بسته

URL چیست و چه کاربردی دارد؟

URL چیست و چه کاربردی دارد؟

URL چیست

آیا URL همان نام دامنه است؟ با کمال تعجب، پاسخ منفی است. اما این اصطلاحات بسیار به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، قابل درک است که چرا مردم یکی را به جای دیگری اشتباه می‌گیرند. اما یک تفاوت وجود دارد. نام دامنه بخشی از یک URL است. این تفاوت را می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید:

 Uniform Resource Locator

برای اینکه شبکه‌های رایانه‌ای و سرورها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، رایانه‌ها به زبانی متشکل از اعداد و حروف به نام آدرس IP متکی هستند. هر دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود دارای یک آدرس IP منحصر به فرد است و ظاهری شبیه به 22.231.113.64 یا 3ffe: 1900: 4545: 3: 200: f8ff: fe21: 67cf دارد.

برای گردش آسان در وب، تایپ کردن آدرس IP طولانی برای یک کاربر آنلاین آسان نیست. به همین دلیل نام دامنه به وجود آمد. برای پنهان کردن آدرس‌های IP و به خاطر سپردن راحت‌تر، شما می‌توانید نام دامنه را به عنوان "نام مستعار" آدرس IP در نظر بگیرید.

یک URL دارای نام دامنه، همراه با سایر اطلاعات دقیق، برای ایجاد یک آدرس کامل یا آدرس وب برای هدایت مرورگر به یک صفحه خاص آنلاین به نام صفحه وب است. توجه داشته باشید که هر صفحه وب دارای یک آدرس منحصر به فرد است. در ادامه توضیحات بیشتر و تکمیلی درباره URL‌ها را برایتان ارائه خواهیم کرد.

URL چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به نوار ابتدای مرورگرتان در بالای همین صفحه نگاه کنید، می‌توانید یک نمونه از URL را ببینید. به بیان ساده‌تر، URL همان آدرس صفحات هر وبسایت است. البته کم نیستند افرادی که تصور می‌کنند معنی URL واضح است و نیازی به دانستن بیشتر در مورد آن ندارند.

در واقع همین که کسی با استفاده از آدرس https://nopshop.ir به ناپ شاپ و این صفحه رسیده است، یعنی با URL آشنایی نسبی دارد.

url چیست

URL مخفف چیست؟

واژه اختصاری URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator است و راهی مناسب به منظور شناسایی مکان یا موضع یک فایل بر روی اینترنت است.

در حقیقت URL همان آدرسی است که شما نه تنها در جهت باز کردن وبسایت‌ها برای مرور، بلکه در جهت دانلود تصاویر، ویدیو، برنامه‌های نرم‌افزاری و دیگر فرمت‌های فایل، که بر روی یک سرور میزبانی قرار گرفته است، از آن استفاده می‌کنید.

باز کردن یک فایل بر روی دیسک سخت کامپیوتر به راحتی دابل کلیک کردن بر روی آن است، ولی به منظور باز کردن یک فایل بر روی کامپیوترهای راه دور مثل وب سرورها، نیاز به داشتن URL یا همان آدرس اختصاصی و منحصر به فرد آن فایل است؛ به نحوی که مرورگر وب شما بداند کجا دنبال آن فایل بگردد. در واقع URL به مرورگر مکان منبع مورد نیاز را نشان می‌دهد.

آیا URLها و لینک‌ها یک چیز هستند؟

نه، آن‌ها یکی نیستند. آن‌ها مشابه هستند، اما یکسان نیستند، هرچند افراد ممکن است از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده کنند. یک لینک را می‌توان به عنوان نسخه کوتاه‌تر یک URL توصیف کرد. اگر روی لینکی کلیک کنید، شما را به یک URL هدایت می‌کند، اما لازم نیست لینک، کل URL یا دقیقاً همان URL باشد.

این تمایز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا لینک‌ها می‌توانند جعلی باشند. این یکی از ساده‌ترین ترفندهایی است که کلاهبرداران آنلاین برای سواستفاده کردن از یک وبسایت معتبر استفاده می‌کنند. اما اگر نشانگر خود را روی لینک نگه‌دارید، باید URL نشان داده شود و به شما نشان دهد که لینک در واقع شما را به کجا خواهد برد. اینکه لینک‌ها و URLها یکسان هستند، یکی از اشتباهات رایج دنیای فناوری است.

بهینه سازی url

روش‌های بهینه‌سازی URL سایت

URL سایت را می‌توانید از چندین طریق بهینه کنید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

1- بهتر است درون URL سایت خود از کلمات کلیدی (keywords) استفاده کنید
2- از URL ساده، کوتاه و خوانا استفاده کنید
3- url سایت باید عاری از غلط املایی باشد
4- از متریک‌های داینامیک استفاده نکنید
5- آدرس کوتاه بهتر از آدرس طولانی است
6- بهتر است که آدرس url با عنوان صفحه، همخوانی داشته باشد
7- از استفاده حروف اضافه در آدرس وبسایت خودداری کنید

آدرس اینترنتی کجاست؟

یک URL در بالای پنجره مرورگر در نوار آدرس یا Omnibox واقع شده است. در رایانه‌های رومیزی و لپتاپ، در صورتی که مرورگر شما به صورت تمام صفحه نمایش داده شود، URL همیشه قابل مشاهده است. در بیشتر مرورگرهای تلفن‌های هوشمند و لپتاپ‌ها، هنگام اسکرول به سمت پایین، نوار آدرس حاوی URL ناپدید می‌شود؛ وقتی نوار آدرس قابل مشاهده نیست، صفحه را به بالا اسکرول کنید. اگر فقط دامنه نشان داده شود، با ضربه زدن روی نوار آدرس، URL کامل برایتان نمایش داده خواهد شد.

آدرس اینترنتی کجاست؟

انواع آدرس URL وبسایت

در این بخش به انواع مختلف آدرس‌ URLها اشاره خواهیم کرد.

آدرس‌های نامنظم (messy):

این نوع از آدرس URL، ترکیبی متشکل از اعداد و حروف بدون معنی و مفهوم است. به عنوان مثال: https://www.example.ir/z2x365rt3265bj

آدرس‌های پویا (dynamic):

این نوع از آدرس‌ها برگرفته از همان آدرس‌های نامنظم هستند. آدرس‌های پویا یا همان داینامیک نتیجه درخواست‌هایی است که به پایگاه داده ارسال می‌شود و به طور معمول از عبارت‌هایی مانند ؟، &، %،=  و ... تشکیل شده است. آدرس‌های داینامیک معمولاً در سایت‌هایی که مبتنی بر مخاطب هستند، کاربرد دارند؛ مانند وبسایت‌های فروشگاهی که برای درخواست هر صفحه‌ی کالا یک درخواست (کوئری) به پایگاه داده فرستاده می‌شود.

آدرس‌های ایستا (static):

URLهای ایستا (استاتیک) بر خلاف URLهای داینامیک هستند و صرفاً برای یک صفحه خاص در نظر گرفته می‌شوند و بسته به درخواست کاربر، آدرس صفحه تغییری نمی‌کند.

آدرس‌های مخرب (obfuscated):

آدرس‌های مخفی یا مخرب در درجه اول به منظور خرابکاری‌های فیشینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولاً در آن یک آدرس URL نامعتبر به گونه‌ای تحریف شده است تا آن را مشروع و معتبر نشان دهد و سپس زمانی که کاربر روی این آدرس‌ها کلیک کند، به وب سایت‌های مخرب ریدایرکت می‌شوند!

انواع url

دامنه سطح بالا (TLD) چیست؟

انتخاب نام دامنه یکی از چالش‌های اصلی هنگام ایجاد یک وبسایت است. علاوه بر انتخاب نام مناسب، باید یک پسوند مناسب را از بین بسیاری از گزینه‌های موجود انتخاب کنید. این پسوندها، دامنه سطح بالا (TLD) نامیده می‌شوند و نقش بسیار مهم‌تری از آنچه در ابتدا به نظر می‌رسد، را ایفا می‌کنند. در زیر به بخش‌هایی از ساختار دامنه اشاره خواهیم کرد:

ساب دامین (Subdomain): ساب دامین در سمت چپ دامنه سطح دوم قرار دارد و به عنوان پسوند دامنه اصلی عمل می‌کند. یک زیر دامنه یک بخش از وبسایت مانند blog.nopshop.ir را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که هر دامنه‌ای، زیر دامنه ندارد.

دامنه سطح دوم: در وسط یک نام دامنه قرار دارد. معمولاً به یاد ماندنی‌ترین بخش ساختار دامنه است، زیرا مردم اغلب از نام شخصی یا تجاری خود استفاده می‌کنند. مانند: nopshop.ir

دامنه سطح بالا: یک پسوند که پس از نقطه پایانی قرار دارد، مانند com. یا net ، .ir.. مثال: nopshop.ir

اکنون که تعریف دامنه سطح بالا و موقعیت آن در URL را آموخته‌اید، بیایید لیستی از دامنه‌های سطح بالا، هدف اصلی آن‌ها و نقش آن‌ها در شیوه‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) را بررسی کنیم.

هدف یک دامنه سطح بالا چیست؟

شبکه آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته (ARPANET) سیستم نام دامنه، از جمله TLD را برای به خاطر سپردن آدرس‌های IP و سازماندهی آدرس‌های اینترنتی توسعه داده است. اولین TLD به نام arpa. بود. پس از آن، هفت پسوند دامنه جدید برای فراهم کردن فضای دامنه برای سایر مؤسسات، مانند edu. برای مدارس و com. برای مشاغل تجاری ایجاد شد.
اکنون، یک TLD می‌تواند عناصر خاصی از یک وبسایت، از جمله هدف، مالک یا موقعیت جغرافیایی آن را نشان دهد.
بنابراین، مردم گاهی اوقات می‌توانند بدون دیدن محتوای سایت، سرنخی از آنچه در سایت است دریافت کنند. به عنوان مثال، TLD با آدرس gov. به این معنی است که سایت مربوطه یک ارگان دولتی است.
TLDها همچنین برای تشخیص وبسایت‌های مختلف با دامنه سطح دوم یکسان مفید هستند. وردپرس یک نمونه از این مثال خواهد بود. دو دامنه برای وردپرس وجود دارد:

WordPress.org : برای نرم افزار منبع باز وردپرس، از جمله تم‌ها، افزونه‌ها و پشتیبانی انجمن است. از آنجایی که مالک سایت یک سازمان است، از org. به عنوان TLD خود استفاده می‌کند.

WordPress.com : نرم افزار وردپرس پولی را ارائه می‌دهد که توسط یک شرکت خصوصی به نام Inc اداره می‌شود. پایان‌های URL نیز برای بومی‌سازی وبسایت مفید هستند. برخی از شرکت‌ها از دامنه سطح بالای کد کشور (ccTLD) مانند ir. یا us. برای بومی‌سازی سایت‌های تجاری خود و تنظیم محتوا برای هر بخش جغرافیایی استفاده می‌کنند.

قبل از شروع ثبت دامنه، بررسی کنید که آیا دامنه مورد نظر شما در دسترس است یا خیر. فرض کنید www.nopshop.ir را جستجو کرده‌اید و متوجه می‌شوید که قبلاً ثبت شده است. معمولاً جستجوگر دامنه، گزینه‌های جایگزین را با همان نام دامنه سطح دوم اما TLD‌های متفاوت، مانند www.nopshop.net یا www.nopshop.org به شما ارائه می‌دهد.

انواع مختلف دامنه‌های سطح بالا

شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته (ICANN) پنج دسته از دامنه‌های سطح بالا را ایجاد کرده است:

عمومی
- اسپانسری
- کد کشور
- زیر ساخت
- تستی

gTLD (دامنه سطح بالای عمومی)

gTLDها رایج‌ترین پسوندهای دامنه هستند که هر کسی می‌تواند ثبت کند. برخی از محبوب‌ترین TLDهای عمومی عبارتند از:

com. : در ابتدا این دامنه برای سایت‌های تجاری استفاده می‌شد. اما امروزه پرکاربردترین TLD موجود به حساب می‌آید.

org. : این پسوند در اصل برای سازمان‌ها و یا خیریه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

net. : در اصل توسط شرکت‌هایی که با فناوری شبکه کار می‌کنند، استفاده می‌شود. البته امروزه به طور گسترده توسط انواع سازمان‌ها و کسب و کارها استفاده می‌شود.

xyz. یا icu. :این دامنه‌ها برای عموم سایت‌ها، از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک گرفته تا آژانس‌ها کاربرد دارند.

biz. : این دامنه معمولاً توسط مشاغل مختلف استفاده می‌شود.

tech. : به طور گسترده توسط شرکت‌های فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از اینکه ICANN خط‌مشی خود را تغییر داد و ثبت‌نام برای gTLD‌های جدید را باز کرد، حدود 1200 پسوند جدید به فهرست دامنه سطح بالا اختصاص داده شده اینترنت (IANA) اضافه شد.

دامنه‌های سطح بالای اخیر عبارتند از:

- برنامه‌های افزودنی خاص صنعت مانند news ، .flights و .finance.
- نام‌های تجاری محبوب مانند google، .bmw، و calvinklein.

این TLDهای عمومی به کاربران کمک می‌کند تا آدرس‌های وبسایت را با صنایع و برندها مرتبط کنند. به عنوان مثال، آدرس registry.google مشخص می‌کند که این نام دامنه متعلق به Google است. همچنین تعداد زیادی gTLD جدید با کلمات عمومی وجود دارد، مانند:

  • name. : افراد و استفاده شخصی
  • info. : پلتفرم‌های اطلاعاتی، جایگزینی برای org. یا com.
  • store. و shop. : پلتفرم‌های فروشگاه‌های تجارت الکترونیک
  • agency. : آژانس‌های تجاری، مانند سفر یا تبلیغات
  • club. : گروه‌ها، سازمان‌ها و جوامع مختلف

علیرغم ارتباط عمومی gTLDها و استفاده از آن‌ها، اکثر آن‌ها همیشه آن دسته از اهداف را دنبال نمی‌کنند. به عبارت دیگر هر کسی می‌تواند هر زمان که یک پسوند دامنه سطح بالا در دسترس باشد و از آن استفاده کند. به عنوان مثال، domainname.org معمولاً مرتبط به سازمان‌ها است. با این حال، از آنجایی که org. یکی از gTLDهای نامحدود است، هر سایتی می‌تواند از این نمونه دامنه سطح بالا استفاده کند؛ چه سایت موسیقی باشد، چه سایت دانلود فیلم و چه سایت‌های مختلف، فرقی ندارد.

