آرشیو وبلاگ

6 ترند برتر در یادگیری الکترونیکی در سال 2018

6 ترند برتر در یادگیری الکترونیکی در سال 2018

6 ترند برتر در یادگیری الکترونیکی در سال 2018 

 

بر اساس گزارش ثبت نام های آموزش از راه دور در سال 2017، که توسط Digital Learning Compass منتشر شده است، بیش از 6 میلیون دانش آموز در برنامه های آموزش از راه دور پاییز 2015 ثبت نام کرده بودند. تعداد بسیار زیادی است. اینطور نیست؟ 6 میلیون نفر فقط در یک ترم! در سال 2015! این موسسه آماری از وضعیت فعلی ندارد اما به راحتی می توان حدس زد که این تعداد هم اکنون بیشتر از گذشته است.

 

در نتیجه ی افزایش متقاضیان، موسسه های آموزش از راه دور هر روز درحال بزرگتر شدن هستند و ما بیش از گذشته به این واقعیت واقف هستیم. اما چه چیزی این صنعت را به جلو می برد؟ اجازه دهید 6 ترند برجسته را با هم بررسی کنیم تا متوجه شویم این صنعت به کدام سمت می رود و به کجا قرار است برسد.

 

1-      پادکست ها (Podcasts)

زمان زیادیست که پادکست ها ساخته می شوند، اما هیچگاه توجه زیادی را به خود جلب نکردند. با وجود اینهمه دروس ویدئویی که می توانید استفاده کنید، چرا باید خودتان را با پادکست ها خسته کنید؟ این روش آموزشی به شدت روی سخنرانی و گوش دادن متمرکز است و این یکی از جنبه های آموزش سنتی است که ما سعی در تغییرش داشتیم. این، علت محبوب نبودن پادکست بود.

 

اما اکنون همه چیز عوض شده است. پادکست ها فوق العاده هستند چون در هر مکان و هر زمان که بخواهید می توانید به آن ها گوش کنید. خوشبختانه، متخصصینی که در صنعت آموزش الکترونیکی بودند متوجه این موضوع شدند. امروزه شاهد افزایش پادکست های آموزشی هستیم که هر روز منتشر می شوند و بالاخره دارند به جایگاهی که لایقش هستند، می رسند.

 

2-      خُرد آموزی (Microlearning)

Microlearning

 

خُرد آموزی (آموزش بر پایه واحدهای یادگیری خُرد، که با واحدهای نسبتا کوچک و فعالیت‌های کوتاه مدت یادگیری سر و کار دارد) یک ترند در سطح کلان است که در حال تغییر آموزش الکترونیکی است. دروس آنلاین معمولا شامل کل مبحث به همراه تکالیف است و این دقیقا یکی از مشکلات دانش آموزان و دانشجویان است. دانش آموزان به علت کمبود وقت برای آموزش تمام وقت و به امید پیدا کردن برنامه های آموزشی با انعطاف پذیری بیشتر، به آموزش الکترونیکی روی می آورند. Microlearning راه حل این مشکل است.

 

خُرد آموزی یک مفهوم نسبتا جدید و حاوی آموزش های ویدئویی کوتاه (از یک تا پنج دقیق) است. هر یک از این درسها روی یک موضوع خاص متمرکز است. وقتی که بطور منظم دیده شوند، درس ها تکمیل شده و آموخته می شوند. در نهایت، شما همان کیفیت آموزش را بدون دروس طولانی در دسترس خواهید داشت.

 

3-      وبینار (Webinars)

وبینار چیز جدیدی نیست. اما آیا صنعت آموزش الکترونیکی از تمام پتانسیل آن به  درستی استفاده می کرد؟ البته که نه! اما حالا کم کم می توانیم تغییراتی را در روند برگزاری وبینارها ببینیم.

 

وبینارها فوق العاده هستند. چرا که به آسانی می توان وبینارهای عالی برگزار کرد و از آنجایی که نیاز به ویرایش ویدئو ندارد (برعکس خُرد آموزی)، یکی از محدودیت های ساخت دروس آنلاین کنار می رود. برگزاری وبینار، به شما در جذب مخاطب کمک شایانی می کند.

 

از دید یک دانش آموز، وبینار به دلیل تعاملی بودن، عالیست. این نوع از آموزش، بهترین جایگزین برای کلاس های حضوری و سنتی است و می تواند بین مدرس و دانش آموزهمکاری خوبی ایجاد کند.

 

4-      یادگیری بر پایه ی بازی (Game-Based Learning)

استفاده از روال های بازی سازی (Gamification) باعث پیشرفت صنعت آموزش شده است. بالاخره مؤلفین دریافتند که بجای مجبور کردن دانش آموزان به درس خواندن، باید آن ها را تشویق به این کار کنند. یادگیری مبتنی بر بازی با سطح بالایی از تعامل، این انگیزه را در دانش آموزان ایجاد می کند. همچنین شاگردان در مراحل مختلف امتیازاتی کسب می کنند که خود این مورد نیز مزید بر علت خواهد شد تا شاگردان رغبت بیشتری به یادگیری داشته باشند.

 

gamification 

امروزه شاهد مثال های بسیار خوبی از آموزش های مبتنی بر بازی هستیم. مانند دولینگو که اپلیکیشن مشهور و محبوب یادگیری زبان است. با این روند، انتظار می رود متخصصین صنعت آموزش، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را نیز در کنار هم به کار بگیرند.

 

5-      یادگیری با استفاده از موبایل (Mobile Learning)

تعداد کاربران تلفن همراه بطور چشمگیری درحال افزایش است، پس طبیعیست که صنعت آموزش روی این حوضه تمرکز داشته باشد.

 Mobile-Learning

یادگیری مبتنی بر موبایل به دلیل اینکه کاربران در هر زمان و هر مکان امکان دسترسی به دروس را دارند، درحال محبوب شدن است. اگر برای رفتن به محل کارشان از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، می توانند به راحتی دروس کوتاه را مطالعه کنند. تنها چیزی که نیاز دارند، یک موبایل یا تبلت و یک برنامه شامل دروس مورد علاقشان است.

 

6-      محتوای مرتبط و گزینش شده (Content Curation)

ابزارهایی که محتوای گزینشی در اختیار شما قرار می دهند –مانند Quora، Pinterest و Mix- نقطه ی کانونی توسعه دهندگان برنامه های مربوط به آموزش الکترونیکی خواهند بود. بطور مثال اگر یک مدیر بخواهد یک استراتژی یادگیری در شرکت پیاده کند، می تواند به راحتی در این نوع برنامه های کاربردی محتوای موردنظر را جست و جو کند و در اختیار تیم قرار دهد.

 

استاد، که می خواهد آموزش آنلاین را به برنامه درسی معرفی کند، این ابزار را مفید خواهد یافت. با تشکر از این سیستم عامل ها، به اشتراک گذاری و همکاری آسان تر از همیشه می باشد. در طول سال 2018، ما انتظار داریم شرکت ها و مدرسان بیشتری از مفهوم آموزش محتوا استفاده کنند. با وجود این پلتفرم، همکاری و به اشتراک گذاری محتوا بسیار راحت تر از هر زمان دیگری در گذشته شده است.

 

صنعت آموزش از این پس به چه صورت توسعه خواهد یافت؟

با ادامه ی نوآوری در ابزارها و تکنیک ها، حدس زدن آینده ی این صنعت، ممکن نیست. تنها چیزی که می دانیم این است که صنعت آموزش راه درستی را در پیش گرفته است. ترندهایی که در سال 2018 شاهدشان هستیم، مفهوم یادگیری الکترونیکی را به خوبی تعریف کرده و پیش می برند و فرصت های جدیدی را در اختیار ما برای کشف کردن قرار می دهند.

 

نویسنده: Mary Whitman

ترجمه شده توسط: مهرناز یعقوبی

 

مطالب مرتبط:

 

نظر خود را وارد نمایید.