بسیاری از افرادی که در ابتدای مسیر راهاندازی یک وبسایت هستند، از این نکته غافل هستند که باید سرمایهگذاری زیادی روی بخش سئو فنی وبسایتشان انجام دهند. در نتیجه از رقبای خود عقب میمانند. در این مطلب به شما خواهیم گفت که رباتهای گوگل تا چه حد به سئو فنی اهمیت میدهند؟ و سئو فنی شامل چه اقداماتی میشود؟
سئو فنی (technical SEO) چیست؟
سئو فنی یا تکنیکال به مجموعه اقداماتی اطلاق میشود که با هدف بهبود وضعیت فنی وبسایت انجام میشود. در واقع زمانی که شما محتواهای مختلفی را در صفحات مختلف یک وبسایت درج میکنید باید به مباحث فنی صفحات نیز رسیدگی کنید تا محتواهایتان به درستی نمایش داده شود و روند دسترسی به آنها بدون مشکل باشد. همچنین گوگل هم در هنگام بررسی وبسایتها، سئو فنی را نیز مورد ارزیابی قرار میدهد تا در این حیطه مشکلی برای کاربران به وجود نیامده باشد.
برای مثال در بحث سئو فنی، وبمستر به نحوه نمایش صفحات مختلف برای کاربران توجه ویژهای دارد. از سوی دیگر وبمسترها، کارهای مختلفی برای امنیت وبسایت نیز انجام میدهند. به طور مثال، وبسایت یک فروشگاه اینترنتی که در آن کاربران میخواهند روند پرداخت هزینه محصولات خریداری شدهشان را انجام دهند، باید امنیت خوبی برای حفظ اطلاعات بانکی کاربران داشته باشد.
از دیگر مواردی که وبمسترها در بحث سئو فنی باید مورد توجه قرار دهند، سرعت بالا آمدن وبسایت است. بنابراین، در صورتی که اختلالی در سرعت وبسایت رخ داده باشد، موانع را شناسایی و برطرف کرده و تلاش کنند تا کاربران در کوتاهترین زمان به تمامی محتواهای یک صفحه دسترسی پیدا کنند. سئو فنی یکی از مواردی است که در رتبهبندی گوگل بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل فروشگاههای اینترنتی در پیادهسازی اصولی آن خیلی تاکید میکنند. در واقع، وبسایتی با سرعت بالا، ایمنی بالا و دارای دسترسی آسان شانس بیشتری برای آمدن به صفحه اول دارد. بر همین اساس وبمسترها تلاش میکنند تا با بهبود موارد فنی به رشد سئو سایت کمک کنند. بدون انجام تکنیکهای مربوط به سئو فنی علیرغم برخورداری از بهترین محتواهای متنی، تصویری و صوتی، نمیتوان امیدوار بود که سئو کلی وبسایت رشد خوبی داشته باشد.
اهمیت سئو تکنیکال در رشد وبسایت
یکی از مهمترین سوالاتی که همیشه مطرح است، میزان اهمیت سئو فنی در بهینهسازی وبسایت و بهبود سئو کلی آن است. زمانی که شما یک محتوای کاملاً بینقص تولید میکنید اگر نتوانید آن را به درستی به گوگل معرفی کنید، گوگل نمیتواند به درستی در خصوص آن قضاوت و داوری داشته باشد.
در اینجاست که مشخص میشود سئو فنی (Technical SEO) در سئو کل فروشگاه اینترنتی شما، چه اندازه اهمیت دارد و باید نسبت به پیادهسازی تکنیکهای زیرمجموعه آن نهایت دقت را داشته باشید. وبسایتهایی که محتوای قوی دارند اما از سئو فنی خوبی برخوردار نیستند، بسیار بعید است که بتوانند در لیست نتایج گوگل دارای رتبههای خوبی باشند.
برای اطلاعات بیشتر ئرباره نحوه سفارش و هزینه های سئو سایت به صفحه «سفارش سئوی سایت» مراجعه کنید.
چک لیست سئو تکنیکال
تا به اینجا با اهمیت سئو فنی آشنا شدید و دانستید که تا به چه میزان بر روی سئوی فروشگاه اینترنتی شما و تجربه کاربریتان تاثیر دارد. در این قسمت برای شما چک لیستی از مواردی که باید برای سئوی فنی و تکنیکال وبسایت و فروشگاه اینترنتی خود انجام بدهید را قرار دادهایم.
1. معماری و طراحی اصولی وبسایت شما
معماری سایت شما در هر استراتژی سئو "مرحله شماره 1" است. اینکه سایت شما از نظر معماری و طراحی کاربرپسند باشد، بسیار مهم است؛ وگرنه شما حتی با داشتن محتوا بسیار عالی به دلیل نارضایتی کاربر از سایت و خروج بسیار سریع او افت رتبه خواهید داشت. این موضوع درباره خزش رباتهای گوگل نیز صادق است. معماری بد سایت باعث میشود تا رباتهای گوگل نتوانند به خوبی سایت شما را ایندکس کنند تا مورد بررسی گوگل قرار بگیرد.
2. ثبت کردن سایت در سرچ کنسول و بینگ وبمستر
سرچ کنسول و بینگ وبمستر از جمله ابزارهای اصلی موتورهای جستجو هستند که به شما گزارشهای مختلفی نظیر خطاها، گزارش صفحات مختلف و... را میدهند، شما به عنوان سئوکار باید در ابتدا کار این ابزارها را به سایت وصل کنید تا بتوانید گزارش کاملی از عملکرد وبسایتتان بگیرید.
3. ایجاد نقشه سایت (فایل XML)
اقدام مهم بعدی در سئو فنی، ایجاد نقشه سایت است تا رباتها بهتر بتوانند سایت شما را بررسی کنند. همچنین شما با استفاده از سایت مپ میتوانید به رباتهای گوگل بفهمانید که چه صفحاتی نباید ایندکس شود. اینگونه شما صفحات بد سایتتان را از نتایج حذف میکنید و از تاثیر بد آنها بر روی سئو جلوگیری میکنید. برای ایجاد نقشه سایت، شما یک فایل XML تهیه میکنید و در سرچ کنسول آپلود میکنید. اینگونه دیگر لازم نیست نگران مشکل ایندکس شدن صفحات مختلف وبسایتتان باشید.
4. شناسایی مشکلات خزیدن و ایندکس صفحات توسط رباتهای گوگل
گاهی با اینکه سایت شما از معماری و ساختار خوبی برخوردار است، باز رباتهای گوگل مشکلاتی در خزش دارند یا بعد از هر آپدیت جدید به مشکلاتی برمیخورند. به عنوان یک سئوکار بررسی این مشکلات و ارائه راهحل به عهده شما است. شناسایی مشکلات ایندکس صفحات، اولین کاری است که باید با دقت انجام بدهید.
در اینجا 3 ابزار برای بررسی مشکلات را به شما معرفی خواهیم کرد:
- از طریق Coverage Report در سرچ کنسول گوگل
- ابزار Screaming Frog
- ابزار Ahrefs Site Audit
هر کدام از این سه ابزار مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین، اگر یک سایت بزرگ با بیش از 10000 صفحه دارید، توصیه میکنم از هر سه ابزار استفاده کنید. به این ترتیب، شما حتی کوچکترین جزئیات را از دست نخواهید داد.
5. حذف و نوایندکس کردن محتوای تکراری
اگر برای هر صفحه در سایت خود محتوای منحصر به فرد و مفیدی مینویسید، لازم نیست نگران محتوای تکراری باشید. ولی از نظر فنی، محتوای تکراری میتواند در هر سایتی ظاهر شود، به خصوص اگر CMS شما چندین نسخه از یک صفحه را در URLهای مختلف ایجاد کرده باشد.
6. ایجاد دادههای ساختار یافته (Structured data)
دادههای ساختاریافته امروزه بسیار مورد استفاده هستند. اما سوال اصلی این است که آیا Schema مستقیماً به بهینهسازی سایت شما برای موتورهای جستجو کمک میکند؟
نه، در واقع، طبق مطالعهای که Backlinko با هدف تعیین اینکه کدام فاکتورهای رتبهبندی بیشترین تأثیر را در موتورهای جستجوی گوگل دارند، انجام شد، هیچ ارتباطی بین Schema و حضور وبسایت در صفحه اول در موتورهای جستجو پیدا نکردند. به طور کلی، Schema نتایج سایت شما را در صفحه نتایج جستجو (SERPs) برجسته میکند و این موضوع به طور قابل توجهی نرخ کلیک (CTR) روی لینکهای شما را بالا میبرد. بنابراین، اگر این صفحات نیازهای جستجوگر را برآورده کنند، رتبه بهتری کسب خواهید کرد.
7. استفاده درست از تگ Hreflang
آیا سایت شما چندزبانه است و برای چند کشور مختلف خدمات ارائه میدهد؟ (مانند سایتهای گردشگری و خرید آنلاین که بیش از یک کشور را هدف قرار میدهند)
اگر چنین است، تگ hreflang میتواند به شما کمک بزرگی کند. فقط یک مشکل وجود دارد، تنظیم این برچسب دشوار است و مستندات گوگل در مورد نحوه استفاده از آن کاملاً واضح نیست. اما نگران نباشید، میتوانید از ابزار The hreflang tags generator tool استفاده کنید. برای اینکار شما لازم است تنها لینک سایتتان، کشوری که مدنظر دارید و زبان را وارد کنید، سپس به شما یک تکه کد آماده میدهد که میتوانید به راحتی آن را داخل سایت خود قرار دهید و استفاده کنید.
