بسته

KPI چیست؟ (شاخص عملکرد کلیدی)

 KPI چیست؟ (شاخص عملکرد کلیدی)

 KPI چیست

 

قطعاً برای این که یک شرکت یا کمپانی بخواهد روند فعالیت های خودش را مورد ارزیابی قرار دهد و بتواند به یک نتایجی در زمینه میزان پیشرفت هایش دست پیدا کند نیاز دارد که از یک سری شاخص ها کمک بگیرد. در این مقاله تلاش می کنیم که در خصوص شاخص های کلیدی عملکرد یا (KPI) اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.شما با این شاخص ها می توانید بسیاری از مهم ترین اطلاعاتی که در مسیر محاسبه عملکرد خود دارید را به دست آورید و در نهایت به بازبینی فعالیت های خود بپردازید.

همچنین بخوانید: سفارش سئوی سایت 

(KPI) چیست؟

(KPI) کوتاه شده و مختصر عبارت Key Performance Indicator می باشد. این عبارت در فارسی به شاخص کلیدی عملکرد ترجمه شده است. در واقع این شاخص نشان می دهد که یک شرکت در دسترسی به اهداف اصلی یا کلیدی خود در طول مدت زمان مشخص تا چه اندازه موفق بوده است. برای ارزیابی عملکرد کلی یک شرکت می توان از این شاخص کمک گرفت به طوری که تمامی افراد فعال و شاغل در یک سازمان از یک کارمند جزء گرفته تا تمامی افراد با این شاخص قابل بررسی و ارزیابی هستند.

زمانی که این شاخص استفاده می شود تمامی فعالیت های گذشته در فواصل زمانی مشخصی مورد بررسی قرار می گیرند. در واقع در این شاخص بسیاری از عوامل مورد ارزیابی و مقایسه هستند تا بتوان تعیین کرد میزان رشد یا دسترسی به اهداف چه اندازه بوده است.

شاخص کلیدی عملکرد KPI

میزان اهمیت Key Performance Indicator یا KPI چقدر است؟

شما تصور کنید که مدیر یک شرکت یا سازمان بزرگ هستید. طبیعتاً در روند فعالیت های تجاری و شغلی خود دارای اهدافی می باشید که می خواهید در فواصل زمانی مشخصی به آن ها دسترسی پیدا کنید. از این رو نیاز است که معیار یا شاخصی در دست داشته باشید تا بتوانید از طریق آن عملکرد شرکت، افراد شاغل در آن و به طور کلی تمامی بخش های مختلف را مورد بررسی قرار دهید. KPI به ما کمک خواهد کرد که در این زمینه بهتر و دقیق تر عمل کنیم و اطلاعاتی دقیق را در این زمینه کسب کنیم. در اینجاست که میزان اهمیت بکارگیری این شاخص تعیین می گردد و باعث می شود بسیاری از سازمان ها نسبت به آن روی خوش نشان دهند.

 

KPI

مزایای بکارگیری KPI

در این بخش می خواهیم که به مزایا بکارگیری  KPI بپردازیم تا بتوانید براساس آن یک برنامه مناسب برای ایجاد شاخص کلیدی عملکرد برای خودتان طرح ریزی کنید.

  • زمانی که شما از KPI کمک می گیرید اطلاعات مفید گسترده ای در خصوص شرکت خود کسب می کنید.
  • مدیران شرکت ها و سازمان ها خواهند دانست که عملکردشان تا آن زمان که به بررسی می پردازند تا چه حد توانسته است به رشد شان کمک کند.
  • از مثبت یا منفی بودن اثرات عملکرد شان آگاه خواهند شد.
  • فعالیت های مثبت شان را شناسایی می کنند و در ادامه مسیر می توانند برای رشد بیشتر آنها را تکرار یا تعدیل کنند.
  • فعالیت های منفی را را ارزیابی کرده و به طور کامل حذف می کنند تا در ادامه مسیر با خللی در مسیر رشد روبرو نباشند.
  • در نهایت تا چه حد به اهداف ان رسیده ایم، یا چه میزان تا اهداف مان مسیر وجود دارد که باید طی کنیم.

بنابراین به میزانی که پاسخ پرسش های فوق را بتوانند به درستی برای خود پیدا کنند می توانند نقشه مسیر جامعی را برای ادامه مسیر داشته باشند و با سرعت بیشتری به سمت پیشرفت حرکت کنند. در نتیجه روشن گردید که چقدر باید نسبت به این شاخص اهمیت بدهید و در فواصل زمانی مشخصی از آن بهره مند شوید.

ویژگی های KPI یا شاخص های کلیدی عملکرد

از مهم ترین ویژگی هایی که شاخص های کلیدی عملکرد دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  شاخص هایی که برای عملکرد بکار گرفته می شود ضرورتاً قابل اندازه گیری و میزان سنجی باید باشد. در غیر اینصور نمی توان به نتایج حاصله از آن امیدوار بود یا این که برحسب آن بتوان راهی پیش برد.
  •  شاخص ها باید به طور کلی تعیین کنند که تا چه حد اهداف محقق گشته اند.
  •  شاخص هایی که مورد استفاده قرار می گیرند باید از قبل تعیین شده باشند و میزان آنها محدود باشد.
  •  شاخص ها ضرورتاً باید قابلیت ارزیابی یا بررسی دقیق داشته باشد.
  •  شاخص های بکار گرفته شده باید در یک مدت زمان مشخصی تعریف شده باشند تا بتوان به ثمر بخشی آنها امیدوار بود.

برای ایجاد یک شاخص عملکرد باید چه مراحلی را طی کنیم؟ (5 مرحله ایجاد آن)

از مهم ترین مراحلی که باید برای شاخص های کلیدی عملکرد طی شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  مشخص کردن اهداف مان از ایجاد شاخص کلیدی عملکرد: در واقع شما باید بدانید که دقیقا چه هدفی از ایجاد یک شاخص کلیدی عملکرد دارید و می خواهید به چه اطلاعاتی دسترسی پیدا کنید. در نهایت زمانی که هدف برای شما مشخص باشد می توانید مسیر این اقدام را هوشمندانه تر گام بردارید.
  2.  مشخص کردن انواع عواملی که به عنوان عوامل موفقیت ما خواهند بود. درواقع شما تا زمانی که ندانید دقیقاً چه عواملی به عنوان عوامل موفقیت شما تلقی می شوند نمی توانید یک شاخص درست و دقیق را ایجاد کنید. پس این مرحله از شکل گیری شاخص عملکرد می تواند از مهم ترین مراحل و بخش ها باشد.
  3.  شکل گیری شاخص کلیدی عملکرد بر حسب عوامل موفقیت تعیین شده از قبل
  4.  جمع آوری انواع معیار ها برای شکل دادن به یک شاخص کلید عملکرد
  5.  ارزیابی شاخص های کلیدی عملکرد: در مرحله آخر این اقدام باید معیارهایی که برای سنجش ایجاد کرده ایم را مورد بررسی دقیق قرار دهیم. در واقع ما بر حسب نرخ و نسبت و درصد یا میانگین می توانیم بفهمیم که میزان موفقیت مان در دستیابی به اهداف مان چقدر موفقیت آمیز بوده است.

مراحل  ایجاد یک شاخص عملکرد

خاتمه

در این مقاله اطلاعات جزئی و اختصاصی را در زمینه شاخص های کلیدی عملکرد در اختیارتان قرار دادیم تا بتوانید مفاهیم ابتدایی در این موضوع را بشناسید.

در صورتی که برایتان پرسش های جدی تر و اصلی تری مطرح شده است می توانید در بخش کامنت ها با ما و کارشناسان ما مرتبط شوید و آنها را با ما به اشتراک بگذارید. در اسرع وقت پاسخ آنها را دریافت خواهید کرد.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها