که ما مهمترین آنها را بررسی می کنیم:

1- استفاده از اپلیکیشن های موبایل: در حال حاضر داشتن یک وب سایت کافی نخواهد بود، زیرا راه ایجاد یک اپلیکیشن الکترونیکی به ساده ترین کار تبدیل شده است.

داشتن یک اپلیکیشن برای هر شرکت، رستوران یا موسسه، تصمیم گیری خرید را برای مشتری آسان تر می کند.

جایی که در حال حاضر سایت ها و شرکت های زیادی با طی مراحلی ساده امکانات و خدمات زیادی را برای ساخت اپلیکیشن روی گوشی ارائه کرده اند.

موضوع دیگر آن طور که برخی فکر می کنند پیچیده نیست، توسعه فناوری اکنون در حال توسعه و شکوفایی است.

2- بازاریابی رسانه های اجتماعی: هیچ فردی وجود ندارد که حداقل یک حساب کاربری در هیچ پلتفرم شبکه های اجتماعی نداشته باشد.

از طریق این سایت ها می توانید به راحتی مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید، علاوه بر آن ابزارهایی را در اختیار بسیاری از شرکت ها قرار می دهید که به شما کمک می کند تا یک برنامه بازاریابی یا تبلیغات خوب و موثر داشته باشید.

3- استفاده از پیامک: سال ها از ایده استفاده از پیامک می گذرد تا اینکه هنوز هم مانند ایمیل مارکتینگ بسیار موثر است.

4- استفاده از وب سایت یا وبلاگ ها: جایی که وب سایت یا وبلاگ به طور مناسب برای استفاده در گوشی های هوشمند و نه تنها برای دسکتاپ طراحی شده است.

اصول صحیح بازاریابی تلفنی

اصول صحیح بازاریابی تلفنی

چندین مرحله وجود دارد که می توان برای ایجاد یک استراتژی موثر و صحیح در هنگام تبلیغ یک محصول از طریق تلفن دنبال کرد.

از جمله مهمترین این مراحل عبارتند از:

اهدافی را که باید به آن دست یابید مشخص کنید

یکی از اولین گام ها در تدوین یک برنامه استراتژیک، تعیین اهداف است.

اهداف زیادی وجود دارد که می توانید برای برنامه خود تعیین کنید، مانند افزایش آگاهی عمومی از برند خود، جذب مشتریان جدید، افزایش فروش و موارد دیگر.

شما باید مناسب ترین هدف را برای کمپین خود انتخاب کنید، هنگام انتخاب یک هدف خاص، مبانی خاصی وجود دارد که باید برای آن هدف اعمال شود تا دستیابی به آن آسان شود.

این پایه ها به عنوان اهداف هوشمند شناخته می شوند و به شرح زیر هستند:

1- مشخص و منظم باشد.

2- هدف قابل اندازه گیری است.

3- دست یافتنی بودن.

4- واقع بینانه یا مرتبط.

5- مشخص شده با زمان مشخص برای دستیابی و تکمیل آن (Time Bound).

مخاطب هدف را تعیین کنید

دومین و مهمترین گام در هنگام ایجاد یک برنامه بازاریابی برای محصول خود، شناخت مخاطبانی است که می خواهید هدف قرار دهید.

باید گروه سنی، جنسیت، مرد یا زن یا هر دو، و همچنین مکان و علایق را تعیین کند.

نکته مهم دیگری که هنگام انتخاب مخاطب هدف خود باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب بستر مناسب رسانه های اجتماعی است که مخاطبان شما در آن زندگی می کنند.

به عنوان مثال، پلتفرم اینستاگرام دارای گروه سنی جوانتر یا نوجوانان 13 تا 29 ساله است، بنابراین قبل از شروع، برای تعیین پلتفرم خود وقت بگذارید.

استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی

همچنین اشاره کردیم که تعریف پلتفرمی که از طریق آن شروع به تبلیغ پروژه خود خواهید کرد، یک نکته ضروری در برنامه بازاریابی است و هرگز نمی توان آن را نادیده گرفت.

طبق گزارش سالانه 2019، آنها دریافتند که بیش از 3 میلیارد و 400 میلیون نفر در طول سال از پلتفرم های مختلف استفاده می کنند.

افزایشی نسبت به سال 2018 که حدود 3 میلیارد و 100 میلیون نفر از سایت های شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

و بیش از 30 درصد از این افراد ساکنان کشور ایران محسوب می شوند.

در مورد پلتفرم های رسانه های اجتماعی به طور خاص، طبق گزارش 2019، متوجه می شویم که:

پلتفرم فیس بوک همچنان از نظر بازدید روزانه در جهان با میانگین یک میلیارد نفر و حدود 2 میلیارد نفر به صورت ماهانه در رتبه اول قرار دارد.

یوتیوب که در آن میزان بازدید و دسترسی به سایت به صورت روزانه به بیش از 140 میلیون نفر رسیده است.

پلتفرم اینستاگرام که در آن درصد بازدیدکنندگان از پلتفرم اینستاگرام نسبت به سال های گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته و بیش از 160 میلیارد نفر افزایش یافته است.

توییتر از نظر میزان بازدید و تعداد کاربران در رتبه چهارم قرار دارد.

از پیام های متنی برای تبلیغ محصول یا کسب و کار خود استفاده کنید

پیام های متنی اس ام اس نه تنها برای استفاده شخصی برای ارسال پیام به یک شخص خاص استفاده می شود، موضوع بیش از این است.

این نوع پیام را می توان در تجارت و برندهای بزرگ استفاده کرد.

یکی از مزایای اس ام اس این است که در هر زمان و مکانی به دست شما می رسد، علاوه بر این که گوشی همیشه به دست شما نزدیک است، بنابراین مستقیماً به آن نگاه خواهید کرد.

فقط از پیام ها برای ارائه یک محصول یا تخفیف استفاده نکنید، ممکن است نیاز به نظر مشتری در مورد یک محصول یا خدمات داشته باشد.

در نتیجه آخرین آمار، نرخ دیدن پیام های SMS سه برابر بیشتر از ایمیل است.

در اینجا چند نکته موثر برای نوشتن پیامک آورده شده است:

حتما نام شرکت یا محصول را در نامه ذکر کنید.

  • می توانید از نام مشتری یا اطلاعات خصوصی در مورد او استفاده کنید که ممکن است برای پیام مفید باشد.
  • مطمئن شوید که یک Call To Action اضافه کنید که مشتری با انتهای پیام با آن ارتباط برقرار کند، مانند اینجا کلیک کنید، برای جزئیات بیشتر از وب سایت ما دیدن کنید و غیره.
  • برخی از کلماتی که حس قوی به مشتری می دهند را می توان اضافه کرد.
  • مدام برای مشتری پیام نفرستید تا به شما اخطار ندهد و شما را در لیست هشدار قرار ندهد.

از مهمترین معایب ایده پیامک پیامکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیام محدود به تعداد معینی از کلمات است که حدود 160 کاراکتر است.
  • ناتوانی در پیوست کردن تصاویر به پیامک.
  • برای رسیدن به فرمول مطلوب و موثر از نظر نتیجه، کمی زمان و تلاش لازم است.

محبوب ترین ابزارهای بازاریابی تلفنی

محبوب ترین ابزارهای بازاریابی تلفنی

پیامک: بسیاری از شرکت ها به این ابزارهای بازاریابی متکی هستند، زیرا این کار با ارسال بیش از یک پیام به بیش از یک نفر با کلیک یک دکمه انجام می شود.

اپلیکیشن های چت: مانند اپلیکیشن های چت مانند واتساپ، تلگرام، وایبر و غیره، این اپلیکیشن ها کمک زیادی به برقراری ارتباط راحت با مشتری می کنند.

تبلیغات پولی: به ویژه آنهایی که از طریق گوگل ادوردز نشان داده می شوند و با گوشی های هوشمند سازگار هستند.

عنصر QR Code: از این سرویس می توان برای بهره مندی از چندین چیز استفاده کرد، مانند:

هدایت مشتری به وب سایت شما، یک شماره خاص، یک پلت فرم ارتباطی خاص برای شرکت، یک نقشه گوگل و موارد دیگر.

منظور از تماس های بازاریابی چیست؟

منظور از تماس های بازاریابی چیست؟

یکی از پایه های عملیات بازاریابی است که برای تبلیغ یک محصول یا خدمات استفاده می شود.

با تکیه بر بازاریاب های تلفنی می توان به اهداف شرکت دست یافت، از جمله با دستیابی به مشتریان جدید یا افزایش فروش.

علیرغم ظهور پلتفرم های رسانه های اجتماعی و بسیاری دیگر از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، تماس های بازاریابی هنوز در بسیاری از زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

بازاریاب تلفنی چه کسی است؟

شخصی که مسئول برقراری تماس با مشتریان هدف طبق یک لیست نمونه است تا آنها را ترغیب به خرید محصول یا توضیح ویژگی های آن کند.

این فرد همچنین مشتاق است تا از طریق یک سناریوی آماده به پرسش‌ها و سوالات مشتریان پاسخ دهد.

بازاریاب باید تمام اطلاعاتی که ممکن است به آن نیاز داشته باشد، مانند ویژگی ها، قیمت ها، پیشنهادات و موارد دیگر را دریافت کند.

تفاوت بین بازاریاب و بازاریاب تلفنی

بازاریاب یا بازاریاب الکترونیکی شخصی است که مهمترین وظیفه اش تهیه برنامه های بازاریابی موفق برای شرکت و تلاش برای ابداع ایده های بازاریابی جدید است.

در مورد مسئول تلفن، همانطور که قبلاً توضیح دادیم که تمام وظایف او از طریق تماس های بازاریابی تلفنی با مشتری انجام می شود.