سایت‌های کوتاه کننده لینک (URL) کدامند؟

سایت های کوتاه کننده لینک

تعداد زیادی سرویس‌های کوتاه کننده لینک وجود دارد. اکثر این سرویس‌ها در حقیقت یک ریدایرکت برای وبسایت شما ایجاد می‌کنند که کاربر با کلیک بر روی این آدرس‌ها به وبسایت آن‌ها می‌رود و سپس آن‌ها کاربر را به سایت اصلی هدایت می‌کنند.

ناپ شاپ نیز محصولی کاربردی و کاملاً رایگان را در جهت کوتاه کردن لینک‌ها برای کاربرانی که از ناپ کامرس استفاده می‌کنند، ارائه می‌دهد. برای مشاهده این افزونه بر روی کوتاه کننده ی آدرس URL کلیک کنید.

برای کوتاه کردن لینک‌های صفحات مختلف در یک وبسایت می‌توان از سایت‌هایی کمک گرفت که عمده فعالیت‌هایشان در همین زمینه است. در ادامه مهم‌ترین و بهترین وبسایت‌هایی که جهت کوتاه کردن لینک می‌توان از آن‌ها کمک گرفت را به شما معرفی خواهیم کرد.

وبسایت bit.ly

وب سایت bitly

وبسایت bit.ly از پرطرفدارترین وبسایت‌هایی است که اغلب افرادی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند برای کوتاه کردن برخی از لینک‌ها از آن کمک می‌گیرند. از مهم‌ترین مزایایی که می‌توان برای استفاده از این وبسایت برشمرد، این است که می‌توان کلیک‌های انجام شده روی لینک‌های کوتاه را بررسی و تحلیل کرد. 

وبسایت cutt.ly

وب سایت  cuttly

این سایت کوتاه‌کننده لینک، در لیست برترین وبسایت‌های خارجی است که در زمینه کوتاه کردن لینک‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توجه بسیاری از ایرانیان را به خود جلب کرده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های کار با وبسایت  cutt.ly این است که ابتدا در آن عضو می‌شوید و در ادامه با اشتراکی که دارید، می‌توانید تمامی اقدامات در خصوص کوتاه کردن لینک را با دقت بالا انجام دهید. 

این وبسایت در تمامی دنیا محبوب است و افراد مختلفی که در حوزه مهندسی کامپیوتر و وبسایت‌های مختلف کار می‌کنند، از آن کمک می‌گیرند.
در صورتی که بخواهید برای کوتاه کردن یک لینک از وبسایت cutt.ly کمک بگیرید، این امکان برای شما فراهم است که با برخورداری از API می‌توانید به دامین سایت و افزونه‌های موجود در وردپرس متصل شوید. این امکان از جمله امکاناتی است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. 

وبسایت Tinyurl

وب سایت  tinyurl

اگر بخواهیم یکی دیگر از وبسایت‌های محبوب در زمینه کوتاه کردن لینک را به شما معرفی کنیم، قطعاً Tinyurl جزء چند مورد ابتدایی لیست ما است. سفارشی کردن لینک‌هایی که کوتاه شده‌اند، از قابلیت‌هایی است که می‌توانیم در این وبسایت مشاهده کنیم. 
اما اگر شما به دنبال این هستید که بتوانید میزان کلیک‌ها را روی لینک‌های کوتاه شده ارزیابی (آنالیز) کنید، این وبسایت گزینه مناسبی نیست، زیرا در این سایت این امکان وجود ندارد و از جمله نقطه ضعف‌های آن برشمرده می‌شود. 

خاتمه 

در این مطلب توضیحاتی در زمینه آدرس صفحات و نیز وبسایت‌های کوتاه کننده لینک دادیم و فهمیدیم که لینک و URL با یکدیگر تفاوت دارند. تفاوت اصلی لینک و URL در این است که لینک کاربر را از یک آدرس به آدرس دیگر می‌برد، در حالی که URL آدرسی است که با لینک مشخص شده است. لینک‌ها از هیچ پروتکلی پیروی نمی‌کنند، در حالی که URLها از پروتکل‌هایی مانند HTTP، FTP و... پیروی می‌کنند. 

در صورتی که پرسشی در خصوص URL و لینک‌ها دارید، آن را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. 

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها