فهرست مطلب:
آیا URL همان نام دامنه است؟ با کمال تعجب، پاسخ منفی است. اما این اصطلاحات بسیار به جای یکدیگر استفاده میشوند، قابل درک است که چرا مردم یکی را به جای دیگری اشتباه میگیرند. اما یک تفاوت وجود دارد. نام دامنه بخشی از یک URL است. این تفاوت را میتوانید در عکس زیر مشاهده کنید:
برای اینکه شبکههای رایانهای و سرورها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، رایانهها به زبانی متشکل از اعداد و حروف به نام آدرس IP متکی هستند. هر دستگاهی که به اینترنت متصل میشود دارای یک آدرس IP منحصر به فرد است و ظاهری شبیه به 22.231.113.64 یا 3ffe: 1900: 4545: 3: 200: f8ff: fe21: 67cf دارد.
برای گردش آسان در وب، تایپ کردن آدرس IP طولانی برای یک کاربر آنلاین آسان نیست. به همین دلیل نام دامنه به وجود آمد. برای پنهان کردن آدرسهای IP و به خاطر سپردن راحتتر، شما میتوانید نام دامنه را به عنوان "نام مستعار" آدرس IP در نظر بگیرید.
یک URL دارای نام دامنه، همراه با سایر اطلاعات دقیق، برای ایجاد یک آدرس کامل یا آدرس وب برای هدایت مرورگر به یک صفحه خاص آنلاین به نام صفحه وب است. توجه داشته باشید که هر صفحه وب دارای یک آدرس منحصر به فرد است. در ادامه توضیحات بیشتر و تکمیلی درباره URLها را برایتان ارائه خواهیم کرد.
URL مخفف چیست؟
نشانی اینترنتی یا URL مخفف عبارات Uniform Resource Locato است که معادل فارسی آن به معنای روشی هماهنگ و یکپارچه برای تعیین محل منابع در فضای دیجیتال میباشد. اگر بخواهیم این عبارت را کمی سادهتر بیان کنیم، میتوانیم بگوییم یوآرال همان مکانیاب فایلها در بستر وب است که بهصورت محاورهای به آن نشانی وب میگویند.
در حقیقت URL همان آدرسی است که شما نه تنها در جهت باز کردن وبسایتها برای مرور، بلکه در جهت دانلود تصاویر، ویدیو، برنامههای نرمافزاری و دیگر فرمتهای فایل، که بر روی یک سرور میزبانی قرار گرفته است، از آن استفاده میکنید.
باز کردن یک فایل بر روی دیسک سخت کامپیوتر به راحتی دابل کلیک کردن بر روی آن است، ولی به منظور باز کردن یک فایل بر روی کامپیوترهای راه دور مثل وب سرورها، نیاز به داشتن URL یا همان آدرس اختصاصی و منحصر به فرد آن فایل است؛ به نحوی که مرورگر وب شما بداند کجا دنبال آن فایل بگردد. در واقع URL به مرورگر مکان منبع مورد نیاز را نشان میدهد.
ساختار اصلی URL
یک URL معمولاً شامل چند بخش است؛ مثلاً آدرس وبسایت ناپ شاپ https://www.nopshop.ir را در نظر بگیرید. این آدرس از چهار بخش اصلی تشکیل شده است:
HTTP یا HTTPS
این دو عبارت پروتکلهای ارتباطی شبکه بین مرورگرها و سرورها هستند و ابزاری برای انتقال پیامها میباشند. http:// پروتکل انتقال ابر متن و https:// پروتکل انتقال ابر متن امن میباشد. تفاوت این دو پروتکل عبارت است از:
- https فرایند انتقال داده را رمزگذاری میکند و میتواند از یک وبسایت محافظت بهتری را به عمل آورد. به همین دلیل وبسایتهایی که از این پروتکل استفاده میکنند رتبه بالاتری در موتورهای جستجو دارند.
- URL مبتنی بر http از پورت TCP/IP شماره 80 استفاده میکند. اما https از پورت 443 که توسط امنیت لایه حمل و نقل TLS رمزگذاری شده است استفاده میکند.
WWW یا زیر دامنه
زیر دامنه (Subdomain) بیانگر دسترسی یک وبسایت از طریق اینترنت است. رایجترین زیر دامنه WWW است؛ اما صاحبان وبسایتها میتوانند بسته به اهداف سازمانی خود از هر کلمهای مانند news ، blog و... بهعنوان زیر دامنه استفاده کنند در ادامه مقاله URL چیست و چه کاربردی دارد؟ به بررسی نام دامنه میپردازیم.
نام دامنه
نام دامنه (Second-Level Domain) شامل عبارتی است که کاربران آن را در نوار آدرس درج میکنند تا بتوانند به سایت موردنظرشان دسترسی پیدا کنند. در URL بالا nopshop.ir یک دامنه است. این نام منحصربهفرد است و نشاندهنده آدرس IP اختصاصی مربوط به آن دامنه میباشد.
پسوند دامنه یا TLD
پسوند دامنه با عنوان دامنه سطح بالا (Top-Level Domain) نیز شناخته میشود. این حروف بعد از نام وبسایت قرار میگیرند؛ یعنی در انتهای آدرس وب و پس از یک نقطه میآیند. پسوندهای مختلف دامنه برای اهداف خاصی به کار برده میشوند. مثلاً .com که جزو محبوبترین آنها است برای وبسایتهای تجاری مورداستفاده قرار میگیرد. بهطورکلی انواع پسوندهای TLD عبارتاند از:
- پسوندهای عمومی شامل .com ، .org ، .net
- پسوندهای کد کشور مانند .in ، .uk ، .sg
- پسوندهای حمایت شده یا دامنه سطح بالای ضمانت شده. مانند .asia ، .LLC
- نسل جدید پسوندهای دامنه از جمله .online ، .tech ، .store
آیا URLها و لینکها مشابه هستند؟
نه، آنها یکی نیستند. آنها مشابه هستند، اما یکسان نیستند، هرچند افراد ممکن است از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده کنند. یک لینک را میتوان به عنوان نسخه کوتاهتر یک URL توصیف کرد. اگر روی لینکی کلیک کنید، شما را به یک URL هدایت میکند، اما لازم نیست لینک، کل URL یا دقیقاً همان URL باشد.
این تمایز از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا لینکها میتوانند جعلی باشند. این یکی از سادهترین ترفندهایی است که کلاهبرداران آنلاین برای سواستفاده کردن از یک وبسایت معتبر استفاده میکنند. اما اگر نشانگر خود را روی لینک نگهدارید، باید URL نشان داده شود و به شما نشان دهد که لینک در واقع شما را به کجا خواهد برد. اینکه لینکها و URLها یکسان هستند، یکی از اشتباهات رایج دنیای فناوری است.
روشهای بهینهسازی URL در سئو
بهینهسازی آدرس سایت باعث میگردد تا کار برای کاربران و موتورهای جستجو راحتتر شود. زیرا کلمات کلیدی به کار برده شده در URL، بهعنوان یک فاکتور مثبت در رتبهبندی سایت تأثیر میگذارند و در برخی مواقع خود آدرس بهعنوان انکر تکست لینکها به کار میرود. اما در بهینهسازی URL سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
- خوانا و قابل درک باشد: ساختار آدرس باید هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو قابل درک باشد. زیرا موتورهای جستجو به کلمات داخل URL صفحات برای تشخیص موضوع محتوا توجه میکنند. مثلاً در این آدرس https://www.example .com/blog/what-is-seo موتور جستجو متوجه میشود که محتوا حاوی توضیحاتی درباره سئو است.
- کوتاه بودن عبارت URL: فراموش نکنید که به یاد سپردن آدرسهای کوتاه راحتتر است؛ بنابراین اگر میخواهید شانس خود را در رسیدن به صفحه اول گوگل افزایش دهید، از آدرسهای کوتاه استفاده کنید.
- استفاده از خط فاصله برای جداسازی کلمات URL: اگر در آدرس سایت از چند کلمه استفاده میکنید حتماً آنها را با خط تیره از هم جدا کنید. زیرا رباتهای گوگل تنها این علامت (-)را میشناسند.
- از آدرسهای URL با محتوای یکسان استفاده نکنید: اگر موتورهای جستجو گوگل، آدرسهای بد را در سایت شما شناسایی کنند آن لینک را مسدود خواهند نمود. URLهای تکراری از این نوع هستند.
- کلمه کلیدی را حتما برای مشخصکردن موضوع محتوا در URL به کار ببرید.
- در آدرس سایت از حروف کوچک استفاده کنید.
آدرس اینترنتی کجاست؟
یک URL در بالای پنجره مرورگر در نوار آدرس یا Omnibox واقع شده است. در رایانههای رومیزی و لپتاپ، در صورتی که مرورگر شما به صورت تمام صفحه نمایش داده شود، URL همیشه قابل مشاهده است. در بیشتر مرورگرهای تلفنهای هوشمند و لپتاپها، هنگام اسکرول به سمت پایین، نوار آدرس حاوی URL ناپدید میشود؛ وقتی نوار آدرس قابل مشاهده نیست، صفحه را به بالا اسکرول کنید. اگر فقط دامنه نشان داده شود، با ضربه زدن روی نوار آدرس، URL کامل برایتان نمایش داده خواهد شد.
انواع آدرس URL وبسایت
در این بخش به انواع مختلف آدرس URLها اشاره خواهیم کرد.
آدرسهای نامنظم (messy):
این نوع از آدرس URL، ترکیبی متشکل از اعداد و حروف بدون معنی و مفهوم است. به عنوان مثال: https://www.example.ir/z2x365rt3265bj
آدرسهای پویا (dynamic):
این نوع از آدرسها برگرفته از همان آدرسهای نامنظم هستند. آدرسهای پویا یا همان داینامیک نتیجه درخواستهایی است که به پایگاه داده ارسال میشود و به طور معمول از عبارتهایی مانند ؟، &، %،= و ... تشکیل شده است. آدرسهای داینامیک معمولاً در سایتهایی که مبتنی بر مخاطب هستند، کاربرد دارند؛ مانند وبسایتهای فروشگاهی که برای درخواست هر صفحهی کالا یک درخواست (کوئری) به پایگاه داده فرستاده میشود.
آدرسهای ایستا (static):
URLهای ایستا (استاتیک) بر خلاف URLهای داینامیک هستند و صرفاً برای یک صفحه خاص در نظر گرفته میشوند و بسته به درخواست کاربر، آدرس صفحه تغییری نمیکند.
آدرسهای مخرب (obfuscated):
آدرسهای مخفی یا مخرب در درجه اول به منظور خرابکاریهای فیشینگ مورد استفاده قرار میگیرد که معمولاً در آن یک آدرس URL نامعتبر به گونهای تحریف شده است تا آن را مشروع و معتبر نشان دهد و سپس زمانی که کاربر روی این آدرسها کلیک کند، به وب سایتهای مخرب ریدایرکت میشوند!
سایتهای کوتاه کننده لینک (URL) کدامند؟
کوتاهکردن لینک بهمنظور بهاشتراکگذاری سریع و کارآمد اطلاعات در بستر اینترنت است. با استفاده از این فناوری URLهای طولانی و پیچیده بهسادگی بهخاطر سپرده میشوند. سرویسهای کوتاهکننده لینک با گرفتن URL طولانی و یک آدرس سفارشی و کوتاه ایجاد کنند. کاربران با کلیک بر روی لینک کوتاه شده به سمت سرور کوتاهکننده لینک هدایت میشوند و از آنجا به یوآرال اصلی که طولانیتر است متصل میشوند.
مهمترین مزایای استفاده از سرویسهای کوتاهکننده لینک شامل راحتی، ردیابی آسان، امنیت، سفارشیسازی و بهبود تجربه کاربری میباشد. بهترین سرویسهای کوتاهکننده لینک ایرانی عبارتاند از:
- اپیزو (https://opizo.com)
- B2n (https://b2n.ir)
- یون (https://yun.ir)
- زایا (https://zaya.io)
دراینبین ناپ شاپ نیز محصولی کاربردی و کاملاً رایگان را در جهت کوتاهکردن لینکها برای کاربرانی که از ناپ کامرس استفاده میکنند، ارائه میدهد. برای مشاهده این افزونه بر روی کوتاهکننده آدرس URL کلیک کنید. در ادامه مقاله URL چیست و چه کاربردی دارد؟ شما را با روشهای بهینه کردن آدرس سایت آشنا خواهیم کرد.
خاتمه
همکاران ما در ناپ شاپ امیدوار هستند که مقاله URL چیست و چه کاربردی دارد؟ توانسته باشد شما را با اهمیت آدرس سایت آشنا نماید. در حقیقت URLها راه ورودی کاربران به سایت شما هستند. انتخاب مناسب و سئو شده این آدرسها تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. برای بهینهسازی لینکها بهتر است تمامی موارد ذکر شده در متن بالا را در نظر بگیرید تا خیالتان از بابت استاندارد بودن URL صفحات راحت باشد.
در صورتی که پرسشی در خصوص URL و لینکها دارید، آن را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.
ثبت نظرات