عامل مشترک بین این دو عملکرد افزایش فروش، افزایش آگاهی مشتری از محصول یا خدمات و مهم ترین ویژگی های آن است.

مهمترین وظایف یک بازاریاب تلفنی چیست؟

مهمترین وظایف یک بازاریاب تلفنی چیست؟

توانایی رسیدگی به شکایات مشتریان و ارائه راه حل های مناسب برای مشکلات آنها.

با مشتریان هدف تماس تلفنی برقرار کنید.

اطمینان حاصل کنید که به سوالات مشتری مطابق با تخصص های حرفه ای شما پاسخ داده می شود.

پاسخگویی به تماس های دریافتی مشتریان

با درایت، مشتریان را به خرید محصول، با توضیح مهم ترین ویژگی های آن، متقاعد کنید.

مهمترین مراحل بازاریابی تلفنی

قبل از برقراری تماس با مشتری، باید با رعایت نکات زیر برای آن تماس به خوبی آماده شوید:

مطمئن شوید که زمان مناسبی را برای برقراری تماس با مشتری انتخاب کرده اید.

اینکه صدای شما برای برقراری تماس مناسب باشد، نه آنقدر بلند که مشتری را آزار دهد و نه آنقدر پایین که شنیده شود.

به سناریویی که در پاسخ برای شما تعیین شده است پایبند باشید و از متن آنچه می خواهید از طریق تماس با مشتری در میان بگذارید خارج نشوید.

با روحیه بد با مشتری صحبت نکنید، زیرا این موضوع در لحن صدای شما در طول مکالمه منعکس می شود.

چگونه مشتری را در مورد محصول یا خدمات خود متقاعد کنیم؟

چگونه مشتری را در مورد محصول یا خدمات خود متقاعد کنیم؟

  • شما باید در مورد محصول یا خدماتی که بازاریابی می کنید بسیار مطمئن و آگاه باشید.
  • مطمئن شوید که شروع تماس خوب است تا فضای بهتری برای صحبت در مورد محصول یا خدمات باز شود.
  • مراقب باشید که شروع به صحبت در مورد قیمت نکنید تا مشتری تصور بدی از شما یا شرکت نداشته باشد.
  • علاقه به نمایش ویژگی های محصول و سپس نمایش قیمت ها و پیشنهادات به ترتیب.
  • فضایی را در اختیار مشتری قرار دهید تا در مورد آن بحث و سوال بپرسد.
  • روی موضوع تماس تمرکز کنید و سعی نکنید از آن یا سناریوی مورد نظر منحرف شوید.
  • اگر مشتری مشکلی دارد که در حال حاضر راه حلی برای آن ندارد، حتما با او تماس بگیرید تا آن را حل کنید.
  • سرعت بالایی در پاسخگویی به سوالات مشتریان داشته باشید
  • تا پایان تماس، مطمئن شوید که او اطلاعات و پاسخ هایی را که از ابتدای مکالمه به دنبال آن بودید، داشته باشد.
  • حتما از نام مشتری در بین مکالمه خود استفاده کنید، اما زیاده روی نکنید تا مشتری ناراحت نشود.
  • از عذرخواهی بیش از حد از مشتری خودداری کنید.
  • مشتری در تماس خود به دنبال راه حل برای مشکلات خود است نه بهانه تراشی برای شرکت، پس حتما از بهانه جویی پرهیز کنید و به دنبال رفع فوری مشکل باشید.
  • اطمینان حاصل کنید که پس از پایان تماس، تأثیر خوبی روی مشتری بگذارید.
  • به مشتری زمان بیشتری بدهید تا در مورد مشکلش صحبت کند و تا زمانی که کارش تمام نشده است، حرف او را قطع نکنید.
  • صبر یکی از مهم ترین عناصری است که یک بازاریاب باید داشته باشد و در صورت بروز مشکل در شرکت باید خشم مشتری را جذب کند.
  • حتما محتوای پیام های موبایل یا تبلیغات را متناسب با ماهیت مشتری هدف توسعه دهید.

نتیجه گیری

راه های زیادی وجود دارد که از طریق آن می توان بازاریابی را از طریق استفاده از تلفن انجام داد، چه از طریق اپلیکیشن، وب سایت یا وبلاگ، پیامک و موارد دیگر.

پیامک های کوتاه هنوز هم در بین بسیاری از شرکت ها برای تبلیغ محصول یا خدمات خود بسیار محبوب هستند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که به گسترش ایده استفاده از تلفن کمک می‌کند، وجود تلفن همراه با اکثر افراد در تمام مدت صحبت، مرور، اینترنت و غیره است.

هزینه پایین روش بازاریابی تلفنی نیز یکی از مهم ترین مواردی است که باعث افزایش فروش و اهداف مورد نظر برنامه بازاریابی می شود.

نویسنده: امین اصلانپور

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها