آیا می دانید که تبلیغات همسان به چه روند مارکتینگ اشاره دارد؟
آیا می دانید که تبلیغات همسان دارای چه انواعی است؟
آیا می دانید که روند تبلیغات همسان برای چه افراد یا بخش هایی می تواند مثبت و نتیجه بخش ( سودآور ) باشد؟
در ادامه این مقاله در صدد هستیم که به ارائه اطلاعاتی در زمینه تبلیغات همسان بپردازیم تا با آشنایی با مختصات این روند تبلیغاتی بتوانید برنامه ریزی های لازم را خصوص مارکتینگ کسب و کارتان داشته باشد.
تبلیغات همسان چیست؟
تبلیغات همسان (Native ads) در واقع نوعی از تبلیغات به حساب میآید که از نظر ظاهر تبلیغ، فرم و قالب محتوایی به صورت کامل با پلتفرمی که در آن منتشر میشود تطابق دارد، از این رو کاربران در نگاه اول قادر به تشخیص تفاوت تبلیغ و مطالب سایت نباشد.
تبلیغات همسان اغلب در فیدهای شبکههای اجتماعی یا به عنوان محتوای توصیه شده در یک صفحه وب یافت میشوند. برخلاف تبلیغات نمایشی یا بنر تبلیغاتی، تبلیغات همسان در واقع شبیه تبلیغات نیستند. به نظر میرسد بخشی از محتوای خود صفحه هستند.
انواع تبلیغات همسان:
1.محتوای حمایتشده:
شما به احتمال زیاد با این مورد زیاد مواجه شدهاید. مقالهها و ویدئوهایی که در سایت بهترین ناشران قرار داده میشوند و ظاهری کاملا اطلاع دهنده و آگاهیبخش دارند، در واقع با نیت تبلیغ و ترویج و برندینگ تولید گردیدهاند. در بیشتر موارد، محتوای حمایتشده یا همان محتوای اسپانسردار بیشتر برای برندهای بزرگ مناسب هستند، اما کسب وکارهای کوچک نیز برای اثرگذاری بهتر و ایجاد تصویری مثبت از این شیوه به کار میبرند.
2. محتوای پیشنهاد شده:
احتمالاً تاکنون با چنین تبلیغی در سطح وب مواجه شدهاید. در این نوع تبلیغ، تعدادی پیوند (Link) توسط یک پلتفرم تبلیغاتی همسان به شما پیشنهاد داده میشود. این پیوندها در واقع تبلیغات همسان هستند که در ازای پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) در این جایگاه تبلیغات شما به نمایش در میآید. با به کارگیری این پلتفرمها فرصت ایجاد برقراری ارتباط با طیف وسیعی از کاربران از سراسر سطح وب را خواهید داشت.
3. محتوای جاری (Content Streams):
تبلیغ همسان محتوای جاری، به شکل یکسان و مشابهی عمل میکند. این نوع تبلیغ به خوبی در میان محتواهای موجود جاری میشود و سبب مزاحمت کاربران نمیشود. برای تبلیغات همسان در این قالب از تبلیغات، شما امکان این را دارید تا به جای عکس، یک ویدئو نشان دهید. که سبب افزایش بازدید توسط کاربران برای شما خواهد شد.
نحوه کار تبلیغات همسان
تبلیغات همسان با خزش کردن (Crawl) صفحات وبسایت نمایش دهنده، محتوای آنها را ایندکس میکنند، در حقیقت همان کاری که در حالت نرمال موتورهای جستجو مانند گوگل برای ایندکس صفحات اینترنتی انجام میدهند. بعد از گذر از این مرحله برحسب یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی که نسبت میزان شباهت متن صفحات و ارتباط کلامی را بدست میآورد شاخصی به نام شباهت را برای هر تبلیغ و هر صفحه در یک وبسایت در نظر میگیرد. ویدئو زیر توضیحات تکمیلی رو ارائه میدهد.
برای مثال اگر شما تبلیغی طراحی کردهاید در جهت معرفی یک دوره آموزشی و با عنوان و متن: دوره جامع آموزش بهینه سازی سایت؛ الگوریتمها شباهت زمانی که یک درخواست در یک صفحه از وبسایتهای اینترنتی برای نمایش تبلیغ ارسال میشود، میبایست محتوای آن صفحه را با موضوع تبلیغ مورد نظر و حتی آدرس صفحات یا همان URL های پایانی که قرار است تبلیغ به آنجا منتقل شود بررسی کند، تا اطمینان داشته باشد که موضوع هر دو صفحه برابر هستند و به یک موضوع خاص اشاره میکنند، این مطمئن شدن تنها بر اساس کلمات به کار برده شده در یک ناحیه نیست و میتواند بر حسب دسته بندی محتوای اینترنتی نیز صورت گیرد، برای مثال اگر صفحه ای با عنوان "چگونه یک سایت فروشگاهی بسازیم؟" نیز در وبسایت نمایش دهنده وجود داشته باشد، این تبلیغ می تواند در این صفحه نیز نشان داده شود.
به کارگیری یک سیستم تبلیغات همسان همان گونه که توضیح دادیم تا حد زیادی مشابه راه اندازی بخش خزش و ایندکس یک موتور جستجوی اینترنتی مانند گوگل است و دقیقا به همین خاطر است که موتور جستجوی گوگل بهترین سیستم تبلیغات همسان را در دنیا دارد، چرا که پایگاه داده گوگل بسیار گسترده است و برحسب الگوریتم شباهتی که مشخص میکند، میتواند نتیجه مناسبی را به کاربر نشان دهد.
تبلیغات همسان برای چه کسانی سودآوری دارد؟
در روند تبلیغات همسان افراد و بخش های مختلفی می توانند به سودآوری بالایی دست پیدا کنند که مهم ترین آن ها را در این بخش نام می بریم. در حقیقت تمامی این مواردی که برمی شمریم به نوعی از مزایای تبلیغات همسان محسوب می شود که می توانید با توجه به آنها متقاعد شوید که آیا این روند تبلیغاتی می تواند برایتان نتیجه بخش باشد یا خیر. در نهایت این شمایید که می توانید در تعیین استراتژی های مربوط به کسب و کارتان آن ها را مد نظر داشته باشید.
۱. کسب و کارها
تمام کسب و کارهای کوچک و یا بزرگ که از این نوع تبلیغات استفاده میکنند، از طریق برندسازی، افزایش فروش و... به سود بسیاری دست پیدا میکنند.
۲. نشردهندگان تبلیغات
تبلیغات همسان برای کسانی که تبلیغات را منتشر میکنند یک منبع درآمد سودآور به حساب میآید.
۳. کاربران و مخاطبین
برای همه ما پیش آمده که تبلیغاتی نظیر پاپ آپ یا موارد دیگر برایمان آزاردهنده بوده و باعث ناراحتی ما شدهاند ، اما باید توجه داشته باشید که تبلیغات همسان به دلیل اینکه برای مخاطبین آزاردهنده نیستند، بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند.
چرا بازاریابان آنلاین به طور فزایندهای به تبلیغات همسان روی میآورند؟
1- تبلیغات همسان تاثیر گذاری بیشتری دارند
کاربران تبلیغات همسان را 53٪ بیشتر از تبلیغات نمایشی نگاه میکنند و جذبش میشوند. تبلیغات همسان 18 درصد افزایش در هدف خرید ایجاد میکند و درگیری بصری با تبلیغات همسان یکسان و حتی کمی بیشتر از محتوای اصلی ویراستاری است.
2- تبلیغات همسان کاربر را خسته نمیکنند
خستگی تبلیغاتی اتفاقی است که وقتی مخاطب از دیدن تبلیغات زیاد خسته میشود، اتفاق میفتد. پس از مدتی، ممکن است که کاربران دیگر به تبلیغات توجه خاصی نداشته باشند و تنها به چشم یکم مزاحم در صفحه به آنها نگاه کنند. اما تبلیغات بومی در معرض نام تجاری قرار گرفته در محتوای سر مقاله است، بنابراین، مخاطب را خسته نمیکند. تا زمانی که محتوا مرتبط و جذاب باشد، تبلیغات همسان مخاطب را درگیر خود میکنند.
3- افزایش اعتماد کاربران
هماهنگی ظاهری و محتوایی تبلیغات همسان با پلتفرم منتشر کننده، سبب میشود تا کاربران بیشتر به آن اطمینان و اعتماد کنند و حتی ممکن است به دلیل شکل گیری این اعتماد آن را با دیگران نیز اشتراگ گذاری کنند
معایب تبلیغات همسان
1- اندازه گیری تبلیغات
اندازهگیری عملکرد و پایداری (با نرخ تجدید بالاتر) در کمپینهای همسان یکی از دشوارترین چالشهایی است که تبلیغ کنندگان با آن مواجه میشوند. بدون داشتن استانداردهای یکپارچه در این زمینه، سنجش معیارها مانند بازگشت سرمایه ، تأثیر و اثربخشی بسیار دشوار است.
2- نیازمند زمان و تلاش است
یک تبلیغ و طراحی عالی برای تولید هم نیازمند زمان و هم نیازمند خلاقیت شما است و اینها هیچکدام از مواردی نیستند که تبلیغ کنندگان و سازندگان محتوا باید از آن استفاده کنند. روند واقعی ساخت یک تبلیغ یا کمپین بومی یک فرآیند پرهزینه و چند مرحلهای است که شامل بسیاری از همکاریها و بررسیهای مختلف است که طی مدت زمان طولانی انجام میشود.
3- فریب کاربران
مخاطبان نمیخواهند که تبلیغات مزاحمشان شود، اما از طرف دیگر نیز نمیخواهند این باور را داشته باشند که تبلیغات چیز دیگری غیر از آنچه که مشاهده میکنند باشد. کاربران فقط بایستی در معرض تبلیغات آنلاین منصفانه، واضح و جذاب قرار بگیرند. متأسفانه، تبلیغات همسان این قابلیت را دارد که بیش از حد گسسته باشد. برای جلوگیری از این احتمال، FTC یک راهنمای تبلیغات بومی ایجاد کرد. این راهنما به تبلیغ کنندگان در مورد نحوه و زمان استفاده از اصطلاحات خاص و برچسبهای واضح در تبلیغات خود دستور میدهد تا بینندگان خود را فریب ندهد.
نکات مهم درباره تبلیغات همسان
در این بخش از مطلب قرار است به یکسری نکات مهم درباره تبلیغات همسان بپردازیم:
نکته اول: هزینهی تبلیغات همسان ثابت نیست و به شکل، نوع و جایگاه تبلیغاتی که مدنظر شما است، وابسته است.
نکته دوم: متن و عکس تبلیغات را ساده و در عین حال جذاب و خلاقانه انتخاب کنید.
نکته سوم: مخاطب هدف رو دقیق بشناسید و برای او تبلیغات را انجام دهید.
سخن آخر
رشد کلی تبلیغات همسان در سالهای اخیر روندی سریع را داشته است. تبلیغات همسان ممکن است اشکالات خاصی داشته باشد، اما مزایای بیشتری نیز دارد. به همین دلیل است که تبلیغ کنندگان هنوز از آن استفاده میکنند و قصد رها کردن آن را ندارند.
نظر شما درباره تبلیغات همسان چیست؟ به نظرم شما چگونه میتوان تاثیرگذاری این نوع تبلیغات رو افزایش داد؟ تجارت خود را با ما در ناپ شاپ به اشتراک بگذارید.
ثبت نظرات