8. افزایش سرعت صفحات سایت
بهبود سرعت صفحه فروشگاه اینترنتی شما، یکی از معدود استراتژیهای سئو تکنیکال است که میتواند به طور مستقیم بر رتبه سایت شما تأثیر بگذارد. به خصوص پس از آخرین بهروزرسانی Core Web Vitals، اهمیت بیشتری نیز پیدا کرد. اما این بدان معنا نیست که هر سایتی که بارگذاری سریع دارد به صفحه اول نتایج جستجو در گوگل صعود میکند. به طور کلی، بهبود سرعت بارگذاری سایت شما میتواند تاثیر زیادی بر افزایش ترافیک سایت شما داشته باشد.
9. دریافت گواهینامه ssl
کمی پیشتر درباره اهمییت امنیت فروشگاه اینترنتی شما برای کاربران صحبت کردیم، یکی از کارهایی که باید برای امنیت کاربرانتان انجام بدهید، دریافت گواهینامه SSL (تبدیل HTTP به HTTPS) است. این گواهینامه باعث امنتر شدن وبسایت شما میشود.
10. بررسی صفحات 404
یکی از مهمترین کارها در سئو فنی بررسی صفحات 404 و لینکهای شکسته است. شما باید این صفحات را شناسایی کنید و سپس در صورت لزوم آنها را به صفحات دیگر سایت ریدایرکت کنید.
11. بررسی ریسپانسیو بودن سایت
برخی مواقع سایتهای طراحی شده در نسخه موبایل کاربرپسند نیستند. قطعاً شما به عنوان سئوکار نمیتوانید یک سایت را به سایت واکنشگرا تبدیل کنید، اما بررسی این موضوع، به عهده شما است. شما باید بررسیهای لازم در این زمینه را انجام بدهید، سپس به وبمستران و برنامه نویسان سایت گزارش بدهید تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند.
12. استفاده از AMP
فشردهسازی کدهای HTML, CSS و جاوا اسکریپت به افزایش سرعت سایت شما کمک میکند. به تازگی گوگل استانداردی به نام AMP معرفی کرده است. AMP مخفف Accelerated Mobile pages است و برای افزایش سرعت جستجو کاربران موبایل است. برای اینکار نیاز به تغییراتی در کدهای سایت است، که شما میتوانید با ارتباط با تیم فنی از آنها بخواهید، این استاندارد را برای بهتر شدن تجربه کاربری در موبایل انجام بدهند.
خاتمه
در این مقاله، تلاش کردیم تا اطلاعات جامعی درباره تعریف سئو فنی، تاثیر آن در رتبه سایتتان و تکنیکهای آن را با بیانی ساده برایتان توضیح دهیم، امیدواریم به کمک تکنیکهای گفته شده، بتوانید سایت خود را بهبود ببخشید و صدرنشین گوگل شوید.
سوالات متداول
در این قسمت به سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درباره سئو فنی درگیر کرده باشند، پاسخ خواهیم داد. اگر سوالات شما در این بخش پاسخ داده نشده است، در کامنتها مطرح کنید تا متخصصین سئو ناپشاپ به شما کمک کنند.
آیا سئو فنی با سایر انواع سئو متفاوت است؟
باید بدانید که سئو فنی یا تاکتیکهای سئو در یک تعریف ساده به کارهایی که برای بهبود رتبه سایت انجام میشود، گفته میشود. پس برای بهینهسازی یک سایت شما به تمام راهکارها نیاز دارید و آنها به هم مرتبط هستند و تفاوت و برتری نسبت به یکدیگر ندارند.
آیا سئو تصاویر زیر مجموعه سئو فنی است؟
سئو تصاویر بیشتر به محتوای سایت شما مرتبط است اما اینکه تصاویر به خوبی در سایت نمایش داده شود و فشرده و کمحجم باشند به سئو فنی ربط دارند، به طور مثال حجم زیاد تصاویر باعث کاهش سرعت فروشگاه اینترنتی شما میشود.
در صورتی که همچنان پرسشی در زمینه سئو فنی یا بخشی از مطالب این مقاله برای شما مطرح است، آن را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما در کوتاهترین زمان پرسشهای شما را پاسخ بدهند.
ثبت نظرات